امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

خطری به نام قدکوتاهی در ایران!

جمعه 18 بهمن 1398
5 دقیقه مطالعه
خطری به نام قدکوتاهی در ایران!

طبق گفته دکتر شیخ الاسلام، مدیر سابق بهبود تغذیه وزارت بهداشت ایرانی ها به سمت کوتاهی قد می روند. او می گوید: «رژیم غذایی نامناسب و سوء تغذیه به دلیل فقر فرهنگی و مشکلات اقتصادی در بخش های زیادی از کشور، باعث قد کوتاهی درصد بالایی از کودکان شده است.» دکتر شیخ الاسلام با مقایسه قد ایرانی ها و کره ای ها می گوید «در کره و چین و ژاپن مردم بعلت رو آوردن به تغذیه ای مناسب توانسته اند بر ژنتیک غلبه کرده و قد خود را بطور میانگین 12 سانت افزایش دهند اما در ایران متوسط رشد قد یا ثابت مانده و یا در مناطقی رشد منفی داشته است.»

خیلی از ما ممکن است ندانیم که نوزاد به تغذیه ای چند برابر یک فرد بزرگسال نیاز دارد و برای اینکه بتواند یک رشد مناسب قدی داشته باشد باید نیازهای غذایی او تامین شود. در نظر بگیرید اگر تغذیه مناسب به کودک نرسد و او هم مرتب به بیماری‌هایی مانند اسهال مبتلا شود چه فاجعه ای در مورد قد او رخ می دهد. درست است! رشد طبیعی قدی او متوقف شده و قد کوتاهی پیدا می‌کند.

به گفته محققان غدد و تغذیه زیادی در ایران شاهد ثابت شدن میانگین قدی و در نواحی کم رونق تری کاهش میانگین قدی، هستیم و یکی از دلایل آن نامناسب شدن تغذیه در کودکی است. به دلیل مشکلات اقتصادی، سطح بهداشت پایین‌تر آمده و کودکان به بیماری‌های زیادی مانند اسهال مبتلا می شوند که جلوی رشد آنها را می‌گیرد. به اعتقاد دکتر شیخ الاسلام اگر راهکاری پیدا نکنیم، عمق فاجعه را در نسل‌های بعدی خواهیم دید.


نظرات متفاوت در مورد کوتاه قدی ایرانی ها

دکتر شیخ الاسلام به همراه متخصصین غدد به نامناسب شدن تغذیه در ایران اشاره داشته و عقیده دارند میانگین رشد در ایران ثابت شده است. در کنار این نظریات، دکتر زهرا صالحی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان عقیده دارد قد ایرانیها در سال‌های اخیر بلندتر شده است! او می گوید تحقیقات انجام شده در سه سال اخیر در بین شهروندان کلانشهرها و حتی مناطق محروم نشان داده که میانگین قد، ۲ تا ۴ سانتیمتر افزایش داشته است. او او عقیده دارد با انجام اقدامات بسیار زیادی در بهبود وضعیت تغذیه، تبلیغ بسیار گسترده در مورد فواید شیردهی مادر و توزیع شیر رایگان در مدارس، شرایط رشدی و قدی رو به بهبود رفته است.


ژنتیک مهم اما تغذیه مهمتر است!

 با اینکه دکتر زهرا صالحی به استناد تحقیقات انجام شده می‌گوید شرایط تغذیه ایران بهتر شده و به دنبال آن میانگین قدی ایرانیان رشد مثبت داشته است اما دکتر جعفریان متخصص تغذیه عقیده دارد ایرانی ها با کمبود کلسیم، آهن و روی مواجه هستند که علت آن زندگی های ماشینی، استفاده بیش از حد از فست فود، استرس های فراوان و کم تحرکی است. با کمبود این ریزمغذی‌ها با مشکل کاهش قد مواجه هستیم. البته در کنارش شرایط محیطی را هم نمی توان نادیده گرفت.




بررسی باورهای غلط اما رایج در بین مردم در مورد قد

دکتر باقری مقدم و دکتر دانشور دو متخصص فیزیولوژی ورزش در مورد باورهای غلط مردم مواردی را جمع‌آوری کرده و در اختیار مجله پزشکی قرار دادند که ما در اینجا به آنها اشاره می کنیم:


 تا چه سنی افزایش قد داریم؟

 صفحات استخوانی رشد، صفحاتی هستند که اجازه رشد طولی را به استخوان می دهند. هنگامی که نوزاد متولد می شود این صفحات رشد با او همراه هستند. این صفحات اگر جوش بخورند، رشد استخوان هایی مانند ساق و ران پا متوقف می‌شود. رشد این صفحات در میان پسران و دختران متفاوت است.

در دختران این رشد از سن یازده سالگی شروع می شود و یک سال قبل از شروع عادت ماهیانه به حداکثر رشد خود می رسد و سپس بسته می‌شوند. این که میگویند رشد تا سن ۲۰ سالگی ادامه دارد به هیچ وجه صحت علمی ندارد و دختر ۲۰ ساله نمی تواند رشد قدی داشته باشد. در پسرها هم این اوج رشد طولی از پانزده سالگی شروع و در ۱۹ سالگی تمام می شود.


 کدام ورزش برای افزایش قد مفید است؟

 در مورد ورزش های آویزانی و کششی تحقیقات و مطالعات زیادی انجام شد تا تاثیر آنها را بر روی افزایش قد سنجند. در حداکثر رشد قدی افرادی که ورزش های کششی را داشتند، بیشتر از چند سانتیمتر نبود بنابراین باید گفت ورزش نمی تواند معجزه کند اما اثر مثبت دارد! اینکه عامه مردم فکر می کنند ورزش هایی چون والیبال، شنا، بسکتبال و ژیمناستیک قد را افزایش می دهند می توان گفت هیچ پایه علمی ندارد. این قد بلندی است که فردی را به سمت بسکتبال می‌کشاند نه اینکه بسکتبال قد او را بلند کرده باشد!




راه حل

به گفته دکتر شیخ الاسلام بهترین زمان شروع تغذیه مناسب هنگامی است که جنین در رحم مادر وجود دارد و این تغذیه باید تا ۶ سالگی ادامه پیدا کند. به گفته متخصصین تغذیه برنامه غذایی ای مناسب است که در آن از همه گروه های غذایی استفاده شده باشد. طبق نتایج رسیده از تحقیقات انجام شده ما ایرانی ها در برنامه های غذایی خود به شدت با کمبود روی مواجه هستیم که کمبود روی در کوتاهی اثر مستقیمی دارد. روی مورد نیاز بدن را می‌توان در غلات، حبوبات، گوشت ها و مغزیجات پیدا کرد.

 یکی از مواردی که به دلیل نا آگاهی یا شرایط اقتصادی به آن توجه نمی‌شود، مغزهای خوراکی است اما می‌توان از مغزیجات ارزان‌تر استفاده کرد که همان تاثیر مناسب را بر بدن دارد مانند مغز تخمه کدو. می توانید آن را در صبحانه همراه با پنیر قرار دهید. مخلوط مغز تخمه کدو با پنیر هورمون رشد را تحریک می کند و کمک می‌کند که رشد طولی سریع تر صورت بگیرد.

غلات بهتر است همراه با سبوس باشند. مصرف میوه ها و سبزیجاتی که ویتامین A دارند، بسیار توصیه می‌شود مانند خربزه و طالبی، مرکبات، سیب و انگور. گروه بسیار مهم لبنیات هستند که با تامین پروتئین ها و املاحی چون کلسیم و اسید های چرب، به رشد قدی کودک بسیار کمک می کنند. برای داشتن رشد مناسب به گروه پروتئین ها هم نیاز فراوانی داریم چون پروتئینها (حبوبات و تخم مرغ و گوشت) پروتئین، آهن و املاح مناسب را برای بدن تامین می کند.




نکته: درست است که بهترین زمان تغذیه به گفته متخصصان از دوران جنینی تا ۶ سالگی است اما بهتر است دوران نزدیک به بلوغ را که شاهد رشد جهشی قد هستیم هم فراموش نکنیم و در این دوران با یک تغذیه بسیار مناسب اوج رشد قدی را در فرزندانمان ایجاد کنیم.


منبع: جمع آوری اظهارات متخصصین غدد و کارشناسان بهداشت ایران توسط مجله پزشکی
  

برچسب ها

تغذیه ژنتیک تناسب_اندام تغذیه_مناسب سلامت_جامعه صفحه_رشد قدکوتاهی قدکوتاهی_درایران گروه_های_غذایی ورزش_وقد میانگین_قد ویتامینA زندگی_سالم تغذیه_سالم افزایش_قد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما