منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
تست اعتیاد

تست اعتیاد

تاریخ انتشار:
28 مهر 1399
زمان مورد نیاز:
15 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
25 آبان 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چه افرادی برای معتاد شدن، مستعد ترند؟

شاید در نظر بیشتر مردم عواملی چون تربیت، محیط خانوادگیف شرایط اقتصادی، محیط پیرامون و دوستان، عوامل اصلی روی آوری فرد به مواد اعتیاد آور باشد اما علم ثابت کرده است که وجود بعضی خصوصیت ها در فرد می تواند او را در معتاد شدن، مستعد تر از افراد عادی سازد. منظور ما از اعتیاد، وابستگی افراط گونه به هر چیزی است که می تواند مواد مخدر باشد و یا تلفن همراه.

تست های روانشناسی متعددی در این زمینه و شناسایی افراد مستعدتر وجود دارند که با کمک آنها می توانید شخصیت خود را در رابطه با وابستگی های افراط گونه بسنجید. ما در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، تستی را بر اساس مطالعه ای بزرگ که در دانشگاه‌های ایالتی کنت در اوهایو و دانشگاه مینه‌سوتا انجام شده است، قرار داده ایم که با این تست ساده می توانید در مورد استعداد خود به اعتیاد بیشتر بدانید.

در پیش آمدن هر مشکلی، تنها کسی که می‌تواند به شما کمک کند خودتان هستید. ممکن است بسیاری از ما با عادت‌های غلط جلوی پیشرفت خودمان را ب‌گیریم که بی شک یکی از این عادت های غلط  اعتیاد است. اعتیاد به هر چیزی می تواند خطرناک و مشکل آفرین باشد. آیا شما هم مستعد ابتلا به اعتیاد هستید؟ بهتر است برای پیدا کردن جوابی نسبی با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

معتاد کیست؟

شاید افراد معمولی زیادی در اطراف ما باشند که بتوان آنها را معتاد نامید مانند مدیر عامل موجهی که مرتب سیگار می‌کشد، دانشجوی درسخوانی که روزی بالای 8 فنجان قهوه می‌نوشد و کدبانوی خانه داری که بالای ده ساعت را با گوشی خود مشغول است. این‌ها هر سه به یک وابستگی بیمارگونه رسیده اند و خیلی افراد دیگر مانند آن‌ها هستند. آمار نشان داده است که در ایالات متحده آمریکا ۱۳ میلیون نفر الکل را بیش از اندازه می‌نوشند و دو میلیون نفر در خوردن قرص‌هایی مانند دیازپام افراط می‌کنند. میلیون‌ها نفر پرخوری می‌کنند، سیگار فراوان می‌کشند و یا شکلات و نوشابه‌های گازدار به مقدار زیاد مصرف می‌کنند.

تست اعتیاد

تست مستعد اعتیاد بودن 

اگر پیوسته دلتان چیزی را می خواهد حتی چیز ساده ای مانند آجیل و اگر نمی‌دانید ویژگی‌های مستعد معتاد شدن را دارید یا نه، به سوالات زیر جواب بدهید و به ازای هر یک جواب «درست» یک امتیاز به خودتان بدهید:

تعریق زیادی دارید و به راحتی عرق می کنید

درست                نادرست

خواندن حوادث جنایی روزنامه برای شما لذتبخش است

درست                نادرست 

بیش از افراد عادی، دست به مخاطره می‌زنم

درست                نادرست

اغلب برای فرونشاندن هیجانم، کارهای غریزی و بدون فکر انجام می دهم

درست                نادرست

در دوران مدرسه، نداشتن نظم و انضباطم مشکل‌ساز بود

درست                نادرست

به راحتی افسرده می‌شوم

درست                نادرست

وقتی تحت فشار عصبی قرار می‌گیرم سردرد، اسهال و یا دل‌درد می‌گیرم

درست                نادرست

به راحتی بی‌قرار می‌شوم و خیلی زود حوصله‌ام سر می‌رود

درست                نادرست

مهمانی‌های بزرگ و شلوغی را دوست دارم 

درست                نادرست

در کودکی اغلب دزدی می‌کردم

درست                نادرست

تفسیر تست

امتیاز ۰ تا ۴: امکان معتاد شدن شما خیلی کم است. شما ویژگی‌های شخصیتی مربوط به رفتار اعتیادی را ندارید.

امتیاز ۵ تا ۷: اغلب اشخاص امتیازی در همین بازه می‌گیرند. شما برخی از عوامل موثر در اعتیاد را دارا هستید اما بعید است به مشکل جدی برخورد کنید. به هر حال حواس‌تان را جمع کنید.

امتیاز ۸ تا ۱۰: شما از ویژگی‌های کسانی که معتاد می‌شوند برخوردار هستید. متوجه رفتارتان باشید و اگر عادت‌تان حالت تمام وقت پیدا کرد با روان‌درمانگر مشورت کنید.

ویژگی‌های افراد مستعد اعتیاد

ویژگی‌های افراد مستعد اعتیاد

سابقه تلاش برای شناسایی ویژگی‌های شخصیتی‌ای که سوء‌مصرف مواد را پیش‌بینی می‌کند به مدت‌ها قبل برمی‌گردد. اما این‌گونه‌ها ویژگی‌های مشترکی دارند. مانند تنش فراوان، علاقه به حوادث بی‌باکانه، علاقه به پذیرش مخاطره و ضدیت با افراد صاحب اقتدار. اغلب این اشخاص دوره‌ای از نوسانات روحی را پشت سر گذاشته‌اند و از حوادث روزمره زندگی دلخور هستند. این پرسشنامه بر اساس اهتمام جان گراهام و گلوریا لئون که به ترتیب در دانشگاه‌های ایالتی کنت در اوهایو و دانشگاه مینه‌سوتا در این خصوص بررسی کرده‌اند، تهیه شده است.

این دو پژوهشگر هزاران شخصیتی را که وابسته به مصرف مواد هستند بررسی نمودند و به این نتیجه رسیدند که ۷۹ درصد مردم گرایش‌های اعتیادی دارند. در یکی از بررسی‌ها ۸۵ درصد دانش‌آموزانی که مستعد اعتیاد تشخیص داده شده بودند ۱۳ سالگی به بعد الکلی شده بودند. بسیاری از سوءمصرف‌کنندگان از طریق دهان معتاد می‌شوند (خوردن، نوشیدن و سیگار کشیدن). این ویژگی اشخاص مستعد به اعتیاد است اما این که چرا بعضی افراد در هنگام بروز فشارهای عصبی به اعتیاد روی می‌آورند مشخص نیست.

راهکار ترک اعتیاد

ترک اعتیاد مستلزم تغییرات زیادی است، بطور مثال تغییر در:

  • نحوه‌ی مقابله با استرس؛

  • نحوه‌ی گذراندن اوقات فراغت؛

  • نحوه‌ی انتخاب دوست؛

  • نحوه‌ی تفکر درباره‌ی خودتان.

و برای آماده شدن باید این ۵ مرحله مهم را سپری کنید:

  • دلایل ترک اعتیاد را به خودتان یادآوری کنید.

  • تلاش‌های گذشته‌ی خود را برای ترک اعتیاد بررسی کنید. اقدامات اثربخش یا بی‌فایده را شناسایی کنید.

  • اهداف دقیق و قابل اندازه‌گیری‌ای را برای خودتان مشخص کنید، مثلا روز خاصی برای آغاز ترک اعتیاد یا محدودیت‌هایی برای مصرف مواد مخدر یا هر چیزی که معتادش هستید.

  • تمام چیزهایی را که یادآور اعتیاد شما هستند از خانه، محل کار و مکان‌های دیگر دور کنید.

  • به خانواده و دوستان‌ خود اعلام کنید که قصد ترک اعتیاد دارید و از آنها تقاضای حمایت کنید.

بیشتر بخوانید:

علائم ظاهری اعتیاد  
کوکائین و کرونا
  تریاک تفننی
  اعتیادهای عجیب

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
🔴 Withdrawing 46 798 US dollars. Gо tо withdrаwаl >>> https://telegra.ph/BTC-Transaction--102729-03-13?hs=dfb3ab366d2fa25b9c085d11b1b3ed89& 🔴
2024-03-15 22:29:24
پاسخ
0
0
پاسخ
r48gf3
داغ‌ترین برچسب‌ها