امروز یکشنبه 28 دی 1399

کودکان و یوگا

چهارشنبه 26 آذر 1399
5 دقیقه مطالعه
کودکان و یوگا

آیا می توان از حرکات یوگا برای کودکان استفاده کرد؟

یوگا یکی از سالم ترین ورزش ها است که تحقیقات زیادی بر روی آن انجام شده و جالب است بدانید که برای بیشتر بیماری ها و دردها حرکات خاصی از یوگا می توانند تسکین دهنده باشند. یکی از نکات بسیار مهم در استفاده از حرکات یوگا بعنوان تقویت عضلات و کمک درمان، آموزش و انجام صحیح حرکات است درنتیجه توصیه ما کسب آگاهی های لازم نسبت به اثربخشی هر حرکت و سپس آموزش آن توسط یک مربی مجرب است. مطالعات نشان داده که ورزش یوگا برای کودکان و نوجوانان هم نسبت به ورزش های دیگر، بسیار مناسب است.

حرکات یوگا نیاز به تمرکز دارد و همین موضوع می تواند تقویتی ذهنی ایجاد کند و برای آرامش روحی و روانی مورد استفاده قرار بگیرند. درنتیجه یوگا برای تمام گروه های سنی پیشنهاد می شود مخصوصا کودک و نوجوان. فواید یوگا شناخته شده است و ما قصد داریم در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از حرکت های موثر یوگا برای کودکان و نوجوانان بگوییم پس اگر می خواهید با استفاده از یوگا، کودکانی سالم تر داشته باشید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


ورزش یوگا چیست؟

یوگا از جمله ورزش‌هایی است که هر گاه از آن صحبت شود، اولین مسئله‌ای که ذهن همه به سمت آن حرکت می‌کند احساس آرامشی است که طی انجام حرکات ایجاد می‌شود. در واقع می‌توان گفت این موضوع در ذهن بسیاری از افراد ثبت شده است که این ورزش راهی برای رسیدن به آرامش است. یوگا از ریشه کلمه سانسکریت YUJ گرفته شده که معنی اصلی آن اتحاد است. در واقع یوگا این قدرت را دارد که بین تن و روح و حتی نیروهای مثبت و منفی وجودی انسان، اتحادی غیرقابل باور ایجاد کند. از فواید یوگا می توان به موارد زیر اشاره کرد:


یوگا و کودکان

  • گردش خون را بهبود می بخشد

  • کمک به تنفس درست و سالم

  • کمک به استقامت قلب و عروق

  • افزایش مقاومت بدن

  • بهبودی سلامت دستگاه گوارش

  • افزایش سیستم ایمنی بدن

  • افزایش آستانه تحمل درد

  • افزایش متابولیسم

  • کمک به تعادل بدن

  • افزایش قدرت بدنی

  • کمک برای رسیدن به وزن ایده آل

  • بهبود خواب

  • ارتباط بدن، مغز

  • کمک به پذیرش خود و خودباوری

  • افزایش خود کنترلی

  • کاهش استرس

  • کمک به تمرکز بهتر

  • بهبود حافظه

  • بهبود روابط اجتماعی

  • رسیدن به آرامش

  • افزایش سطح گلوکز

  • افزایش سلول های قرمز خون

  • جذب بهتر ویتامین ها

  • قوی کردن عضلات بدن


چه زمانی کودکان باید یوگا را شروع کنند؟

با توجه به ویژگی های کودکان، بهترین کار این است کودکان بعد از سن 4 سالگی شروع به یوگا کنند، در این زمان ساختار بدن آن ها ثابت است و به بدن خودشان آگاهی و کنترل دارند از سوی دیگر، برخی مردم متعجب هستند آیا این نظمی مناسب برای تمام انواع کودکان است؟ که پاسخ مثبت است. کودکان درون گرا و پویا هردو از یوگا سود می برند حتی آنهایی که عملکرد متنوعی رانشان می دهند این عملکرد را مفید می دانند. مهم این است گروهی را پیدا کنیم که از لحاظ شخصیتی مناسب تر باشد روش های مختلفی در یوگا با هدف تقویت و اصلاح عدم تعادل در بدن وجود دارد. با این حال، همه آن ها فوایدی دارد که در مورد آن صحبت می کنیم.


آن ها یاد می گیرند بدون رقابت خود را ارتقا دهند

کودکان با انجام یوگا بیشتر و بهتر فکر می کنند، یوگا یکی از معدود ورزش ها است که شما برنده و بازنده نیستید و نمی توانید تلویزیون را روشن کنید و رقابت هایی از آن را ببینید. اگر بخواهیم یوگا را با سایر ورزش ها مقایسه کنیم تک است، اهمیت این یادگیری برای کودکان بنیادی است. این کار به پیشرفت کودکان بدون هدف قرار دادن بهتر از دیگران بودن یا برنده شدن جایزه کمک می کند. دانستن اینکه رضایتی درونی وجود دارد که به رسمیت شناختن آن به دیگران بستگی ندارد ضروری است.


یوگا دانش کودکان را تقویت می کند

وقتی به دانش خود می پردازیم معمولا در رابطه با دنیا داخل فکر می کنیم در حالیکه حقیقت دارد موضوعی بنیادی است داشتن رابطه آگاهانه با بدن بسیار به ما کمک می کند. آگاهی از محدودیت ها و احساس توانایی غلبه بر آن ها، قدرت به شما می دهد که به عزت نفس تبدیل می شود هم چنین یوگا باعث می شود که همه ماهیچه ها، استخوان ها، هوا را تنفس کنند.


احترام به خود و دیگران

باعث می شود بیشتر از خودمان مراقبت کنیم و به عملکردهای بدن احترام بگذاریم. با توجه به اینکه ما یاد می گیریم به دیگران با همان جدیت احترام بگذاریم و آنها را دشمن خود نپنداریم.


حرکات و تمرینات مناسب یوگا برای کودکان

حرکات و تمرینات مناسب یوگا برای کودکان

تمرین ویراسانا

  • کودک خود را روی زمین نشانده و زانوان او را دقیقا در زیر باسنش قرار دهید. دستان کودک را روی زانوانش قرار دهید، زانوان او را باز کنید تا شکاف بین پاها افزایش یابد و سپس باسن او را به زمین نزدیک کرده و روی زمین قرار دهید.

  • در این وضعیت، باسن فرزندتان باید بین پاشنه پاهای او قرار بگیرد.

  • در حین انجام این حرکت نباید هیچ گونه احساس فشار و درد در ناحیه زانوان و کشاله ران کودک ایجاد شود.

  • انگشتان پاها را به حالت صاف روی زمین قرار دهید تا از اعمال فشار بر روی مچ پاهای کودک جلوگیری شود و سپس قسمت بالایی بدن فرزندتان را رو به جلو حرکت داده و در صاف ترین حالت ممکن بر روی زمین قرار دهید.

  • این وضعیت را به مدت 30 ثانیه حفظ کرده و سپس کودک را به حالت اولیه خود بازگردانید.


تمرین گوموکاسانا

  • کودک را روی زمین نشانده و پاهای او را دراز کنید.

  • پای چپ فرزندتان را خم کرده و در زیر باسن سمت راستش قرار دهید.

  • پای راست او را نیز خم کرده و آن را بالای ران سمت چپش قرار دهید.

  • دو زانوی کودک را به یکدیگر نزدیک کنید.

  • بازوی چپ او را به آرامی کشیده و آن را پشت سرش قرار دهید.

  • بازوی راست او را نیز دراز کرده و آن را به پشت دست سمت چپش برسانید.

  • تنه کودک را صاف نگه دارید ؛ به طوری که قوز نکرده باشد و در ادامه فرزندتان باید قفسه سینه خود را ستبر کند.

  • از فرزندتان بخواهید تا در حین انجام این حرکت، دم و بازدم منظمی داشته باشد.


تمرین آسانا

  • فرزندتان را به پشت بخوابانید ، پاهای او را بلند کرده و زانوانش را به قفسه سینه اش نزدیک کنید.

  • در این مرحله فرزندتان باید انگشتان بزرگ پای خود را با دستان خود نگه داشته و عضلات باسن خود را منقبض کند.

  • همان طور که سر کودک بر روی زمین قرار دارد، باید چانه خود را به قفسه سینه اش نزدیک کند.

  • پاشنه پاهای او را به سمت بالا برده و بازوانش را عقب نگه دارید.

  • کودک باید در این مرحله گردن و شانه های خود را به سمت زمین فشار دهد و به عبارت دیگر او باید کل ناحیه پشت و ستون فقرات خود را روی زمین فشار دهد.

  • از فرزند خود بخواهید در حین انجام این حرکت ، دم و بازدم منظم داشته باشد و این وضعیت را به مدت 30 ثانیه حفظ کند.

  • کودکتان را به حالت اولیه خود بازگردانده و اجازه دهید قبل از شروع تمرین بعدی، چند ثانیه ای روی زمین دراز کشیده و استراحت کند.


تمرین بجانگاسانا

  • از فرزند خود بخواهید روی شکمش دراز کشیده و دستانش را کنار خود قرار دهد. پاهای او را در کنار هم قرار دهید، به طوری که انگشتان پا کنار هم قرار بگیرند.

  • دستان او را تا شانه ها بالا آورده و کف دستانش را روی زمین قرار دهید.

  • از او بخواهید وزن بدن خود را روی دستانش اعمال کرده و سر و تنه خود را از سطح زمین بلند کند. توجه داشته باشید که در این وضعیت ، بازوان کودک باید خم شده باشد.

  • در این وضعیت، گردن کودک باید در راستای بدن قرار گرفته و از بلند و یا خم کردن آن خودداری شود.

  • از فرزندتان بخواهید باسن، ران و پاهایش را به زمین فشار دهد.

  • کودک در حین انجام این حرکت باید دم و بازدم منظم داشته باشد و این وضعیت را حدود 15 الی 30 ثانیه حفظ کند.

  • برای بازگشت به وضعیت اولیه ، دستان او را به آرامی خم کرده و بدنش را روی سطح زمین قرار دهید.


تمرین مارجاریاسانا

  • کودکتان را به صورت چهار دست و پا بر روی زمین قرار دهید.

  • در این وضعیت بازوان باید به صورت عمود بر کف زمین قرار گرفته و زانوان به عرض باسن از هم فاصله بگیرند.

  • از فرزند خود بخواهید رو به جلو نگاه کرده و دم و بازدم منظمی داشته باشد. ستون فقرات کودک در این بخش باید در صاف ترین حالت ممکن باشد.

  • از او بخواهید عضلات بدن خود را منقبض کرده و نفس خود را به مدت 5 ثانیه در سینه حبس کند.

  • کودک در ادامه انجام این تمرین می‎ تواند چانه خود را کمی به قفسه سینه نزدیک کرده، چند ثانیه نفس خود را در سینه حبس کند و سپس به حالت اولیه خود بازگردد.

  • این تمرین را 5 الی 6 بار تکرار کنید.


تمرین ستو بندهاسانا

  • کودکتان را به پشت بخوابانید.

  • زانوان او را خم کرده و پاهایش را به عرض لگن باز کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که مچ پا و زانوان کودک در یک خط قرار داشته باشند.

  • از او بخواهید سر و تنه خود را از سطح زمین بلند کرده و چانه ش را به قفسه سینه نزدیک کند.

  • در ادامه کودکتان باید عضلات بدن خود را منقبض کرده و ران هایش را به موازات یکدیگر بر روی زمین قرار دهد.

  • این وضعیت را به مدت 1 دقیقه حفظ کرده و سپس او را به حالت اولیه خود بازگردانید.

  • بعد از اتمام این حرکت، کودک باید به آرامی نفس عمیق بکشد.


تمرین آدو موکا سواناسانا

  • فرزندتان را در حالت چهار دست و پا قرار دهید.

  • زانو و بازوان او را صاف کرده و باسنش را به سمت بالا بکشید، به طوری که حالت بدنش به شکل عدد هشت در بیاید.

  • انگشتان پا های او را به حالت آزاد و به سمت بیرون قرار دهید و سپس از او بخواهید که دستان خود را بر روی زمین فشار داده و گردن خود را در صاف ترین حالت ممکن قرار دهد.

  • در این وضعیت، گوش کودک باید قسمت داخلی بازوانش را لمس کند و نگاه کودک به سمت ناف خود باشد.

  • این وضعیت را به مدت چند ثانیه حفظ کرده و سپس با خم کردن زانوان فرزندتان، او را به وضعیت اولیه خود بازگردانید.

  

برچسب ها

کودکان تناسب_اندام تمرینات_یوگا کودکان_یوگا حرکات_مناسب_یوگابرای_یوگا فوایدیوگا آموزش_یوگا

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما