منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
خواص سیر به همراه جدول ارزش غذایی آن
خواص سیر به همراه جدول ارزش غذایی آن

خواص سیر به همراه جدول ارزش غذایی آن

تاریخ انتشار:
30 خرداد 1400
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
4 اردیبهشت 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

سیر برای کل بدن از طاسی گرفته تا سرطان مناسب است. خواص سیر به حدی است که هیچ گونه جایگزینی برای آن وجود ندارد.

در این مقاله مهمترین خواص سیر را مورد بررسی قرار داده‌ایم و مقاله جامعی را ارائه داده‌ایم. شما با خواندن این متن به اهمیت سیر در سلامتی تک تک اندام‌های خود پی خواهید برد. همچنین تأثیر سیر در درمان بسیاری از بیماری‎‌ها را خواهید دانست. در کنار این موضوع از علت این همه خاصیت سیر آگاه خواهید شد. در نهایت با بهره‌گیری از خواص معجزه آسای سیر در بسیاری مشکلات بی نیاز از درمان‌های پزشکی خواهید شد.

کاهش فشار خون در اثر مصرف سیر

کمبود گوگرد یکی از دلایل فشار خون بالا است. گوگرد موجود در مکمل سیر می‌تواند به تثبیت فشار خون کمک کند. عصاره سیر حاوی یک ترکیب گوگرد فعال زیستی به نام سالیسیستین است که به طور مؤثر فشار خون را با 10 میلی‌متر جیوه (فشار سیستولیک) و 8 میلی‌متر جیوه (فشار دیاستولیک) کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت قلب با خواص سیر

دانشمندان شواهدی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد سیر می‌تواند تقریباً از همه بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند. سیر با تأثیر بر فشارخون برای سلامت قلب مفید است. گلبول‌های قرمز خون، ترکیبات گوگرد موجود در سیر را به گاز سولفید هیدروژن تبدیل می‌کنند. این فرآیند به گسترش رگ‌های خونی کمک می‌کند. در نتیجه رگ‌ها فشار کمتری را متحمل خواهند شد. سیر همچنین میزان کلسترول بد خون (LDL) را حدود 15 درصد کاهش می‌دهد. همچنین ثابت شده است که مصرف سیر از سخت شدن شریان‌ها (آترواسکلروز) جلوگیری می‌کند. در واقع سیر با کاهش سطح کلسترول، لیپید و تری گلیسیرید خون، فعالیت‌های آنتی اکسیدانی را افزایش داده و باعث کاهش تجمع پلاکت می‌شود. در نتیجه بروز بیماری‌های قلبی کاهش خواهد یافت.

خاصیت ضد سرطان سیر

سیر حاوی دالیلسولفید است که به مهار استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. سلنیوم موجود در سیر دارای خواص ضد سرطان است و از جهش DNA و تکثیر سلولی کنترل نشده و متاستازی جلوگیری می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در سال 2019 صورت گرفت، سیر از چند طریق بر مسیرهای سیگنالینگ در رشد سرطان تأثیرگذار است، از جمله:

  • توقف چرخه سلولی: به نظر می‌رسد سیر از ادامه تقسیم سلولی جلوگیری می‌کند. این عملکرد سیر مشابه خاصیت داروهای شیمی درمانی است.
  • کاهش رشد رگ‌های خونی: سلول‌های سرطانی برای زنده ماندن به خون و مواد مغذی احتیاج دارند. گاهی اوقات سلول‌های سرطانی حتی می‌توانند رگ‌های خونی خود را رشد دهند. به نظر می رسد سیر باعث کاهش توانایی سلول‌های سرطانی در ترویج رشد رگ‌های خونی جدید می‌شود.
  • افزایش مرگ سلولی: سلول‌های طبیعی در یک نقطه خاص می‌میرند و سلول‌های سرطانی اغلب قادر به جلوگیری از این چرخه طبیعی مرگ سلولی هستند. سیر و خواص آن، میزان مرگ سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد.

ترکیبات گوگرد موجود در سیر، همان چیزی است که سیر را به یک مبارز سرطان تبدیل می‌کند. یک مطالعه در سال 2019 در چین نشان داد که دریافت مکمل سیر به مدت هفت سال برای درمان هلیکوباکتر پیلوری (یک عفونت باکتریایی همراه با سرطان معده) به طور قابل توجهی خطر مرگ را به دلیل سرطان معده کاهش می‌دهد.

سیر همچنین حاوی ماده‎ای به نام دی‌آلیل دی‌سولفید است که توانایی از بین بردن سلول‎های سرطانی را داشته و مصرف آن به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان منجر می‌شود.

مصرف سیر خام همچنین به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان منجر می‌شود. این امر به دلیل وجود ماده‎ای به نام آلیوم در سیر است. سولفید هیدروژن موجود در سیر نیز به رفع مشکلات نعوظ در مردان کمک می‎کند. برای این منظور به مردان توصیه می‎شود در طول روز حداقل یک حبه سیر مصرف کنند.

بر اساس گزارشات می‌توان گفت، سیر با کاهش خطر انواع سرطان همراه است، ازجمله:

  • سرطان معده
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان پانکراس
  • سرطان مری
  • سرطان پستان

خواص سیر در درمان انواع عفونت‌ها

سیر به دلیل برخورداری از خواص ضد باکتریایی و خواص ضدعفونی کنندگی، در درمان انواع عفونت‌ها مؤثر است. گرچه ممکن است در برخی موارد درمان قطعی با سیر صورت نگیرد، اما قطعاً علائم بیماری تا حد زیادی بهبود خواهد یافت. در ادامه نقش سیر را در درمان برخی عفونت‌ها مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 درمان عفونت واژن با سیر

مطالعات تحقیقاتی بی شماری نشان داده است که سیر یک درمان مؤثر و طبیعی برای عفونت‌های مخمر و قارچی واژن است. دانشمندان دریافتند که عصاره سیر تازه در برابر عفونت‌های کاندیدا بسیار مؤثر است. در یک مطالعه دیگر، محققان دریافتند که سیر در برابر واژینیت کاندیدا مؤثر عمل می‌کند.

یکی از مهمترین عوامل ضد قارچ سیر، آژوئن است که انواع عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد. آژوئن از ترکیبی به نام آلیسین و آنزیمی به نام آلینیز تشکیل شده است. هنگامی که سیر خرد می‌شود، آلیسین و آلینیز جمع می‌شوند تا ماده ضد میکروبی قدرتمند آژوئن را تشکیل دهند.

درمان عفونت ادراری با سیر

آلیسین موجود در سیر به کاهش التهاب کمک می‌کند. به همین دلیل خواص سیر خام برای عفونت ادراری مورد توجه قرار گرفته است. در عفونت‎ ادراری بیمار با درد و سوزش ناخوشایندی مواجه می‎شود که در صورت عدم درمان به موقع، ممکن است به عفونت کلیه‎ها منجر شود.

درمان عفونت گوش با مصرف سیر

مطالعات در مورد سیر و عفونت گوش نشان داده است که برخی از مشتقات خاص سیر مانند آلیسین، به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی، ممکن است برخی از عفونت‌های گوش را بهبود بخشد. با این حال، روغن سیر نمی‌تواند از گوش میانی برای درمان عفونت باکتریایی عبور کند و احتمالاً تنها فواید آن، تسکین درد گوش است.

درمان عفونت‌های انگلی روده با استفاده از سیر

اختلال در دستگاه گوارش ممکن است زندگی روزمره را مختل کند. بنابراین، اگر از مشکلات روده رنج می‌برید، قبل از صبحانه 1 سیر خام را با یک لیوان آب سرد مصرف کنید. سیر باکتری‌های مفید و مضر روده را تفکیک می‌کند و تأثیر ضد باکتریایی بر روی انتروباکتری‌های مضر دارد. دانشمندان همچنین دریافتند که سیر در مقابله با عفونت‌های اچ پیلوری مؤثر است.

علاوه بر این خاصیت ضد باکتریایی سیر، با بسیاری از باکتری‌ها از جمله سالمونلا مقابله می‌کند. بنابراین مصرف منظم سیر می‌تواند به جلوگیری از اثرات منفی باکتری‌ها و انگل‌ها در مواد غذایی (از جمله مسمومیت غذایی) کمک کند.

کاهش کلسترول با مصرف سیر

دانشمندان دریافتند که مکمل عصاره سیر می‌تواند به کاهش کلسترول LDL در 10 ٪ از شرکت کنندگان با فشار خون بالا کمک کند. همچنین تحقیقات روی جانورانی چون موش صحرایی نشان داده است که سیر سنتز کلسترول در سلول‌های کبدی را مهار می‌کند. محققان در ادامه ترکیبات محلول در آب و لیپیدها را در سیر مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند که ترکیبات محلول در آب در سیر، سنتز کلسترول را با 20 الی 60 درصد مهار می‌کند.

در حقیقت آلیسین موجود در سیر است که می‎تواند از رسوب کلسترول بد خون جلوگیری کند. کلسترول بالا یکی از مهمترین دلایل بروز ناراحتی‎های قلبی است و رسوب آن، باعث اختلال جریان خون و بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. البته باید بدانید این ماده غذایی به تنهایی راهی برای درمان کلسترول بالا نیست و تا حد زیادی به وضعیت سلامتی شما بستگی دارد.

خواص سیر در تنظیم قند خون

قند خون بالا می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به دیابت، فشار خون و چاقی کند. اگر از قند خون بالا رنج می‌برید، باید در رژیم غذایی خود سیر را وارد کنید. دانشمندان با مطالعه روی حیوانات دریافتند که مصرف سیر خام باعث کاهش قابل توجه سطح قند خون می‌شود. بنابراین برای تنظیم قند خون، به جای سیر پخته شده، سیر خام مصرف کنید.

جلوگیری از آمبولی با مصرف سیر

لخته شدن خون برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد خوب است اما زمانی که لخته جدا می‌شود و توسط جریان خون به سایر اندام‌های حیاتی مانند مغز، ریه و کلیه منتقل می‌شود، خطرناک خواهد بود. طبق مطالعه‌ای از شرکت کنندگان خواسته شد هر روز قبل از صبحانه به مدت دو ماه 10 میلی گرم سیر خام مصرف کنند. نتیجه این چنین حاصل شد که سیر می‌تواند برای جلوگیری از ترومبوآمبولی مورد استفاده شود قرار گیرد.

درمان زخم معده با مصرف سیر

کسانی که مبتلا به زخم معده هستند می‎توانند از خواص سیر خام برای بهبود و تسکین بیماری خود بهره ببرند. مصرف سیر برای درمان زخم معده باعث کاهش التهابات شده و از بروز زخم‎های جدید جلوگیری می‎کند. البته توصیه می‎شود اگر پس از مصرف سیر با درد یا سوزش معده، سردرد و یا بالا رفتن دمای بدن مواجه شدید از خوردن آن خودداری کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از خواص سیر

سیر حاوی مواد آنتی اکسیدان طبیعی است. آنتی اکسیدان‌ها سموم را از بین برده و استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می‌دهند. این عملکرد سیر از بیمار شدن، جهش DNA و اختلال در عملکرد سلول جلوگیری می‌کند. محققان همچنین دریافتند که مکمل سیر به افزایش انواع مختلف سلول‌های ایمنی در بدن کمک می‌کند.

یک مطالعه انجام شده در طول فصل سرماخوردگی در انگلستان نشان داد که احتمال ابتلای کسانی که سیر مصرف می‌کنند به سرماخوردگی نسبت به کسانی که سیر نمی‌خورند، 60 درصد کمتر است. این به دلیل توانایی سیر در بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی بدن است. مکمل‌های سیر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش شیوع و حتی شدت بیماری‌هایی چون سرماخوردگی می‌شود.

رفع مشکلات پوستی با سیر

سیر دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد میکروب است. از این رو برای رفع بیشتر مپکلات پوستی توصیه می‌شود. در ادامه به بررسی خاصیت سیر در رفع برخی مشکلات پوستی پرداخته شده است.

کاهش آکنه با استفاده از خواص سیر

سیر یک آنتی اکسیدان قدرتمند است و ترکیبات گوگرد موجود در آن خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. از آنجا که آکنه به دلیل تجمع بیش از حد سموم، منافذ مسدود شده و عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شود، خواص سیر برای کاهش آکنه مفید است.

تسکین پسوریازیس با سیر

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی پوستی است و علائم آن قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست است که بر پوست سر، آرنج و زانو تأثیر می‌گذارد. این بیماری قابل درمان نیست اما مصرف سیر می‌تواند به کاهش علائم آن کمک کند. پسوریازیس به دلیل التهاب ایجاد می‌شود و از آنجا که سیر یک ماده ضد التهابی قوی است، استفاده از سیر برای کاهش پسوریازیس توصیه می‌شود. با این حال ، هیچ مدرک علمی مستقیمی برای اثبات این امر وجود ندارد.

درمان اگزما با خواص سیر

پوست خشک، خارش دار، پوسته پوسته، خشن و ملتهب به اگزما معروف است. این امر به دلیل التهاب ناشی از واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود. سیر دارای خواص ضد التهابی است و بنابراین اعتقاد بر این است که در برابر اگزما مؤثر است. اما برای این موضوع هیچ پشتیبانی علمی محکمی وجود ندارد. بنابراین برای کاهش علائم اگزما، قبل از مصرف سیر با پزشک خود صحبت کنید.

رفع چین و چروک با مصرف سیر

پیری پوست اغلب به دلیل استرس، عادات ناسالم، التهاب و ژنتیک رخ می‌دهد. ​​سالیسیستین موجود در سیر به محافظت از پوست در برابر آسیب و چین و چروک کمک می‌کند. آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی موجود در سیر نیز با کاهش رادیکال‌های اکسیژن، استرس را کاهش می‌دهد. علاوه بر این دانشمندان دریافتند که سیر باعث سنتز سلول‌های طبیعی پوست انسان شده و پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.

حفظ سلامت دهان و دندان با مصرف سیر

آلیسین موجود در سیر دارای خواص ضد میکروبی است و به از بین بردن عوامل بیماری زایی که باعث پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود، کمک می‌کند. دانشمندان همچنین با بررسی عصاره سیر به عنوان دهانشویه به آثار این ماده پی برده‌اند. در حقیقت، استفاده از خمیردندان یا دهانشویه حاوی عصاره سیر می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

بهبود جذب آهن و روی در نتیجه خواص سیر

آهن و روی برای عملکرد مناسب فرآیندهای مختلف بیولوژیکی مهم هستند. سیر حاوی گوگرد است که بر فرآیند جذب آهن و روی تأثیرگذار است. بنابراین، اگر با مشکل کمبود آهن یا روی مواجه هستید، باید سیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

بهبود بیماری کبد چرب با سیر

رسوب بیش از حد چربی در کبد می‌تواند کشنده باشد. تحقیقات نشان داده است که سیر برای درمان کبد چرب غیر الکلی مؤثر است. گوگرد موجود در سیر حاوی اسید آمینه سیستئین است که به سم زدایی بهتر بدن کمک کرده و گلوتاتیون آن آنتی‌ اکسیدان قوی تولید می‌کند. دانشمندان دریافتند که S-allylmercaptocysteine  ​​(SAMC) به بهبود آسیب کبدی کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی روغن سیر نیز به محافظت در برابر کبد چرب غیر الکلی کمک می‌کند.

افزایش طول عمر با بهره گیری از خواص سیر

با توجه به خواصی که برای سیر برشمردیم این نتیجه حاصل می‌شود که سیر می‌تواند با محافظت از اندام‌های حیاتی و عملکرد سلول، به بهبود سلامت انسان کمک کند. به این ترتیب، سیر می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند.

مدیریت دیابت با بهره گیری از خواص سیر

دیابت یک اختلال متابولیک است که عمدتاً در اثر پیروی از سبک زندگی ناسالم ایجاد می‌شود. مطالعات بر روی موش‌های آزمایشگاهی تغذیه شده با سیر، کاهش سطح قند خون و تری گلیسیرید و همچنین  افزایش حساسیت به انسولین را گزارش داد. بنابراین اگر دیابتی هستید، برای پایین آمدن سطح گلوکز در خون، سیر مصرف کنید.

سوزاندن چربی‌های اضافی و لاغر کننده

سیر دارای موادی است که به سوزاندن چربی‎های اضافی بدن کمک می‎کند. با اضافه کردن سیر به رژیم غذایی، هیچ کالری اضافی دریافت نخواهید کرد. این ماده غذایی سبب می‎شود تا مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید. به همین دلیل باعث کاهش اشتها خواهد شد. مصرف سیر همچنین به مهار بافت چربی،  افزایش تولید گرما در بدن و کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند. به این ترتیب سیر در کاهش وزن ایفای نقش می‌کند.

سلامت چشم با استفاده از خواص سیر

شاید غیر قابل باور باشد، اما سیر به بهبود سلامت چشم کمک می‌کند. دانشمندان دریافتند که سیر فشار داخل چشم را کاهش می‌دهد. خاصیت ضد میکروبی سیر نیز در برابر میکروب‌هایی که باعث تهدید کراتیتیت(التهاب قرنیه) بینایی می‌شود مقابله می‌کند. دانشمندان همچنین با آزمایش روی موش‌ها دریافتند که آب سیر می‌تواند به جلوگیری از مرگ سلولی در چشم کمک کند.

درمان آسم و سرماخوردگی با سیر

سیر برای درمان سرماخوردگی و آسم در هر سنی مورد استفاده قرار گرفته است. ماساژ روغن سیر خردل مخصوص در نزدیکی بینی و در ناحیه گلو و قفسه سینه به درمان احتقان قفسه سینه کمک خواهد کرد. با این وجود هنوز شواهدی در این باره که سیر می‌تواند حساسیت ناشی از آسم را به تأخیر بیندازد و همچنین به درمان سرماخوردگی کمک کند وجود ندارد.

پیشگیری از آلزایمر با مصرف سیر

گفته می‌شود سیر از آلزایمر که نوعی زوال عقل است پیشگیری می‌کند. ترکیب آلیسیتین موجود در سیر یک ترکیب فعال زیستی است که از نظر طبیعت، محافظت کننده عصبی است. علاوه بر این، خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی سیر به جلوگیری از وخامت عصبی کمک می‌کند.

خواص سیر در جلوگیری از مسمومیت با فلزات سنگین

فلزات سنگین برای بدن خطرناک است. بنابراین توصیه می‌شود اثرات فلزات سنگین را در بدن خود از بین ببرید. سیر ماده‌ای سم زداست که برای رفع این مشکل، انتخاب مناسبی است. یک مطالعه نشان داد که میزان سرب در بدن مردانی که در کارخانه باتری کار می‌کردند با استفاده از سیر 19 درصد کاهش یافت.

مطالعه انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که تجویز سیر به صورت خوراکی به کاهش سطح فلز سنگین کمک می‌کند. یک مطالعه دیگر تأیید کرد که سیر ترشی در کاهش سطح کادمیوم مؤثر است.

درمان تبخال با بهره گیری از خواص سیر

تاول‌های دردناک در ناحیه لب، اطراف لب، چانه و بینی در اثر ویروس تبخال سیمپلکس ایجاد می‌شود. سیر با داشتن خاصیت آنتی اکسیدان، ضد التهابی و ضد میکروبی به درمان این تاول‌ها کمک می‌کند. با این حال، هنوز هیچ مدرک علمی محکمی برای حمایت از این دیدگاه وجود ندارد.

جلوگیری از ریزش مو با خواص سیر

این روزها ریزش مو یک مشکل شایع و جدی است. آلودگی، آب ناخالص، عادت‌های بد غذایی  و استرس همگی به این مشکل ریزش سریع مو دامن می‌زنند. دانشمندان دریافتند که ژل سیر به همراه بتامتازون می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

تسکین استرس اکسیداتیو با مصرف سیر

ترکیبات اورگانوسولفار محلول در آب موجود در سیر می‌تواند به جلوگیری از آسیب DNA، کاهش التهاب و خطر آترواسکلروز به دلیل استرس اکسیداتیو کمک کند. در حقیقت، سیر می‌تواند با ابطال رادیکال‌های مضر اکسیژن به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند. زیرا ایجاد رادیکال آزاد در بدن می‌تواند به استرس اکسیداتیو منجر شود، یک اتفاق مضر که در صورت عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن رخ می‌دهد.

جدول  ارزش غذایی سیر

جدول زیر با گزارش میزان برخورداری سیر از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، نشان دهنده ارزش غذایی این ماده خوراکی است.

جدول ارزش غذایی سیر
درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها