منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
خطوط روی ناخن و درمان آن
خطوط روی ناخن و درمان آن

خطوط روی ناخن و درمان آن

تاریخ انتشار:
18 بهمن 1398
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
18 بهمن 1398
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

گاهی خطوط بر روی ناخن نشانه بیماری است. همیشه گفته شده است که کمبود ویتامین یا کم خونی این خطوط را بوجود می آورند! حال می خواهیم این موضوع را دقیق تر بررسی نماییم.

در حقیقت دلایل متعددی برای تغییر شکل ناخن ها وجود دارد. تغییر در شکل ظاهری ناخن بصورت خطوط و لک های رنگی تا برگشت لبه ها و شکستگی آن ها. اصولا وجود خطوط بر روی ناخن علامت خطرناکی نیست اما بهتر است تمامی علامت های بدن جدی گرفته شوند.


علت شکل گیری خطوط بر روی ناخن ها

ماده ی تشکیل دهنده ی ناخن ها پروتئینی به نام کراتین است. اصولا بالارفتن سن و ورود به کهن سالی این خطوط عمودی را پدید می آورند. بیماری های مختلفی هم هستند که باعث تغییرات در ناخن ها می شوند. برای درمان این خط ها باید اول بتوانیم دلیل شکل گیری شان را پیدا کنیم.

انواع خطوط بر روی ناخن

خط های عمودی

خط های عمودی اصولا با ورود به کهن سالی بوجود می آیند. با بالا رفتن سن همانطور که در پوست خود شاهد تغییراتی چون لک و چین و چروک هستیم، در ناخن ها هم تغییر شکل هایی دیده می شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناخن ها ضخیم تر یا نازک تر می شوند

  • حالت صیغلی ناخن ها از بین می رود

  • ناخن ها ترک می خورند و به راحتی می شکنند

  • شکاف هایی روی ناخن مشاهده می شود

خطوط عمودی از ریشه ناخن تا نوک آن کشیده می شود که اگر باعث درد یا ناراحتی نشوند دلیل وجود مشکلی جدی در بدن شما نیستند.

بیماری هایی چون آنمی هم می توانند تغییراتی در ناخن ها بوجود بیاورند. مثلا وجود خطوط عمودی که اصولا با تغییر رنگ ناخن همراه است. روماتیسم مفصلی هم می تواند این نشانه را همراه خود داشته باشد.

نکته: اگر خطوط عمودی ناخن همراه با نشانه های دیگری مانند خشک شدن، شکننده شدن، تغییر رنگ و… ظاهر شدند، حتما قابل پیگیری می باشند و بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود.

خط های افقی

خط های افقی بیشتر بصورت شیار عمیق بوده و بصورت چند خط دیده می شوند. این خط ها می توانند نشان دهنده بیماری های زیر باشند:

  • نارسایی کلیوی

  • دیابت

  • تیروئید

  • سفلیس

افرادی که شیمی درمانی می شوند هم ممکن است شاهد این خطوط افقی باشند. همانطور که مشاهده می کنید خطوط افقی خطرناک تر بوده و بهتر است با مشاهده ی آنها به پزشک متخصص مراجعه شود.

عوامل دیگری که باعث بوجود آمدن تغییراتی بر روی ناخن می شوند

بیماری های پوستی

بیماران مبتلا به پسوریازیس اصولا با تغییراتی در ناخن های خود مواجه می شوند. در اگزما هم شاهد تغییر رنگ و خطوط بر روی ناخن ها هستیم.

اختلال در گوارش

بیماری هایی که باعث جذب نشدن مواد مورد نیاز بدن می شوند، تغییراتی را در ناخن ها بوجود می آورند مانند بیماری سلیاک، کرون و کولیک زخمی. هرگاه بدن نتواند به مواد مورد نیاز خود برای ساخت سلول های جدید برسد، ناخن ها و پوست خیلی زود درگیر شده و دچار تغییراتی می شوند.

ضربه های خارجی

اگر با برخورد ضربه ای به ناخن ها آن ها دچار تغییر رنگ یا حالت شوند، این حالت موقتی بوده و با ساخت سلول های جدید ترمیم می شود. اگر این لک ها و تغییر رنگ ها بدون ضربه باشد می تواند علایم یک بیماری بوده و باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

پیشگیری از شکل گیری خطوط بر روی ناخن

همانطور که گفتیم شکل‌گیری خطوط افقی روی ناخن‌ها اصولا بعلت پیری است اما ما می توانیم افراد مسن و کهن سالی را هم با ناخن های سالم ببینیم. تغییرات ناشی از بالارفتن سن گاها اجتناب ناپذیرند اما می توان با رعایت اصولی چون تغذیه ی مناسب و سوخت رسانی صحیح به بدن، شدت این عوارض را کم تر کرد.


منبع: مقاله منتشر شده در ncbi
  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها