امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

مکمل آمینو اسید

جمعه 18 بهمن 1398
5 دقیقه مطالعه
مکمل آمینو اسید

بسیاری از ورزشکاران، بدنسازان و افرادی که سعی در گرفتن رژیم‌های لاغری دارند با مکمل آمینو اسید یا اسید آمینو آشنا هستند اما شاید اطلاعات خوبی در مورد آن نداشته باشند. ما در این مقاله می خواهیم در مورد مکمل امینو اسید بیشتر بدانیم و مطالب مفیدی را در مورد این مکمل با شما به اشتراک بگذاریم تا با شناخت بیشتری این مکمل را انتخاب کنید.

همیشه در مقالات مربوط به مکمل ها گفته‌ایم ما هیچ اصراری برای استفاده از مکمل ها نداریم و اصلاً استفاده از مکمل ها را توصیه و پیشنهاد نمی کنیم. همیشه باید در کنار مصرف مکمل ها یک پزشک متخصص و فرد آگاهی وجود داشته باشد که شرایط شما را کاملاً بداند و با علم تخصصی خود شما را همراهی کند.


اسید آمینه

مهمترین جزء تشکیل دهنده پروتئین، اسید آمینه ها هستند. چهار عنصر کربن، اکسیژن، هیدروژن و نیتروژن در آمینو اسید وجود دارند که وجود نیتروژن در آمینو اسید ها تفاوت مهمی است که با کربوهیدرات و چربی دارد. دانشمندان با آزمایش های فراوانی که انجام داده اند تا کنون نزدیک به ۲۰ نوع اسید آمینه را شناخته و نامگذاری کرده اند. اسیدهای آمینه به دو بخش ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند.

اسید آمینه های ضروری: متاسفانه بدن نمی تواند اسید آمینه‌های ضروری را بسازد و حتماً باید آنها را توسط رژیم غذایی به بدن برسانیم. لیزین، آرژنین، ترئونین و لوسین از انواع اسیدهای آمینه ضروری هستند.

 اسید آمینه های غیر ضروری: بدن خود می تواند این نوع اسید آمینه ها را بسازد و سنتز کند. گلوتامین، گلیسین، لیسین و... از این نوع اسید آمینه هستند.




مزایای مکمل آمینو اسید

درست است که بیشتر آمینو اسیدها در بین ورزشکاران شناخته شده اند و طرفداران زیادی دارند. اما همه افراد توانند از آن استفاده کنند چون این آمینو اسید ها آنزیم هایی را تولید می‌کنند که این آنزیم ها در تمرکز، خلق و خو، خواب خوب و غیره اثر مثبتی دارند. نکته: درست است که آمینو اسید فواید بسیار زیادی دارد اما حتماً قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کرده و آزمایش های لازم را انجام بدهید و با دوز پیشنهادی پزشک آن را مصرف کنید.


بهبود عملکرد ورزشی

عمده ترین کاری که آمینواسیدها برای ورزشکاران انجام می دهند، جلوگیری از تجزیه توده عضلانی است. آمینو اسیدها برای ساخت عضله هم یک عامل موثر هستند. تحقیقات زیادی روی این مکمل انجام شده که بخشی از این تحقیقات نشان دادند در ورزش های استقامتی، آمینو اسید ها می توانند نقش بسیار مثبتی را داشته باشند.


کمک به ریکاوری عضلات

افرادی که تمرینات قدرتی سختی دارند هنگام مصرف آمینو اسید، ریکاوری عضلات بسیار موثرتری دارند تا وقتی که این مکمل را مصرف نمی‌کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ انجام شد که نشان دادد ورزشکارانی که ۳ هفته قبل از شروع تمرین های سخت و همچنان در طول تمرین آمینو اسید مصرف می‌کردند، آسیب عضلانی خیلی پایین‌تر و ریکاوری بهتری را داشتند.




مکمل آمینو اسید و اثر آن در لاغری

بیشتر مکمل های چربی سوز، محرک ها و مواد قوی دارند که باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن شما می شود. مکمل های آمینو اسید محرک های کمتری دارند اما اگر درست استفاده شوند باعث چربی سوزی در بدن شما می شوند. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، استفاده از مکمل آمینو اسید سویا در زنان یائسه به مدت 3 ماه، تجمع چربی‌های شکمی را در بدن آنها کاهش داد.

اثر آمینو اسیدها وقتی مشخص می شود که اگر شما رژیمی سالم را به همراه آمینو اسید داشته باشید نسبت به وقتی که تنها از یک رژیم سالم پیروی می کنید، شاهد کاهش وزن بیشتری خواهید بود.


نگهداری از عضله ها

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه سائوپائولو در ژوئن ۲۰۱۰ بر روی موش ها انجام شد، نتیجه به دست آمده نشان داد که آمینو اسید لوسین، عضلاتی را که بی تحرک بودند را از تجزیه حفظ کرد. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که لوسین اثر ژنی را که در بی تحرکی باعث از بین رفتن عضلات می‌شود، را کمتر می‌کند.


افزایش تستوسترون و هورمون رشد

مکمل های آمینو اسید تاثیر مستقیمی بر سطح هورمونی دارند. دانشمندان عقیده دارند که سطح تستوسترون در ورزشکارانی که از آمینو اسید استفاده می‌کنند، بیشتر از ورزشکارانی است که از مکمل استفاده نمی کنند. این موضوع برای افرادی که سعی در افزایش حجم عضلانی خود دارند، بسیار مهم است.

تحقیقات دیگری در سال ۲۰۰۹ انجام شد که بر طبق گزارش بدست آمده، ورزشکارانی که مکمل آمینو اسید مصرف می‌کردند هم افزایش تستوسترون داشتند و هم افزایش غلظت هورمون رشد. مهمترین فایده افزایش سطح تستوسترون یا غلظت هورمون رشد برای بدنسازان، بهبود ریکاوری عضلانی و افزایش توده خالص عضلانی است.




سیری

مصرف آمینو اسید می‌تواند هوس خوردن و میزان کالری مصرفی ورزشکار را مخصوصاً در بدنسازان، تعدیل کند. مصرف پروتئین و مکمل های اسید آمینه به صورت همزمان  ترکیب بدنی را بهبود می بخشد. افزایش سیری به ورزشکاران کمک می کند که به سمت مصرف غذاهای کربوهیدرات تصفیه شده نروند.


منابع طبیعی آمینو اسید

همانطور که گفتیم هر چه بدن به آن نیاز دارد را میتوان در مواد غذایی پیدا کرد. ماهی قزل آلا، گوشت قرمز، تخم مرغ و گوشت بوقلمون دانه های کامل مانند جو، دانه سویا، گندم و برنج لبنیات و آجیل ها منابع غذایی هستند که آمینواسیدهای خوبی دارند.


حرف آخر

درست است که مصرف آمینو اسید ها به مدت محدود در بیشتر افراد بدون مشکل است اما ژنتیک، سبک زندگی، نوع تمرین ها، رژیم‌های غذایی، فیزیولوژی و متابولیسم بدن هر فرد متفاوتند و این موارد میتوانند مشخص کنند که افراد از چه نوع مکمل هایی جواب بهتری می‌گیرند و بدنشان به چه مکمل هایی واکنش معکوس نشان می دهد. با توجه به نوع اندام، فعالیت و تغذیه شما، پزشک مکمل مناسب را همراه با دوز مناسببرای شما تجویز می کند.


منبع: healthline
  

برچسب ها

داروها تناسب_اندام مکمل مکمل_ماهیچه_ساز تستوسترون ریکاوری_عضلات افزایش_انرژی اسیدآمینه عملکردورزشی سیری کاهش_اشتها

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما