امروز پنج شنبه 13 آذر 1399

شلغم هم می تواند بد باشد!

چهارشنبه 28 آبان 1399
5 دقیقه مطالعه
شلغم هم می تواند بد باشد!

همه چیز در مورد خواص و ضررهای شلغم

با شروع روزهای سرد، توجه بیشتری به سمت بعضی از میوه ها و سبزیجات از جمله شلغم می شود. می توان از قدیم ردپای شلغم و چغندر را در روزهای سرد مشاهده کرد. این ماده غذایی به تایید متخصصین و همچنین طب سنتی، حاوی موادی بسیار مفید برای بدن است که می تواند بعنوان کمک درمان در بیماری های زیادی از آن استفاده کرد. اما هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتوان به همه افراد پیشنهاد کرد.

شلغم ها با توجه به آب و هوای ایران، در بیشتر نواحی این کشور یافت شده و مصرف دامی و انسانی دارد و در دسته مواد مغذی طبقه بندی می شود. شلغم انواع گوناگونی دارد اما بیشتر آنها حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و مواد مغذی دیگر هستند. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از خواص و مضرات استفاده از این گیاه پر مصرف در روزهای سرد بگوییم پس برای آشنا شدن با بایدها و نبایدهای مصرف شلغم، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


خواص شلغم

شلغم و سلامت قلبی عروقی: شلغم بعلت داشتن مقدار مناسبی ویتامین K به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند. در نتیجه، از بیماری های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی یا سکته، جلوگیری می کند. علاوه بر آن، شلغم توانایی کاهش سطح کلسترول در بدن را با جذب مقدار بیشتری از صفرا دارد. همچنین اسید فولیکی که در شلغم وجود دارد، برای سلامتی قلبی عروقی مفید خواهد بود.

شلغم برای تقویت استخوان: معلوم می شود که شلغم برای استخوان نیز مفید خواهد بود.به خاطر این است که شلغم مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم دارد که برای تقویت استخوان و ماهیچه ها بسیار ضروری هستند و رشد استخوان شما را افزایش خواهند داد. بنابراین، استخوان شما قوی تر خواهد بود و احتمال کمتری وجود دارد که به بیماری مرتبط با ماهیچه ها و یا استخوان ها دچار شوید.

شلغم و دستگاه گوارش :به عنوان یک منبع گیاهی، هیچ تعجبی ندارد که شلغم برای بهبود سلامت سیستم گوارشی شما بسیار خوب باشد. اگر شما به یبوست، نفخ و یا اسهال دچارید، شروع به مصرف شلغم کنید.

شلغم و تقویت سیستم ایمنی : شلغم مقدار زیادی ویتامینC  دارد. از این رو، می تواند نقش موثری در بهبود سیستم ایمنی شما داشته باشد. ویتامین C به عنوان یکی از مهم ترین مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی در نظر گرفته می شود.

شلغم و متابولیسم : شلغم دارای مجموعه ویتامین B است. این ویتامین ها فرآیندهای آنزیمی که در اطراف بدن ما رخ می دهند را کنترل می کنند. و می توان ویتامین های خانواده B را تضمینی برای عملکرد بهتر تمام قسمت های بدن دانست. همچنین ویتامین های B  موجود در شلغم، برای حفظ و تثبیت سطوح هورمون های مختلف در بدن بسیار مفید هستند.


شلغم و سلامتی ریه

شلغم و سلامتی ریه: مشخص شده است که شلغم یک منبع بسیار خوب برای سلامتی ریه ها است. به این دلیل است که شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین  Aاست. این ویتامین همچنین خطر آسیب زدن به ریه های شما را که معمولاً به خاطر عادات بد روزانه رخ می دهد را خنثی می کند. بنابراین، اگر می خواهید از بیماری های ریوی دوری کنید، مصرف شلغم یک انتخاب بسیار خوب خواهد بود.

شلغم منبع عالی برای چشم ها :همانطور که قبلاً ذکر شد، شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین  Aاست. این ویتامین می تواند سلامتی چشم شما را حفظ کرده و بهبود بخشد. علاوه بر آن، یک ترکیب دیگر به نام لوتئین وجود دارد که باعث می شود این منبع گیاهی به عنوان یکی از بزرگ ترین منابع طبیعی برای بهبود سلامت چشمان شما مورد ستایش قرار گیرد.

شلغم و گردش خون: معمولاً منابع اصلی آهن از انواع مختلف گوشت بدست می آید. اما تحقیقات نشان داده است که سبزیجات خاصی، از جمله شلغم، حاوی مقدار زیادی آهن است. بنابراین شلغم به عنوان یک منبع آهن در نظر گرفته شده که برای بدن تولید سلول های قرمز خون می کند. بنابراین اگر بدن شما مقدار کافی گلبول های قرمز را تولید می کند، به این معنی است که بدنتان گردش خون بهتری دارد و شما سالم تر خواهید بود.

شلغم و سلامت تنفسی: اگر شما مشکلی مربوط به سیستم تنفسی دارید، مثل آسم، مصرف شلغم یک ایده عالی خواهد بود.بسیاری از مطالعات نشان داده اند که شلغم برای افرادی که مبتلا به آسم هستند، بسیار مفید است.علت این است که شلغم با مقدار زیادی ویتامین C  که دارد که به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. علاوه بر آن، شلغم نیز خواص ضد التهابی دارد که به آن ها این امکان را می دهد تا مشکلات تنفسی مختلف بویژه آسم را درمان کنند.

شلغم و جلوگیری از سرطان: سرطان، یکی از مرگبارترین مشکلات سلامتی در دنیا است. یکی از غذاهای مفیدی که می توانید برای جلوگیری از سرطان مصرف کنید، شلغم است. در حقیقت، بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که این سبزی می تواند از سرطان پیشگیری کند.

شلغم و سم زدایی: انواع مختلفی از شلغم، به خصوص شلغم سبز، امتیاز بزرگی برای سم زدایی دارند. به این دلیل که شلغم حاوی یک ترکیب ویژه به نام گلوکوسینولات است که به دو بخش تقسیم می شود: گلوکوناستروتین و گلوکوتراپائئولین. این ترکیب ها به تحریک و کنترل فرآیند سم زدایی آنزیم های مختلف کمک می کنند.


شلغم برای بیماران دیابتی خوب نیست:

ضررهای استفاده از شلغم

آنتی اکسیدان زیاد برای ما بد است: خوردن شلغم به طور منظم و متوسط برای کاهش خطر چندین نوع سرطان مثل سرطان روده، سرطان معده، سرطان سینه، سرطان ریه و غیره بسیار مفید است. این مزیت شلغم عمدتا به خاطر حضور آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مربوطه در آن ها است. اگرچه آنتی اکسیدان ها موجود در شلغم مزایایی دارند، توصیه می شود که به طور متوسط مصرف شوند. این به خاطر این است که خیلی از آنتی اکسیدان ها در سیستم ما می توانند خطر سرطان مختلف را افزایش دهند.

شلغم برای بیماران دیابتی خوب نیست: خوردن شلغم همراه با سطح بالای پروتئین بطور منظم و متوسط برای بیماران دیابتی و یا کسانی که در معرض خطر دیابت قرار دارند، بسیار مفید است. این فایده شلغم عمدتا به خاطر مقدار گلیسمیک کم آن است، که 1 است. شاخص گلیسمیک معیاری است که میزان جذب شکر در سیستم را تعیین می کند. موارد غذایی با شاخص گلیسمیک پایین قند را با سرعت کند در خون حل می کند که از افزایش ناگهانی در سطح قند خون جلوگیری می کند و در نتیجه به کنترل دیابت کمک می کند.

اما خوردن بیش از حد شلغم می تواند وضعیت بیمار دیابتی را بدتر کند. این به این دلیل است که ممکن است میزان جذب شکر در سیستم افزایش یابد. علاوه بر این، اگر بیمار مبتلا به دیابت هستید و هم اکنون دارو مصرف می کنید، بهتر است که مصرف شلغم را کنترل کنید. علت این امر این است که میزان بالای شلغم می تواند با دارو تداخل داشته باشد.

شلغم ممکن است ریسک فشار خون را افزایش دهد: فشار خون بالا بیماری است که بر میلیونها نفر در سراسر دنیا تاثیر می گذارد و همچنین علت اصلی بیماری های قلبی - عروقی مانند حمله قلبی، سکته قلبی، ضربان قلب نامنظم است. اگرچه پتاسیم موجود در شلغم مزایایی دارد اما بهتر است آن ها را به طور متوسط بخورید. این امر به این دلیل است که سطح بالایی از پتاسیم در سیستم بد می تواند فشار خون را به طورخطرناکی کاهش دهد و ممکن است ریسک فشار خون را افزایش دهد.

فیبر بالای شلغم برای شکم بد است: اگرچه فیبرها مزایای زیادی برای سلامتی دارند اما توصیه می شود در طولانی مدت از خوردن بیش از حد شلغم اجتناب کنید. این امر به این دلیل است که مصرف بیش از حد فیبر رژیمی می تواند موجب افزایش مشکلات هاضمه مانند گاز روده، انسداد روده ای، اسهال و غیره شود.

شلغم برای مادران باردار خوب نیست: بارداری مرحله مهم در زندگی هر زن است و در این زمان برای هر زنی مهم است مراقب خودش باشد. این به این دلیل است که الگوی تغذیه او نه تنها سلامتی او را تعیین می کند بلکه سلامت و رشد جنین در رحم را نیز تعیین می کند. منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و غیره هستند و مزایای زیادی دارد.

با این حال، وقتی نوبت به بارداری می رسد، بهتر است قبل از هر چیزی در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید. دیده شده که شلغم در طول دوران بارداری خوب است، تا زمانی که زیاد آن را نخورید. با این حال، اگر به سبزیجات مانند کلم وگل کلم حساسیت دارید، احتمالا نسبت به شلغم هم حساسیت دارید. مادران شیرده نیز باید اطمینان حاصل کنند که بیش از حد شلغم نخورند چون ممکن است موجب مشکلات هاضمه در نوزادان شود.

برخی افراد ممکن است به شلغم آلرژی داشته باشند: اگرچه شلغم منبع خوبی از مواد غذایی مختلف مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و غیره هستند و مزایای برای سلامتی دارد. مشخص شده است که برخی افراد ممکن است نسبت به شلغم آلرژی داشته باشند و ممکن است علائمی چون آبریزش بینی، آبریزش چشم ، تورم لب ها، آسم ، ورم لب ها،سرفه داشته باشند .


   بیشتر بخوانید:

پاکسازی ریه
تصفیه کننده پاییزی
آلرژی پاییزه 
 پاییز و طب سنتی
 مشکلات پوستی پاییز
 شخصیت شناسی پاییز
بارداری در پاییز 

برچسب ها

خواص_مواد_غذایی شلغم خواص_شلغم مضرات_شلغم شلغم_وسیستم_ایمنی شلغم_وبارداری شلغم_وسرطان

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما