امروز دوشنبه 15 آذر 1400

درمان واریس با ورزش

شنبه 8 آذر 1399
5 دقیقه مطالعه
درمان واریس با ورزش

چگونه می توان با ورزش، واریس پا را بهبود بخشید؟

این روزها با سالم تر شدن سبک زندگی، خیلی از راه های درمانی سالم چون ورزش، وارد چرخه درمان شده اند که توانسته اند نقشی بسیار اثربخشی را داشته باشند. واریس پا را می توان بیماری ناخوشایندی هم از نظر جسمانی و هم ظاهری دانست. این رگ های متورم و بهم پیچیده، زیبایی ظاهری پا را از بین می برند و تحقیقات نشان داده است وجود واریس، باعث پایین آمدن معنادار اعتماد به نفس می شود. می توان ورزش را یک درمان ایمن برای واریس دانست اما در همین رابطه هم بایدها و نبایدهایی وجود دارد.

گاهی حرکت های اشتباه و انتخاب ورزش نامناسب می تواند نتیجه عکس داشته باشد و بیماری را تشدید کند. در رابطه با واریس هم این مساله صدق می کند و انتخاب ورزش مناسب یکی از مهم ترین مراحل اولیه درمان واریس با ورزش است. ما در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از واریس پا و ورزش های مناسب درمانی آن بگوییم پس شما هم اگر درگیر این مشکل شده اید یا قصد افزایش اطلاعات پزشکی علمی خود دارید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


واریس چیست؟

واریس پا یا عروق عنکبوتی، شایع‌ ترین بیماری عروقی انسان است که اغلب زنان باردار و افراد مسن به آن مبتلا هستند. رگهای واریسی رگهایی هستند که بزرگ و پیچ خورده شده اند. هر رگ سطحی میتواند واریسی شود اما بیشتر رگهای پا واریسی می شوند. به سیاهرگ های بزرگی که ورم کرده و به هم پیچیده اند و به رنگ های آبی، قرمز یا به رنگ خود پوست روی سطح پوست ظاهر می شوند، رگهای واریسی می گویند. در بسیاری از مردم رگهای واریسی و واریس عنکبوتی (نوع خفیف تر و شایع رگهای واریسی) از نظر زیبایی برای افراد مشکل ایجاد می کنند اما گاهی اوقات رگهای واریسی منجر به مشکلات جدی تری می شوند.

در بعضی مواقع عوارض ناخوشایندی چون بروز لخته های خونی و زخم های باز در پا را در پی دارد. امروزه به لطف درمان های کم تهاجمی می توان رگ های واریس پا را محو کرد و از شرشان خلاص شد و علائم مربوط به آن مانند درد و خستگی را کاهش داد و از تشدیدشان جلوگیری کرد. درمان رگهای واریسی ممکن است به سادگی چند اقدام خود مراقبتی تا پیچیدگی عمل جراحی برداشتن یا بستن رگهای واریسی باشد.


علائم رگهای واریسی چیست؟

رگهای واریسی ممکن است هیچ دردی ایجاد نکنند. علائم آن عبارتند از:

  • آبی یا بنفش شدن رگها

  • پیچیده شدن یا برامده شدن رگها

  • هنگامی که رگهای واریسی دردناک میشوند ممکن است علائم زیر را ایجاد نمایند:

  • احساس درد یا سنگینی پاها

  • سوزش یا تیر کشیدن عضله پا و ورم پایین پاها

  • تشدید درد پس از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی

  • خارش اطراف یک یا چند رگ

  • تغییر رنگ پوست در اطراف رگ واریسی


جوراب واریس

درمان های مناسب برای واریس کدامند؟

متخصصین پوست بهترین روش درمان را متناسب با شرایط بیمار برای تسکین علائم واریس و عروق عنکبوتی پیشنهاد می کنند. گزینه های درمانی بیماری واریس شامل شیوه های خودمراقبتی و در مراحل پیشرفته جراحی های ساده و سرپایی است.

خود مراقبتی: شامل راهکارهایی است که متخصص پوست به شما ارائه می کند تا بتوانید به نوعی گردش خون خود را بهبود ببخشید. این راهکارها ها عبارت اند از:

  • ورزش کنید.

  • پاهای خود را بالا ببرید.

  • اگر برای مدت طولانی می نشینید، لازم است هر ۳۰ دقیقه یک بار بلند شوید و کمی قدم بزنید.

  • اگر برای مدت طولانی می ایستید، لازم است هر ۳۰ دقیقه یک بار به خودتان استراحت بدهید.

  • از حمام طولانی مدت در وان آب داغ بپرهیزید.

جوراب واریس: این جوراب ها با اعمال فشار مدوام به بازگشت جریان خون به قلب کمک می‌کنند. این فشار مداوم تورم در بخش های پایینی پا را کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. با وجود پوشیدن این جوراب ها ممکن است باز هم عروق واریسی و عنکبوتی خود را ببینید.

اسکلروتراپی یا درمان عروق واریسی: اسکلروتراپی از رایج ترین روش های درمانی موجود برای عروق واریسی است. متخصصان پوست طی سال ها موفق شده اند اسکلروتراپی را ایمن تر کنند و نتایج بهتری به بیماران ارائه کنند. امروزه متخصصان پوست از این روش برای درمان عروق واریسی و عنکبوتی کوچک استفاده می کنند.

درمان واریس پا با لیزر: متخصصین پوست اغلب برای درمان مویرگ‌ های عنکبوتی و عروق کوچک واریسی از لیزر استفاده می کنند. در این روش درمانی متخصص پوست پرتو (نور) لیزر را به طور مستقیم بر روی رگ های آسیب دیده می تاباند، مویرگ های عنکبوتی بلافاصله محو می شوند.


تمرینات ورزشی مناسب برای واریس پا

در اینجا چند حرکت تمرینی ساده و راحت برای از بین بردن رگ های واریسی آورده شده است. همه آن چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که تغییرات محسوس نمی‌توانند یک شبه ایجاد شوند و برخی اوقات دیده شدن رگ ها نمی‌تواند به صورت دائمی از بین برود. اما این مورد به صورت قابل توجهی کاهش یافته که به صورت کامل به این موضوع بستگی دارد که این مشکل برای چه مدتی در پوست شما وجود داشته است. ورزش مستمر برای کنترل کردن رگ های واریسی از اهمیت بالایی برخوردار است.


تمرینات برگر آلن

تمرینات مرتبط با رگ های واریسی باعث بهبود جریان خون و کاهش ظاهر رگ های واریسی می‌شود. این تمرین یکی از قدیمی ترین تمرینات شناخته شده برای از بین بردن رگ های دارای واریس با تمرین منظم می‌باشد. این تمرین با کنترل جریان خون در قسمت پایین بدن و سپس پمپ کردن خون به قلب و تنظیم جریان آن، عمل می‌کند.

برای انجام این تمرین:

  • به پشت خود بخوابید. پاهای خود به سمت جلو و بالا ببرید

  • این موقعیت را نگه دارید تا اینکه رنگ پاهای شما سفید تر شود.

  • حالا بنشینید و پاهای خود را در پایین سر خود برای چند دقیقه نگه دارید تا اینکه رنگ پاهای شما به حالت نرمال بازگردد.

  • برای چند دقیقه به صورت افقی بخوابید و سپس این حرکات را تکرار کنید.

انجام این تمرین خوب برای درمان رگ های واریسی برای 10 – 12 بار در روز به کاهش ظاهر رگ های واریسی کمک می‌کند و یکی از معمول ترین روش های خلاص شدن از بیماری نیز می‌باشد.


بالا بردن ساق پا

بالا بردن ساق پا باعث تقویت عضلات قسمت انتهایی پا و ممانعت از ایجاد رگ های واریسی می‌شود و باعث کاهش رگ های واریسی موجود نیز می‌شود. این تمرینات بسیار ساده هستند و در هر زمان و هر مکانی قابل انجام می‌باشند. این تمرینات باید با نهایت دقت انجام شوند تا از آسیب دیدگی و موارد مشابه جلوگیری شود زیرا این تمرینات جزو ورزش های تعادلی هستند.

برای انجام این تمرین:

  • در وضعیت طبیعی بدنی خود بنشینید یا بایستید.

  • پاشنه پای خود را از کف زمین بلند کنید و روی انگشتان پای خود قرار بگیرید

  • این وضعیت را نگه دارید و تا 15 بشمارید

  • دوباره به حالت اولیه خود بازگردید

این تمرین را برای درمان رگ های واریسی خود برای 20 بار انجام دهید تا تفاوت چشمگیر و قابل مشاهده ای را در عرض چند هفته در رگ های خود مشاهده کنید. نوع دیگری از این تمرین را می‌توان با خم کردن زانو و تقویت عضلات این ناحیه نیز انجام داد.


بلند کردن قسمت پشت پا 

تمرین بلند کردن پشت پا دارای فواید زیادی برای قسمت پشت ران، باسن و پشت پا می‌باشد. برای رگ های واریسی که در پشت ساق پا قرار دارند، این تمرین بسیار موثر و کارآمد می‌باشد. این تمرین می‌تواند در هر ساعتی از روز انجام شود. برای کسانی که از درد مزمن پا رنج می‌برند، نیز از این تمرین می‌توانند بهره مند شوند.

برای انجام این حرکت:

  • به صورت صاف بر روی شکم خود بخوابید و دست های خود را زیر پیشانی خود قرار دهید.

  • بدون خم کردن زانوی خود، پای خود را از قسمت مفصل فوقانی به اندازه 30 درجه بالا ببرید.

  • این حرکت را در سرعت کم انجام دهید تا عضلات پای شما در اثر انجام این حرکت، دچار آسیب نشوند.

  • پای خود را در این موقعیت نگه دارید و تا 10 بشمارید

  • دوباره پای خود را به موقعیت اولیه خود بازگردانید

این تمرین را حداقل برای 15 بار در روز برای رگ های واریسی پای خود و برای ترمیم و بهبود ظاهر رگ ها تکرار کنید. این تمرین برای خانم های باردار توصیه نمی‌شود. با انجام این تمرین در هنگام صبح، شما می‌توانید به بهبود حرکات لگن خود نیز کمک کنید.


بلند کردن جانبی پا

بلند کردن جانبی پا نه تنها برای رگ های واریسی پا مفید و موثر می‌باشد، بلکه برای تقویت عضلات ران و باسن نیز موثر است. برای افرادی که در کمر خود مشکل دارند، این حرکت را باید با احتیاط بیشتری انجام دهند و در صورتی که کمر آن‌ها شروع به درد گرفتن کند، باید فورا انجام حرکت را متوقف نمایند.

برای انجام این حرکت:

  • به یک طرف خود دراز بکشید و یک سر خود را برای پشتیبانی از سر خود زیر آن قرار دهید و دست دیگر خود را به صورت صاف روی زمین قرار دهید.

  • به صورت بسیار آهسته، پای خود را به سمت بالا حرکت دهید و به اندازه 45 درجه باز کنید.

  • این حالت را نگه دارید و تا 10 بشمارید.

  • دوباره به وضعیت نرمال بازگردید.

این حرکت را برای 15 بار در یک پای خود تکرار کنید و سپس پای خود عوض کنید تا در پای دیگر خود نیز انجام داده باشید. این کار به بهبود گردش خون و تقویت پاها کمک می‌کند. برای نتایج بهتر، این تمرین را به صورت آهسته انجام دهید تا جریان خون نیز به صورت هم زمان تنظیم شود.


دوچرخه سواری در هوا 

دوچرخه سواری در هوا تاثیر زیادی در وضعیت کلی گردش خون در بدن شما دارد و به میزان زیادی در درمان رگ های واریسی تاثیر دارد. این تمرین به خلاص شدن از چربی های انباشت شده و تن ها در قسمت تحتانی بدن کمک می‌کند. این تمرین برای کسانی که دارای درد کمر هستند، توصیه نمی‌شود.

برای انجام این حرکت:

  • به صورت صاف به پشت خود روی یک تشک نرم دراز بکشید

  • هر دو پا را بلند کنید، زانوی خود را ب اندازه 60 درجه خم کنید

  • یک پای خود را در هوا به جلو فشار دهید و به عقب بکشید

  • این حرکت را در پای دیگر خود تکرار کنید و با حرکات چرخشی همانند حرکت دوچرخه سواری، ادامه دهید.

این حرکت را برای درمان رگ های واریسی خود برای حداقل 25 – 30 بار و 3 مجموعه حرکت 10 ثانیه ای در بین هر کدام تکرار کنید. اگر امکان دوچرخه سواری واقعی برای شما فراهم است، انجام آن بیشتر از دوچرخه سواری در هوا برای شما مفید است.


خم شدن به طرفین

خم شدن به طرفین دارای مزایای زیادی برای سلامتی فرد می‌باشد، که درمان و از بین رفتن رگ های واریسی یکی از آن‌ها می‌باشد. کسانی که دارای درد زانو هستند باید این تمرین را با سرعت کم و با احتیاط فراوان انجام دهند. اگر هر گونه مشکلی در انجام تمرین پیش بیاید، توصیه می‌شود انجام تمرین را متوقف نمایید.

برای انجام این حرکت:

  • پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کرده و بایستید و دست های خود را در طرفین خود قرار دهید.

  • پای راست را بلند کنید و کمی به سمت راست حرکت دهید و زانوی خود را خم کرده به نحوی که پای چپ شما از قسمت لگن خم شده و زانوی شما صاف باشد.

  • تا 10 بشمارید و به حالت ایستاده اولیه بازگردید

  • حرکت را در پای دیگر خود تکرار کنید

این حرکت را برای 10 بار در هر پای خود انجام دهید و حداقل 3 مجموعه حرکت را به صورت روزانه تمام کنید تا تفاوت های حاصل را در رگ های واریسی ران و ساق پای خود مشاهده کنید. برای افزایش درجه سختی حرکت، می‌توانید از وزنه هایی در پاهای خود استفاده کنید.


چرخش مچ پا


چرخش مچ پا

چرخش مچ پا می‌تواند جریان خون را بهبود بخشیده و باعث پیشگیری و حتی بهبود رگ های واریسی در پا شود. این حرکت با تنظیم جریان خون در پاها باعث بهبود و از بین رفتن ظاهر رگ های واریسی در پاها می‌شود. این حرکت همچنین باعث تقویت عضلات و درمان درد های پا می‌شود.

برای انجام این حرکت:

  • به صورت صاف روی ‌یک سطح نرم و به پشت خود دراز بکشید.

  • پای چپ خود را تا سینه خود بالا ببرید (زانوها باید به صورت کامل خم شوند)

  • با دست خود پای خود را نگه دارید و مچ پا را 5 بار به صورت ساعت گرد و 5 بار در خلاف جهت ساعت بچرخانید.

  • پای خود را رها کنید و این حرکت را در پای دیگر خود تکرار کنید.

این تمرینات پیشگیری کننده از ایجاد رگ های واریسی را حداقل برای 15 بار در هر دو پای خود برای حصول نتایج موثر تر تکرار نمایید. اگر هنگام انجام این حرکت احساس ناراحتی یا درد می‌کنید، آن را آهسته تر انجام دهید و در صورت ادامه این موارد، انجام این حرکت را متوقف نمایید. اگر وضعیت بدنی شما باعث ایجاد ناراحتی می‌شود، با صاف کردن پاها پس از 5 بار انجام حرکت در هر دو پا، آن را راحت تر نمایید.


بلند کردن پا

بلند کردن پا یک حرکت بسیار ساده . عالی برای از بین بردن رگ های واریسی در کوتاه ترین زمان و با راحت ترین حرکات می‌باشد. این حرکت در صورت وجود مشکل یا درد در کمر، باید با دقت فراوان انجام شود.

برای انجام این حرکت:

  • به صورت صاف به پشت خود و بر روی یک سطح نرم دراز بکشید و پاهای خود را به صورت صاف دراز کنید و دست ها را در کنار خود قرار دهید.

  • یک پا را بلند کنید به نحوی که تا جایی که امکان دارد با سطح زمین زاویه قائم ایجاد کند.

  • در صورت نیاز، می‌توانید از دست خود برای بلند کردن پا و قرار دادن در موقعیت مقتضی استفاده کنید.

  • برای 15 ثانیه این وضعیت را حفظ نمایید

  • پا را به حالت قبلی خود بازگردانید و همین حرکت را در پای دیگر خود تکرار نمایید.

این حرکت را برای حداقل 15 بار در هر کدام از پاهای خود تکرار نمایید و به صورت روزانه این تمرین را انجام دهید تا تغییر قابل ملاحظه ای در ظاهر رگ های واریسی خود مشاهده نمایید.


تمرین انعطافی 

تمرینات انعطافی می‌توانند در هر جا و در هر زمانی انجام شوند. این تمرینات به خصوص در زمانی که رگ های واریسی شروع به درد کردن می‌کنند، و در هنگامی که شما برای یک مدت زمان طولانی در یک وضعیت بدنی ثابت هستید، مفید می‌باشد. این تمرین به عضلات کمک می‌کند تا آرام شده و تقویت گردند و تن پاها را بهبود می‌بخشد.

برای انجام این تمرین:

  • بر روی یک صندلی بنشینید و دست ها را در طرفین خود قرار داده و کمر خود را صاف نگه دارید

  • پاهای خود را تا جایی بالا بیاورید که به دیوار رو به روی شما اشاره کنند.

  • حالا عضلات را بکشید تا انگشتان پای شما رو به بیرون باشند و برای 5 ثانیه این وضعیت را نگه دارید.

  • انگشتان پا را به سمت داخل بکشید تا جایی که در قسمت عضلات صاف پا احساس کشیدگی نمایید. برای 5 ثانیه نگه دارید.

  • به حالت اولیه بازگردید.

این تمرین را برای 10 الی 15 بار تکرار نمایید تا درد به صورت شگفت انگیزی محو شود. انجام این تمرین به صورت منظم همچنین باعث درمان واریس در قسمت ساق پا و ران می‌شود. در هنگام کشیدن عضلات پوشیدن کفش مناسب برای پشتیبانی بهتر از پاها مهم است.

  

برچسب ها

ورزش_اصلاحی درمان_خانگی بیماری واریس درمان_خانگی_واریس درمان_واریس_باورزش جوراب_واریس

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما