امروز سه شنبه 19 اسفند 1399

تغذیه مناسب زمستان

چهارشنبه 1 بهمن 1399
5 دقیقه مطالعه
تغذیه مناسب زمستان

در زمستان چه بخوریم و چه نخوریم؟

تغذیه مناسب یکی از مهم ترین مواردی است که اگر به خوبی رعایت شود، می توان گفت 70 درصد سلامتی شما تضمین می شود. پایه اصلی طب سنتی بر اساس تغذیه ای مناسب و متعادل پایه ریزی شده است و هر فصلی با توجه به شرایط آب و هوایی و ویژگی هایی که دارد، تغذیه مناسب به خود را می طلبد. تغذیه مناسب را می توان اولین گام سلامتی دانست اما عده ای به اشتباه تغذیه مناسب را در نخوردن می دانند و عده ای دیگر در زیاده روی در مصرف مواد غذایی که در رابطه با خاصیت آن شنیده اند در حالی که تغذیه مناسب زمستان و تمامی فصل ها رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی است.

در طب سنتی زمستان را با طبع سرد و تر می شناسند و توصیه می کنند تا در این فصل از مواد غذایی استفاده شود که به این سردی اضافه نکند و با این طبع، سازگار باشد.از دیرباز با شروع فصل سرما، تغذیه عموم مردم به سمت غذاهایی گرم و مقوی چون سوپ ها و آش های لعابدار می رفت اما امروزه با توجه به فرصت های کم و گرفتاری های زیاد بدون توجه به فصل، عده زیادی از غذاهای کنسروی و یا فست فودی استفاده می کنند و سلامت خود را ناخواسته به خطر می اندازند. ما در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از تغذیه مناسب فصل زمستان بگوییم پس اگر به بحث تغذیه علاقه دارید و برایتان مهم است که در این فصل سالم بمانید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


طبع فصل زمستان

زمستان فصلی با مزاج سرد و تر است و به دلیل تابش آفتاب به صورت مایل و ریزش برف و باران، رطوبت هوا در آن بیشتر می‌شود. افرادی که دارای طبع صفراوی هستند در این فصل راحت‌ترند، با این حال افراد مسن و بلغمی‌ها زمستان را نمی‌پسندند! در فصل زمستان، گرما به درون بدن می‌رود و مصرف میوه کم می شود. مردم، بیش‌تر غذاهای سبک می‌خورند و پس از غذا استراحت می‌کنند و به وسایل گرمازا پناه می برند، از این رو دستگاه گوارش بهترین حالت را دارد. بیش‌تر بیماری‌های این فصل بلغمی هستند، مانند زکام، گلو درد، عفونت ریه، درد پهلو و پشت، سردرد، سکته، صرع و بیماری‌های عصبی (به ویژه افسردگی)، خشکی پوست نیز در زمستان شایع است. این فصل مایه دردسر پیران و راحتی میانسالان است و بدترین فصل برای بلغمی مزاج‌هاست.

با توجه به ویژگی سرد و تر بودن طبیعت فصل زمستان، توصیه به مصرف غذاهای پر انرژی است. مالیدن روغن و ماساژ استخوان ها با روغن های گرم و مفید نظیر روغن بنفشه، به تقویت و استحکام آن ها کمک می کند. در فصل زمستان بدن به حرارت بالاتری نیاز دارد تا با سرما مقابله کند،برای همین باز هم نیاز است که از غذاهای گرم مزاج بیشتر استفاده شود.همچنین نیاز فرد به غذا در این فصل افزایش پیدا می کند. بهتر است غذاهایی که با گوشت تهیه می شوند در فصل زمستان نسبت به فصل های دیگر بیشتر مورد استقبال قرار گیرند.


در زمستان چه بخوریم؟

در زمستان چه بخوریم؟

گوشت قرمز گوسفندی 

گوشت های گاو و گوساله به دلیل سودازا هستند، مصرفشان توصیه نمیگردد و بهتر است کمتر مورد استفاده قرار گیرند . اما گوشت سفید بعد از مصرف گوشت گوسفند توصیه می شود . البته در طب سنتی در مورد مصرف گوشت مرغ سوالاتی وجود دارد برخی بر این عقیده هستند که استفاده نشود و برخی معتقدند که مرغ های محلی که عاری از مصرف هورمون ها هستند ، ممنوعیت مصرف ندارند .

به طور کلی در فصل زمستان باید به سمت غذاهایی برویم که با گوشت به خصوص گوشت گوسفندی طبخ می کند تا باعث گرمی بدن شوند. همچنین آبگوشت غذای خوبی است،آش ها و سوپ هایی که به همراه گوشت طبخ می شوند مثل آش شله قلمکار، ترخینه و… هم مفید هستند. اما آش هایی که گوشت کمی دارند خیلی توصیه نمی شود مثل آش رشته که ممکن است باعث ایجاد انسداد بعضی مسیر های عروقی هم شود. به طور کلی رشته خیلی مورد تائید پزشکان طب سنتی نیست. اما آش مفید در فصل زمستان همان آش شله قلمکار است.


آش و حلیم 

در زمستان خوردن حلیم توصیه می شود، اما بهتر است حلیم با کمی نخود پخته وبه همراه کمی دارچین مصرف شود. سوپ جو خاصیت سردی دارد و بهتر است از سوپ گندم به جای آن استفاده شود .اما اگر دوست دارید از جو استفاده کنید می توانید جو را به همراه عدس بپزید تا یکدیگر را تعدیل کنند.آش انار هم جز آش های مناسبی است که بهتر است در فصل زمستان میل کنید .


از این میوه ها فاصله نگیرید

به،سیب،گلابی و انار (با گلپر) باید در روزهای سرد به دلیل گرمی معتدلی که دارند بیشتر مصرف شوند تا بدن را هم گرم نگه دارند. مصرف میوه های سرد در این فصل اصلا توصیه نمی شود، همچنین نوشیدنی های سرد که با آب سرد تهیه می شوند منع مصرف دارند. انجیری که در آب یا شیر خیس خورده باشد می تواند در فصل زمستان بخصوص برای افراد مسن خیلی مفید باشد؛ چرا که مزاج را روان می کند ویبوست را از بین می برد هم اینکه ارزش غذایی خوبی دارد. شیره انگور و کشمش هم می تواند نقش موثری در این فصل داشته باشند.


دمنوش های زمستانی

دمنوش آویشن،بادرنجبویه و رازیانه جز دمنوش هایی هستند که نوشیدنشان در فصل زمستان هم دلچسب و هم مفید است. برای دم کردن این گیاه بهتر است این نکته را رعایت کنید : یک قاشق مربا خوری از هرکدام را داخل یک فنجان آبجوش بریزید و در فنجان را با وسیله ای مثل نعلبکی یا در پوش مخصوص ببندید،بعد از ۱۰ دقیقه دمنوش را از صافی رد کنید و بنوشید. البته باید توجه داشته باشند که تفاله گیاهان نباید وارد آب صاف شده شوند.


با این ادویه ها غذاها را طعم دار کنید

دارچین یکی از ادویه هایی است که بهتر است در غذای فصل زمستان بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد غیر از دارچین، آویشن، زنجبیل و ادویه هایی که طبع گرمی دارند مصرفشان پیشنهاد می شود .


شلغم درمانی کنید

شلغم غذایی است که اکثر اساتید طب سنتی توصیه می کنند روزانه بین دو تا سه عدد به هر طریق بخارپز، آب پز و… مصرف شود چرا که شلغم ضد بلغم و ضد سرما خوردگی است و از ابتدا به سرما خوردگی پیشگیری می کند. لبو هم خیلی مفید است البته در کنار خود چغندر بیشتر توصیه می شود که برگش هم استفاده شود چرا که خواص بیشتری دارد میزان قند چغندر زیاد است اما میزان کالری اش کم است و چاق کننده نیست و رفع یبوست و تقویت بدن مفید است اما به دلیل قند بالایی که دارد توصیه می شود افرادی که مشکل دیابت یا ناراحتی معدوی دارند از مصرف آن خوداری کنید .


در زمستان چه نخوریم؟

در زمستان چه نخوریم؟

مارچوبه

بعضی از غذا ها برای فصل بهار بهترین گزینه هستند که مارچوبه تازه یکی از آن هاست اما هرگز نباید این غذا را در فصل زمستان مصرف کنید . می توانید به جای مارچوبه از کلم پیچ استفاده کنید کلم پیچ یا هر سبزیجات تیره ای در فصل زمستان بسیار مناسب است و شما را از بیماری هایی مثل سرماخوردگی در امان می دارد .


فلفل قرمز

شاید این ادویه ها و مواد تند بتواند سینوس های شما را پاک سازی کند اما تمام مواد مغذی را نیز همراه با خودش هضم می کند و اگر دچار سرماخوردگی هستید، هرگز از غذا های تند استفاده نکنید . می توانید به جای فلفل قرمز از زنجبیل استفاده کنید. زنجبیل به عنوان یک دارو در روزهای سرد سال در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده طبیعی عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد و حالت تهوع را نیز از بین می برد و چای زنجبیل گرم در فصل زمستان یک نوشیدنی عالی محسوب می شود .


بلال و انتهای آن

بسیاری از افراد عاشق خوردن بلال مخصوصا انتهای سفت آن هستند اما مراقب باشید که این خوراکی را در فصل زمستان استفاده نکنید. حتی بهتر است که از ذرت فریز شده نیز استفاده نکنید. می توانید کلم بروکسل را جایگزین بلال کنید. کلم بروکسل جزء سبزیجات زمستانی است که خواص زیادی در این فصل دارد و می توانید این گیاه را همراه با عسل و روغن زیتون استفاده کنید .


لبنیات

شیر، بستنی و پنیر و کره جزء بدترین غذا هایی هستند که می توان در فصل زمستان آن هم شب ها استفاده کرد و اگر فکر می کنید که در معرض سرماخوردگی هستید، از لبنیات دوری کنید .شما می توانید محصولات فاقد لبنیات را جایگیزن لبنیات کنید. بهتر است که لبنیات خود را با یک مسهل همراه کنید. مثلا به جای شیر خالی از شیر بادام استفاده کنید که شیر بادام دیگر جزء لبنیات محسوب نمی شود .


ماهی هالیبوت

هرکدام از ماهی ها بهتر است که در فصل های خاصی استفاده شوند. ماهی هالیبوت یکی از آن هایی است که مصرف آن در زمستان ممنوع می باشد.


گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز جزء مواد غذایی سرد محسوب می شود که مصرف آن در زمستان کار درستی نیست . پس بهتر است تا جایی که می توانید مصرف آن ها را در این فصل کاهش دهید .شما می توانید گل کلم را جایگزین گوجه فرنگی کنید. به جای گوجه و سس آن از گل کلم استفاده کنید و همچنین می توانید گل کلم را در سالاد نیز استفاده کنید و از طعم آن لذت ببرید .


هلو

بسیاری از افراد این میوه ها را در فصل زمستان به صورت تازه ، خشک شده و یا آب میوه استفاده می کنند و این میوه اصلا گزینه خوبی برای فصل زمستان نمی باشد و از طرفی هر هلویی در فصل زمستان پیدا کنید، بی مزه است .شما می توانید سیب را جایگزین هلو کنید. سیب ها انواع و اقسام مختلفی دارند و برای فصل زمستان مخصوصا برای درمان بیماری هایی مثل سرماخوردگی مناسب می باشند و پیشنهاد ما این است که برای تقویت سیستم ایمنی خود هر روز یک عدد سیب بخورید .


هندوانه

هندوانه نیز طبع بسیار سردی دارد و مصرف آن هرگز در این فصل توصیه نمی شود . اینکه این میوه را در فصل زمستان هم پیدا کنید، دلیلی برای خوردن آن نیست و حتما تا تابستان صبر کنید. شما می توانید به جای هندوانه از گریپ فروت استفاده کنید. میوه گریپ فروت می تواند برای صبحانه فصل زمستان بسیار مناسب باشد .


قند

افراد عاشق این هستند که در روزهای سرد زمستان از نوشیدنی هایی مثل هات چاکلت استفاده کنند اما بسیاری از متخصصان عقیده دارند که مصرف شکر در این فصل سیستم ایمنی را تضعیف می کند و این قند ها مانع از مبارزه بدن شما با باکتری ها می شوند. به جای شکر و نوشیدنی های شیرین از اسموتی و آبمیوه استفاده کنید :آب میوه های طبیعی دارای قند طبیعی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و در نتیجه برای فصل زمستان بسیار مناسب می باشند.



    بیشتر بخوانید:

پرخاصیت اما مضر
سنگ کلیه را دفع کنید
کابوس سنگ کلیه
کلیه و دفع پروتئین
سوت کشیدن گوش
ساعت غذا خوردن و لاغری  
طلاق عاطفی
رب خانگی یا صنعتی؟
حمله خواب
زندگی دوباره
اسهال و دلدرد در تابستان
اعداد سلامت

برچسب ها

تغذیه تغذیه_سالم طب_سنتی زمستان تغذیه_درزمستان طبع_زمستان درزمستان_چه_بخوریم؟ درزمستان_چه_نخوریم؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما