امروز شنبه 27 دی 1399

اتفاقات زمستانی در بدن

سه شنبه 25 آذر 1399
5 دقیقه مطالعه
اتفاقات زمستانی در بدن

در زمستان چه اتفاقاتی در بدن ما می افتد؟

زمستان یکی از زیباترین فصل ها است که با صحنه های زیبایی از برف و باران، در ذهن ما تداعی می شود. سرمای بیرون و گرمای داخل خانه، نوشیدن چای و قهوه داغ و ماندن بیشتر در فضاهای دربسته، شروع فصل جدیدی برای بدن است که می تواند تغییرات خوشایند و یا ناخوشایندی را رقم بزند. همانطور که بارها گفته ایم، بدن ما نیاز دارد با توجه به تغییرات آب و هوایی، مراقبت های ویژه ای را دریافت کند. سرد شدن ناگهانی هوا، شرایط سلامتی خاص خود را می طلبد.

سرد شدن هوا را نمی توان تنها از دید منفی نگریست بطور مثال تحقیقات نشان داده است که رسیدن به تناسب اندام و کنترل وزن در زمستان نسبت به فصل های دیگر، راحت تر است. پس ما باید منتظر تغییرات بدنی خوب و بد در این روزهای سرد باشیم. ما قصد داریم در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از اتفاقاتی بگوییم که با شروع روزهای سرد در بدن ما رخ می دهد. پس اگر شما هم می خواهید در زمستان سالم بمانید، ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید. در ادامه به این اتفاق ها و راه های جلوگیری از آن می پردازیم:


کار کردن زبان بیشتر از حد نرمال

سرمای هوا باعث خشکی زود به زود لب ها می شود و این موضوع باعث می شود که برای مرطوب نگه داشتن لب هایتان بطور ناخوداگاه، آن ها را بیشتر با زبانتان تر کنید. این کار بطور موقت می تواند راهی برای تسکین این شرایط باشد، اما این عادت در واقع باعث آسیب دیدگی و ترک لب ها می شود. بعلت سرد بودن هوا، بزاق دهان با سرعت بیشتری از روی لب ها بخار می شود و در حقیقت پس از مدت کوتاهی، لب ها از قبل هم خشک تر می شود. علاوه بر آن، بزاق دهان حاوی آنزیم های قوی و زیادی است که با توجه به پوست حساس لب ها، می توانند آسیب زننده باشند. بهتر است در روزهای سرد، دهان خود را با دستمال یا شالگردن بپوشانید و عادت زبان زدن به لب ها را ترک کنید و به جای آن از کرم های مرطوب کننده استفاده نمایید.


هوای سرد و مشکلات دندانی

هوای سرد و مشکلات دندانی

افرادی که دندان های حساسی دارند با شروع روزهای سرد، احساس تیر کشیدگی در ناحیه دندان ها را خواهند داشت. هوای سرد می تواند تا عمق دندان ها نفوذ کند و باعث دندان درد شود. دندانپزشکان توصیه می کنند در فضای باز از بینی نفس بکشید و یک شال دور دهان تان بپیچید تا گرم بماند و دندان هایتان از سرمای زمستان در امان باشند. یک راه خانگی کاهش دردهای حساسیتی دندان استفاده از آب و نمک است. یک دوم قاشق چای خوری نمک و یک لیوان آب گرم.نمک را به آب اضافه کنید و به خوبی مخلوط نمایید و سپس برای شستشوی دهان خود از آن استفاده کنید.شما باید این کار را دو بار در روز تکرار کنید .


بالا رفتن قند خون

هوای سرد باعث می شود بدن هورمون اضطراب بیشتری تولید کند، امری که موجب افزایش قند خون می شود. در بسیاری از افراد، با کاهش دمای هوا قند خون بالا می رود چون وقت هایی که هوا سرد است، رغبت کمتری به بیرون رفتن و ورزش کردن داریم. از آنجایی که فعالیت بدنی باعث کاهش قند خون می شود، پزشکان توصیه می کنند زمستان ها در خانه ورزش کنید تا قند خون تان تحت کنترل بماند. می توانید ورزش هایی را انجام دهید که بدون وسیله و به راحتی در خانه قابل انجام باشند اما بهترین حالت ورزش کردن با جمع و زیر نظر مربی است.  


کم کردن وزن

درست است که بسیاری از افراد در زمستان وزن اضافه می کنند، اما در عین حال، کالری سوزی برای بدن در هوای سرد راحت تر است. وقی بدن سعی می کند خود را با سرمای هوا وفق دهد، در بدن حرارت تولید می شود و انرژی بیشتری مصرف می شود. بدن وقتی به خاطر سرمای هوا به لرزه می افتد، کالری بیشتری می سوزاند تا بتواند حرارت تولید کند. لرزیدن بدن می تواند کالری های اضافه را بسوزاند به شرط اینکه تمام روز را در سرما سپری کنید که به هیچ وجه توصیه نمی شود.


چین و چروک های

چین و چروک های بیشتر

نمی توانیم زمستان را مقصر تمام چین و چروک های صورت مان بدانیم اما پوست ما در فصل سرما آسیب پذیری بیشتری در برابر صدمات پیدا می کند. از آنجایی که در ماه های سرد سال از رطوبت هوا کاسته می شود، پوست شروع به خشک شدن می کند. در این حالت پوست نمی تواند به اندازه ی کافی در خود آب نگه دارد، در نتیجه خشک و مستعد چین و چروک های بیشتری می شود. بهتر است در روزهای سرد زمستانی بطور مرتب از مرطوب کننده ها استفاده کنید.


ضعیف شدن چشم ها

چشم های ما در زمستان بیشتر در خطرند تا در تابستان. در فصل سرما ما اغلب فراموش می کنیم از عینک آفتابی استفاده کنیم که جلوی پرتوهای فرابنفش را بگیرد، اما نور خورشیدی که از برف بازتاب پیدا می کند می تواند آسیب جدی ای به چشم های ما وارد کند. لایه ی اشکی نازکی که چشم های ما را می پوشاند به خشکی هوا و باد بسیار حساس است و این شرایط می تواند چشم ها را به طرز دردناکی خشک کند. پزشکان توصیه می کنند در زمستان در فضای باز از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید و زدن عینک آفتابی را فراموش نکنید.


از دست دادن اب بدن

در ماه های زمستان ما به ندرت تشنه می شویم و اغلب فراموش می کنیم که به اندازه ی کافی آب بنوشیم. چون در هوای سرد کمتر عرق می کنیم، میل کمتری به نوشیدن آب پیدا می کنیم و تصور می کنیم بدن مان به اندازه ی کافی آب دارد. اما اینکه کمتر احساس تشنگی می کنید معنی اش آن نیست که بدن شما به آب کمتری نیاز دارد و هر روز باید به اندازه ی مورد نیاز بدن تان آب بنوشید.


ممکن است دچار یبوست شوید

یبوست معمولاً در نتیجه یک سبک زندگی ناسالم و کم تحرک و انتخاب های غلط در رژیم غذایی رخ می دهد. به باور محققان و کارشناسان تغذیه، یبوست بیشتر اوقات در نتیجه عدم دریافت میزان کافی فیبر در رژیم غذایی و نوشیدن کمتر از نیاز روزانه آب است. این بیماری در عملکرد طبیعی بدن بیشتر افرادی که از آن رنج می برند تاثیرگذار بوده و ممکن است در زندگی روزمره آن ها اختلال ایجاد کند. حرکات نامنظم روده می تواند باعث درد شکم ، حالت تهوع و احساس ناراحتی عمومی شود.

در روزهای سرد سال بعلت تحرک پایین و نوشیدن آب کمتر، امکان ابتلا به یبوست بیشتر می شود. چند میوه پائیزه و زمستانی هستند که مصرف آن ها می توانند از یبوست جلوگیری کنند که در ادامه به معرفی آنها پرداخته و توصیه می شود این موارد را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کرده و از نتایج شگفت انگیز آن بهره مند شوید:

مرکبات: یک پرتقال با اندازه طبیعی حدود سه گرم فیبر دارد. این میوه همچنین منبع غنی از فیبرهای محلول است که زمان انتقال مواد غذایی در روده بزرگ را تسریع کرده و به شما کمک می کند از یبوست نجات پیدا کنید. پرتقال و بیشتر مرکبات همچنین حاوی یک نوع ملین طبیعی به شکل فلاوانول به نام نارینژنین هستند که به سیستم گوارشی انسان در دفع مدفوع کمک می کند. در این فصل از خوردن پرتقال، نارنگی و لیمو شیرین غافل نشوید.

انگور: این میوه که در پائیز و هفته های اولیه زمستان به وفور در دسترس قرار دارد، یک منبع خوب دیگر تامین فیبر غذایی است که صد گرم از آن حاوی حدود چهار گرم فیبر است. مصرف این میوه به طور روزانه باعث افزایش حرکت روده شده و یبوست را برطرف می کند.

سیب: بسیاری از افراد اعتقاد دارند خوردن سیب باعث ایجاد یبوست می شود اما باید در نظر داشته باشید که یک سیب متوسط حاوی ۴/۴ گرم فیبر است. اگر از یبوست رنج می برید این میوه قطعاً باید بخشی از رژیم روزانه شما باشد.

گلابی: گلابی مملو از فیبرهای مفید غذایی است و یک گلابی با اندازه متوسط حاوی حدود ۵/۵ گرم فیبر است. این میوه همچنین حاوی فروکتوز و سوربیتول است که به عنوان یک ملین طبیعی باعث تحریک حرکات روده می شود.

 

  بیشتر بخوانید:

میوه های یلدایی
رژیم مناسب هوای سرد
سرد شدن هوا و سلامت
درخشش پوست در هوای سرد
درمان ریزش موی شقیقه ها
جایگزین لوازم آرایش  
 کاندوم زنانه
 تست نگرش جنسی
 سوت کشیدن گوش

برچسب ها

درمان_یبوست زمستان بیماری_های_زمستانی یبوست_درزمستان دندان_درددرزمستان صدمات_پوستی_درزمستان

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما