منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
برای لکنت به چه پزشکی مراجعه کنیم؟
برای لکنت به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای لکنت به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

تاریخ انتشار:
8 دی 1400
زمان مورد نیاز:
4 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
12 شهریور 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

همه افراد در طول زندگی خود لکنت را تجربه میکنند. اما برای لکنت به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟ درگیری با یک اختلال بخشی از ماجراست اما بخش مهمتر آن اطلاع داشتن از روند درمان تا رسیدن به بهبودی کامل است.
راه درمان هر اختلال در دانش متخصصین مربوط به آن است. جالب است که اکثر افراد در این مورد ناآگاهاند و حتی راه حل لکنت را در صبر کردن برای رفع آن میدانند. در حالی که درمان لکنت در دستان متخصصان این حوزه است. انتخاب بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درمان در گرو شناخت درمانگر و اعتماد به دانش او است. در پایان این مقاله مجله پزشکی، دقیقا میدانید از چه کسی برای درمان لکنت کمک بگیرید.

گفتار درمان؛ پزشک ذهن و زبان

اولین و بهترین درمان برای لکنت مراجعه به یک درمانگر زبان و گفتار است. آسیب‌شناسان گفتار و زبان افرادی هستند که به طور تخصصی به برسی علت لکنت می‌پردازند و در جهت درمان اختلالات گفتاری، زبانی، بلعی آموزش‌هایی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. آن‌ها به خوبی با آناتومی و فیزیولوژی دستگاه گفتاری و سیستم مغزی آشنا هستند و می‌توانند انواع آسیب‌های مربوط به این حوزه را شناسایی و درمان کنند.

پزشک گفتار؛ گفتاردرمانگر

چه زمان باید برای لکنت به گفتار درمان مراجعه کرد؟

معمولا حدود 75 تا 80 درصد از کودکان که دچار لکنت می‌شوند بدون مداخله درمان می‌شوند. اما برای بزرگسالان همچین عددی وجود ندارد و در صورت ابتلا به لکنت باید بلافاصله به گفتاردرمانگر مراجعه کنند. در صورتی که لکنت کودک شدید بود یا لکنت شدت پیدا کرد باید سریعا به درمانگر گفتار و زبان مراجعه شود. همچنین در صورتی که شدت لکنت ثابت بود اما بیش از 6 ماه ادامه داشت مراجعه به آسیب‌شناس گفتار و زبان ضروری است. حتی متخصصان توصیه می‌کنند کودکان شش ماه صبر نکنند و بدون فوت وقت برای ارزیابی و درمان به پزشک مراجعه کنند.

در چه سنی باید برای گفتار درمانی مراجعه کرد
اجازه ندهید لکنت کهنه و عمیق شود. هر چه زودتر برای درمان لکنت به درمانگر مراجعه کنید؛ طول درمان و هزینه درمان کمتر خواهد بود.

در مراجعه به گفتار درمان، لکنت چگونه تشخیص داده می‌شود؟ 

پس از مراجعه، گفتار درمانگر از شما مصاحبه و تاریخچه می‌گیرد. برای این کار سوالات متفاوتی می‌پرسد. از سن و دارو های مصرفی گرفته تا سابقه لکنت در خانواده و تمام موارد دیگری که نیاز است مورد بررسی قرار بگیرد.
در صورتی که مصاحبه از خود مراجعه‌کننده گرفته شود متخصص گفتار، فرد را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. ممکن است از مراجعه‌کننده بخواهد در مورد یک مسئله خاص یا هر چیز دیگری صحبت کند تا دقیق‌تر فرد را ارزیابی کند. اگر مراجعه‌کننده کودک باشد؛ آسیب‌شناس گفتار و زبان قبل یا بعد از مصاحبه با والد یا مراقب کودک از او نمونۀ گفتاری می‌خواهد یا با ارتباط برقرار کردن با کودک سعی می‌کند گفتار او را مورد بررسی قرار دهد.

مراجعه به گفتار درمان برای درمان لکنت

چه داروهایی برای درمان لکنت توسط پزشک تجویز می‌شود؟

تا به حال دارویی برای درمان لکنت کشف نشده است و تنها روش درمان آن استفاده از خدمات گفتاردرمانی است. همچنین تا به امروز اثر مثبت درمان‌های سنتی و دارویی بر لکنت تایید نشده است. افراد سودجو زیادی هستند که با روش‌هایی مانند شبیه سازی ذهن و این قبیل روش‌ها سعی در فریب بیماران و  کسب درآمد از این راه دارند. بهتر است در این مورد آگاه باشید و برای زمان و پول خود ارزش قائل شوید و بدانید فقط گفتار درمانگر می‌تواند به شما کمک کند.

آیا تمرین های خانگی را می‌توان جایگزین درمان های پزشک کرد؟

جواب قطعی این سوال خیر است؛ تمرین‌ها و روش‌هایی که برای درمان لکنت در خانه توصیه می‌شوند؛ به روند بهبودی سرعت می‌بخشند، اما به هیچ عنوان نمی‌توانند یک درمان مستقل برای لکنت باشند. همچنین ممکن است؛ پس از مراجعه به آسیب‌شناس گفتار و زبان یک سری تمرین برای شما تجویز شود. آنها را جدی بگیرید و دقیق و مستمر از آنها استفاده کنید.

مراجعه به گفتار درمان یا تمرین خانگی برای درمان لکنت

آیا برای پیشگیری از لکنت باید به پزشک مراجعه کرد؟

به نظر نمی‌رسد لکنت قابل پیش بینی باشد و تا زمان بروز پیدا کردن آن نمی‌توان از وجود آن آگاهی پیدا کرد. اما با توجه به عوامل مؤثر در ابتلا به لکنت می‌توان این احتمال را داد که آیا فرد مستعد ابتلا به لکنت است یا نه؛ جنسیت، داشتن سابقه خانوادگی لکنت، تنش‌های محیط زندگی و از این قبیل عوامل خطر می‌تواند به ما بگوید که باید در زمینه آموزش و پرورش زبانی و گفتاری در کودک حساسیت بیشتری به خرج داد.

آیا بعد از درمان توسط پزشک امکان بازگشت لکنت وجود دارد؟

اگر بعد از درمان لکنت دچار برگشت شدید نگران نباشید؛ این اتفاق یک امر رایج و معمول است. درمانگر بعد از درمان کامل شما زمان های مشخصی را معین میکند تا به بررسی و ارزیابی شما بپردازد تا در اولین مراحل ریلاپس جلوی آن را بگیرد. بنابراین نسبت به چکاپ‌های برنامه ریزی شده بی اهمیت نباشید و دقیق عمل کنید. والبته به شدت و علت لکنت شما این پیگیری‌ها تا 2 الی 5 سال بعد از درمان کامل باید صورت بگیرد. ریلاپس کردن لکنت در بزرگسالان بیشتر از کودکان دیده می‌شود، همچنین مردان بیش از زنان دچار ریلاپس می‌شوند. در صورتی که بازبینی وضعیت را جدی نگرفته‌اید و دچار ریلاپس شده‌اید، نگران نباشید؛ درمان ریلاپس به مراتب راحت تر و کم هزینه تر از درمان اولیه لکنت است. همچنین شما یک بار لکنت را شکست داده اید، پس دوباره می‌توانید این کار را انجام دهید.

بازگشت لکنت بعد از درمان توسط گفتار درمان

آیا لکنت به طور کامل توسط پزشک درمان میشود؟

این جواب بستگی به شما دارد. در صورتی که پیگیر روند درمان باشید، به صورت منظم در جلسات درمانی شرکت کنید و از متخصصان این حوزه کمک بگیرید قطعا می‌توانید از پس لکنت برآیید و آن را مهار کنید. لکنت شما بر اساس شدت و قدمت و عوامل دیگر می‌تواند از 2 یا 3 جلسه تا بیش از 40 جلسه نیاز به درمان داشته باشد.

تجربه شما از لکنت و درمان آن می‌تواند به افراد زیادی کمک کند. منتظر نظرات شما در این رابطه هستیم.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
محسن
2021-12-30 21:06:04
پاسخ
3
0
پاسخ
سوال درمورد اینکه وقتی صحبت کردن برای فردی به مرور زمان سخت بشود بخصوص وقتی که نماز میخوند گفتن ذکر‌ها خیلی سخت شده بنظر چه مشکلی داره بکدوم دکتر مراجعه بکند
مجله پزشکی
2022-07-17 10:02:03
پاسخ
0
0
پاسخ
قدرت تکلم فرد ارتباط مستقیمی با سیستم اعصاب مرکزی فرد داره، در صورتی که در سنین بالا مشکلات گفتاری به وجود آید فرد باید معاینه شود. در این شرایط متخصص گفتار درمانی با بررسی وضعیت گفتاری شما و انجام معاینه مشکل را ریشه یابی می کند و با برنامه ریزی یک پروتکل درمانی به بهبود شما کمک خواهد کرد. حتما در اولین فرصت پیگیر روند درمان شوید تا درست ترین تشخیص و درمان برای شما در نظر گرفته شود.
مریم
2021-12-31 07:04:37
پاسخ
3
0
پاسخ
آیا درمان دارویی برای لکنت وچود دارد
مجله پزشکی
2022-07-17 09:53:11
پاسخ
0
0
پاسخ
همانطور که در مقاله به آن اشاره شد تا به امروز هیچ درمان دارویی برای لکنت کشف نشده و تنها راه درمان لکنت استفاده از خدمات گفتار درمانی است. هر مطلبی مبتنی بر درمان دارویی لکنت و یا استفاده از روش هایی مانند مشابه سازی ذهنی و از این قبیل موارد دروغی بیش نیست.
سجاد
2022-01-05 20:30:47
پاسخ
4
0
پاسخ
من یک جلسه به گفتاردرمانی مراجعه کردم. گفت نمره ات زیاده احتمال داره نیاز باشه تعداد جلسات زیادی برای درمان بیای. دیگه نرفتم. واقعا با گفتاردرمانی لکنتم خوب میشه؟
مجله پزشکی
2022-07-17 09:52:15
پاسخ
0
0
پاسخ
بهتر است هر چه سریع تر به آسیب شناس گفتار وزبان مراجعه کنید. هر چه مدت زمان بیشتری بگذرد لکنت شما کهنه تر و درمان سخت تر می شود. قطعا با کمک گرفتن از یک درمانگر ماهر و پیگیری روند درمان می توانید لکنت را شکست بدهید. امیدوارم به زودی کامنت شما در مورد بهبودیتان را ببینیم.
فریده
2022-01-08 21:59:46
پاسخ
9
0
پاسخ
مطالب مفید بود بسیار امیدوارکننده ممنون
فریده
2022-01-08 22:03:41
پاسخ
2
0
پاسخ
یک مورد تجربی هم وجود دارد وآن اینست که نباید التفات وتوجهی به لکنت داشت با اعتماد به نفس می‌توان شکست داد
مجله پزشکی
2022-07-17 10:21:14
پاسخ
0
0
پاسخ
لکنت به دلیل اختلال در سیستم عصبی به وجود می‌آید بنابراین بی توجهی به آن نه تمها کمکی به رفع لکنت نمی‌کند؛ بلکه ممکن است به تشدید آن منجر شود.
الهام
2022-01-27 19:14:53
پاسخ
1
0
پاسخ
من هشت ساله از سن ۲۴ سالگی دچار فراموشی شدم و الان دچار اختلال در تکلم و حتی نوشتاری شدم حروف رو فراموش میکنم حرف رو که میخوام بزنم رو همینطور اسم افراد رو همینطور اگر وسیله ای توی دستم باشه فراموش میکنم و دنبالش میگردم من حافظم بینظیر بود الان هیچی از اون باقینمانده
مجله پزشکی
2022-10-10 10:53:14
پاسخ
0
0
پاسخ
امیدوارم هر چه زودتر حال عمومی شما رو به بهبودی برود. با توجه به سابقه ذکر شده شما نیاز به معاینه دقیق توسط اسیب شناس گفتار و زبان دارید. یکی از حیطه هایی که آسیب شناسان گفتار و زبان در آن مداخله می کنند حیطه های مربوط به فراموشی و آلزایمر هست. در رابطه با این مشکلات امکان دارد نیاز به مراجعه به کاردرمانی داشته باشید. اما بهتر است در ابتدا به گفتاردرمانگر مراجعه کنید تا در صورت نیاز به کاردرمان نیز ارجاع داده شوید.
مریم
2022-01-28 01:02:01
پاسخ
3
0
پاسخ
گفتار درمانی تاثیر زیادی در درمان لکنت داره البته در کنار مشاوره چون لکنت ریشه روانی داره و در اثر یک اختلال روحی بوجود میاد عامل ایجاد لکنت حتما باید از بین بره و گفتار درمانی مداوم و تمرین و تکرار در کنار آن مشکل کاملا حل میشه این چیزا رو تجربه کردم والان نتیجه خوبی گرفتم
مجله پزشکی
2022-07-17 10:23:17
پاسخ
0
0
پاسخ
ممنون که از تجربه خوب و نتیجه بخشتون صحبت کردید. این حس خوبی که به اشتراک گذاشتید قطعا محرک مسیر درمان خیلی از افراد خواهد بود. ممنون از شما🙏 قطعا مسائل روحی و روانی در تشدید یا تقلیل لکنت تاثیر زیادی دارند اما دلیل اصلی ابتلا افراد به لکنت، مشکلات روانی نیست. همچنین ممکن است مشکلات روحی زیادی تحت تاثیر ابتلا به لکنت برای فرد ایجاد شود. درمانگر گفتار و زبان درصورت نیاز حتما فرد را به همکاران روانشناس ارجاع خواهد داد تا بهترین نتیجه حاصل شود. همچنین در مورادی فرد قبل از مراجعه به گفتار درمانگر به روانشناس مراجعه می کند که متقابلا برای داشتن درمان مؤثر، روانشناسان هم توصیه به استفاده از مداخلات گفتار درمانی می کنند. بنابراین در مواردی که ریشه های روانی در ابتلا به لکنت و یا تشدید لکنت مؤثر باشند همراهی دو روند درمانی بسیار کارآمد خواهد بود.
مهران
2022-03-11 23:27:24
پاسخ
2
0
پاسخ
سلام تو ارومیه یه دکترخوب سراغ دارین مراجعه کنیم ممنون میشم
مجله پزشکی
2022-07-17 09:56:21
پاسخ
0
0
پاسخ
به زودی مجله پزشکی شرایطی برای پاسخ به نیاز شما فراهم خواهد کرد.
سعید صادقی
2022-10-22 19:56:15
پاسخ
1
0
پاسخ
ایا روش شبیه سازی ذهن موثره ؟
مجله پزشکی
2022-11-08 10:14:41
پاسخ
0
0
پاسخ
نتایج بالینی نشون دهنده تأثیرگذاری این روش بر بهبود لکنت است. این یک روش قطعی برای درمان کامل نیست اما قطعا مؤثر است.
کاریزطب
2023-02-06 09:18:57
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام و خسته نباشید ممنون بابت مطالب مفیدتون برای مشاهده مطالب پزشکی و ویدیوهای اختصاصی به سایت کاریز طب سر بزنید. www.karizteb.com
امیری
2023-03-10 18:48:10
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام خسته نباشیدپسرم ۳سالشه یه چندماهی میشه دچارلکنت شده میخاستم ببینم چطوردرمان کنم واینکه آدرس یه دکترخوب تومشهدبهم معرفی کنید
مجله پزشکی
2023-03-15 06:02:46
پاسخ
0
0
پاسخ
لکنت در کودکان زیر 5 سال به خصوص کودکان پسر خطرناک نیست و معمولا بدون مداخله برطرف خواهد شد . در این سن کودک در حال افزایش توانایی های گفتاری است و به مرور حل خواهد شد.
داغ‌ترین برچسب‌ها