منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
زمستان و قاعدگی
زمستان و قاعدگی

زمستان و قاعدگی

تاریخ انتشار:
2 اردیبهشت 1403
زمان مورد نیاز:
13 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
2 اردیبهشت 1403
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

هوای سرد زمستانی بر دوران عادت ماهیانه چه تاثیری دارد؟

دوران عادت ماهیانه یا همان پریودی، در زنان یک دوره مهم و تکرار شونده از دوران بلوغ تا یائسگی است که وجود آن، نشانه ای بر سلامتی زنان است. در این دوران اتفاقات هورمونی مهمی در بدن یک زن روی می دهد که این تغییرات هورمونی دردها و حالت های ناخوشایندی را به دنبال دارند. در شرایطی خاص این علائم بیشتر و یا کمتر می شود. تغذیه، سلامت جسمی و روحی، تحرک و انجام ورزش های منظم، همه این موارد می توانند بر بروز و شدت علائم قاعدگی اثرگزار باشند. یکی دیگر از عوامل موثر بر شدت علائم قاعدگی، شرایط آب و هوایی است.

تحقیقات زیادی در این زمینه نشان داده است که دوران قاعدگی در روزهای گرم تابستان با روزهای سرد زمستانی در فردی مشخص، متفاوت است. داشتن اطلاعات مناسب و علمی در این زمینه می تواند به شما کمک کند تا این دوران سخت، با شرایط بهتری بگذرد. ما قصد داریم در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از ارتباط روزهای سرد زمستانی و علائم قاعدگی بگوییم و راه هایی را برای کاهش درد در این دوران بررسی کنیم. پس شما هم می توانید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. شروع زمستان همراه می شود با روزهای کوتاه تر و شب های طولانی تر، آفتاب کمتر و ماندن در خانه بیشتر با فعالیت بدنی که کمتر و سبک تر می شود. این شرایط می تواند تغییراتی اساسی در سبک زندگی ما ایجاد کند.

فاعدگی چیست؟

قاعدگی یا عادت ماهانه، که ما به صورت عامیانه آن را «پریود» می‌نامیم، خونریزی در اثر ریزش لایه داخلی رحم یا همان آندومتر است. خون و بافت آندومتر از طریق دهانه رحم و واژن دفع می‌شود. در هر چرخه قاعدگی، بدن برای حاملگی آماده می‌شود. ابتدا یک یا چند تخمک از تخمدان آزاد می‌شوند و به سمت رحم حرکت می‌کنند. اگر در زمانی که تخمک در حرکت به سوی رحم است، اسپرم به آن برسد لقاح صورت می‌گیرد و رویان یا نطفه تشکیل می‌شود. رویان می‌تواند پس از رسیدن به رحم، به دیواره داخلی آن متصل شود تا دیواره رحم آن را محافظت و تغذیه کند؛ به این مرحله از تشکیل جنین لانه‌گزینی می‌گویند.

تنها سلول‌های تخمکی که بارور شده‌اند و کامل لانه‌گزینی کرده‌اند می‌توانند به رشد خود ادامه داده و تبدیل به جنین شوند. برای اینکه لانه‌گزینی موفق باشد، هم زمان با تولید و آزادسازی تخمک از تخمدان، رحم هم دچار تغییراتی می‌شود تا در صورت وقوع لقاح رحم آماده حمایت و تغذیه رویان باشد. اگر لقاح رخ ندهد و یا رویان نتواند به‌طور صحیح در بافت داخلی رحم لانه بگزیند، بافت لایه داخلی رحم از رشد می‌ایستد و ریزش می‌کند تا برای شروع دوره دیگری از باروری آماده شود. پریودی که همراه با علائم زیر است را می توان عادی دانست:

چرخه قاعدگی

  • چرخه قاعدگی نرمال یا عادی بین ۲۴ تا ۳۸ روز طول می‌کشد. یعنی هر پریود باید بین ۲۴ تا ۳۸ روز بعد از شروع پریود قبلی آغاز شود.

  • پریود یاخونریزی قاعدگی که بین ۴ تا ۷ روز طول بکشد سالم و طبیعی است.

  • میزان خونی که از بدن دفع می‌شود اگر بین ۵ تا ۸۰ میلی‌لیتر،‌حداکثر شش قاشق غذاخوری، باشد طبیعی است. متوسط پریود حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری (۳۵ تا ۴۰ میلی‌لیتر) خون و بافت است. افرادی که بیشتر از۵ تا ۶ قاشق غذاخوری خونریزی می‌کنند، «خونریزی سنگین» دارند.

  • دیدن لخته خون به ویژه در روزهایی که خونریزی شدیدتر هست طبیعی است.

  • تغییر رنگ خون قاعدگی در طول پریود طبیعی است. معمولا هنگامی که شدت خونریزی کم است رنگ خونی که دفع می‌شود تیره‌تر است.

زمستان و قاعدگی

هوای سرد علاوه بر تغییرات شدید در سبک زندگی، باعث تغییرات جسمی و روحی زنان نیز می شود. به گفته متخصصان زنان، چرخه قاعدگی نیز تحت تاثیر سردی هوا قرار می گیرد و معمولا شرایط را برای بسیاری از زنان بدتر خواهد کرد. آگاهی از تاثیرات سرما بر چرخه قاعدگی می تواند به شما کمک کند تا بهتر با این تغییرات کنار بیایید. در ادامه برخی از راه های تاثیر سرما بر چرخه قاعدگی و نکاتی برای مقابله با این تغییرات آورده شده است:

علائم قبل از قاعدگی

سندروم قبل از قاعدگی به علائم متعددی گفته می شود که چند روز قبل از پریود ظاهر می شود. این علائم شامل نوسانات خلقی، نفخ، تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی می شود. برخی از زنان در زمستان اوقات بیشتری را در خانه سپری می کنند و باعث می شود احساس تنهایی و انزوا کنند. عدم قرار گیری در معرض نور خورشید نیز ممکن است احساس مالیخولیا را افزایش دهد. کمبود کلسیم و ویتامین Dبه دلیل نور آفتاب محدود می تواند عامل محرک سندروم پیش از قاعدگی باشد. اخیرا مطالعه ای نشان داده است زنانی که حدود 500 میلی گرم کلسیم مصرف کرده اند علام قبل از قاعدگی را با شدت کمتری تجربه کرده اند. غذا های سرشار از کلسیم و ورزش منظم نیز می توانند علائم قبل از قاعدگی را در زمستان بهبود بخشند.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی یکی دیگر از عواقب هوای سرد است. کمبود نور خوشید بر سیستم غدد درون ریز تاثیر می گذارد و عملکرد تیروئید را آهسته می کند. کاهش عملکرد تیروئید نیز منجر به متابولیسمی کند و سپس دوره های قاعدگی طولانی می شود. این اتفاق ادامه دارد تا زمانی که بدن با تغییرات شدید هوایی سازگار شود. اگر چرخه های قاعدگی شما بعد از یک تا دو ماه به حالت عادی برنگردد، باید در اسرع وقت با متخصص زنان و غدد مشورت کنید.

درد قاعدگی

رگ های خونی در زمستان فشرده می شوند که به معنای مسیر باریک تر برای جریان خون می باشد. به دلیل انقباض عروق، جریان خون در قاعدگی قطع شده و منجر به افزایش درد پریود در فصل زمستان می شود. کیسه آب گرم یا دستمالی گرم می تواند به شل شدن رگ ها کمک کرده و در نتیجه درد را کاهش دهد.

چرخه قاعدگی

دوره های قاعدگی به شدت تحت تاثیر هوای سرد قرار می گیرند. این تغییرات به بسیاری از عوامل مرتبط با آب و هوا از جمله فشار جوی، دمای هوا و نور خورشید نسبت به داده شده است اما با این حال یک مطالعه اخیر خلاف آن را ثابت کرده است. این مطالعه نتیجه گیری کرده است که نور خورشید عامل اصلی موثر در چرخه قاعدگی است. طبق این مطالعه تخمدان ها در تابستان بیش از زمستان فعال هستند.

روال تخمک گذاری درزمستان ها از 97 درصد به 71 درصد کاهش میابد. ترشح هورمون محرک فولیکول نیز در مقایسه با تابستان کمتر و دوره قاعدگی طولانی تر است. چرخه قاعدگی طولانی و کاهش تخمک گذاری تجربه پریود را منزجرکننده می کند. برای پیشگیری از تغییر در چرخه قاعدگی هنگام هوای سرد مهم است که در روز های آفتابی تا حد ممکن نور خورشید را دریافت کنید. مصرف موادغذایی با ویتامین D همچنین می تواند کمبود نورخورشید را جبران و چرخه قاعدگی را منظم کند.

تغییر سیکل ماهیانه

آیا تغییر فصل باعث تغییر سیکل ماهیانه می شود؟

تماس با نور آفتاب یا عدم وجود آن می تواند طول دوره های قاعدگی شما را تغییر دهد. در تابستان، ترشح FSH افزایش یافته (هورمونی که از غده هیپوفیز ترشح شده و در تخمک گذاری نقش دارد)، درنتیجه اندازه فولیکول تخمدان به طور قابل توجهی بزرگتر شده که منجر به افزایش فرکانس تخمک گذاری (97 درصد در مقابل 71 درصد) می شود و این یعنی چرخه قاعدگی کوتاه تر (با 0.9 روز) خواهد شد. فعالیت تخمدان در تابستان در مقایسه با زمستان، در زنانی که در آب و هوای قاره ای با عرض جغرافیایی معتدل زندگی می کنند بیشتر است. در حالی که خود تغییر آب و هوا نیز ممکن است چرخه قاعدگی شما را تغییر دهد. اگر در اقلیمی با تغییرات فصلی شدید زندگی می کنید ، تغییر سبک زندگی در فصول مختلف سال به احتمال زیاد عامل اصلی در تعیین زمان پریود شما است.

در زمستان تمایل به خروج از منزل و ورزش کمتر است. در مقابل وقتی هوا خوب باشد، ما نیز تمایل داریم بیشتر وقت خود را در بیرون از خانه بگذرانیم و زمان بیشتری را به ورزش و فعالیت فیزیکی اختصاص می دهیم. هر چه فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشیم کمتر احتمال دارد دچار سندرم پیش از قاعدگی ویا خونریزی شدید و نامنظم قاعدگی دچار شویم. علاوه بر این، تغییرات آب و هوایی بر میزان متابولیسم بدن نیز تاثیر می گذارد، که منجر به تغییر تعادل هورمون های جنسی می شود . درنتیجه بر چرخه قاعدگی نیز تأثیر می گذارد.

نکات مهم دوران قاعدگی

لباس زیر مناسب: از لباس‌های نخی استفاده کنید و آنها را زود به زود عوض کنید.

ورزش: انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های عادی و سبک در این دوران نه تنها هیچ گونه منعی ندارد، بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می ‌کند.

تغذیه: برای جبران خون از دست رفته در این دوران می ‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه و… بیشتر استفاده کنید. توصیه می‌ شود برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی، از یک هفته پیش از شروع قاعدگی از رژیم غذایی حاوی ویتامین B6 و آهن مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمک و غلات سبوس‌دار مصرف کنید.

حمام کردن: حمام‌کردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد، بلکه لازم است. اما لازم است بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر یا دریا اجتناب کنید.

استفاده از مسکن: وجود درد در روزهای اول قاعدگی، مسئله‌ای طبیعی است. علت این امر، آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است که موجب انقباض رحم و در نتیجه درد می‌ شود. در صورت شدت درد می ‌توانید با تجویز پزشک، از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کنید. البته بهتر است ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است، زیرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و می‌ تواند انقباضات را متوقف کند.

    بیشتر بخوانید:

تغذیه قاعدگی
بوی بد واژن و درمان آن
ترمیم پرده بکارت 
 حاملگی بدون دخول
 ترشحات پنیری واژن
 بهداشت واژن
تنگ کردن واژن 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها