منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
سوت کشیدن گوش و تومور
سوت کشیدن گوش و تومور

سوت کشیدن گوش و تومور

تاریخ انتشار:
24 تیر 1399
زمان مورد نیاز:
16 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا علت سوت کشیدن گوش، تومور است؟

یکی از مشکلات شایعی که درصد بالایی از افراد با آن مواجه هستند، سوت کشیدن گوش است که می تواند بلند مدت یا کوتاه مدت باشد. می‌توان گفت این شرایط در کوتاه‌مدت، برای بیشتر افراد پیش آمده است و نمی‌تواند نگران‌کننده باشد اما اگر به صورت طولانی‌مدت تکرار شود و با درمان‌های مختلف تسکین پیدا نکند، نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری دارد. ما در این مقاله می‌خواهیم شما همراهان عزیز مجله پزشکی را با علت‌های سوت کشیدن یا وزوز کردن گوش، آشنا کنیم پس برای شناختن این اختلال آزاردهنده، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

علت‌های سوت کشیدن گوش

وزوز گوش صدای آزاردهنده ای است که ممکن است یک گوش یا هر دو گوش را درگیر کند؛ صداهایی چون سوت، وزش باد، زنگ زدن و حتی غرش. در بیشتر مواقع این حالت به‌سرعت تسکین پیدا می‌کند اما در شرایط خاص، ادامه دار و نشان‌دهنده یک بیماری است. در زیر عواملی که می‌تواند وزوز گوش را برای شما ایجاد کند را بررسی می‌کنیم.

جرم گرفتن

هنگامی‌که مخاط‌ گوش، آلودگی‌ها را به دام می‌اندازد، جرم گوش شکل می گیرد. هنگامی که جرم گوش بسیار زیاد شود، می‌تواند باعث کاهش شنوایی شود و به پرده گوش آسیب برساند که در این شرایط صدای سوت کشیدن را در گوش های خود می‌شنوید.

صدای وز وز گوش

عفونت

اگر در سیستم شنوایی خود دچار عفونت شوید، این عفونت اختلال در عملکرد سیستم شنوایی ایجاد می‌کند و صدای وزوز را در گوش های خود خواهید شنید.

سخت شدن پرده و استخوان

سیستم شنوایی از بخش‌های داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده است که در این بخش‌ها اگر اختلالاتی چون سخت شدن پرده و استخوان ایجاد شود، باعث صدای گوش می شود.

پیر گوشی

یکی از دلایل شایع بروز صداهای داخل گوش، کاهش شنوایی با بالا رفتن سن است که در سن بالای شصت سال دیده می‌شود.

بیماری‌ها

بعضی از بیماری‌ها چون کم‌کاری و پرکاری تیروئید و دیابت می‌توانند اختلال را در سیستم شنوایی شما ایجاد کنند و صداهای داخلی گوش را بشنوید.

عوارض دارویی

عوارض بعضی از داروها بر روی دستگاه شنوایی شما است و می‌تواند صداهای داخلی گوش را شدت بخشند. داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد درد، داروهای ضدافسردگی، آسپرین و ضد التهاب‌ها.

تومور و صدای گوش

تومور

یکی از عوارض ایجاد تومور، شنیدن صداهای مداوم وزوز یا سوت کشیدن در گوش است. تومورهایی که به رگ های خونی سر و گردن فشار وارد کنند، می‌توانند این باعث ایجاد این صداها شوند و یک نوع تومور خوش‌خیم و غیر سرطانی تومور عصب شنوایی است که در گوش شکل می‌گیرد البته همان‌طور که متوجه شدید، هر صدای سوتی نمی‌تواند نشانه تومور باشد و این مورد با عکس‌برداری‌های پزشکی اثبات می شود.

افزایش و کاهش فشارخون

بالا و پایین آمدن فشارخون می تواند این صداهای داخلی گوش را ایجاد کند.

بدخوابی

دیر خوابیدن و خواب با کیفیت پایین، می‌تواند اثری منفی بر سیستم شنوایی داشته باشد و صداهای درونی گوش را به وجود بیاورد.

استرس و اضطراب

هنگامی‌که در شرایطی با استرس بالا و اضطراب شدید قرار می‌گیرید، ممکن است این صدای سوت و وزوز را از هر دو گوش و یا یک گوش بشنوید که با تغییر شرایط و کاهش استرس، این صدا هم کاهش پیدا می‌کند.

آسیب‌های سر و گردن

آسیب‌های که به قسمت سر و گردن وارد می‌شود، می‌تواند اختلالاتی را در عملکردهای مغزی مرتبط با شنوایی و همچنین گوش داخلی و عصب شنوایی ایجاد کند و باعث ایجاد وزوز در گوش شود.

تصلب شرایین

با افزایش سن، ممکن است رگ‌های خونی که کنار گوش میانی و داخلی قرار دارند، خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند و باعث ایجاد صداهای وزوز در هر دو گوش شوند.

آلودگی صوتی

یکی از دلایل عمده شنیدن وزوز و صدای سوت در گوش، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی صوتی و صداهای ناهنجار است. افرادی که محل کار آن‌ها همراه با صداهایی بلند و پر سروصدا است اصولا از شنیدن صدای وزوز در گوش خود شکایت دارند.

رشد غیرطبیعی

رشد غیرطبیعی استخوان در گوش میانی که پس از سن سی سالگی ممکن است رخ بدهد، باعث کاهش شنوایی و حتی از دست دادن کامل آن می شود.

 بیشتر بخوانید:

ساعت غذا خوردن و لاغری  
طلاق عاطفی
رب خانگی یا صنعتی؟
حمله خواب
زندگی دوباره
اسهال و دلدرد در تابستان
اعداد سلامت

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
مجید ولدخانی
2021-04-03 14:49:33
پاسخ
1
0
پاسخ
عزیزان دل عنبر نسا را داخل گوش و بینی دود کنید تسکین میدهد
راضیه
2021-08-20 11:17:52
پاسخ
0
0
پاسخ
من گوشم صدانیده
داغ‌ترین برچسب‌ها