امروز پنج شنبه 2 بهمن 1399

افسردگی پنهان

شنبه 8 آذر 1399
5 دقیقه مطالعه
افسردگی پنهان

نشانه های افسردگی پنهان کدامند؟

با توجه به شرایط زندگی های امروزه، روز به روز شاهد شیوع بیشتر افسردگی در بین افراد جامعه هستیم. متاسفانه افسردگی بیماری است که اگر به درمان آن اقدام نشود، می تواند اثرات مخرب زیادی را به دنبال داشته باشد. اما یکی از مشکلات بسیار مهم شناسایی افرادی است که به افسردگی پنهان مبتلا شده اند. زندگی های ماشینی، ارتباطات کم، شرایط اقتصادی، شرایط بیماری هایی همه گیر چون کووید-19، می توانند به بروز افسردگی دامن بزنند. شاید سخت ترین مرحله درمان، پیدا کردن علائم افسردگی باشد که نیاز به هوشیاری و اطلاعات کافی دارد.

در ابتدا باید افسردگی شناسایی شود و سپس به کمک متخصصین با تجربه و تغییر شرایط زندگی به درمان آن پرداخت. ممکن است روند درمان همراه با مصرف دارو باشد و یا همان تغییر سبک زندگی در همان مراحل اولیه بروز بیماری، در درمان موثر و کافی تشخیص داده شود. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از نشانه های پنهان این بیماری، طول درمان و داروهای مناسب بگوییم پس برای بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


علائم افسردگی پنهان کدامند؟

افسردگی اختلالی ست که اگر نادیده گرفته شود و به موقع درمان نشود، میتواند حتی به خودکشی منجر شود. معمولا کسانی که به افسردگی مبتلا هستند به راحتی قابل شناسایی‌اند. آن‌ها بیشتر اوقات در خود فرورفته، ناراحت، غمگین، بی حوصله یا در مواقعی پرخاشگر هستند. باورهای منفی شان در مورد خود، دیگران و آینده به خوبی در بین صحبت‌هایشان مشخص می‌شود یا ممکن است در عمل به دلیل احساس ناامیدی فراگیر، از هر چیزی دست بکشند. تعاملات خود را محدود کنند و منزوی شوند. اما درباره افرادی که افسردگی پنهان دارند اوضاع کاملا متفاوت است و نمی‌توان به سادگی و از روی ظاهرشان متوجه افسردگی شان شد. آن‌ها ممکن است حتی در گروه افراد اجتماعی و برون گرا نیز یافت شوند! در ادامه برخی از نشانه‌ها و علائم افسردگی پنهان را برای شما آورد‌ه‌ایم.

شاد و اجتماعی بودن در عین پنهان کاری: معمولا افرادی که به افسردگی پنهان دچار هستند، ممکن است به دلیل ترس و شرم خود سعی کنند بیماری خود را از دیگران مخفی نگه دارند. همان طور که گفتیم در برخی از موارد حتی ممکن است این افراد کاملا برونگرا، اجتماعی یا شوخ طبع باشند و معاشرت خوبی با دیگران داشته باشند. در واقع فرد مبتلا به افسردگی پنهان می‌تواند احساساتش را با مهارت فراوان از دیگران مخفی نگه دارد.

نیاز به التیام زخم ها و ترس های قدیمی: ممکن است این افراد نیاز به درمان ترس‌ها یا رنج‌های عاطفی دردناک و درمان نشده در گذشته خود داشته باشند ولی نمی‌خواهند در مورد بیماری یا مشکلات خود با دیگران صحبت کنند. گرچه ممکن است در ظاهر شاد بوده یا از اعتماد به نفس خوبی برخوردار باشند. پس افسردگی خود را نادیده می‌گیرند و اقدام به درمان آن نمی‌کنند. افکار فلسفی درباره مفهوم مرگ و زندگی شخص مبتلا به افسردگی پنهان، باعث می‌شود که گاهی تا مرز خودکشی یا اقدام به آن پیش بروند.

اختلالات خوردن از علائم افسردگی پنهان: عادت‌های غیر طبیعی در غذا خوردن و تغییرات اشتها مانند افزایش یا کاهش ناگهانی اشتها، می‌تواند از علائم افسردگی پنهان باشد که می‌توان با مراجعه به پزشک این مشکل را برطرف نمود. همچنین این افراد معمولا برای رهایی از غم و اندوه به نوشیدن الکل روی می‌آورند که این مسئله نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اهمیت ندادن به مسائل: بی میلی و بی تفاوتی نسبت به مسائلی که در گذشته از اهمیت زیادی برای فرد برخوردار بوده‌اند، نیز از نشانه‌های افسردگی به صورت پنهان است. این افراد به دلیل بی حسی خود از نشان دادن واکنش نسبت به محبت و نگرانی دیگران معذب می‌شوند. فرد مبتلا به افسردگی پنهان لزومی به شاد بودن به معنای واقعی در زندگی نمی‌بیند.


عصبانیت و افسردگی

ابراز خشم و عصبانیت: افراد مبتلا به افسردگی پنهان ممکن است خشمگین شده و عصبانیت خود را بروز دهند. این افراد بسیار تحریک پذیر بوده و دارای نوسانات خلقی مداوم یا فراز و نشیب‌های مخصوص به خود هستند. میزان توقعات و خواسته‌های فرد مبتلا و کمک خواستن آن‌ها از دیگران معمولا بیشتر است. توصیه می‌شود اطرافیان از سرزنش و رنجاندن آن‌ها بپرهیزند و با ‌آنان با ملایمت رفتار کنند.

خستگی مفرط و اختلالات خواب: یکی از رایج ترین علائم افسردگی پنهان خستگی مفرط و دائمی افراد مبتلا ست. همچنین، این افراد خواب کافی نداشته و از اختلالات خواب زیادی رنج می‌برند. ممکن است این افراد در شب بیش از حد معمول بخوابند ولی در روز احساس خستگی مفرط و بی خوابی زیادی دارند و همیشه شاکی و نالانند.

درخواست کمک و سپس پس گرفتن آن: افرادی که به افسردگی پنهان مبتلا هستند همواره سعی می‌کنند تا مشکل خود را از دیگران پنهان کنند اما گاهی مقاومت آنان شکسته می‌شود و به خاطر فشاری که تحمل می‌کنند راضی به صحبت کردن با فردی دیگر و یا حتی مراجعه به روانشناس و مشاور می‌شوند. اما متاسفانه این افراد هنگامی که جلسات درمان را نیز شروع می‌کنند در همان جلسات ابتدایی احساس می‌کنند که زیاده روی کرده و نباید درمان را ادامه دهند. تفکر این افراد معمولا این است که ادامه روند درمان به معنای پذیرش افسردگی است. به همین دلیل به یکباره از ادامه حضور در جلسات انصراف می‌دهند.

ابراز احساسات به صورت اغراق آمیز: این افراد معمولا احساسات شدیدی را تجربه می‌کنند. به طور مثال اگر فردی در حالت عادی با دیدن صحنه‌های ناراحت کننده یک فیلم واکنش هیجانی نشان ندهند در صورتی که دچار افسردگی پنهان باشد به شدت گریه کرده و غمگین می‌شود. همچنین در دیگر حالات هیجانی نیز به همین شکل فرد عمل می‌کند.


راه‌ های کوتاه مدت نجات از افسردگی

اولین نکته برای نجات از افسردگی این است که جلوی رشد و تشدید آن را بگیرید. چرا که افسردگی ذاتاً شما را با بی‌انگیزگی و بی‌انرژی بودن مواجه می‌کند. در نتیجه هرچقدر شدیدتر شود شما حتی انگیزه درمان شدن و بازگشت به روزهای شاد و سالم را از دست خواهید داد. اگر امکان مراجعه به درمانگر برای شما مقدور نیست و یا علائم خفیفی از افسردگی را تجربه می‌کنید. در ادامه به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که در کوتاه مدت می‌توانند در کاهش علائم افسردگی به شما کمک کنند.


به سبک زندگی خود بیشتر دقت کنید

بسیاری از ما سبک زندگی یکنواخت و کسل‌کننده‌ای داریم. ممکن است دچار افسردگی پنهان شده و خودمان خبر نداشته باشیم. در یک زندگی روتین رخ دادن افسردگی چیز عجیبی نیست. چرا که ذهن ما نیازمند تجربه افت و خیز و احساس پویایی است. در نتیجه زمانی که شما درگیر تکرار و یکنواختی می‌شوید زمینه را برای ایجاد افسردگی فراهم می‌کنید. برای آنکه زندگی‌تان را از رکود خارج کنید از اقدامات کوچکی شروع کنید. اضافه کردن چند دقیقه مطالعه در طول روز، ساعت‌های کوتاهی ورزش در هفته یا اختصاص دادن زمان‌هایی برای فعالیت‌های هنری می‌توانند قدم‌های اولیه مناسبی برای تغییر سبک زندگی‌تان باشند.


در فعالیت‌های اجتماعی درگیر شوید

افسردگی به مرور شما را به سمت انزواطلبی و گوشه‌گیری از اجتماع می‌کشاند. گوشه‌گیری در حقیقت در چرخه‌ای معیوب گرفتارتان خواهد کرد. به این صورت که هر چقدر گوشه‌گیرتر می‌شوید افسردگیتان بیشتر می‌شود و با تشدید افسردگی انزوا نیز تشدید خواهد شد. به این ترتیب این چرخه دائماً خود را تقویت می‌کند. برای نجات از شر این وضعیت لازم است که زمانی این چرخه را با یک عمل متضاد درهم بشکنید. برای این کار خودتان را در فعالیت‌های اجتماعی درگیر کنید. اختصاص دادن زمان بیشتر برای بودن در جمع دوستان صمیمی می‌تواند شروع خوبی برای این کار باشد. توجه داشته باشید که ممکن است اوایل شرکت در جمع برای شما سخت باشد. اما تلاش کنید که قدم‌های آهسته و پیوسته‌ای در این باره بردارید.


استرس‌ها را کاهش دهید


استرس‌ها را کاهش دهید

هنگامی که شما تحت فشار استرس‌های مختلف قرار دارید، هورمونی به نام هورمون کورتیزول در بدن شما ترشح می‌شود. این هورمون در کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد و برای مقابله با شرایط به شما کمک کند، اما اگر برای مدت طولانی هورمون کورتیزول زیاد ترشح شود به مشکلات زیادی منجر خواهد شد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها دچار شدن به افسردگی است. با استفاده از تکنیک‌های کنترل استرس نظیر ریلکسیشن، مراقبه، تکنیک‌های تنفسی، ذهن آگاهی و ... نه تنها می‌توانید استرس‌های زندگی خود را مدیریت کنید، بلکه می‌توانید از بروز یا تشدید افسردگی نیز پیشگیری کنید.


به بهداشت خواب اهمیت دهید

خواب و وضعیت خلقی شما به میزان زیادی با یکدیگر در ارتباط هستند. تحقیقات نشان می‌دهند 80 درصد افرادی که با مشکلات مربوط به افسردگی درگیر هستند مشکلات خواب را نیز تجربه می‌کنند. ارتباط خواب و افسردگی رابطه‌ای دو طرفه است. یعنی نه تنها خلق غمگین منجر به مشکلات خواب می‌شود، بلکه نداشتن خواب کافی یا خواب بی‌کیفیت همراه با بیدار شدن‌های مکرر نیز می‌تواند به افسردگی بیانجامد.

در نتیجه اگر افسردگی باعث اختلالات خواب در شما شده است، می‌توانید اقداماتی برای بهبود وضعیت خوابتان انجام دهید تا علائم افسردگی نیز کاهش بیابند. برای مثال قبل از خواب استفاده از گوشی موبایل و سایر وسایل الکترونیکی را محدود کنید، به جای آن می‌توانید قبل از خواب کمی کتاب بخوانید یا فعالیتی آرامش‌بخش انجام دهید. از انجام دادن کارهایتان در رختخواب و یا قبل از خواب بپرهیزید چرا که این کار محل خواب شما را به محیط پرتنشی تبدیل می‌کند. این مسئله منجر به دشواری در به خواب رفتن خواهد شد.


انواع داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی به پنج نوع اصلی تقسیم‌ می‌شوند. که در ادامه سعی می کنم با مهمترین داروهایی هر دسته ، موارد استفاده و عوارض جانبی آن توضیح داهم.

SNRI‌ ها و SSRI‌ ها 

مهارکننده‌های انتخابی بازگشت مجدد سروتونین متداول ترین داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها در درمان افسردگی مؤثر هستند و نسبت به سایر داروهای افسردگی عوارض جانبی کمتری دارند SSRI. ها بازگرداندن یا جذب سروتونین در مغز را مسدود‌ می‌کنند؛ به همین دلیل، پیام‌های دریافت شده و پیام رسانی به سلولهای مغزی آسانتر شده و خلق فرد بهتر می شود. نمونه ای از معروف ترین این داروها عبارتند از : نمونه‌های آن عبارتند از: سیتالوپرام (سلکسا)، اسیتالوپرام (لکساپرو)، فلوکستین پروزاک، سارافم، فلووکسامین (لوووکس)، پاروکستین (پاکسیل) و سرترالین (زولوفت).


داروهای ضد افسردگی‌ سه حلقه ای  TCA ها

دلیل نامگذاری داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای این است که در ساختار شیمیایی این داروها سه حلقه وجود دارد. از این داروها برای درمان افسردگی و برخی از انواع اضطراب‌ها استفاده‌ می‌شود، و البته این داروها به کنترل درد مزمن هم کمک‌ می‌کنند. معروف ترین داروهای این دسته عبارتند از: آمی تریپتیلین (الاویل)، آموکساپین- کلومیپرامین (آنافرانیل)، دزیپرامین (نورپامین)، دوکسپین (سینکوآن) ایمی پرامین (توفرانیل)، نورتریپتیلین (پاملور)، پروتریتیلین (ویواکتیل)، و تریمیپرامین (سورمونتیل).


داروهای ضد افسردگی مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز MAOI ها

مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز که معمولاً قبل از معرفی  SSRIها و  SNRIها تجویز‌ می‌شدند، فعالیت مونوآمین اکسیداز، که یک آنزیم مغزی هست را مهار‌ می‌کنند. در حال حاضر پزشکان زمانی MAOIها را تجویز‌ می‌کنن که  SSRIها و سایر داروهای ضد افسردگی موثر نبوده باشند. چون  MAOIها با چندین داروی دیگر و برخی غذاها تداخل ایجاد‌ می‌کنند و برای مصرف آن باید احتیاط های لازم را کرد. برخی از داروهای دسته  MAOIها عبارتند از : فنلزین (ناردیل)، ترانیل سیپرومین (پاراتات)، ایزوکاروباکسیدید (مارپلان) و سلژیلین  و الدفریل.


نورآدرنالین و داروهای ضد افسردگی سروتونینرژیک خاص  NASSA ها

داروی افسردگی سروتونینرژیک خاص برای درمان اختلالات اضطرابی، برخی اختلالات شخصیت، و افسردگی استفاده‌ می‌شوند. میانسرین (تولوون) و میرتازاپین (رمرون، آواناز، زیسپین) از دسته NASSAها هستند.



  بیشتر بخوانید:

سردردهای هشداردهنده
عدم ارضا زن و مرد
جمله های ممنوعه در دعوا
در خواب چه می بینید
به افراد داغدیده آرامبخش ندهید
 نارکولپسی یا حمله خواب
 کودک آزاری
  ورزش و ترک اعتیاد
   

برچسب ها

سلامت_روان اختلال_روانشناسی روانشناسی درمان_افسردگی علائم_افسردگی افسردگی_پنهان داروی_افسردگی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما