منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
گزش پشه و درمان آن
گزش پشه و درمان آن

گزش پشه و درمان آن

تاریخ انتشار:
21 تیر 1399
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
21 تیر 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چرا جای گزیدگی پشه می خارد؟

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، هجوم پشه‌ها بیشتر شده‌است و این میهمان‌های مزاحم، گاهی آرامش را از ما سلب می کنند. حتماً همه شما گزش پشه و خارش آزاردهنده پس از آن را، تجربه کرده‌اید. باید بدانید راه‌های مؤثری برای درمان این خارش وجود دارد که می‌تواند تسکینی بر این درد باشد. تاثیر گزش پشه در همه افراد یکسان نیست. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از علت خارش جای گزش پشه بگوییم و شما را با درمان هایی ساده جهت تسکین آن آشنا کنیم پس برای درامان ماندن از این حشره خونخوار ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

با گزش پشه چه اتفاقی می‌افتد؟

  • هنگامی‌که پشه نیش خود را داخل پوست انسان فرو می کند، این مراحل طی می‌شوند:

  • ابتدا پشه با خرطوم خود خون انسان را می‌مکد.

  • در حین مکیدن خون، مقداری از بزاق دهانی خود را به ناحیه گزش تزریق می‌کند.

  • بزاق پشه حاوی مقداری پروتئین و ضد انعقاد کننده خون است. سیستم ایمنی بدن این پروتئین را به‌عنوان یک ماده بیگانه شناخته و از خود واکنش نشان می دهد و برای مقابله با آن از خود، هیستامین ترشح می کند.

  • هیستامین کمک می‌کند تا گلبول‌های سفید به محل گزش پشه بروند و همین هیستامین است که ایجاد التهاب، خارش و ورم می کند.

درمان خارش پشه

گاهی ممکن است در مقابل گزش پشه، سیستم دفاعی بدن واکنشی را از خود نشان ندهد دراین‌صورت می‌توان گفت که بدن این افراد در مقابل مهاجم بیگانه تنظیمات مناسبی نداشته و واکنشی را از خود نشان نمی‌دهد. درنتیجه ممکن است افرادی باشند که هرگز متوجه گزش پشه‌ها نشوند.

خاراندن جای گزیدگی

گاهی سؤال پیش می‌آید که آیا می‌توان جای گزش را خاراند؟ خاراندن باعث تسکین می‌شود یا شرایط را بدتر می‌کند؟ متخصصین در این زمینه می‌گویند که با گزش پشه‌ها، به صورت واکنش غیرارادی، جای گزش را می‌خارانیم و این خاراندن باعث می‌شود که اطراف ناحیه گزیده شده، التهاب بیشتری پیدا کند و این التهاب خود باعث خارش می‌شود. درحقیقت شما با اولین واکنش خاراندن جای گزش، وارد یک چرخه می شوید که هر چه در آن پیش بروی،د احساس خارش بیشتر می‌شود و ممکن است با ادامه دادن آن، باعث زخم‌های پوستی و همچنین عفونت شوید.

راه فوری برای تسکین خارش

ما در ادامه قصد داریم بعضی از روش های خانگی را برای تسکین خارش جای گزیدگی پشه بیان کنیم اما بهتر است شما هر روشی را که می‌خواهید امتحان کنید، ابتدا آن را در ناحیه کوچکی از پوست خود امتحان کنید و اگر دچار عوارض خاصی نشد، این روش را بکار ببرید تا حس خارش شما را تسکین دهد. اگر قرار است از داروهای شیمیایی استفاده کنید هم بهتر است حتماً طرز استفاده از آن را از روی جعبه دارو خوانده و طبق دستور استفاده کنید.

تمیز کردن با الکل: می‌توانید هنگام گزش توسط پشه، مقداری الکل را بر روی پنبه قرار داده و سریعاً محل گزش را با الکل بپوشانید و آن را تمیز کنید. اگر پوست شما در آن ناحیه خشک باشد، الکل می‌تواند آن را خنک کرده و احساس خارش را کمتر کند. البته نمی‌توانید مقدار زیادی الکل استفاده کنید زیرا الکل خود می‌تواند تحریک‌کننده پوست باشد.

تسکین خارش گزش حشرات

عسل: عسل خاصیت آنتی باکتریال دارد و آن را می‌توان یک ضد عفونی کننده نامید. در طب ایرانی یکی از مواد غذایی با خواص درمانی شناخته می شود و از قدیم برای درمان زخم استفاده می‌شد. هنگام گزش پشه مقداری عسل برداشته و در محدوده گزش برروی پوست خود قرار دهید.

بلغور جوی دوسر: می‌توان گفت بلغور جوی دو سر درمانی برای مشکلات پوستی چون نیش حشرات، واکنش‌های حساسیتی، خشکی پوست و آبله مرغان است. شما می‌توانید از بلغور جو دو سر در حمام استفاده کنید یا آنکه مقداری آب به آن اضافه کرده و خمیر بدست آمده را بر روی محدوده گزش پشه قرار دهید. بعد از پانزده دقیقه محل گزش را با آب ولرم بشورید. می‌توانید این درمان را با درمان عسل ترکیب کرده و پس از شستشو، مقداری عسل را بر روی آن قرار دهید.

چای کیسه‌ای: هم چای سبز و هم چای سیاه اثر ضد التهاب و ورم دارند و همچنین می‌توان آن‌ها را برای ورم‌های چشمی استفاده کرد. خاصیت ضد التهابی چای، تورم را کاهش می‌دهد. برای استفاده یک چای کیسه‌ای سیاه یا سبز را برداشته و آن را کمی در آب قرار دهید و سپس در یخچال بگذارید تا کمی خنک شود. سپس چای کیسه ای را بر روی محل گزش حشره قرار دهید. خواهید دید که خارش شما را به‌سرعت تسکین می دهد.

ریحان: ریحان با خاصیت های شیمیایی که دارد، دارویی برای تسکین خارش پوست به شمار می‌آید. شما می توانید به چند روش از ریحان استفاده کنید:

  • استفاده از روغن ریحان که در  لوسین ها وجود دارد.

  • درست کردن محلول ریحان که برای آن 34 گرم ریحان خشک‌شده را داخل دو فنجان آب بجوشانید و پس از خنک شدن، این محلول را توسط یک پنبه بر روی محل گزش قرار دهید.

  • برگ تازه ریحان را بخوبی خرد کرده و آن‌ را بر روی محل گزش پشه قرار دهید.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
Jam
2020-07-25 23:56:31
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام به نظر متن شما کامل و همه جانبه نیست لیموی ترش تازه ازجمله بهترین ضدالتهاب ممکن برای گزش پشه در مبحث شما جای ندارد
داغ‌ترین برچسب‌ها