منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
داروی شب امتحانی ریتالین
داروی شب امتحانی ریتالین

داروی شب امتحانی ریتالین

تاریخ انتشار:
14 مرداد 1399
زمان مورد نیاز:
14 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

داروی ریتالین چه خطراتی را می‌تواند داشته باشد؟

داروی ریتالین نامی آشنا برای دانش‌آموزان و دانشجویانی است که می‌خواهند ساعت‌های بیشتری را درس بخوانند مخصوصاً دانش آموزان سال کنکور یا دانشجویان در شب های امتحانی. شاید استفاده کنندگان این دارو ندانند که ریتالین چه عوارضی را می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد. داروی ریتالین در اصل برای کودکان بیش فعال تجویز می‌شود و متأسفانه کاربردهای اشتباهی را این روزها پیدا کرده است.

متخصصین و روان‌پزشکان در مورد داروی ریتالین به طور قطع اعلام می‌کنند که ریتالین یک داروی محرک مانند اکستازی است و ترک آن مانند مواد مخدر است و حتی سخت‌تر و پیچیده‌تر از آن‌ها. قرص ریتالین که با نام قرص شب امتحانی شناخته می شود، به طور چشمگیری در بین دانش‌آموزان و دانشجویان معروف شد و متأسفانه بدون تجویز پزشک از آن استفاده می‌شود.

ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از قرص ریتالین و عوارض استفاده بدون تجویز پزشک از آن بگوییم پس اگر شما هم تصمیم دارید که از این قرص استفاده کنید، حتماً ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. متأسفانه با تبلیغات نادرست که در زمینه این قرص صورت گرفته است، توجه قشر نوجوان و جوان را به خود جلب کرده است. این افراد تحت تاثیر تبلیغات دروغین بدون آگاهی از تأثیرات سوء و عوارض آن، به مصرف ریتالین مبادرت می‌ورزند.

داروی شب امتحانی ریتالین

عملکرد ریتالین

ریتالین را می‌توان محرکی از خانواده مفتامین‌ها دانست که مصرف آن برای شما سرخوشی می آورد. این قرص باعث ترشح دوپامین یا همان هورمون شادی آور می‌شود و فرد مصرف‌کننده احساس می کند خستگی بدنش کم شده و نیاز کمتری به خواب دارد. این احساس بی‌نیازی به خواب یک احساس کاذب و برخلاف نیاز بدن است. کمبود استراحت‌های مداوم پس از مصرف قرص ریتالین، می‌تواند باعث پرخاشگری فرد شود.

ریتالین حتماً باید طبق تجویز پزشک متخصص استفاده شود. در مواقعی پزشک این دارو را برای کاهش خواب‌آلودگی و افزایش تمرکز برای افرادی خاص در نظر می‌گیرد اما این دارو نمی‌تواند اضطراب را کاهش دهد. مطالعات نشان داده که درصدی اضطراب زایی همراه با عوارض این دارو است. یکی از مهم‌ترین عوارض ریتالین، حالت اعتیادآور بودن آن است که می‌تواند همچون تمامی داروهای اعتیادآور عمل کند و منجر به روان‌پریشی شود.

جالب است بدانید که ترکیبات این دارو در مواردی شبیه به اکستازیق، کوکائین و حشیش است درنتیجه مصرف بی‌رویه و نادرست آن می‌تواند همچون مواد اعتیادآور، خطرناک باشد. در مواردی این قرص برای لاغری توصیه می‌شود که باید بدانید همه این تبلیغات مقاصد سودجو گرایانه ای دارند و مصرف ریتالین اثری بر روی لاغری ندارد. این دارو در اصل برای کودکان بیش فعال تجویز می‌شود.

ریتالین به طور ناگهانی مورد توجه دانشجویان در شب‌های امتحانی قرار گرفت. دانشجویان توسط این دارو چند ساعت بیشتر بیدار مانده تا بتوانید درس‌های خود را به پایان برسانند اما عوارض آن حقیقتاً ارزش این چند ساعت بیداری را ندارد. بجز موارد بیش‌فعالی در بیمارهای نارکلوپسی و افسردگی هم از این دارو استفاده می‌شود همچنین در بیماری خواب‌آلودگی مزمن که بیشتر در افراد میان‌سال و کهنسال شایع است.

افرادی که منع مصرف دارند

افرادی هستند که به‌هیچ‌وجه نباید از دارویی چون ریتالین استفاده کنند که ما در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

  • افرادی که اضطراب زیادی دارند

  • افرادی با فشارهای عصبی بالا

  • افرادی که دچار عصبانیت همراه با بی‌قراری می شوند

  • افرادی که نسبت به داروها حساسیت بالایی دارند

  • افرادی با فشارخون بالا

  • افرادی که دچار گلوکوم چشمی هستند

  • کودکان زیر شش سال

  • افرادی که تیک‌های حرکتی دارند

داروی شب امتحانی ریتالین

اعتیاد به ریتالین

ریتالین را هم می توان مانند مواد مخدر کوکائین و مفتامین در نظر گرفت که ترک کردن آن هم به همان شدت سخت و پیچیده است. افرادی بر این باورند که استفاده کنترل شده و محدود از ریتالین، آن‌ها را دچار اعتیاد نمی‌کند اما باید بدانند که بدن پس از مدتی به این مقدار دوز مصرفی عادت کرده و دیگر به این دوزهای پایین جواب نمی‌دهد و فرد ناخواسته علاقه‌مند به استفاده از دوزهای بالاتر می‌شود و همچنین ممکن است پس از مدتی داروهایی خطرناک‌تر و جدی‌تر را جایگزین کنند.

متخصصین در رابطه با عوارض ریتالین چه می‌گویند؟

متخصصین داروسازی در رابطه با عوارض ریتالین و تأثیرات سوء مصرف آن، هشدارهای فراوانی می دهند. آن ها ریتالین را تحریک‌کننده سیستم عصبی می‌دانند و به هیچ وجه مصرف خودسرانه آن را توصیه نمی‌کنند. مصرف دوزهای اشتباه از این دارو می‌تواند کارایی سیستم مغز و اعصاب مرکزی را مختل کرده و عوارض شدیدی را به دنبال داشته باشد. دانشجویانی که برای شب‌های امتحان از این قرص‌ها استفاده می‌کنند باید بدانند که در پی چند ساعت بیداری با چه عوارضی روبرو خواهند بود.

خواب کافی یکی از الزامات برای کارایی خوب مغز و راندمان بالای بدنی است. مغز نیاز به فرصتی دارد که یک ریکاوری داشته باشد. هنگامی‌که این استراحت را از مغز می‌گیرند، مغز دیگر قادر به پردازش اطلاعات نیست. درنتیجه بیدار ماندن طولانی و یا خواب ناکافی مخصوصاً در شب امتحان، می تواند راندمان کاری مغز را کاهش دهد. اصولاً این دارو برای کودکان بیش فعال تجویز می‌شود.

متخصصین دارو سازی در رابطه با مصرف این دارو توسط افراد عادی می گویند بهیچوجه این دارو بدون نسخه پزشک اجازه فروش ندارد و اگر آن را به صورت غیرقانونی به دست بیاورید، می‌تواند شما را دچار عوارضی جدی‌تر چون استفاده از داروهای غیر اصل کند. آمار نشان می دهد که این دارو توسط دانشجویان پزشکی از بقیه گروه ها کمتر استفاده می‌شود زیرا این گروه با عوارض شدید این دارو آشنا هستند و می‌دانند که استفاده حتی کوتاه‌مدت از این دارو می‌تواند خطری جدی برای سیستم عصبی مرکزی آن‌ها باشد.

عوارض ریتالین

ما در ادامه به عوارض شایع استفاده خودسرانه از ریتالین اشاره می کنیم:

  • عصبانیت‌های شدید

  • بی‌خوابی

  • حالت تهوع و استفراغ

  • احساس سردرد و سرگیجه

  • افزایش ضربان قلب

  • افزایش فشار خون

بهتر است این قرص را همچون داروهای اعتیادآور دیگر در نظر بگیرید و برای مصرف آن گول تبلیغات دروغین را نخورید.

بیشتر بخوانید:
جفت های خطرناک دارویی                           
بوی بد واژن
  درمان گزش پشه
 اسهال و دلدرد تابستانه
  دلایل عجیب سکته قلبی

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها