منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
هر آنچه درباره‌ “واکسن زگیل تناسلی” می‌خواهید بدانید
هر آنچه درباره‌ “واکسن زگیل تناسلی” می‌خواهید بدانید

هر آنچه درباره‌ “واکسن زگیل تناسلی” می‌خواهید بدانید

تاریخ انتشار:
19 آذر 1401
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
21 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:
واکسن زگیل تناسلی یا HPV ایرانی و خارجی؛ هزینه، عوارض، بهترین زمان تزریق و ....

تزریق به موقع واکسن زگیل تناسلی، احتمال انتقال بیماری را تا 90 درصد و احتمال پیدایش سرطان دهانه رحم را تا 70 درصد کاهش می‌دهد. هر ساله عده زیادی به ویروس HPV مبتلا می‌شوند و این ویروس با تبدیل شدن به سرطان، جان هزاران نفر را می‌گیرد. آگاهی از اهمیت تزریق واکسن زگیل تناسلی، راه حل مناسبی برای کاهش این آمار است.

ما در این متن دانش کافی در مورد واکسن زگیل تناسلی و کاربردهای آن، در اختیار شما قرار می‌دهیم. همچنین زمان مناسب برای واکسیناسیون را برای شما تعریف می‌کنیم تا به موقع اقدام کنید. در این مقاله جواب پرسش‌های دیگر ذهن خود نظیر هزینه، مدت زمان ایمنی و عوارض این واکسن را خواهید گرفت. پس با خواندن این مطلب آگاهی‌های لازم در زمینه واکسن زگیل تناسلی را دریافت خواهید کرد. در پایان تکلیف شما برای تزریق واکسن HPV مشخص خواهد شد.

چرا باید واکسن زگیل تناسلی بزنیم؟

تزریق به موقع واکسن زگیل تناسلی از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی چون زگیل تناسلی، زگیل مقعدی و در نتیجه ابتلا به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان دهانه رحم در زنان، سرطان روده، مقعد و سرطان آلت در مردان تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

سه نوع واکسن با نام‌های گارداسیل، پاپیلوگارد و سرواریکس برای پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها گارداسیل است. این واکسن در سه نوع 2، 4 و 9 گانه وجود دارد و بدن را در برابر خطرناک‌ترین گونه‌های HPV، یعنی پاپیلومای 6، 9، 16 و 18  ایمن می‌کند. گارداسیل شامل ویروس‌های شایعی است که عامل بیماریHPV و انواع خاصی از سرطان هستند و با این ویروس‌ها مقابله می‌کند.

انواع واکسن های زگیل تناسلی؛ گارداسیل، پاپیلوگارد،سرواریکس

نمونه ایرانی واکسن گارداسیل با نام پاپیلوگارد موجود است. این واکسن بر اساس ذرات شبه ویروسی ساخته شده است و طی تزریق در 3 دوز با تحریک سیستم ایمنی، بدن را علیه پاپیلومای 16 و 18 تقویت می‌کند. اما در مورد ساختار این واکسن اطلاعات زیادی موجود نیست.

بهترین زمان تزریق واکسن زگیل تناسلی چه موقع است؟

واکسن گارداسیل معمولاً برای افراد 9 تا 26 سال تجویز می‌شود و بهترین زمان تزریق آن قبل از شروع فعالیت جنسی و ابتلا به HPV است. زیرا اگر فردی که واکسن را دریافت می‌کند به هیچ یک از ویروس‌های عامل سرطان و زگیل مبتلا نشده باشد؛ به احتمال 99 درصد در آینده مبتلا نخواهد شد.

بهترین زمان تزریق واکسن HPV برای دختران و پسران از سن 11 الی 12 سالگی است. در غیر این صورت بهترین زمان برای پسران تا سن 21 سالگی و دختران تا 26 سالگی است.

تزریق واکسن زگیل تناسلی برای افرادی که رابطه جنسی داشته‌اند نیز مفید است و ایمنی ایجاد می‌کند. اما اگر این افراد قبل از تزریق واکسن به زگیل تناسلی مبتلا شده باشند، واکسن، آن‌ها را درمان نمی‌کند. فقط آن‌ها را از ابتلا به سایر ویروس‌ها مصون می‌دارد و احتمال سرایت به افراد دیگر را کم می‌کند.

بهترین زمان تزریق واکسن زگیل تناسلی(HPV) بعد از رابطه جنسی یا قبل از رابطه جنسی

تزریق واکسن زگیل تناسلی به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

گر چه تزریق واکسن گارداسیل اهمیت زیادی دارد اما این واکسن برای همه افراد مناسب نیست. گارداسیل در موارد زیر به دلیل بروز خطرات جدی منع تجویز دارد:

  • تزریق واکسن به زنان باردار، ممکن است باعث بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی در جنین شود. بنابراین اگر بین دو تزریق باردار شدید، واکسیناسیون را تا بعد از زایمان به تأخیر بیندازید.
  • کودکان زیر 9 سال و افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند.
  • افرادی که به مخمر، حساسیت دارند.
  • کسانی که نسبت به لاتکس ( نوعی ماده پلاستیکی) واکنش آلرژیک نشان می‌دهند.
  • زنان شیرده ممکن است بعد از دریافت واکسن با اختلالات تنفسی نوزاد خود مواجه شوند.
  • در صورتی که فرد علائم شدید یک بیماری را بروز دهد، بهتر است واکسیناسیون را تا پس از بهبود علائم، به تعویق بیندازد.

تزریق واکسن زگیل تناسلی چگونه انجام می‌شود؟

واکسن گارداسیلِ 0.5 میلی‌لیتر، معمولاً داخل عضله سر شانه، واقع در قسمت فوقانی بازو یا در قسمت بالایی و خارجی ران تزریق می‌شود. این واکسن 3 دوز دارد و طی 6 ماه قابل دریافت است. تزریق دوز دوم، یک یا دو ماه پس از دوز اول و تزریق دوز سوم، 6 ماه بعد از دوز اول انجام خواهد شد.

برای افرادی که قبل از 15 سالگی واکسن گارداسیل دریافت کرده‌اند، تزریق دو دوز از واکسن کفایت می‌کند. تزریق دوز دوم واکسن این افراد، باید حداقل 6 ماه و حداکثر 12 ماه بعد از تزریق دوز اول صورت گیرد.

تزریق واکسن زگیل تناسلی تا چه مدت مؤثر است؟

مصونیت بدن از بیماری زگیل تناسلی و سرطان‌هایی که ایجاد می‌کند، 3 ماه بعد از تزریق واکسن ایجاد می‌شود. مدت زمان این ایمنی تقریباً 5 سال گزارش شده است. البته در مواردی که تزریق دوزهای واکسن به طور کامل صورت نگرفته است و یا واکسیناسیون بعد از شروع فعالیت جنسی انجام شده است، تأثیر واکسن کاهش می‌یابد.

واکسن HPV تا چه مدت تاثیر دارد؟

تزریق واکسن زگیل تناسلی چه عوارضی دارد؟

شایع‌ترین عارضه بعد از تزریق واکسن گارداسیل، بروز سردرد است. اما در برخی موارد احتمال غش کردن در 15 دقیقه اول تزریق واکسن وجود دارد. به همین دلیل لازم است در این مدت تحت نظر باشید و محل را ترک نکنید.

 تب، سرگیجه، تهوع، درد، خونریزی، خارش و یا تورم محل تزریق نیز از دیگر عوارضی است که بعد از تزریق واکسن گارداسیل ممکن است با آن مواجه شوید.

عوارض واکسن HPV چیست؟

هزینه واکسن زگیل تناسلی چقدر است؟

برخی افراد قبل از انجام هر گونه اقدامات درمانی، ابتدا به هزینه فکر می‌کنند. در زمینه هزینه واکسیناسیون با گارداسیل باید گفت: این واکسن قیمت مشخص و ثابتی ندارد. زیرا گارداسیل یک داروی وارداتی است که قیمت آن متغیر و وابسته به ارز است. همچنین بیمه هیچ گونه تعهدی در قبال پرداخت هزینه این واکسن ندارد. 

با توجه به شرایط کنونی و نوسانات لحظه‌ای دلار، توصیه می‌کنیم هر زمان تصمیم به واکسیناسیون گرفتید، برای کسب اطلاعات در مورد هزینه، از متخصص زنان و زایمان مشاوره بگیرید.

هزینه واکسن ایرانی و خارجی زگیل تناسلی؛ قیمت گارداسیل و پاپیلوگارد چقدر است؟

چگونه واکسن زگیل تناسلی بزنیم؟

واکسن زگیل تناسلی از بروز زگیل و سرطان جلوگیری می‌کند. بنابراین سعی کنید در اولین فرصت برای واکسیناسیون اقدام کنید. برای این کار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و ضمن بازگویی شرایط خود، برای انجام واکسیناسیون از او مشاوره بگیرید. زیرا تزریق این واکسن در برخی موارد ممنوع است. 

بعد از تجویز واکسن برای شما، نیاز به انجام اقدامات اولیه خاصی نیست. فقط باید در موعد مقرر برای تزریق واکسن در مرکز آماده شوید. پس از آن نیز برای احتیاط، 15 دقیقه در محل بمانید تا در صورت بروز عارضه خاص، تحت مراقبت قرار گیرید. دوزهای بعدی واکسن را نیز به موقع انجام دهید تا بدن شما در برابر ویروس HPV کاملاً ایمن شود.

 

آیا شما واکسن زگیل تناسلی را تزریق کرده‌اید؟ از متخصصین مجله پزشکی در مورد تزریق واکسن زگیل تناسلی راهنمایی بگیرید؟

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها