منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
داروهای ترک اعتیاد
داروهای ترک اعتیاد

داروهای ترک اعتیاد

تاریخ انتشار:
28 آبان 1399
زمان مورد نیاز:
13 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
11 فروردین 1403
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

در رابطه با داروهای کمک کننده برای ترک اعتیاد، بیشتر بدانید

یکی از معضلات تمامی کشورهای جهان، مبتلا بودن درصد قابل توجهی از افراد جامعه به انواع مواد اعتیاد آور و روان گردان است. اعتیاد نه تنها سلامت روحی و جسمی فرد معتاد را تهدید می کند، بلکه آسیب های زیادی را هم به وابستگان فرد معتاد وارد می سازد و در کنار همه اینها بار اقتصادی بالایی را هم در این شرایط، به جامعه تحمیل می سازد. اعتیاد را می توان یک شرایط سراسر ضرر دانست که بر خلاف تبلیغات سوء، هیچ اثر درمانی نسبت به ضررهای بیشمارش، با خود همراه ندارد.

متاسفانه با توجه به  آمار موارد بستری ترک اعتیاد در تهران، این بیماری روز به روز رو به افزایش است، در کنار آن سودجویان ساخت داروهای تقلبی ترک اعتیاد هم بیکار ننشسته و هر روز با تبلیغاتی دروغین، سلامت افراد را به خطر می اندازند. داروهایی دروغین که گاها می توانند بسیار خطرناک بوده و اثری در ترک اعتیاد هم نداشته باشند. ما در این مقاله می خواهیم با شما همراهان عزیز از داروهای دروغین و حقیقی استفده شده در روند ترک اعتیاد بگوییم پس اگر می خواهید آگاهی های خود را در این زمینه افزایش دهید، ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید.

ترک اعتیاد مسئله‌ای است که بسیاری از افراد و خانواده‌‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. با این که خیلی از معتادان تمایل به ترک دارند، اما موفق به ترک نشده و لغزش‌های مکرری را در این مسیر تجربه می‌کنند. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست درمان اعتیاد، عدم استفاده از روشی مناسب و استاندارد است. یک ترک ایمن بهتر است زیر نظر پزشک متخصص در این زمینه و همراه با داروهای تجویزی او باشد.

 

اعتیاد چیست؟

برای تعریف اعتیاد از عبارات زیادی همچون ضعف اخلاقی، کمبود اراده، ناتوانی در مواجه شدن با مسائل زندگی، بیماری جسمی یا ناخوشی معنویف، استفاده می شود اما به طور کلی اعتیاد رفتاری است که شخص به دلایل روحی و روانی یا در اثر مصرف مواد شیمیایی مانند شیشه، کراک و یا مواد طبیعی مانند ماری جوانا، تریاک دچار ضعف در کنترل تکرار عمل خود می‌شود، و در این شرایط فرد مصرف کننده هرچه زودتر نسبت به ترک شیشه، ترک کراک، ترک ماریجوانا و سایر مخدر ها اقدام کند، شانس بهبودی کامل خود را افزایش میدهد.

اعتیاد را می‌توان تلاشی به منظور کنترل چرخه‌های غیر قابل کنترل دانست. وقتی افراد مصرف‌کننده از یک ماده شیمیایی به منظور تغییر خلق خود استفاده می‌کنند بر آن گمانند که می‌توانند این چرخه‌ها را کنترل کنند.اعتیاد فرآیندی تدریجی و در جهت تلاش برای کنترل و ارضای آرزوی خوشبختی است ، اعتیاد را می‌توان نوعی بیماری تلقی کرد که از یک حالت معین غالباً گنگ آغاز می‌شود به یک نهایت می‌رسد، تمامی فرایند های اعتیاد آور دارای یک وجه اشتراک هستند که همان جست‌وجوی بی‌هدف تمامیت، خوشبختی و صلح از ورای یک رابطه یا یک واقعه است. مهم نیست اعتیاد به چه چیز باشد، مصرف‌کنندگان از یک واقعه به منظور تغییر خلق، یا ایجاد خلسه استفاده میکند

به خاطر داشته باشید که هر چیزی اگر در کشوری مجاز هم باشد مثل الکل و نیکوتین، باعث نمی شود مواد در نظر گرفته نشوند. هنگامی که معتاد میشوید، قادر به کنترل خود در استفاده از مواد مخدر نخواهید بود و ممکن است با وجود آسیب های ناشی از آن به مصرف مواد ادامه دهید. از نشانه هایی که می گویید شما به ماده ای اعتیاد پیدا کرده اید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس میکنید مجبور به استفاده از مواد مخدر به طور منظم هستید، این امر می تواند روزانه و یا حتی چند بار در روز باشد

  • داشتن میل شدید برای دارو

  • با گذشت زمان، نیاز بیشتری به دارو با همان مقدار اثرخواهید داشت

  • یقین حاصل کنید که منبعی ازمواد مخدررا نگه داری میکنید

  • برای مصرف مواد پول خرج میکنید حتی اگر نتوانید تهیه کنید

  • کاهش تعهدات و مسئولیت های کاری و یا فعالیت های اجتماعی و یا تفریحی بدلیل مصرف دارو

  • انجام کارهایی برای دریافت مواد مخدر که معمولا انجام نمیدادید مانند سرقت

  • رانندگی یا سایر فعالیت های مخاطره آمیز زمانی که تحت تاثیر مواد مخدر هستید

  • تمرکز بیشتر و بیشتر درزمان و انرژی بمنظور گرفتن و استفاده از مواد مخدر

  • شکست در تلاش برای جلوگیری از مصرف دارو

  • تجربه علائم ترک هنگام تلاش برای قطع مصرف مواد مخدر

 

ترک اعتیاد

علائم ترک اعتیاد

خماری و علائم ترک، به حالات ناخوشایندی گفته می‌شود که در اثر کنار گذاشتن ماده مصرفی به وجود می‌آیند. علائم خماری و ترک برای هر ماده می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. در برخی مواد نظیر مخدرها علائم جسمانی و در برخی مواد دیگر نظیر مواد توهم‌زا، علائم روانی بیشتر ظهور می‌یابد. در ادامه به علائم جسمانی و روانی رایج در ترک به طور جداگانه‌ای اشاره خواهیم کرد:

علائم جسمانی: در اثر ترک مواد علائم جسمانی مختلفی می‌تواند رخ دهد. این علائم از ماده‌ای به ماده دیگر متفاوت است:

  • لرزش

  • تعریق

  • آبریزش بینی

  • دردهای عضلانی و مفصلی

  • حالت تهوع

  • استفراغ

  • یبوست

  • اسهال

  • خارش و مشکلات پوستی

علائم روانی: ترک اعتیاد ، علاوه بر اینکه منجر به حالات ناخوشایند جسمانی می‌شود، علائم روانی متعددی نیز برای افراد ایجاد می‌کند. البته همه این علائم از طریق دریافت خدمات روان شناختی مناسب قابل کنترل هستند. از جمله علائم روانی مربوط به ترک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس بی‌قراری شدید

  • اضطراب

  • خلق پایین و افسردگی

  • احساس کسلی و کندی روانی

نکته: سم زدایی برای ترک اعتیاد بهتر است در کلینک تخصصی یا بیمارستان صورت گیرد

 

ترک اعتیاد و سم‌زدائی

در آغاز فرایند ترک اعتیاد، باید بدن را از مواد مخدر تخلیه و پاک کرد. این فرآیند که از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد، «سم زدائی» نام دارد. داروهای ترک اعتیاد به عنوان درمان کمکی برای ترک اعتیاد مواد مخدر استفاده می‌شود ولی در صورت مصرف خودسرانه باعث وابستگی و اعتیاد مجدد می‌شوند. برای ترک اعتیاد لازم است که هم جسم و هم روح فرد سم‌زدایی شود تا فرد دوباره به سمت مخدر گرایش پیدا نکند.

سم‌زدایی روان توسط روانشناس متخصص انجام می‌شود و سم زدایی بدن با روش‌های ترک جسمانی به کمک داروهای ترک اعتیاد، به مدت محدود، صورت می‌گیرد. داروهای ترک، جایگزین ماده مورد مصرف می‌شوند و به مرور دوز آن‌ها کم می‌شود تا جایی که بدن فرد دیگر نیازی به مصرف مواد مخدر نداشته باشد. خیلی از معتادان با عوارض ترک کنار نمی‌آیند؛ لغزش کرده و دوباره مصرف مواد را شروع می‌کنند.

 

داروهای ترک اعتیاد تقلبی و عوارض آن

عده زیادی برای رهایی از دام اعتیاد، داروهای ترک اعتیاد مصرف می‌کنند و در دام فروشندگان تقلبی و مراکز ترک اعتیاد غیرقانونی گرفتار می‌شوند. امروزه سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی از عطاری‌ها اقدام به تبلیغات وسیع برای فروش داروی ترک اعتیاد نموده‌اند. اکثر این داروها حاوی مواد مخدر از قبیل کدئین، ترامادول، متادون، کافئین، بوپرنورفین، فلوکستین، دیازپام، تایمول و … هستند.

توجه داشته باشید که در برخی از این قرص‌ها چندین داروی مختلف ترکیب شده و مصرف آنها می‌تواند بسیار خطرناک و اعتیادآور باشد. اکثر داروهای ترک اعتیاد نه تنها گیاهی نیستند بلکه در برخی از آنها از مواد شیمیایی و صنعتی استفاده می‌شود و به دلیل ساخت غیر علمی و خانگی، می‌توانند خطرناک باشند و باعث ایجاد عوارض مختلفی در فرد مصرف کننده شوند. مصرف این داروها مثل این است که فرد معتاد تعدادی قرص کدئین، دیفنوکسیلات و دیازپام از داروخانه تهیه کرده، آنها را با هم ترکیب و استفاده کند.

 

متادون

داروهای مجاز ترک اعتیاد

برخی از قرص‌هایی که توسط پزشک و روانپزشک به معتادان تجویز می‌شود عبارتند از: بوپرنورفین، شربت تریاک، متادون، نالوکسان، نالتروکسان، سابوکسون

بوپرنورفین: مسکن، ضددرد و جایگزین مواد مخدر

متادون: برای مهار اعتیاد به هروئین و سایر مواد مخدر

نالوکسان: برای تشخیص و درمان مسمومیت‌های ناشی ازمواد مخدر

نالتروکسان: داروی کمکی برای ترک اعتیاد و مسکن

حب الشفاء: مسکن قوی و ضد درد با اثرات تقویتی بدون ایجاد وابستگی و اعتیاد

شربت تریاک: جایگزین ماده مخدر و مسکن درد

 

مسکن قوی برای ترک اعتیاد

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان داروهای تجویز شده اعتیاد آور مانند داروهای ضد افسردگی، قرص‌های خواب‌آور و مسکن‌های اپیوئیدی مصرف می‌کنند. آمار نشان می‌دهد نیمی از افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند حداقل به مدت 12 ماه آنها را مصرف کرده‌اند. متخصصین اعتقاد دارند که استفاده طولانی مدت در چنین مقیاسی توجیه پذیر نیست و نشانه‌ی وابستگی و حتی اعتیاد افراد است. وابستگی به داروهای تجویزی که به دلایل مشروع مربوط به سلامتی تجویز می‌شوند، اغلب افراد را به سمت مواد مخدر غیرقانونی سوق می‌دهد – خصوصاً وقتی نسخه آنها تمام شود. داروهای تجویز شده می‌توانند بسیار قوی و اعتیاد آور باشند و می‌توانند شامل داروهایی از دسته‌های زیر و موارد استفاده شده باشند:

  • مواد افیونی مانند فنتانیل، مرفین، هیدروکدون و کدئین

  • داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام و پروزاک

  • قرص‌های کاهش وزن مانند Orlistat ، Alli و Xenical

  • بی‌خوابی و قرص‌های خواب‌آور مانند زوپیکلون

  • داروی ADHD از جمله ریتالین

  • داروی ضد اضطراب مانند پرگابالین و بنزودیازپین‌ها مانند زاناکس و والیوم

  • جلسات بهبودی انجمن‌های دوازده قدمی مانند اِن‌اِی و اِی‌اِی نقش مهمی در ترک اعتیاد معتادان بازی می‌کند.

 

جدیدترین داروی ترک اعتیاد

تبلیغات زیادی انجام می‌شود تا داروهای جدید به بازار آمده را با شعارهای جذاب به فروش برسانند. ادعا می‌شود با استفاده از این قرص‌ها می‌توان اعتیاد را با کمترین عوارض، ترک کرد. یکی از این داروها به نام «سابوکسن» ادعا می‌کند می‌تواند معتادان به هروئین یا مسکن‌های ضد دردی همچون اکسی‌توسین را با تحمل کمترین عوارض، ترک دهد. همچنین با توجه به تبلیغات گسترده در خصوص درمان اعتیاد با داروهای گیاهی، بسیاری از افراد بر این باورند که با استفاده و خرید داروهای سنتی و گیاهی می‌توانند از شر اعتیاد به مواد مخدر راحت شوند. اما نکته‌ی قابل تأمل این است که تاکنون هیچ داروی گیاهی معتبری و دارای مجوز برای درمان قطعی اعتیاد ساخته نشده است.

 

گول نخورید!

مجله پزشکی به شما توصیه می‌کند، گول تبلیغات ماهواره و مراکز ترک اعتیاد را نخورید. بسیاری از کسانی که به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند این تصور را دارند که به همان راحتی که مصرف را آغاز کرده‌اند به همان سادگی نیز آنرا کنار می‌گذارند و ترک می‌کنند، باوری که تبلیغات گوناگون در ماهواره و حتی برخی از مجلات و روزنامه‌های رسمی و قانونی کشور در شکل گیری آن نقشی موثر داشته‌اند. در معرفی بعضی این قرص‌ها بیان شده، با مصرف آنها ترک اعتیاد بدون نیاز به استراحت، بدون خماری و نشئگی انجام می‌شود! علاوه بر آن ادعا می‌کنند فرد معتاد در مدت زمان کوتاه بدون اینکه حتی اطرافیانش متوجه شوند، می‌تواند ترک کند و علاوه بر آن، ادعا می‌شود مجوز از FDA و سازمان‌های معتبر جهانی هم دارند! متاسفانه اغلب این ادعا‌ها دروغ است.


  بیشتر بخوانید:

تست اعتیاد
علائم ظاهری اعتیاد  
کوکائین و کرونا
  تریاک تفننی
  اعتیادهای عجیب

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها