منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
سابسیژن جهت رفع جای جوش
سابسیژن جهت رفع جای جوش

سابسیژن جهت رفع جای جوش

تاریخ انتشار:
27 دی 1399
زمان مورد نیاز:
17 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
27 دی 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

سابسیژن چگونه انجام می‌شود و عوارض آن چیست؟

جوش‌های دوران بلوغ و پوست‌هایی که مستعد جوش هستند، زیبایی صورت را نشانه می روند و وقتی شرایط بدتر می شود که جای این جوش ها بر روی پوست بماند. جای جوش و زخم می تواند زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار دهد و  تا مدت‌ها یا برای همیشه، باقی بماند. همه ما در دوره‌ای از زندگی خود با این جوش‌های مزاحم روبه‌رو بوده‌ایم و راه‌های بسیار زیادی را برای کاهش آن‌ها امتحان کرده‌ایم. بعضی از روش‌های غیرعلمی، باعث می‌شود که جوش‌ها نه‌تنها خوب خوب نشوند بلکه جای آن‌ها برای همیشه بر روی پوست بماند.

دراین‌باره متخصصین پوست و زیبایی در حال تحقیق بر روی روش‌های مؤثری هستند که تهاجم کمتری را داشته باشد و بتوان به کمک آنها جای زخم و جوش را از بین برد. یکی از روش‌هایی که در دنیای زیبایی از آن استفاده می شود سابسیژن  است که ما می‌خواهیم در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از نحوه انجام سابسیژن، فواید و عوارض آن بگوییم تا اگر شما هم با مشکل جای جوش بر روی صورت خود مواجه هستید، اگر مایل بودید با آگاهی این روش را امتحان کنید.

سابسیژن

سابسیژن را می‌توان در دسته جراحی‌های کوچک، قرار داد که برای بهبود جای اسکارهای فرورفته و همچنین چین‌وچروک از آن استفاده می شود. اسکار اصطلاحی است که برای جای زخم و جوش استفاده می شود. به‌طورکلی می‌توان گفت در سابسیژن، سوزن‌های مخصوصی به داخل پوست فرو می‌روند و این سوزن‌ها لبه‌های تیزی دارند و رشته‌های فیبروتیک را قطع می‌کنند.

رشته‌های فیبروتیک، عاملی هستند که اسکارها را به لایه زیرین پوستی وصل کرده و درحقیقت باعث چاله چاله شدن پوست می شوند. سابسیژن مخفف جراحی زیرپوستی بدون برش است. هنگامی‌که سابسیژن انجام می شود برای آزاد کردن رشته‌های فیبروتیک، زخم های ریزی در زیر پوست ایجاد می‌شود که آن‌ها باعث تولید کلاژن در پوست می شوند درنتیجه به جوان‌سازی پوست هم کمک شده و ظاهر اسکارها بعد از مدتی بهبود پیدا می کند.

سابسیژن یک عمل سرپایی است که درد زیادی نداشته و می‌توان آن را در مطب متخصصین پوست و زیبایی انجام داد. جوابدهی خوب سابسیژن بستگی به موارد زیر دارد:

  • نوع اسکار

  • عمق اسکار

  • زمانی که از آن گذشته است

  • انتظار بیمار

  • تجربه پزشکی که این کار را انجام می‌دهد

نکته: خیلی مهم است متخصصی را انتخاب کنید که بیمارانش از عملکرد او رضایت داشته‌اند.

 سابسیژن

ابزار سابسیژن

برای انجام عمل سابسیژن به ابزار زیر نیاز است

  • سوزن نوکور که لبه‌های تیز و برنده‌ای دارد و برای جای جوش و زخم‌های سطحی از آن استفاده می شود

  • سوزن کانولا که مانند سوزن نوکور نوک تیز نیست و می‌تواند مطمئن تر باشد و تا اعماق پوست هم برود. به دلیل نوک تیز نبودن، نگرانی در مورد قطع عروق و اعصاب وجود ندارد و می‌تواند بدون صدمه به آن‌ها از کنارشان بگذرد. کانولا برای اسکارهای عمیق تر مناسب است.

متخصص سوزن نوکور را که شبیه به نیزه است وارد پوست صورت کرده و به طور متناوب آن را حرکت می‌دهد مانند حرکت پنکه تا اتصال بافت‌های فیبروتیک را قطع کند و چسبندگی‌ها را از بین ببرد. کانولا درمان طولانی تری نسبت به سوزن نوکور دارد زیرا نوک آن تیز نیست و باید تخصص و تبحر دکتر بالاتر باشد و نیروی فیزیکی بیشتری را به کار ببرد تا بافت‌های فیبروتیک را آزاد کند.

آکنه هایی که اسکارهای عمیقی از خود برجای می گذارند می‌توانند با سابسیژن آزاد شده و بالا بیایند. بافت اسکار باعث کشیدن پوست به داخل می‌شود و بوسیله این سوزن‌ها، بافت شکسته می‌شود که این کار در کلینیک ها انجام می‌شود و نیازی به بستری ندارد. حرکت سوزن در زیر پوست و آزادسازی بافت اسکار ممکن است لکه های خونی را در زیر پوست ایجاد کند و همچنین هنگام انجام سابسیژن بعضی از رگ‌های خونی پاره شوند.

پاره شدن رگ ها و همچنین ایجاد زخم با سوزن زیر بافت اسکار، باعث جمع شدن خون در ناحیه مورد نظر می‌شود. مقداری از این خون تخلیه می شود و مقدار مانده نمی‌گذارد دوباره به هم پیوستگی اسکارها به وجود بیاید و آن‌ها رشد کنند. همچنین این خون می‌تواند در فرایند بهبودی اثر مثبتی داشته و کلاژن سازی را تحریک کند و ظاهر اسکارها ترمیم شوند. سابسیژن را می توان مناسب برای تمامی جاهای جوش و آکنه و زخم دانست.

مراحل انجام سابسیژن

  • ابتدا ناحیه موردنظر از آرایش یا کرم های زیبایی پاک می شود.

  • توسط مداد مخصوص محل مورد نظر توسط متخصص، علامت زده می‌شود.

  • بعضی از اسکارها وجود دارند که فقط در هنگام تابش نور دیده می‌شوند درنتیجه هنگام انجام سابسیژن نور مخصوصی به صورت تابانده می‌شود تا متخصص بتواند همه زوایای پوست و اسکارها را ببیند.

  • ناحیه مورد نظر بی حس می شود.

  • با توجه به تشخیص متخصص سوزن مناسب انتخاب می شود سوزن نوکور یا میکرو کانولای کُند.

  • سوزن داخل پوست شده و متخصص آن را به طور مداوم حرکت می دهد. که هنگام پاره شدن بافت ها شما صدایی شبیه به بشکن زدن را می شنوید.

  • کبودی ایجاد شده اصولاً پس از یک هفته از بین می‌رود. بهترین جواب دهی سابسیژن بر روی جای جوش های دره ای شکل است. زمان انجام این عمل حدوداً ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت است و پس از آن نیاز به ریکاوری ندارد.

اقدامات لازم بعد از انجام سابسیژن

اقدامات لازم بعد از انجام سابسیژن

  • برای کاهش ورم و جلوگیری از خونریزی، نواحی که بر روی آن‌ها عمل سابسیژن انجام‌شده است توسط پزشک فشار داده می‌شود.

  • برای شما پماد آنتی‌بیوتیک موضعی تجویز می گردد و همان وقت هم استفاده می گردد.

  • بیمار به مدت ۱ تا ۲ روز نباید به سوراخ‌های ایجاد شده آب برساند و از پماد موضعی آنتی‌بیوتیک استفاده کند.

  • ممکن است پس از انجام سابسیژن بازهم اسکارها را مشاهده کنید که این نشان می‌دهد درمان شما تکمیل نشده و نیاز به جلسات بیشتری دارد.

  • زمان بهبودی در انجام عمل سابسیژن ارتباط مستقیمی به نوع پوست دارد.

  • تورم و قرمزی به‌زودی برطرف می‌شود و درد موقع انجام سابسیژن پس از اتمام آن ماندگاری ندارد و از بین می‌رود. کبودی‌ها هم ظرف ۱ هفته بهبود پیدا می کند.

عوارض سابسیژن

هر عملی دارای عوارضی است و می‌توان موارد زیر را جزو عوارض سابسیژن نام برد:

  • ایجاد هماتوم پس از خون‌ریزی البته وجود هماتوم های کوچک در این عمل طبیعی است.

  • ایجاد حساسیت در محل انجام سابسیژن

  • ایجاد اسکار هیپرتروفیک یا اسکار کلوئید که بیشتر در اطراف چشم، بالای لب، زیر لب و بین دو ابرو ها دیده می شود.

  • بروز عفونت‌هایی که مانند تاول‌های چرکی هستند.

  • آسیب به عصب یا رگ‌های خونی که ممکن است در کنار شقیقه ها، کنار گوش ها یا فک پایین ایجاد شود.

البته با انتخاب یک پزشک متخصص در این زمینه، تمامی این عوارض کاهش پیدا می‌کنند و شما می توانید نتایج بسیار بهتری را مشاهده کنید.

 

​بیشتر بخوانید:

پوست و مو در زمستان
مزوتراپی
غبغبتان را آب کنید
  جایگزین سالم لوازم آرایشی
  به کدام خال ها دست نزنیم
  کمبود خواب و صدمات پوستی 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها