امروز جمعه 14 آذر 1399

باید و نبایدهای غذایی در قاعدگی

سه شنبه 27 آبان 1399
5 دقیقه مطالعه
باید و نبایدهای غذایی در قاعدگی

چگونه با تغذیه، دردهای قاعدگی را تسکین دهیم؟

یکی از دوران های پرتکرار هر زن از سن بلوغ تا یائسگی که در بیشتر افراد ماهانه تکرار می شود، دوران 3 تا 10 روزه عادت ماهیانه است. با تمام مشکلات و درهایی که این دوران به همراه دارد، بودن آن نشانه سلامتی یک زن از نظر باروری و هورمون های جنسی می باشد. زنانی که وارد دوران یائسگی می شوند، بیشتر از همیشه به ارزش عادت ماهیانه پی می برند. همیشه عادت ماهیانه همراه با درد نیست و در مواقع زیادی می توان با یک رژیم غذایی سالم، درد و خونریزی قاعدگی را کنترل کرد.

یک برنامه غذایی مناسب که بتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تهیه کند، بعنوان یک راه پیشگیری از بیشتر بیماری ها شناخته شده است. برنامه غذایی سالم تنها برای کاهش و افزایش وزن و رسیدن به اندامی متعادل کاربرد ندارد بلکه با دانستن خواص مواد غذایی می توان از آنها بعنوان کمک درمان استفاده کرد. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از بایدها و نبایدهای تغذیه ای در دوران قاعدگی بگوییم پس اگر شما هم می خواهید اطلاعات خود در زمینه خواص مواد غذایی را افزایش دهید، تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.


قاعدگی چیست؟

قاعدگی یا عادت ماهانه که به صورت عامیانه آن را «پریود» می‌نامند، دورانی چند روزه همراه با خونریزی در اثر ریزش لایه داخلی رحم است. بدن هر زن در هر چرخه قاعدگی، برای بارداری آماده می‌شود. در این دوران ابتدا یک تخمک از تخمدان آزاد می‌شود و به سمت رحم حرکت می‌کند. اگر در این زمان و قبل از ورود تخمک به رحم، اسپرم به آن برسد عمل لقاح انجام شده و نطفه تشکیل می‌شود.

نطفه پس از ورود به رحم، به دیواره داخلی آن متصل می شود تا توسط دیواره رحم، ا محافظت و تغذیه شود که به این اتفاق، لانه‌گزینی می‌گویند. تخمکی که بارور شده‌است و مرحله لانه‌گزینی را طی کرده است، می‌توانند وارد ادامه مراحل رشد شده و تبدیل به جنین شود. اما اگر لقاح صورت نگیرد، بافت لایه داخلی رحم از رشد می‌ایستد و ریزش می‌کند تا برای شروع دوره دیگری از باروری آماده شود. چرخه قاعدگی متکی به سیگنال‌های هورمونی است.


پریودی «عادی»

چه نوع پریودی «عادی» است؟

چرخه قاعدگی طبیعی و نرمال، بین ۲۴ تا ۳۸ روز طول می‌کشد. یعنی هر پریود باید بین ۲۴ تا ۳۸ روز بعد از شروع پریود قبلی آغاز شود. وجود موارد زیر نشان می دهد که شما یک عادت ماهیانه طبیعی را دارید:

  • خونریزی بین ۴ تا ۷ روز

  • میزان خون دفع شده بین ۵ تا ۸۰ میلی‌لیتر

  • دیدن لخته خون به ویژه در روزهایی که خونریزی شدیدتر است

  • تغییر رنگ خون در طول دوران عادت ماهیانه، طبیعی است. معمولا هنگامی که شدت خونریزی کم است رنگ خونی که دفع می‌شود تیره‌تر است


در طول عادت ماهیانه چه بخوریم؟

سالمون: سالمون باعث سهولت تحمل دردهای ناشی از انقباضات رحمی می شود. اسید چرب امگا3 موجود در این ماهی، آنتی اکسیدان خوبی با خواص ضد التهابی دارد که می تواند رحم را آرام کند و درد و انقباضات را کاهش دهد. سالمون همچنین حاوی پروتئین بالا و ویتامین  Bاست که انرژی زیادی را به شما منتقل می کند.

موز: اگر هنگام شروع دوران قاعدگی با مشکلاتی مانند اسهال مواجه می شوید، موز می تواند در این امر به شما کمک کند. میزان بالای منیزیم، پتاسیم و فیبر حاوی موادی است که اثرات آرامش بخش روی روده و همچنین روحیه فرد دارد. منیزیم همچنین برای ریلکس کردن عضلات مناسب است و در نتیجه درد را کاهش می دهد.

آب: در این دوران بدن از ترس نرسیدن آب کافی، در خود آب جمع می کند بنابراین مصرف آب در این دوران سبب می شود که بدن نیز آبی که در خود جمع کرده رها کند و التهاب کاهش یابد.

منیزیم: برای کاهش التهاب در دوران قاعدگی و پریودی غذاهای سرشار از منیزیم مانند لوبیاها، موز، بادام زمینی، و... را استفاده کنید .


شکلات و قاعدگی

شکلات تلخ: شکلات یکی از بهترین ها برای از بین بردن درد قاعدگی و پریود است.

بروکلی و اسفناج: اسفناج و بروکلی حاوی فیبر و اهن بالا هستند که کمبود آهن را به دلیل خونریزی در دوران قاعدگی جبران می کنند.

پرتقال: پرتقال برای کاهش علائم قاعدگی بسیار مناسب است زیرا حاوی ویتامین D و کلسیم می باشد که می تواند اضطراب و افسردگی را از بین ببرد. پرتقال ها همچنین فیبر بالایی دارند و می توانند مشکلات گوارشی را برطرف کنند و آن ها همچنین دارای قند بالایی هستند و برای میان وعده بسیار مناسب می باشند.

هندوانه، انجیر و آلو: قند طبیعی موجود در این میوه می تواند مواد مغذی خارج شده از بدن را جبران کند . این میوه ها حاوی ویتامین هایی هستند که بدون شک از نفخ جلوگیری می کنند.

لیمو: لیمو ترش و شیرین هر دو حاوی سیترات هستند که باعث بهبود روحیه و احساس نفخ می شود و همچنین سرشار از فیبر و ویتامین ها می باشد و علاوه بر آن آب زیادی دارد و مواد مغذی را برای خون شما به خود جذب می کند.

سبزیجات سبز: سطح آهن بدن خانم ها در دوران پریود افت می کند که همین امر باعث سرگیجه، خستگی و درد می شود که سبزیجات با برگ سبز در این دوران بسیار کمک کننده خواهد بود .

زنجبیل: چای زنجبیل نیز می تواند مشکلاتی از قاعدگی را بهبود ببخشد. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی می باشد که درد عضلات را کاهش می دهد.

مرغ: مرغ یکی دیگر از غذاهای حاوی پروتئین و آهن است که می توانید آن را در این دوران به رژیم غذایی خود اضافه کنید که پروتئین موجود در آن برای سلامت فرد ضروری است و شما را سیر نگه می دارد.

زردچوبه: زردچوبه خواص ضد التهابی دارد که تاثیر زیادی در کاهش علائم شدید دوران پریود و قاعدگی دارد .

بابونه: بابونه نه تنها اعصاب شما را آرام می کند، بلکه رحم شما نیز با مصرف آن آرامش می گیرد. چای بابونه همچنین شدت انقباضات دوران قاعدگی و پریود، اضطراب و اثرات منفی روحی همراه با آن را بهبود می بخشد و باعث می شود که راحت تر بخوابید .


در طول عادت ماهیانه چه نخوریم؟

غذاهای فرآوری شده: غذاهایی که حاوی مواد شیمیایی بالایی هستند، مثل غذاهای کنسروی، گوشت های فرآوری شده و لبنیات، باعث بدتر شدن احساس نفخ و ماندن آب اضافه درون بدن می شوند.

شکلات ها و تنقلات مضر: اگر میل به شیرینی دارید، می توانید آن را از طریق میوه ها تامین کنید. حتما مجبور نیستید که تنقلات شیرین و کارخانه ای را خریداری کنید که این تنقلات نه تنها برای شما مفید نیستند، بلکه باعث گاز معده و نفخ نیز می شوند.

غذاهای تند و ادویه دار: اگر پریود یا قاعدگی شما شدید است، حتما با خستگی زیاد، خونریزی شدید و درد زیاد همراه هستید. غذاهای تند می تواند نفخ و گاز معده شما را افزایش دهند.

کافئین: مصرف نوشیدنی های کافئین دار سبب افزایش اسید معده شده، این نوشیدنی ها در دورن قاعدگی و برای معده تحریک پذیرمناسب نیست.

قهوه: قهوه باعث افزایش جریان خون و ضربان قلب می شود که دردهای قاعدگی و پریودی را بدتر می کند. اگر مرتبا عادت به خودرن قهوه دارید، حتما در این دوران جایگزینی را برای خود انتخاب کنید.

نمک: مصرف بیش از حد نمک سبب التهاب و افزایش تجمع آب در بدن می شود. مصرف 2300 میلی گرم یا یک قاشق چای خوری نمک در روز کافی است .

 

 بیشتر بخوانید:

بوی بد واژن و درمان آن
ترمیم پرده بکارت 
  حاملگی بدون دخول
  ترشحات پنیری واژن
  بهداشت واژن
تنگ کردن واژن

برچسب ها

زنان خواص_مواد_غذایی قاعدگی عادت_ماهیانه تغذیه_درقاعدگی قاعدگی_طبیعی کنترل_خونریزی_قاعدگی تسکین_دردقاعدگی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما