امروز جمعه 9 آبان 1399

دم نوش های خواب آور!

چهارشنبه 16 بهمن 1398
5 دقیقه مطالعه
دم نوش های خواب آور!



یک عامل خیلی مهم در سلامت بدن ما خواب است! اگر نتوانیم در شبانه روز ۷ تا ۹ ساعت خواب آرام را تجربه کنیم، عوارض مخربی بر سلامت روح و روان ما وارد می شود. طبق تحقیقات اخیر حدود ۳۰ درصد از افراد، دچار بی خوابی هستند یا خواب با کیفیتی ندارند.

 یکی از راههایی که می تواند به بهبود خواب کمک کند، استفاده از دمنوش های گیاهی است. تا مدت ها از دمنوش های گیاهی به عنوان خواب آور استفاده می شد. تحقیقات گسترده ای که در این باره انجام شده نشان می دهد که دمنوش های گیاهی می تواند به تنظیم خواب شما کمک شایانی کند. در این مقاله می خواهیم با چند نوع دمنوش گیاهی آشنا شویم.


دمنوش بابونه

از قرن ها پیش، از بابونه برای کاهش التهاب و درمان بی خوابی استفاده می شد. بابونه دو اثر مختلف روی بدن دارد؛ یک مسکن دو خواب آور و آرامش بخش. در بابونه آنتی اکسیدانی وجود دارد که این آنتی اکسیدان استرس و درد را کاهش میدهد.

تحقیقی بر روی ۶۰ پرستار خانگی انجام شد که نتیجه نشان داد: پرستار هایی که روزانه ۴۰۰ میلی گرم دم کرده بابونه می‌خوردند نسبت به بقیه خواب بهتری داشتند.


دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه یا ملیسا از خانواده نعناع هاست و یک درمان عالی برای بیخوابی. این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است. شما می توانید ۴ گرم برگ بادرنجبویه را داخل یک فنجان آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن با کمی عسل میل کنید و با اثرات معجزه آسای آن، آشنا شوید.




دمنوش سنبل الطیب

این دمنوش از قدیم برای مشکلاتی چون نا آرامی، بی خوابی و سردرد تجویز می‌شد. دمنوش سنبل الطیب، سطح گابا را افزایش داده و موجب خواب میشود. طبق تحقیقات انجام شده بر روی این گیاه به این نتیجه رسیدند که ریشه سنبل الطیب، زمان به خواب رفتن را کوتاه کرده و کیفیت خواب را بالا میبرد. این گیاه خاصیت ضد اسپاسم هم داشته و باعث تسکین درد میشود.

نکته: ممکن است این گیاه باعث عادت شود و بهتر است در کنار آن دمنوشهای دیگری را هم مصرف کنید مثلاً اگر یک شب دمنوش سنبل الطیب استفاده می کنید شب دیگر دمنوش چای سبز میل کنید.


دمنوش چای سبز 

یکی از بهترین دمنوش های خواب آور چای سبز است. این چای کافئین و تنانین ندارد و در نتیجه استرس را پایین آورده و به داشتن خوابی آرام کمک می کند. البته تعدادی از چای های سبز همراه با کافئین هستند که در اینجا منظور ما چای سبز بدون کافئین است. چای سبز با کافئین نتیجه عکس داده و شما با خوردن آن احساس بی خوابی و سرحالی می کنید.


دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان به عطر خوبش معروف است. روغن گل گاوزبان درمانی قوی برای استرس است و کیفیت خواب را بالا میبرد. می توانید برای آرامش خود شبها قبل از خواب دم کردی گل گاوزبان را بنوشید.




دمنوش گل بنفشه

گل بنفشه خواص بسیار زیادی دارد به طوری که در بیماریهای مختلفی تجویز می شود. از خواص گل بنفشه درمان بی خوابی است. برای این منظور جوشانده گل بنفشه را بر روی صورت و شقیقه های خود ماساژ دهید. به جای جوشانده گل بنفشه می توانید از عطاری ها روغن آن را تهیه کرده و استفاده کنید.


دمنوش فرنجمشک

یک گیاه معطر دیگر که رایحه او هم درمانی است. این گیاه سطح گابا را در مغز بالا می‌برد. دمنوش آن آرامبخشی مناسب برای بی خوابی ست.


دمنوش گل ساعتی

دمنوش گل ساعتی از برگ گل و ساقه خشک گیاه گل ساعتی تهیه می شود. در طب سنتی این گیاه را در دسته گیاهانی که کیفیت خواب را افزایش میدهند، دسته‌بندی می کنند.


دمنوش بهارنارنج

تعداد زیادی از مردم می دانند که بهار نارنج خاصیت آرام بخشی دارد و می‌توان از آن برای بی خوابی استفاده کرد. بهار نارنج را به صورت دم کرده، شربت یا عرق استفاده می کنند. افرادی که دچار بی خوابی و افسردگی هستند، می‌توانند با این دمنوش مشکل خود را تا حدود زیادی رفع نمایند.




دمنوش مگنولیا

این دمنوش که بیشتر از جوانه ها و ساقه های این گیاه تهیه شده در طب سنتی چینی طرفداران زیادی دارد و برای امراضی چون درد در ناحیه شکم، استرس و گرفتگی بینی کاربرد دارد. امروزه از این گیاه برای خاصیت ضد اضطراب و آرام بخشی هم استفاده می گردد.

چندین مطالعه بر روی موش ها انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که موش هایی که از این گیاه استفاده می کردند، مدت زمان به خواب رفتن کوتاه تر و خواب بیشتری داشتند.

نکته: بهتر است استفاده از دمنوش ها زیر نظر متخصصین این رشته باشد. متخصصین طب سنتی می توانند به شما کمک کنند که روش درست تهیه این نوع دم کرده ها را پیدا کنید و به میزان کافی از این دمنوش ها در طول روز استفاده کنید. استفاده بیش از حد از دمنوش می تواند مشکلات جدی برای شما ایجاد کند مثلا می‌توان به رقیق شدن خون اشاره کرد. پس توجه کنید حتی دمنوش های گیاهی هم اگر خودسرانه مصرف شوند، می‌توانند خطرناک باشند.

البته این خطر وقتی به وجود می‌آید که شما بخواهید در طولانی مدت و منظم از دمنوش ها استفاده کنید مثلا بیشتر از روزی یک فنجان.

  

منبع: healthline

 

برچسب ها

داروها بیماری ها زندگی سالم آرامبخش چای_سبز بهارنارنج دمنوش خواب_آور بابونه بادرنجبویه سنبل_الطیب گل_گاوزبان گل_ساعتی مگنولیا

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما