منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
راهنمای استفاده قطره بتامتازون برای گوش
راهنمای استفاده قطره بتامتازون برای گوش

همه چیز در مورد قطره گوش بتامتازون

تاریخ انتشار:
21 اسفند 1399
زمان مورد نیاز:
5 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
31 فروردین 1402
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:
ثطره بتامتازون برای التهاب و گرفتگی گوش

قطره بتامتازون برای گرفتگی گوش همراه با درد و التهاب باید محتاطانه مصرف شود. هنگام مواجهه با هر عارضه گوش بهتر است برای خودتان قطره گوش بتامتازون تجویز نکنید. این دارو تنها برخی از بیماری‌های گوش را مداوا می‌کند و برای برخی دیگر بیهوده و گاه خطرآفرین است.

اغلب تهیه قطره بتامتازون برای رفع درد و التهاب گوش اتفاق می‌افتد، بدون توجه به اینکه استفاده از داروهای تسکین درد گوش دستورالعمل‌های خاص خود را دارند و نباید بدون رعایت نکات مورد استفاده قرار گیرند.

ما در این متن با بررسی موارد منع مصرف قطره گوش بتامتازون و تداخلات داروییِ آن، شما را از شرایط خطرناک استفاده از این دارو مطلع ساخته‌ایم. همچنین تأثیر درمانی این دارو را برای شما شرح داده‌ایم تا با استفاده بی جا از این دارو، نتیجه معکوس نگیرید. در این مقاله نکات لازم برای داشتن درمان ایمن گوش با بتامتازون را خواهید دانست. با این اطلاعات مانع دردسرساز شدن یک درمان خودسرانه به ظاهر ساده خواهید شد.

موارد مصرف قطره گوش بتامتازون چیست؟

عوامل زیادی چون تغییرات فشار هوا، تغییرات فشارخون، سرماخوردگی، آنفلوانزا، حساسیت، عفونت سینوسی، تورم لوزه، مصرف دخانیات و مکیدن پستانک توسط نوزادان باعث ملتهب شدن گوش کودکان و بزرگسالان می‌شود.

التهاب معمولاً گوش میانی و خارجی را درگیر می‌کند و معمولاً با سوزش، خارش و گاهاً با درد همراه است. بنابراین برای تسکین التهاب قسمت بیرونی گوش، قطره بتامتازون تجویز می‌شود.

کاربرد قطره بتامتازون برای گوش

گرچه قطره‌ بتامتازون در رفع گرفتگی گوش بی‌تأثیر است، اما اگر به دنبال این عارضه علامتی از التهاب گوش وجود داشته باشد، به عنوان تسکین دهنده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برندی از بتامتازون نیز با نام بتنزول وجود دارد که حاوی مواد ضد باکتریایی است و عفونت ناشی از التهاب گوش را درمان می‌کند.

توصیه‌های لازم قبل از استفاده از قطره گوش بتامتازون چیست؟

قطره گوش بتامتازون یا بتازونیت دارویی است که به راحتی می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. اما این امر نباید علتی برای مصرف خودسرانه این دارو باشد. زیرا گوش عضو حساسی است و کوچکترین بی‌احتیاطی ممکن است عواقب جبران ناپذیری به بار آورد. بنابراین توصیه ما به شما این است:

  • تاریخ انقضای دارو را چک کنید.
  • برای درمان مشکل گوش خود دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • بروشور داخل جعبه دارو را با دقت مطالعه کنید.
  • دوره درمان را کامل کنید تا نهایت بهبودی برای عارضه حاصل شود.
  • قطره گوش بتامتازون را بیشتر از یک هفته مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک تجویز کند.
  • بعد از یک هفته در صورت عدم بهبودی و یا تشدید عوارض پزشک را مطلع کنید.
  • جهت رعایت بهداشت از مصرف دارو به صورت مشترک بپرهیزید.
توصیه‌های قبل از مصرف قطره گوش بتامتازون

روش مصرف قطره گوش بتامتازون چگونه است؟

برای اینکه قطره گوش بتامتازون به درستی در مجرای گوش قرار گیرد و طی یک روند درست، مشکل گوش برطرف شود، لازم است مراحل زیر را انجام دهید:

  • دست‌های خود را بشویید.
  • درب قطره را باز کنید.
  • اگر امکان دراز کشیدن برایتان فراهم نیست، سر خود را طوری خم کنید که گوش آسیب دیده به سمت بالا باشد.
  • لاله گوش را به سمت بیرون بکشید تا مسیر مجرای گوش باز شود.
  • پوشش قطره را فشار دهید و به اندازه تعداد قطره‌هایی که پزشک تجویز کرده است، داخل گوش بچکانید. برای شمارش دقیق تعداد قطرات بهتر است برای چکاندن قطره از یک نفر کمک بگیرید.
  • یک یا دو دقیقه در همین حالت بمانید تا قطره در کانال گوش قرار گیرد.
  • در صورت لزوم این مراحل را برای گوش دیگر تکرار کنید.
  • درب قطره را ببندید.
طرز استفاده از قطره بتامتازون برای گوش

مقدار مصرفی قطره گوش بتامتازون چقدر است؟

مقدار مصرفی قطره گوش بتامتازون دقیقاً همان چیزی است که پزشک با توجه به شدت عارضه گوش شما تجویز می‌کند. بنابراین هر فرد لزوماً به میزان متفاوتی از قطره گوش استفاده می‌کند. اما معمولاً دستورالعمل مصرف این دارو به صورت یک دوره 7 روزه یا  نهایتاً 21 روزه است که هر سه ساعت یکبار به مقدار 2 تا 3 قطره بتامتازون 0.01 درصد در گوش چکانده می‌شود. دوز مصرفی به تدریج و با بهبود التهاب گوش کمتر خواهد شد.

موارد منع مصرف قطره گوش بتامتازون چیست؟

قبل از استفاده از قطره گوش بتامتازون لازم است پزشک را از شرایط فعلی خود مطلع کنید. زیرا ممکن است این داروی به ظاهر ساده برای شما مناسب نباشد. 

توجه داشته باشید مصرف قطره گوش بتامتازون در شرایط زیر یا ممنوعیت مطلق دارد و یا باید بسیار محتاطانه مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین قبل از مصرف این دارو موارد زیر را در خود ارزیابی کنید.

  • بارداری
  • شیردهی
  • پاره بودن پرده گوش
  • حساسیت به هر نوع دارویی
  • ابتلا به عارضه سل گوش
  • ابتلا به بیماری ویروسی و یا قارچی حاد
  • خروج هر گونه ترشح خونی یا غیر معمول از گوش
چه زمانی نباید از قطره بتامتازون برای گوش استفاده کرد؟

مصرف قطره گوش بتامتازون با چه داروهایی تداخل دارد؟

مصرف همزمان قطره گوش بتامتازون با برخی داروها موجب اختلال عملکرد آن‌ها و بروز خطرات جدی می‌شود. برای مثال مصرف کورتون‌ها، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و اگر فرد مبتلا به بیماری قارچی، همزمان با مصرف این داروها بتامتازون هم مصرف کند، با عوارض خطرناکی مواجه خواهد شد. بنابراین اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، خواه گیاهی یا شیمیایی آمار دقیقی از دارو و میزان مصرف در اختیار پزشک قرار دهید.

بطور کلی داروهایی که ممکن است با بتامتازون تداخل ایجاد ‌کنند، عبارتند از:

  • ریتانوویر و سایر داروهای کنترل HIV
  • کوبیسیستانت
  • ایتراکونازول
  • کورتیکواستروئیدهای موضعی

عوارض قطره گوش بتامتازون چیست؟

طبیعتاً مصرف هر داروی شیمیایی به موازات مزایایی که دارد باعث بروز عوارضی نیز می‌شود. این عارضه‌ها گاه خفیف و در برخی موارد شدید و غیر قابل تحمل هستند. استفاده از قطره گوش بتامتازون نیز با اندکی سوزش همراه است که به مرور از بین خواهد رفت. اما اگر متوجه بروز کهیر یا هر واکنش غیر طبیعی بدن شدید که احتمال می‌دهید ناشی از مصرف این دارو بوده است، فوراً موضوع را با مراجعه به پزشک پیگیری کنید.

شرایط نگهداری قطره گوش بتامتازون چگونه است؟

دمای محیط در تعیین میزان ماندگاری داروها بسیار مؤثر است. برخی داروها یخچالی هستند و باید در یخچال نگه داشته شوند و برخی دیگر غیر یخچالی هستند و در دمای بیرون فاسد نمی‌شوند. بنابراین برای نگهداری از آن‌ها به نکات گفته شده در بروشور دقت کنید.

قطره گوش بتامتازون باید در جایی خشک و خنک و دور از تابش نور مستقیم خورشید نگهداری شود. همچنین برای حفظ ایمنی کودکان، این دارو را دور از دسترس آن‌ها قرار دهید. بعد از تکمیل دوره درمان نیز حتماً دارو را دور بریزید و از نگه داشتن آن برای مصارف بعدی بپرهیزید.

شرایط نگهداری از قطره گوش بتامتازون

برای درمان مشکلات گوش با قطره بتامتازون چه باید کرد؟

چنانچه با علائمی چون سوزش، خارش و یا درد گوش مواجه شدید، قبل از اقدام به درمان خودسرانه علت را جستجو کنید. برای این کار مراجعه به پزشک و تحت معاینه قرار گرفتن بهترین انتخاب است. تجویز دارو برای درمان گوش هر فرد با توجه به شرایط او در نظر گرفته خواهد شد. همچنین  شدت عارضه در تعیین دستورالعمل مصرف قطره گوش بتامتازون تأثیر گذار است. شما قبل از مصرف این دارو باید جوانب احتیاط را رعایت کنید تا به تشدید عارضه دامن نزنید.

برای اطمینان از دستور مصرف قطره گوش بتامتازون برای شرایط خودتان از متخصصین مجله پزشکی مشاوره بگیرید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
نعمتی فریبرز
2022-01-15 05:57:17
پاسخ
2
0
پاسخ
راجع به وز وز گوش لطفا بنویسید با سپاس
NULL
2022-01-16 09:13:44
پاسخ
7
1
پاسخ
در اولین فرصت اطلاعات کاملی درباره «علت وزوز کردن گوش» جمع آوری و ارائه می شود.
محمد رضا
2023-01-27 17:14:59
پاسخ
5
0
پاسخ
سلام مصرفش چند ساعته است
داغ‌ترین برچسب‌ها