امروز دوشنبه 15 آذر 1400

زودتر پیر می شوید اگر...

شنبه 6 دی 1399
5 دقیقه مطالعه
زودتر پیر می شوید اگر...

علائمی که نشاندهنده پیری زودرس هستند، کدامند؟

"پیری" کلمه ای است که خیلی ها از شنیدنش هم ترس دارند چه برسد مواجه شدن با علائم آن. پیری گریزناپذیر است و هرچه راه های جوانسازی و ترمیم را هم پیش بگیرید، روزی بالاخره باید آن را پذیرفته و دست از نبرد بردارید. پیری بخشی مهم از زندگی هر انسان است که باید بدن را برای آن دوران آماده ساخت زیرا همراه با پیری، ضعف و کم توانی بدنی و بیماری هم خطرهایی جدی برای سلامت ما هستند. با داشتن جسم و روحی سالم می توان وارد دوران پیری شد و از آن لذت برد. علائم پیری مشخص هستند و می توان به موارد کلی زیر اشاره کرد:

  • در معرض عفونت بیشتر قرار گرفتن بدن

  • خطر بیشتر برای حملات قلبی

  • کاهش قد و استخوان و نازک شدن آن ها

  • شکسته شدن راحت تر استخوان ها

  • تغییرات مفصلی از سفتی کم تا ارتروز شدید

  • تغییر اندام

  • کاهش انرژی کلی بدن

  • آهسته شدن و محدود شدن حرکات بدن

  • یبوست

  • بی اختیاری در ادرار

  • کاهش تمرکز و توانایی تفکر

  • کاهش توانایی در عکس العمل نشان دادن و تعادل بدنی

  • کاهش بینایی

  • کاهش شنوایی

  • چروک افتادن و خشن شدن پوست

  • کاهش وزن بعد از سن 55 سالگی در مردان و بعد از سن 65 سالگی در زنان در بخشی از بافت عضله

پیری را می توان دوران خوبی برای استراحت و انجام کارهای عقب افتاده دانست. اما گاهی پیری زودتر از موعد خود را نشان می دهد که به آن پیری زودرس گفته می شود. توجه به هشدارهای بدنی، می تواند از این شرایط جلوگیری کند. ما در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان مجله پزشکی از علائمی بگوییم که با مشاهده آنها، اگر راهکاری پیدا نکنید، باید به انتظار پیری زودرس باشید. پس اگر شما هم دوست دارید پیری به وقت طبیعی به سراغ شما بیاید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. در ادامه نشانه هایی را بررسی خواهیم کرد که هشدارهایی برای پیری زودرس هستند.


ریزش مو

ریزش مو (نه تنها موهای سر)

پیری یکی از دلایل ریزش و کم پشت شدن موها است. گاهی اوقات موها کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و شکننده نیز می‌شوند. اگر شما پیش از سن ۶۰ سالگی دچار ریزش مو و سفیدی ناگهانی شدید، باید در سبک زندگی خود بازنگری کنید و به اندازه کافی موادغذایی مفید مصرف کنید.


ضعف عضلانی شدید

اگر توانایی بلند کردن یک کسیه به وزن ۱۳ کیلوگرم را ندارید شما دچار ضعف عضلانی هستید. این نشانه‌ای است که عضلات شما زودتر از موعد بازنشسته خواهند شد. ورزش کنید و برای زندگی خود برنامه روتین ورزشی بریزید.


کبودی بیشتر

کبودی در بدن به علت پارگی و عدم استقامت کافی رگ‌های خونی پیش می‌آید. اگر بدن شما بدون دلیل و به طور متعدد کبود می‌شود یعنی عدم وجود آنزیم‌ها و موادغذایی مفید در بدن. بهتر است به این موضوع اهمیت دهید؛ زیرا این موضوع در طولانی مدت، اثر خود را در افتادگی پوست نمایان می‌کند.


چین و چروک

اگر بیشتر از هم سن‌های خودتان چین و چروک دارید این مورد درباره‌ی شما هم صدق می‌کند. برخی افراد به علت نوع و حالت اجزای صورت کمتر از سن‌شان نشان داده می‌شوند، ولی اگر همان افراد به دلایل گوناگون دچار پیری زودرس شوند، در صورت‌شان چین و چروک‌هایی بیشتر از سن‌شان خواهند داشت.


میل به ارتباط کمتر با دوستان

وقتی که از شور و شوق جوانی دیگر خبری نیست و ترجیح می‌دهید با دوستان‌تان بیرون نروید و روی کاناپه دراز بکشید یعنی بی حوصله شدید و از لحاظ روحی رو به کهن‌سالی می‌روید. این موضوع‌ قطعا روی فیزیک شما نیز اثر خواهد داشت.


چاقی نامتوازن

وقتی می‌خواهید شلوار خود را بپوشید، متوجه می‌شوید که کمر شلوار برای شما تنگ شده است ولی قسمت‌های پا گشاد است. این موضوع یعنی چاقی نامتوازن، یعنی شما هر چه کربوهیدرات و چربی اضافه در بدن داشته باشید در ناحیه‌ی شکم انباشته می‌شود. ورزش و برنامه غذایی مناسب از بهترین راه حل‌های این مورد هستند.


خواب خرگوشی

خواب خرگوشی

خواب خرگوشی اصطلاحی است که در مورد خواب‌های سبک گفته می‌شود. یعنی زمان‌هایی که نمی‌توانید عمیق بخوابید و در طول خواب شب به دفعات بیدار می‌شوید.


ریتم زندگی‌تان کندتر می‌شود

ریتم غذا خوردن، راه رفتن و درکل ریتم تمام زندگی‌تان کند می‌شود. این موضوع دلایل متعددی دارد که اولین آن، ضعف بدنی و عدم توانایی در انجام کارها به سرعت قبل است.


پریودهای زودتر از موعد

اگر تاریخ‌های پریود خود را داشته باشید و دقت کنید، می‌بینید که زودتر از موعد پریود می‌شوید و دوره بیشتر از پیش طول می‌کشد ولی کیفیت عملکرد تصفیه خون به صورت قبل نخواهد بود و خودتان متوجه این موضوع خواهید شد.


راهکارهای بهتر شدن شرایط سلامتی در پیری

زمانی که بحث به پیری و بالا رفتن سن می رسد، بهتر است که درمورد کیفیت زندگی فکر کنید، نه کمیت آن. استراتژی های زیر به شما کمک می کند تا بتوانید کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید :

سیگار نکشیدسیگار کشیدن عاملی برای بیماری های قلبی ،پوکی استخوان و حملات قلبی و همچنین سرطان ها می باشد. سیگار کشیدن حافظه فرد را تحت تاثیر قرار می دهند و خبر خوب اینجاست که ترک کردن سیگار می تواند اثرات بد آن را در طول سال ها از بین ببرد.

فعالیت های فیزیکی و ذهنی را هر روز به جریان بیاندازید :فعالیت فیزیکی می تواند ذهن شما را نیز درگیر کند. فعالیت های فیزیکی می تواند باغبانی یا خانه داری را نیز شامل شود و حتما منظور ما ورزش کردن نیست و استخوان های شما را نیز سالم نگه دارد و وزن شما را در حالت متناسبی قرار می دهد و همچنین می تواند عاملی برای کاهش افسردگی باشد. فعال بودن از نظر ذهنی مانعی برای کاهش قدرت حافظه می باشد.

یک رژیم غذایی سالم شامل حبوبات ، میوه و سبزیجاتچربی های چند رشته ای غیر اشباع و تک رشته ای غیر اشباع را جایگزین چربی های ترانس و اشباع کنید و خودتان را در برابر بیماری هایی مثل سرطان ، حمله قلبی و بیماری های قلبی محفوظ نگه دارید.

روزانه مولتی ویتامین مصرف کنید: مصرف کلسیم در طول روز برای مردان باید 1200 میلی گرم بالای 50 سال باشد. افراد زیر 60 سال نیز باید باید روزانه 600 الی 100 IU ویتامین دی مصرف کنند.

وزن سالم و اندام متناسب: وقتی که سن بالا می رود، متابولیسم کاهش پیدا می کند و سوزاندن کالری سخت تر می شود اما وزن بیش از حد بدن باعث ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، حملات قلبی و سرطان های خاص خواهد شد. اندام فرد نیز عامل مهمی در این قضیه می باشد. خانم ها و آقایانی که اضافه وزن مخصوصا در قسمت شکم دارند ، بیشتر در معرض بیماری های قلبی و حملات قرار می گیرند.

ذهنتان را به چالش بکشید مثلا کتاب بخوانید، جدول حل کنید، یک ساز موسیقی بنوازید و در مکالمات روزانه شرکت کنید تا بتوانید تیزهوشی خود را در سطح بالایی نگه دارید.

دایره اجتماعی خود را بین دوستانتان محکم تر کنیدهمزمان که سنتان بالا می رود، باید رفت و آمد و دیدارهای دوستان را بین خودتان و خانواده افزایش دهید که این کار مانعی بزرگ برای افسردگی و جنون است.

مراقب بینایی ، شنوایی و سلامت کلی بدن خود باشید.



 بیشتر بخوانید:

هوش عاطفی
افراد پشت میزنشین
سرد شدن هوا و سلامت
درمان یبوست
مثانه بیش فعال
بیماری ورتیگور
آنتی بیوتیک خانگی 
  درد سینه خطرناک
   

برچسب ها

زندگی_سالم پیری علائم_پیری عوارض_پیری جلوگیری_ازپیری پیری_زودرس درمان_پیری ورزش_وپیری

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما