منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
هر آنچه درباره‌ “برداشتن آی یو دی” می‌خواهید بدانید!
هر آنچه درباره‌ “برداشتن آی یو دی” می‌خواهید بدانید!

بررسی همه جانبه برداشتن آی یو دی

تاریخ انتشار:
1 دی 1400
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
30 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:
برداشتن آی یو دی (IUD)

شما در عرض 3 دقیقه می‌توانید توانایی خود برای بارداری را بازیابید. تصمیم به بادرای تنها دلیل برداشتن آی یو دی نیست. منقضی شدن زمان استفاده از آی یو دی نیز افراد را به این عمل ساده نیازمند خواهد کرد. بنابراین فرد خواسته یا ناخواسته با خارج کردن آی یو دی درگیر خواهد بود.

در این مقاله در کنار چگونگی خارج کردن آی یو دی (IUD)، هزینه، عوارض و بهترین زمان برداشتن آی یو دی طور کامل پوشش داده شده است. با توجه به اینکه خارج کردن آی یو دی در زمان انقضای آن ضروری است؛ تاریخ انقضای انواع IUD ارائه شده است تا از اقدام به موقع آگاه شوید. همچنین مراقبت های بعد از برداشتن آی یو دی به طور کامل در این مقاله مجله پزشکی پوشش داده شده است. همه ابهامات و سوالات شما درباره برداشتن آی یو دی در این متن پاسخ داده شده است.

نحوه خارج کردن آی یو دی چگونه است؟

خارج کردن تمام انواع آی یو دی به یک شکل صورت می‌گیرد. برای اینکار، پزشک با استفاده از یک پنس، نخ‌های آی یو دی را که بیرون از رحم قرار دارند گرفته و به سمت بیرون می‌کشد.

اگر به هر دلیلی نخ‌های آی یو دی خارج از رحم نباشند و یا پزشک نتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد، از یک قلاب مخصوص استفاده می‌کند تا IUD را خارج کند.

آی یو دی چگونه برداشته می شود؟

در صورتی که آی یو دی در رحم گیر کرده باشد و بیرون کشیدن آن با مشکل مواجه باشد، ممکن است پزشک با استفاده از دارو و یا روش‌های دیگر دهانه رحم را باز کند و سپس برای خارج کردن دستگاه اقدام کند. چگونگی خارج کردن آی یو دی یک فرآیند ثابت است؛ تنها وضعیت نخ های آی یو دی ممکن است این روند را با چالش رو به رو کند.

مدت زمان انجام عمل برداشتن IUD

برداشتن آی یو دی صرف مدت زمان چند دقیقه‌ای انجام می‌شود. اما اگر خارج کردن IUD دشوار شود، به طوری که پزشک به استفاده از داروهای باز کننده دهانه رحم روی بیاورد و یا لازم شود تا داخل رحم را بررسی کند، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد. 

برداشتن آی یو دی چقدر طول می کشد؟

عوامل مؤثر و زمان برداشتن آی یو دی

با توجه به نوع آی یو دی استفاده شده برای جلوگیری از بارداری، این دستگاه 3 الی 10 سال انقضا دارد. تاریخ انقضای هر نواع آی یو دی تعیین می کند که چه زمان شما به عمل برداشتن IUD نیازمند خواهید شد.

برخی عوامل که به برداشتن یا  تعویض آی یو دی منجر می‌شوند عبارت‌اند از:

  • منقضی شدن IUD
  • تصمیم به بارداری
  • مواجه شدن با عوارض جانبی مانند خونریزی و یا سردرد شدید
  • عفونت‌های دستگاه تناسلی
  • خارج شدن آی یو دی از رحم
  • شکستن IUD
  • باردار شدن با IUD
  • یائسگی

تاریخ انقضای انواع IUD؛ زمان تعویض آی یو دی

با توجه به نوع دستگاه آی یو دی که برای جلوگیری از باردرای استفاده می‌شود، زمان انقضای آن نیز متغیر است. انقاضای آی یو دی مسی 10 سال  است و پس از انقضا قایل جایگزینی است. زمان خارج کردن دیگر انواع  آی یو دی بر اساس تاریخ انقضای آن به شرح زیر است:

  • اسکایلا: بعد از 3 سال
  • لیلتا: بعد از 7 سال
  • پاراگارد: بعد از 12 سال
  • میرنا: بعد از 7 سال
  • کایلینا: بعد از 5 سال

برداشتن آی یو دی در دوران پریودی

شما می‌توانید در زمان دلخواهتان برای برداشتن آی یو دی اقدام کنید. اما به طور کلی بهترین زمان برداشتن و یا جاگذاری آی یو دی، روزهای آخر پریودی می‌باشد. زیرا در این زمان دهانه رحم باز بوده و خارج کردن و یا جاگذاری آی یو دی بهتر و راحت‌تر صورت می‌گیرد. علاوه بر این موضوع، به دلیل آسان‌تر شدن خروج دستگاه، احساس گرفتگی و درد کمتری نیز حس خواهید کرد.

آیا خارج کردن آی یو دی درد دارد؟

به طور کلی نمی‌توان گفت که با خارج کردن آی یو دی دچار درد شدیدی خواهید شد. اما هنگام خارج کردن آی یو دی توسط پزشک و کمی بعد از آن، ممکن است احساس گرفتگی و درد خفیف داشته باشید. البته این درد جای نگرانی ندارد و پس از گذشت مدت کوتاهی از بین خواهد رفت. تنها در صورتی که پزشک در زمان خارج کردن IUD به نخ‌های دستگاه دسترسی نداشته باشد و خارج کردن آی یو دی مشکل باشد، ممکن است درد و گرفتگی شدیدتری را تجربه کنید.

جایگزینی IUD جدید بلافاصله بعد از برداشتن IUD ممکن است؟

اگر دستگاه IUD به هر دلیلی دیگر قابل استفاده نیست و همچنان فرد قصد جلوگیری از بارداری را دارد، امکان جایگزین کردن دستگاه جدید، بلافاصله پس از خارج کردن آی یو دی قدیمی، وجود دارد.  بنابراین با درخواست از پزشک میتوان برای تعویض آی یو دی بدون فاصله انداختن میان حذف آی یو دی قدیمی و جایگزینی آی یو دی جدید اقدام کرد.

احتمال بارداری بعد از برداشتن آی یو دی

بعد از اینکه خارج کردن آی یو دی، امکان اقدام برای بارداری بلافاصله پس از برداشتن آی یو دی وجود دارد. البته اگر آی یو دی استفاده شده برای جلوگیری از بارداری از نوع هورمونی باشد، باید منتظر بمانید تا چرخه قاعدگی شما تنظیم شود و به حالت قبل از گذاشتن آی یو دی برگردد. بعد از گذش زمان و منظم شدن چرخه قاعدگی میتوان برای بارداری اقدام کرد.

برداشتن آی یو دی و احتمال بارداری

مراقبت‌های بعد از برداشتن آی یو دی

به طور کلی بعد از برداشتن آی یو دی مراقبت خاصی تجویز نمی‌شود. اما افراد با توجه به نیاز شخصی، می‌توانند از کیسه آب گرم و یا مسکن‌ها استفاده کنند.

نوشیدن چای و دمنوش‌های برطرف کننده اسپاسم عضلات نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اما در کل برداشت آی یو دی عمل بسیار ساده‌ای است و افراد می‌توانند در همان روز به زندگی روزمره خود بازگردند.

مراقبت های بعد از خارج کردن آی یو دی

عوارض برداشتن آی یو دی

به طور کلی تا به حال هیچ عوارض جانبی بعد از برداشتن آی یو دی گزارش نشده است. تنها ممکن است فرد کمی گرفتگی و خونریزی بعد از برداشتن آی یو دی تجربه کند. در این صورت با ستفاده از مسکن به راحتی میتوان دردهای ناشی از گرفتگی رحم را برطرف کرد. لازم به ذکر است که خونریزی شدید بعد از خارج کردن آی یو دی میتواند خطرناک باشد و بهتر است در این صورت سریعا به پزشک مراجعه شود.

گرفتگی و خونریزی بعد از برداشتن آی یو دی

هزینه برداشتن آی یو دی

برخلاف جایگذاری این دستگاه، هزینه برداشت آی یو دی بسیار پایین و مقرون به صرفه است. دستگاه آی یو دی شما هر نوعی که باشد (هورمونی یا مسی) تفاوتی ندارد و هزینه برداشتن آی یو دی در سال 1400، حدود صد هزار تومان است.

قیمت یا هزینه برداشتن آی یو دی 1400 و 1401

برای برداشتن آی یو دی چه باید کرد؟

برای برداشتن آی یو دی، پس از مراجعه به پزشک متخصص زنان طی فرآیندی ساده و در مدت زمانی کوتاه آی یو دی از بدن خارج خواهد شد. 

تنها در شرایطی که نخ های آی یو دی در دسترس پزشک نباشند فرآیند کمی مشکل خواهد شد. اما به طور کلی حتی با وجود عدم دسترسی پزشک به نخ های آی یو دی باز هم این عمل، روند پیچیده ای نخواهد داشت. 

پس از انجام عمل تنها ممکن است فرد مقداری گرفتگی و اسپاسم عضلانی را تجربه کند که در مدت کوتاهی نیز رفع می‌شود. برای به حداقل رساندن این عوارض جزئی، بهتر است برای انجام عمل برداشتن IUD در روزاهای آخر دوران قاعدگی اقدام شود. زیرا خارج کردن دستگاه  در بهترین زمان آسان تر است.

تجربه و اطلاعات خود را با متخصصین مجله پزشکی در میان بگذارید و پاسخ ابهامات خود را دریافت کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
طناز
2021-12-23 22:17:52
پاسخ
3
1
پاسخ
ممنون از مطلب خوبتون
مجله پزشکی
2022-07-20 10:00:59
پاسخ
0
0
پاسخ
🙏
مهسا
2021-12-24 13:55:41
پاسخ
2
0
پاسخ
سلام ایا اگه نخ ایودی،بیرون از دهانه واژن باشه با کشیدنه نخ خودمون هم میتونیم ایودی رو خارج کنیم
مجله پزشکی
2022-07-20 10:07:33
پاسخ
0
0
پاسخ
بیرون کشیدن آی یو دی به هیچ وجه نباید توسط خودتان انجام شود. با این کار امکان پاره شدن نخ آی یو دی وجود دارد که خارج کردن آی یو دی توسط پزشک را سخت می کند. از طرفی به دلیل استرس و تسلط کم فرد، احتمال درست انجام نشدن فرآیند بیرون آوردن آی یو دی و به دنبال آن مشکلات دیگر وجودد خواهد داشت.
ناهیدعلیزاده
2022-01-01 20:37:29
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام من ای دای دارم
الهام
2022-01-02 22:35:55
پاسخ
1
1
پاسخ
کدام نوع جنس ایودی بهتراست؟
مجله پزشکی
2022-07-20 09:59:55
پاسخ
0
0
پاسخ
بهترین آی یو دی از نظر افراد متفاوت است. اگر منظور شما معرفی بهترین آی یو دی از نظر عوارض جانبی کم است، آی یو دی مسی گزینه مناسبی خواهد بود. مزیت دیگر آی یو دی مسی این است که در بلند مدت نیاز به تعویض دارد. آی یو دی های هورمونی به تنظیم سیکل قاعدگی کمک می کند و در جلوگیری از بارداری مؤثرتر عمل می کنند. از طرفی عوارضی مانند نوسانات خلقی و دیگر عوارض که در مقاله ارائه شده است، با استفاده از آی یو دی های هورمونی بیشتر از نوع مسی است. به طور کلی میزان رضایت افراد از آی یو دی مسی بیشتر از هورمونی است.
مهسا
2022-02-04 22:02:43
پاسخ
0
1
پاسخ
عالی بود مطالب سپاس،،ببخسید ای یو دی مسی چند سال اعتبار داره؟
مجله پزشکی
2022-07-20 09:56:29
پاسخ
0
0
پاسخ
تاریخ انقضای آی یو دی مسی 10 سال است.
کیمیا
2022-06-23 16:08:46
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام بعد ۶ سال آی یو دی رو برداشتم الان بعد رابطه لکه دارم آیا کله مانع بارداری میشود یا نه
مجله پزشکی
2022-07-11 16:26:59
پاسخ
0
0
پاسخ
لکه بینی بعد از برداشتن آی یو دی، در صورت داشتن رابطه جنسی و یا اقدام به بارداری می تواند نشانه بارداری باشد و ارتباطی با برداشتن آی یو دی ندارد.
ف
2022-08-11 15:11:37
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام ممنون از مطالب مفیدتون اگر آیودی مسی داشته باشی و زمان انقضای اون را فراموش کنی چه اتفاقی می افته . یا اگر بخواهیم بیشتر از ۱۰سال آن را تعویض نکنیم عملکرد خود را در مورد جلوگیری دارد .
مجله پزشکی
2022-08-14 08:07:21
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام در آی یو دی مسی از آلیاژ مس استفاده شده است تا یون های مس از انجام عمل لقاح و لانه گزینی جلوگیری کنند. بنابراین به مرور آی یو دی مسی یون های خود را از دست می دهد و نهایتا در تاریخ انقضای خود کارایی خود در جلوگیری از بارداری را از دست می دهد. در مورد سوال شما در رابطه با فراموش کردن تاریخ انقضای آی یو دی باید بدانید که مدت زمان گفته شده (10 سال) یک زمان مصرف حداکثری است و عملا قبل از رسیدن تاریخ انقضا اقدام به خارج کردن آی یو دی خواهید کرد زیرا در معاینات و برای ایجاد یک وقفه و استراحت در مصرف آی یو دی نیاز به برداشتن آی یو دی خواهد بود در نتیجه نگران ندانستن تاریخ انقضای آن نباشید.
لیلی
2022-08-16 20:54:48
پاسخ
0
0
پاسخ
عالی و جامع بود من ۵ساله آیودی میرنا دارم،بسیار راضی و عالی هست وبا اطمینان زندگی زناشویی خوبی داریم،فقط پریودم کامل قطع شده نمی دونم این خوبه یا بد؟..
مجله پزشکی
2022-08-22 15:02:38
پاسخ
0
0
پاسخ
آی یو دی میرنا، سبب کاهش خونریزی قاعدگی می‌شود بر عکس آی یو دی مسی که سبب افزایش خونریزی خواهد شد. اما قطع شدن خونریزی طبیعی نیست و نیاز است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید
شادی
2022-08-17 02:28:57
پاسخ
1
0
پاسخ
سلام به دلیل منقضی شدن آی‌یودیم باید درش میاوردم. موقع بیرون کشیدن فقط نخش خارج شد. ناچار شدم به اتاق عمل برم تا خارجش کنن. الان دوماهه جلوگیری نمی‌کنم. ولی به‌طور عجیبی خونریزیم کمه، درواقع فقط در حد ترشحی غلیظه. درحالی‌که با آی‌یودی ابتدا دو روز لکه‌بینی داشتم و بعد سه روز خونریزی کامل. به نظر شما چه مشکلی پیش اومده؟
مجله پزشکی
2022-08-22 14:59:42
پاسخ
0
1
پاسخ
سلام نوع آی یو دی شما چیست؟ مشکل در خارج شدن آی یو دی ارتباطی با شرایطی که عنوان کردید ندارد و احتمالا استفاده از آی یو دی هورمونال و تأثیر آن بر هورمون ها، قاعدگی شما را از حالت طبیعی خارج کرده است.در ابتدا پریود شما با خونریزی کم شروع می شود و سپس با یک خونریزی شدید سیکل قاعدگی و میزان خونریزی به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.
امامی
2022-12-04 13:35:17
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام پزشک در سال 90 به خاطر خونریزی زیادی که داشتم برایم آی یودی تجویز کرد و از زمانی برایم گذاشته تا 5 سال پیش هرسال برای معاینه می رفتم الان چند ساله نرفتم تاریخ مصرف آی یو دی 10 سال بوده با توجه به کم خونی و چاقی که دارم از عمل جراحی برای بیرون آوردن آی یو دی می ترسم خود پزشک هم چند سال پیش همین را گفت اگر آی یو دی را بیرون نیاورم خطر ساز است؟
مجله پزشکی
2022-12-05 07:17:38
پاسخ
0
0
پاسخ
با سلام بله قطعا خطر سازه، جراحی انجام نمیشه مگر اینکه آی یو دی رو نتونن با روش های معمول خارج کنند. قرار گرفتن آی یو دی در محل نادرست که معمولا هم در طول زمان اتفاق میافته بسیار خطرناکه و ممکنه به جدار دیواره رحم آسیب بزنه اینکه چکاپ سالانه رو کنار گذاشتید بسیار کار نادرست و خطرناکی هست ...
شهروان
2023-03-15 20:54:35
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام ده سال ایودی داشتم و الان دوماهه ای ودی و خارج کردم ولی قاعدگیم بسیار زیاد شده دلیلش چی میتونه باشه
مجله پزشکی
2023-04-04 05:55:35
پاسخ
0
0
پاسخ
احتمالا آیودی شما مسی بوده، طبیعی زیاد شدن قاعدگی شما در صورتی که از آی یو دی مسی استفاده می کرده‌اید طبیعی است. زیرا این آی یو دی تعادل هورمونی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اگه خونریزی ها به شکل پریود شدن و در حجم معمول جای نگرانی نیست اما اگر خونریزی مداوم در حجم کم تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.
سما
2023-09-05 01:35:57
پاسخ
2
0
پاسخ
سلام من ۶ سال ایودی میرنا داشتم و پریودم قطع شده بود دکتر بهم گفت مشکلی نیست که پریود نمیشی چون من فیبرم دارم و در دوران قاعدگی خونریزی های شدید داشتم. چهارشنبه هفته گذشته ایودیم برداشتم اما خونریزی شدید دارم لخته خون های بزرگ دفع میکنم زنگ زدم دکترم میگه طبیعیه اما خودم نگرانم چون قصد دارم برای بارداری اقدام کنم.
شفیقه
2023-09-15 01:33:39
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام من هفت سال آیودی داشتم اسم آیودی فلکسی تی ۳۰۰ بود چون نخش دیده نشد مجبور شدم اتاق عمل برم الان یه چهار روز میشه آیودیمو در آوردم کمی خونریزی دارم بنظر تون خون ریزیم چند روز طول میکشه
عسل
2024-01-31 05:44:45
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام من ایودیم رو توسط دکتر خارج کردم همون روز فشارم اومد پایین و تب کردم و درد شدیدی هم در رحمم دارم
داغ‌ترین برچسب‌ها