امروز پنج شنبه 2 بهمن 1399

زمستان را به سلامت بگذرانید

یکشنبه 16 آذر 1399
5 دقیقه مطالعه
زمستان را به سلامت بگذرانید

چه مواد غذایی می توانند در زمستان به شما کمک کنند؟

زمستان می تواند تداعی کننده صحنه هایی بسیار زیبا از جمله برف، باران، پتو و نوشیدنی های گرم باشد. در هر فصل متناسب با آب و هوای آن فصل باید شیوه های مناسب تقویت بدن را آموخت و به آن عمل کرد تا تغییر آب و هوا نتواند اثر نامطلوبی بر روی سلامت شما داشته باشد. می توان در هوای سرد و زمخت زمستان هم شاد بود و بدون بیماری آن را پشت سر گذاشت. بطور مثال هوای سرد زمستان می تواند پوست شما را مورد هدف حمله خود قرار دهد و استفاده از مرطوب کننده ها این حملات را خنثی می کند.

پیشگیری بسیار راحت تر از درمان است. زمستان می تواند شروع بیماری های فصلی باشد یا فقط یک فصل زیبا با روزهای سرد برفی و بارانی. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از مواد غذایی بگوییم که مختص فصل زمستان هستند و با استفاده آنها بدن خود را تقویت کنید. پس برای داشتن زمستانی زیبا و پر از خاطره های زیبا و بدور از بیماری، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


زمستان و بیماری های شایع آن

از شایع ترین بیماری های فصل زمستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرماخوردگی: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فصل زمستان است که می‌توان با شستن دست‌ها به‌طور منظم از آن پیشگیری کرد. درواقع این کار باعث از بین رفتن میکروب‌ها و ویروس‌هایی می‌شود که ممکن است از طریق لمس موارد آلوده به ما منتقل شده باشند.

گلودرد: گلودرد یکی از مشکلات رایج در زمستان است که معمولاً از عفونت‌های ویروسی ناشی می‌شود. شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات دمایی می‌تواند بر گلو و حس آن تأثیرگذار باشد. یکی از روش‌های مؤثر و سریع برای درمان گلودرد، قرقره کردن آب گرم و نمک است.

آسم: هوای سرد یکی از عوامل اصلی بروز و تشدید علائم آسم از قبیل تنفس همراه با خس‌خس و تنگی نفس است. افرادی که مبتلا به آسم هستند باید در زمستان مراقبت بیشتری از خود داشته باشند. بنابراین اگر دچار آسم هستید سعی کنید در روزهای خیلی سرد و طوفانی در منزل بمانید و بیرون نروید.


نوروویروس:

نوروویروس: نوروویروس که بعضاً با نام ویروس استفراغ زمستان هم شناخته می‌شود، یک ویروس به‌شدت عفونی مربوط به معده است. البته این ویروس در تمام مدت سال می‌تواند وجود داشته باشد اما در فصل زمستان و در مکان‌هایی مثل هتل‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌های سالمندان بسیار رایج‌تر است.

درد مفاصل: بسیاری از افرادی که دچار آرتروز هستند، در فصل زمستان با سختی و درد بیشتر مفاصل مواجه می‌شوند. البته که دلیل اصلی این اتفاق هنوز مشخص نیست و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه تغییرات دمایی می‌تواند منجر به آسیب به مفاصل شود وجود ندارد اما به‌هرحال این اتفاقی است که در زمستان رخ می‌دهد. گفتنی است برخی افراد در زمستان دچار افسردگی می‌شوند که شاید همین موضوع باعث افزایش اثر درد و حس ناخوشی شود.

تب‌خال: بسیاری بر این باورند که تبخال ناشی از استرس و یا برخی شرایط دیگر است. همان‌طور که می‌دانید درمانی برای تبخال نیز وجود ندارد اما می‌توان با مراقبت کردن از خود در طول زمستان، احتمال بروز آن را کاهش داد. بنابراین سعی کنید هر روز کارهایی انجام دهید که باعث کاهش استرس شما می‌شود.

حمله قلبی: شاید جالب باشد که بدانید حمله قلبی در زمستان بسیار رایج‌تر است. شاید این اتفاق به این دلیل باشد که در هوای سرد، فشارخون افزایش می‌یابد و فشار بیشتری روی قلب وارد می‌کند. همچنین قلب باید سخت‌تر کار کند تا بتواند در هوای سرد، دمای بدن را حفظ کند.

سردی دست‌ها و پاها: سندروم رینود یکی از شرایط رایج در زمستان است که باعث تغییر رنگ انگشت‌های دست‌وپا و احساس درد در هوای سرد می‌شود. در این شرایط ممکن است انگشت‌ها سفید، سپس آبی و سپس قرمز شوند و درد، سوزش و یا خارش به همراه داشته باشند.

پوست خشک: پوست خشک هم یکی از دیگر مشکلات رایج است که با سرد شدن هوا و کاهش رطوبت محیط تشدید می‌شود. مرطوب کردن پوست در فصل زمستان امری ضروری است. برخلاف باور عمومی، لوسیون‌های مرطوب‌کننده و کرم‌ها، توسط پوست جذب نمی‌شوند. در واقع این مواد مثل یک پوشش برای جلوگیری و توقف از بین رفتن و تبخیر شدن رطوبت طبیعی پوست عمل می‌کنند.

آنفلوانزا: آنفلوانزا می‌تواند یک عامل کشنده برای افراد آسیب‌پذیر باشد. بنابراین افرادی از قبیل افراد بالای 65 سال، زنان باردار و افرادی که دارای بیماری‌های طولانی‌مدت مثل دیابت، بیماری کلیوی و بیماری مزمن انسدادی ریه هستند، در ریسک قرار دارند.


میوه های زمستانی

مواد غذایی مناسب در زمستان

پرتقال

پرتقال یکی از بهترین مرکبات در فصل زمستان است و سرشار از ویتامین C می باشد.این میوه حاوی آنتی اکسیدانی است که چندین سلول سیستم ایمنی بدن، به ویژه فاگوسیت ها و لنفوسیت هایT ، برای انجام وظایف خود، به آن نیاز دارند. خوردن روزانه پرتقال باعث کاهش خطر کمبود ویتامین C و مقاومت در برابر برخی از عوامل بیماری زا می‌شود. وجود پتاسیم در آن، به محافظت از پوست شما در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش آفتاب (UV) کمک می کند. آمینو اسیدهای موجود در این میوه باعث شادابی پوست شما می شود. این میوه ی آبدار بسیار کم کالری است ،طوری که می توانید در فصل زمستان رژیم پرتقال بگیرید.

هویج 

تجسم کنید در یک روز سرد زمستانی، در زیر یک پتو نشسته اید و درحال خوردن سوپ داغ هستید. در فصل زمستان سوپ هویج درست کنید. در حقیقت، هویج یکی از غذاهای مناسب فصل زمستان است که حاوی مقادیر بسیار زیادی از بتاکاروتن می باشد، که بدن بتواند آن را به ویتامین A تبدیل کند. ویتامین A باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از ریه ها در برابر عفونت و خطر مشکلات تنفسی محافظت می کند.

به علاوه، هویج در ماه های زمستان پوست را سالم، درخشان و پر طراوت می سازد. ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان های دیگری که در آن وجود دارد، به ترمیم بافت آسیب دیده ی پوست می پردازد. همچنین به مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن آن کمک می کند. می توانید از هویج در سالادها و سوپ ها استفاده کرده، آن را جداگانه میل کنید، یا برای پذیرایی از مهمانانتان، بر روی ظرف میوه تزیین کنید. همچنین می توانید آب هویج درست کرده و به عنوان نوشیدنی میل کنید.

چغندر

چغندر قرمز روشن و برگ های سبز آن، نه تنها رنگ زیبایی را به سالادهای زمستانی تان می بخشند، بلکه به سالم ماندن بدنتان در فصل زمستان کمک می کند. چغندرها حاوی فتوشیمیایی ها و آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که از سیستم ایمنی بدن در برابر رادیکال های آزادی که به سلول های سالم و DNA آن ها آسیب می رسانند، دفاع می‌کنند.

همچنین این گیاه ریشه دار، گلبول های سفید خون را تقویت می کند؛ به طوری که می تواند باکتری های بد روده را ،از بین برده و به رشد باکتری های خوب کمک کند. برگ های سبز این گیاه، سرشار از ویتامین C، بتاکاروتن، کلسیم، آهن و منیزیم می باشد. می توانید چغندر را آبپز کرده و یا در ترشی های خانگی استفاده کنید. سالاد و سوپ این گیاه نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است. توصیه می کنیم آن را آبپز کنید و با مقداری نمک به عنوان میان وعده (که به لبو معروف است) میل کنید.

تخم مرغ 

خوردن تخم مرغ در ماه های فصل زمستان، برای بدن بسیار حیاتی است. زرده آن حاوی بیش از 90 درصد، کلسیم و آهن و سفیده آن حاوی تقریباً نیمی از پروتئین موجود در تخم مرغ می باشد. در حقیقت، تخم مرغ حاوی هر 9 اسید آمینه ی ضروری بدن است. بدن از پروتئین، به عنوان سوخت برای ساخت آنتی بادی هایی که محافظ بدن در برابر مهاجمین خارجی و عفونت ها هستند، استفاده می کند.

بعلاوه، مصرف تخم مرغ به عنوان یک وعده ی غذایی برای صبحانه، به شما در حفظ و ایجاد وزن سالم در بدن کمک می کند؛ زیرا به جز تأمین انرژی، باعث می شود تا در طول روز احساس سیری کنید. پروتئین های موجود در تخم مرغ باعث ایجاد انرژی پایدار در بدن شده و از خطرات افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. قدرت آنتی اکسیدانی موجود در تخم مرغ، با رادیکال های آزاد مقابله می کند و بدن شما را از چندین بیماری در امان نگه می دارد.

زنجبیل 

وقتی صحبت از نوشیدنی های گرم در فصل زمستان می شود، شما به راحتی نمی توانید چای زنجبیل را نادیده بگیرید. چای زنجبیل یک مسکن قوی در فصل زمستان است. زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. خوردن آن روشی عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش رادیکال های آزاد در بدن است. زنجبیل همچنین گردش خون شما را افزایش می دهد که برای سلامتی بهینه شما بسیار موثر می باشد.

در اوایل سرماخوردگی یا آنفولانزا، زنجبیل به عنوان یک آنتی بیوتیک مؤثر عمل می کند. همچنین به کاهش التهاب و ورم مفاصل (که در ماه های فصل زمستان شدیدتر می‌شوند) کمک می کند. این ماده خوراکی به هضم غذا بهبود می بخشد و برای پوست های صاف و بی عیب و نقص بسیار مفید محسوب می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، به تعادل قند خون در بدن کمک می کند. و از طرف دیگر ،می تواند بر توانایی شما در کاهش وزن یا خوردن غذای سالم تأثیر بگذارد.

زردچوبه 

زردچوبه یکی از ادویه‌هایی است که بالاترین میزان آنتی اکسیدان را دارد و در ماه های زمستان یک ادویه ضروری محسوب می شود. اگر از این ادویه پرخاصیت به صورت منظم استفاده کنید، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. همچنین زردچوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد، برای افرادی که از درد مفاصل در روزهای زمستان رنج می برند، یک گزینه ی عالی است و مزایای بسیار زیادی دارد.

علاوه بر این، به مبارزه با رادیکال های آزادی کمک می کند که درخشش و خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می برند. اضافه کردن زردچوبه به یک لیوان شیر، یک نوشیدنی بسیار سالمی را برایتان به ارمغان می‌آورد. در حقیقت، شیر گرم حاوی زردچوبه، یک داروی خانگی محبوب برای سرفه (به ویژه سرفه های خشک)، احتقان، سرماخوردگی و آنفولانزا محسوب می شود.

بادام 

خوردن یک کاسه آجیل، به ویژه بادام بو داده، در یک بعد از ظهر زمستانی سرد، مورد توجه بسیاری از افراد می باشد. بادام یکی از بهترین تنقلات برای حفظ سلامتی شما در فصل زمستان است. این تنقلات کوچک مملو از آنتی اکسیدان های مختلف هستند که می توانند از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد، که ایمنی بدن شما را تضعیف می کنند، به سلامت شما کمک کنند. همچنین بادام حاوی ترکیباتی مانند: پروتئین، منیزیم، فیبر، ویتامین های گروهB، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، آهن و چربی های سالم می باشد. این ترکیبات می توانند به جلوگیری از افزایش وزن ، تعادل قند خون و حس سیری در شما کمک کنند.

انار

انار پر از آنتی اکسیدان های مختلف مانند پلی فنول ها، تانن ها یا تانوئید ها، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها است. که به شما در حفظ سلامت بدنتان در طول فصل زمستان کمک می کند. همچنین انار، دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد که از آسیب به مفاصل بدن و ایجاد درد و سفتی آن جلوگیری می کند. خوردن این میوه به ویژه برای مبتلایان به بیماری آرتروز توصیه می‌شود!

این میوه بهشتی همچنین برای حفظ سلامت پوست، میزان انعطاف پذیری ، صاف و جوان تر به نظر رسیدن آن، و جلوگیری از چین و چروک در پیری، نقش اساسی دارد. انار به دلیل داشتن ویتامین C، باعث تشکیل کلاژن می شود که به تأخیر انداختن چین و چروک پوست شما کمک می کند. بعلاوه، این میوه بسیار کم کالری می باشد. و افراد چاق نیز می توانند این میوه را بخورند. می توانید آب انار تهیه کنید و به عنوان نوشیدنی میل کنید. و یا آن را دان کرده و داخل سالادها بریزد.

 

 بیشتر بخوانید:

درمان سریع یبوست
مثانه بیش فعال
بیماری ورتیگور
آنتی بیوتیک خانگی 
  درد سینه خطرناک
 بادکش درمانی
 بوی بد واژن  

برچسب ها

خواص_مواد_غذایی درمان_خانگی سرماخوردگی زمستان سلامت_درزمستان گلودردوزمستان آسم_درزمستان دردمفاصل_درزمستان

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما