منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
دخانیات و بارداری
دخانیات و بارداری

دخانیات و بارداری

تاریخ انتشار:
19 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
10 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
19 بهمن 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

شما به دلیل سلامتی خودتان می‌توانید اراده‌ای را پیدا کنید که از مواد مخدر و سیگار دور شوید. اما اگر این دلیل نمی تواند جلوی مصرف شما را بگیرد، بهتر است دلیل قدرتمند سلامت کودک خود را دستاویزی برای ترک سیگار و دخانیات قرار دهید.

 استفاده از سیگار در دوران بارداری خطرات جبران ناپذیری را بر سلامت جنین می گذارد. در این مقاله می‌خواهیم صدمات ناشی از مصرف سیگار و دخانیات و استنشاق دود آنها را بر سلامت مادر و جنین بررسی کنیم و شما را با تغییرات بدنی پس از ترک دخانیات آشنا کنیم.

 اثرات استفاده از دخانیات بر روی مادر و جنین

 استفاده از دخانیات هم در زمان بارداری و هم پس از زایمان بر روی سلامت شما و کودکتان تاثیر منفی می گذارد. سم های متعددی مانند نیکوتین و مونوکسید کربن در سیگار و قلیان وجود دارند، که از طریق خون مادر به جنین می رسند. استفاده از دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث مشکلات زیر شود:

  • کم شدن میزان اکسیژن در بدن شما و نرسیدن اکسیژن کافی به جنین در حال رشد.

  •  افزایش ضربان قلب جنین.

  •  احتمال تولد پیش از موعد و تولد نوزاد کم وزن.

  •  احتمال سقط جنین و یا مرده زایی.

  • احتمال ایجاد مشکلات تنفسی و بیماری های ریوی.

  •  افزایش خطر تولد نوزاد با نقص های مادرزادی.

  •  احتمال سندروم مرگ ناگهانی نوزاد.

مقدار مصرف دخانیات شما با بالا رفتن خطراتی که نام بردیم ارتباط مستقیمی دارند. هر چه شما تعداد سیگار روزانه خود را بیشتر کنید، احتمال اتفاق افتادن هر کدام از موارد بالا بیشتر می شود. باید بدانید حتی مصرف کم دخانیات باز هم سلامت شما و جنین را به خطر می اندازد.

دود دست دوم

دود منفعل یا دود محیطی، همان دودی است که از سوختن دخانیات ایجاد می‌شود و ترکیب آن با بازدم مصرف کننده دخانیات. جالب است بدانید که وقتی انتهای سیگار می سوزد، دودی را ایجاد می کند که خطرناک تر از دودی است که مصرف کننده سیگار به ریه های خود وارد می کند. اگر مادر بارداری هستید و یکی از اطرافیان شما در حال سیگار کشیدن است باید بدانید که احتمال وقوع خطر های زیر برای شما بسیار زیاد می شود:

  • مرده زایی.

  • داشتن سقط جنین.

  •  وزن کم نوزاد هنگام تولد.

  • حاملگی خارج از رحم و …

 پس بهتر است در این مواقع بدون خجالت محیط را ترک کرده یا از فرد مورد نظر بخواهید تا وقتی شما در آنجا قرار دارید، از کشیدن سیگار، قلیان و دیگر دخانیات دست بردارد.

بچه هایی که در نوزادی یا کودکی در معرض دود منفعل یا محیطی قرار بگیرند احتمال ابتلا به آلرژی، عفونت ریه و گوش و سندروم مرگ ناگهانی در آنها بیشتر می‌شود.

 ترک سیگار و دخانیات در بارداری

 همان طور که می دانید امروزه مراکز ترک دخانیات زیادی با برنامه‌های متنوعی وجود دارند که می توانند به شما کمک شایانی را بکنند. بهتر است این کار را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید و از او برای داشتن بهترین برنامه راهنمایی بخواهید. نکته های زیر را هم مورد توجه قرار داده و آنها را امتحان کنید.

  • زیر سیگاری و فندک را در جایی دور از دسترس خود قرار دهید.

  • بخشی از خانه خود را تبدیل به محدوده غیرسیگاری کنید.

  •  خیلی محکم از افراد سیگاری بخواهید که در نزدیکی شما سیگار نکشند.

  •  از نوشابه های کافئین دار دوری کنید زیرا کافئین هم می تواند شما را به سمت کشیدن سیگار سوق دهد.

  • عادت های زمان سیگار کشیدن خود را تغییر دهید. مثلا اگر در گذشته هنگام رانندگی استرس داشتید و باعث می شد سیگار بکشید، می توانید فعالیت های دیگری مانند گوش کردن به موسیقی را جایگزین آن کنید.

  •  از آدامس های بدون قند استفاده کنید. این توصیه قدیمی برای ترک سیگار است به جای سیگار آدامس بجوید.

  •  بهتر است در این دوران ورزش را شروع کنید. رزش هایی که با بارداری شما همخوانی داشته باشد مانند پیاده روی، شنا، حرکت های یوگا و .. هرچه بدن خود را فعال تر نگه دارید فکر شما کمتر به سمت مصرف مواد مخدر می رود.

  •  وارد جمع هایی که تعداد زیادی سیگاری در آن قرار دارند نشوید.

نکته: عده ای توصیه می‌کنند آدامس های نیکوتین دار استفاده کنید اما باید بدانید که هنوز اثرات این آدامس ها یا برچسب ها بر روی مادر باردار بررسی نشده پس بهتر است از آنها استفاده نکنید.

تغییرات بدن بعد از ترک دخانیات

 تغییرات مثبت ترک دخانیات پس از یک روز خودش را نشان می‌دهد. ضربان قلب شما و همچنین جنین به حالت طبیعی برمی‌گردد و خطر ابتلا به مشکلات تنفسی کم می شود. البته چون بدن شما به نیکوتین عادت کرده است، ترک آن مشکلاتی برای شما به وجود می‌آورد مانند هوس مداوم، تحریک‌پذیری، سردرد و از دست دادن تمرکز اما باید بدانید این شرایط موقتی است و بعد از دو هفته از بین می رود.

در این شرایط بهتر است به سلامت خود و جنین خود فکر کنید تا اراده بهتری برای ترک پیدا کنید. شرایط ترک برای شما سخت است اما از روبه‌رو شدن با بیماریهای زیادی که دخانیات شما را به آن دچار می‌کند، آسانتر است. اگر نتوانستید مقابل هوسهای بازگشت بایستید و دوباره شروع کردید به مصرف دخانیات، شرایط برای شما بشدت سخت تر می شود ولی بازهم امید خود را از دست ندهید.

ترک دخانیات و سیگار یک شرایط خوب و اراده بسیار قوی می‌خواهد و بارها پیش آمده که افراد چند بار ترک کرده و دوباره بازگشته اند تا بالاخره توانستند به طور کامل دخانیات را کنار بگذارند. بهتر است انجام بهتر است ترک دخانیات را همراه با افرادی دلسوز و آگاه شروع کنید تا در این زمینه همراهی تان کرده و خوب فکر کنند و شما را با یک برنامه ریزی دقیق به جلو هدایت کنند.

 

منبع: .healthline

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها