امروز دوشنبه 15 آذر 1400

سرد شدن هوا و سلامت

سه شنبه 11 آذر 1399
5 دقیقه مطالعه
سرد شدن هوا و سلامت

هوای سرد چه تاثیری می تواند بر روی سلامت شما داشته باشد؟

با تغییرات هوایی، لازم است شیوه مراقبتی شما هم تغییر کند تا بتوانید جلوی صدمات ناشی از این تغییر هوا را بگیرید. این روزها با سردتر شدن هوا، سلامت شما در معرض آسیب هایی احتمالی قرار می گیرد که در هوای سرد بروز بیشتری دارند. مراقبت هایی کامل و آکاهانه هستند که منطبق بر شرایط جوی و آب و هوایی برنامه ریزی شده باشند. هوای گرم و هوای سرد هرکدام می توانند در کنار فوایدی که دارند، درصورت نبود پیشگیری های لازم، صدماتی جدی به سلامت ما وارد کنند.وجود سرماخوردگی و آنفولانزا، حساسیت فصلی و حتی افسردگی در روزهای پاییز و زمستان بسیار شایع است اما در کنار اینها موارد دیگری هم وجود دارند که شاید کمتر در مورد آنها بدانید.

در روزهای انتهایی فصل پاییز و زمستان، ما با کمترین درجه هوایی رو به رو می شویم که این دما می تواند دلیلی برای شروع بعضی از مشکلات باشد که ما قصد داریم در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، از این بیماری ها بگوییم تا شما با بررسی آنها و پیدا کردن راهکارهایی مناسب، جلوی بروز آنها را بگیرید پس برای داشتنی پاییز و زمستانی سالم، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. جالب است بدانید روزهای سرد فواید بسیار زیادی هم دارند که می توان به تقویت عملکرد مغز و تفکر و تمرکزی عمیق تر اشاره کرد.


روزهای سرد و افزایش خطر حملات قلبی

پژوهش ها نشان داده اند که هرچه آب و هوا سردتر می شود، احتمال مواجهه با یک حمله قلب نیز افزایش می یابد. در حقیقت، پژوهشگران دانشگاه لوند در سوئد کشف کرده اند زمانی که دمای هوا کاهش یافته و سرد می شود، احتمال ابتلا به یک حمله قلبی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. طی مطالعه خود، این پژوهشگران داده های هواشناسی 16 ساله و داده های سلامت مربوط به بیش از 280 هزار نفر را تجزیه و تحلیل کردند. آنها نتیجه گیری کردند که در دماهای کمتر از 32 درجه فارنهایت (صفر درجه سلسیوس)، نسبت به دماهای بالای 50 درجه فارنهایت (10 درجه سلسیوس) چهار حمله قلبی بیشتر در روز رخ داده است.

آب و هوای سرد رگ های خونی که نزدیک به سطح بدن قرار دارند و به نام رگ های خونی سطحی شناخته می شوند را منقبض می کند که این شرایط فشار خون را افزایش می دهد. همان گونه که می دانید، فشار خون بالا برای قلب خوب نیست. همچنین، آب و هوای سرد ضربان قلب را افزایش می دهد که پیرو آن نرخ متابولیک و دمای بدن افزایش می یابد که تمامی این موارد می تواند فشار بیشتری به قلب وارد کرده و برای این اندام مضر باشد.


روزهای سرد و افزایش خطر حملات قلبی

همان گونه که برای فصل زمستان خود را آماده می کنید، کارهای زیادی را می توانید برای بهبود سلامت قلب و کاهش خطر کلی حمله قلبی نیز انجام دهید. تغییر در رژیم غذایی نقطه آغاز خوبی است. در وعده های غذایی خود از موادی که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهند، استفاده کنید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد غذایی قرمز یا صورتی رنگ سرشار از لیکوپن

  • سبزیجات برگدار تیره

  • سیر

  • مواد غذایی سرشار از فیبر

از مواد غذایی که خطر حمله قلبی را افزایش می دهند، مانند نوشابه های گازدار رژیمی پرهیز کنید. انجام ورزش را فراموش نکنید. از جمله بهترین گزینه ها برای تقویت سلامت قلب می توان به تمرینات اینتروال با شدت بالا، یوگا، کار با وزنه، شنا و تمرینات میان تنه مانند پیلاتس اشاره کرد. چگونگی مدیریت احساسات منفی را نیز فرا بگیرید. عصبانیت و غم و اندوه با افزایش خطر حمله قلبی پیوند خورده اند، در شرایطی که حفظ دیدگاهی خوش بینانه می تواند خطر حمله قلبی را تا 50 درصد کاهش دهد.


روزهای سرد و ایجاد مشکلات پوستی

با سرد شدن هوا، میزان رطوبت آن کاهش می‌یابد. تاثیر این شرایط بر پوست، خشکی، ترک خوردگی و ایجاد خارش و گاهی مشکلات شدیدتر مانند اگزما و درماتیت است. بادهای شدید همچنین می‌توانند به لایه چربی محافظ پوست آسیب برسانند و باعث خون ریزی پوست شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت و زیبایی پوست در روز‌های سرد سال رژیم خوراکی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات داشته باشند، آب به میزان کافی بنوشند، همچنین مصرف حبوبات و غلات، کربوهیدرات ها، مواد لبنی و پروتئینی کم چرب، دانه‌های آجیل و روغن زیتون می‌تواند سبب آب رسانی به پوست و تسریع در فرآیند کلاژن سازی سلول‌های پوستی خواهد شد.

مرطوب نگه داشتن پوست بدن با کرم‌های مرطوب کننده و آب رسان مناسب نوع پوست یا استفاده از سرم ویتامین C برای رفع خشکی و چین و چروک پوستی در این بازه زمانی از سال توصیه می‌شود. در زمان حمام درماه‌های سرد سال استفاده از آب بسیار گرم سبب تحریک و التهاب پوستی واز بین رفتن چربی طبیعی سطح پوست کف سر می‌شود به‌همین دلیل پس از استحمام مرطوب نگه داشتن پوست با کرم یا روغن‌های طبیعی، چون روغن نارگیل یا آرگان سبب سلامت پوست خواهد شد.

درصورتی که فرد دچار عارضه‌های پوستی درفصل زمستان شده است توصیه کارشناسان مراجعه به متخصص برای شناسایی دقیق عارضه و دریافت دارو‌های مناسب است. پوشاندن دست‌ها با دستکش، استفاده از کلاه، شال گردن و استفاده از کرم مرطوب پس از هربار شست و شوی دست با مایع شست و شوی دست درجلوگیری از خشکی دست و قرمزی آن اثربخش است. از دوش گرفتن طولانی و با آب داغ که باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی پوست می‌شود خودداری کنید. استفاده از صابون‌های ملایم را فراموش نکنید.


روزهای سرد و ضعیف شدن موها و ناخن‌ها


روزهای سرد و ضعیف شدن موها و ناخن‌ها

در زمستان، موها و ناخن‌ها نیز همان مشکل پوست را دارند. رگ‌های خونی باریک می‌شوند و میزان تغذیه و اکسیژن‌رسانی به آن‌ها کاهش می‌یابد. این شرایط موها و ناخن‌ها را ضعیف و در نتیجه خشک و شکننده می‌کند و بیشتر در معرض بریدگی و آسیب‌دیدگی قرار می‌دهد. بهتر است در روزهای سرد از دوش گرفتن‌های طولانی به‌ویژه با آب داغ خودداری کنید. کمتر از شامپو و بیشتر از نرم‌کننده استفاده کنید.


روزهای سرد و تشدید دردهای مفصلی

مهم ترین علت درد مفاصل در فصول سرد سال، سرمازدگی و گرفتگی عضلات است. در واقع سرمای شدید باعث می شود بدن فرد از خود انقباض نشان دهد و منجر به بروز دردهایی همچون کمردرد، زانودرد و ... شود.همچنین سرما منجر به درد در سطوح مفصلی می‌شود؛ به طوری که می توان گفت بدن نیز در برابر این موضوع، عکس العمل نشان می دهد.علت دیگر می تواند این باشد که کاهش فشار هوا اجازه می دهد تا مایع به بافت های بدن وارد و به فضای اطراف مفاصل گسترش یافته و باعث افزایش درد شود.

ازجمله دلایل دیگر جهت افزایش درد مفاصل درسرما می توان به افت آستانه درد در آب و هوای سرد اشاره کرد؛ چرا که معمولا هنگام شدت هوای سرد، کمتر احتمال دارد فرد به خارج از خانه رفته و ورزش کند و این روی خلق و خوی بیمار تاثیر گذاشته و به تشدید در آرتروز کمک می کند. بهتر است در روزهای سرد خود را گرم نگه دارید. این کار جریان خون را تقویت می‌کند، تحمل درد را بهبود می‌بخشد و عضلات را تسکین می‌دهد. تمرینات ورزشی روزانه نیز از درد و سفتی مفاصل جلوگیری می‌کند.


روزهای سرد و کمبود ویتامین D

یکی از منابع اصلی ویتامین D نور خورشید است. در فصول سرد مدت‌زمان استفاده از نور خورشید کاهش می‌یابد و ویتامین D کمتری از طریق نور خورشید دریافت می‌شود. علایم ناخوشایند این نوع کمبود شامل ضعف عضلانی، شکستگی استرسی استخوان و حساسیت بیشتر به درد است. بهتر است در روزهای سرد ویتامین D بیشتری از منابع غذایی مانند زرده تخم مرغ، قارچ و ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی تن دریافت کنید. آب پرتقال و شیر غنی شده بنوشید.


روزهای سرد و افزایش سردردهای میگرنی

سرما رگ‌های خونی را باریک می‌کند و جریان خون داخل آن‌ها را کاهش می‌دهد. کاهش خون رسانی به مغز می‌تواند منجر به سردردهای شدید شود. تقریبا هرگونه تغییر آب و هوایی می‌تواند محرک حمله‌های میگرنی باشد. باد شدید، سرمای شدید، خشکی هوا و افت فشار از بدترین محرک‌ها هستند. بهتر است در روزهای سرد اگر از میگرن رنج می‌برید، همیشه علایم قبل از حمله را در یک دفترچه یادداشت کنید. اگر الگوی مشخصی داشته باشید می‌توانید خود را بهتر آماده کنید.


روزهای سرد و تشدید حملات آسم

هوای سرد و خشک باعث کم‌آبی مجاری تنفسی می‌شود، آن‌ها را متورم و جریان هوا را در آن‌ها محدود می‌کند. از سوی دیگر رطوبت هوا عامل افزایش رشد مواد حساسیت‌زا مانند قارچ‌ها و کپک‌ها و وزش باد، عامل انتشار آن هاست. بهتر است در روزهای سرد، همیشه اسپری تنفسی را دم دست داشته باشید و گردن و سینه خود را گرم نگه دارید. مایعات زیاد مصرف کنید، مرتب دستان‌تان را بشویید و از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.



 بیشتر بخوانید:

درمان یبوست
مثانه بیش فعال
بیماری ورتیگور
آنتی بیوتیک خانگی 
  درد سینه خطرناک
 بادکش درمانی
 بوی بد واژن   

برچسب ها

بیماری_ها هوای_سردوبیماری هوای_سردوسکته_قلبی هوای_سردومیگرن هوای_سردوپوست مراقبت_درهوای_سرد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما