منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
علت حساسیت دندان به گرما و سرما و 7 روش درمان آن
علت حساسیت دندان به گرما و سرما و 7 روش درمان آن

علت حساسیت دندان به گرما و سرما و 7 روش درمان آن

تاریخ انتشار:
7 آبان 1399
زمان مورد نیاز:
11 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
26 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:
حساسیت دندان و درد دندان با سرما و گرما

گاه با یک راه حل ساده، حساسیت دندان به گرمی و سردی برای همیشه فروکش می‌کند. در انتخاب روش درمان حساسیت دندان خود، از ساده‌ترین تا مدرن‌ترین روش باید هوشمندانه عمل کنید. برای این کار ابتدا باید چگونگی و زمان استفاده از روش‌های درمانی را کامل بدانید و با شرایط خود مطابقت دهید. اینگونه می‌توانید روش درمان مؤثر را کشف کنید.

گاه با یک راه حل ساده، حساسیت دندان به گرمی و سردی برای همیشه فروکش می‌کند. در انتخاب روش درمان حساسیت دندان خود، از ساده‌ترین تا مدرن‌ترین روش باید هوشمندانه عمل کنید. برای این کار ابتدا باید چگونگی و زمان استفاده از روش‌های درمانی را کامل بدانید و با شرایط خود مطابقت دهید. اینگونه می‌توانید روش درمان مؤثر را کشف کنید.

تغییر سبک زندگی برای درمان سردی و گرمی دندان

یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان حساسیت دندان، اصلاح برخی رفتارهای روزمره در برخورد با دندان‌ها است.

درد دندان با خوردن آب سر و چای یا نوشیدنی های گرم

اگر به تازگی دچار درد و حساسیت دندانی شده‌اید، سریعتر برای انجام اقدامات زیر دست به کار شوید. اغلب با این راهکارها مشکل شما حل می‌شود و نیازمند اقدامات پیچیده پزشکی نخواهید شد.

1- درمان حساسیت دندان با درست مسواک زدن

اگر به اشتباه به جای مسواک زدن دندان با برس‌های نرم، به وسیله مسواک‌های زبر آن‌ها را می‌سایید، حتماً با مسئله حساسیت دندان مواجه خواهید شد. برای جلوگیری و یا درمان این عارضه، طبق اصول و با ملایمت به مدت 2 دقیقه، دندان‌هایتان را بشویید و از مسواک زدن بیش از حد خودداری کنید.

خمیر دندان ضد حساسیت برای درمان درد دندان بعد از خوردن خوراکی های سرد و گرم و ترشیجات

2- درمان حساسیت دندان با استفاده از نخ دندان

استفاده صحیح از نخ دندان، نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان و کاهش حساسیت و درد دندان‌ها دارد. بنابراین حتی اگر در مراحل اولیه استفاده از نخ دندان با خونریزی لثه مواجه شدید، نگران نباشید. این مشکل به مرور زمان و با مقاوم شدن لثه، برطرف خواهد شد.

نخ دندان برای درمان حساسیت دندان به سرما و گرما

اگر شما نیز با این مسئله روبرو هستید، توصیه می‌شود تا درمان کامل این مشکل، از محافظ شب و یا نایت گارد برای دندان‌هایتان استفاده کنید.

3- درمان سردی و گرمی دندان با دهانشویه

گاهاً مصرف بی‌رویه دهانشویه باعث ایجاد حساسیت دندان و بروز آفت دهان می‌شود. در این شرایط لازم است استفاده از دهانشویه را قطع کرده و برای خود یک دهانشویه ضد حساسیت، بدون الکل و حاوی فلوراید تهیه کنید.

استفاده از یک دهانشویه مناسب میتواند منجر به درمان حساسیت دندان به گرما، سرما و خوراکی های ترش شود.

فلوراید به صورت ژل و دهانشویه توسط دندانپزشک تجویز می‌شود. این ماده با تقویت مینای دندان، باعث استحکام آن در برابر پوسیدگی می‌شود. به این ترتیب در درمان حساسیت دندان و درد مؤثر است.

4- درمان سردی و گرمی دندان با استفاده از محافظ دندان

برخی افراد به دنبال مشکل دندان قروچه، با حساس شدن و درد دندان‌ها مواجه می‌شوند. فشردن دندان‌ها به هم توسط این افراد باعث ایجاد ترک و یا شکستگی روی دندان می‌شود که این خود عاملی برای حساسیت دندان‌ها محسوب می‌شود.

دندان قروچه؛ یکی از علل درد دندان بعد از مصرف خوراکی های سرد و گرم

اگر شما نیز با این مسئله روبرو هستید، توصیه می‌شود تا درمان کامل این مشکل، از محافظ شب و یا نایت گارد برای دندان‌هایتان استفاده کنید.

5- درمان حساسیت دندان با کاهش مصرف خوراکی‌های اسیدی

 PH دهان در حالت طبیعی 7 است و این به معنای نه اسیدی و نه قلیایی بودن محیط دهان است. مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های اسیدی، محیط دهان را اسیدی می‌کند. اسید باعث از بین رفتن مینای دندان شده و عصب دندان را در معرض عوامل بیرونی قرار می‌‌دهد. به این ترتیب روند آسیب دیدگی و حساسیت دندان و لثه آغاز می‌شود. 

درد و حساسیت دندان با خوردن خوراکی های ترش

برای درمان حساسیت دندان به ترشیجات، توصیه می‌شود تا حد امکان مصرف این مواد را به حداقل برسانید. در غیر اینصورت بعد از خوردن این خوراکی‌ها، آدامس بدون قند بجوید و یا آب بنوشید و 1 ساعت بعد برای مسواک زدن اقدام کنید. زیرا مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن مواد اسیدی، آثار مخرب آن را تشدید خواهد کرد. 

استفاده از نی هنگام نوشیدن مایعات اسیدی، تماس این مواد با دندان را به حداقل رسانده و مانع ساییده شدن دندان می‌شود.

6- درمان سردی و گرمی دندان با رفع رفلاکس معده

افراد مبتلا به مشکل رفلاکس معده بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند. زیرا این بیماری باعث بازگشت مکرر اسید معده به داخل دهان می‌شود.

رفلاکس معده؛ علت حساسیت دندان به مواد غذایی سرد و گرم

تماس مداوم دندان‌ها با اسید معده، باعث از بین رفتن لایه بیرونی دندان شده و آن‌ها را مستعد پوسیدگی می‌کند. به این ترتیب با عمیق شدن حفره‌های ایجاد شده روی دندان‌ها، حساسیت و درد دندان هنگام خوردن مواد سرد، گرم و یا شیرین بیشتر می‌شود.

اگر بیماری رفلاکس معده دارید، برای پیشگیری از حاد شدن مشکل حساسیت دندان‌هایتان، حداقل دو بار در روز مسواک بزنید تا دهان و دندان‌هایتان از ترشحات اسیدی پاک شود.

خمیردندان ضد حساسیت؛ درمان حساسیت دندانی خفیف

خمیردندان‌های حاوی نیترات پتاسیم، فلوراید سدیم و یا فلوراید استنوس، ضد حساسیت هستند. هر کدام از این مواد به نحوی در درمان حساسیت دندان نقش دارند. 

نیترات پتاسیم، نمکی است که با نفوذ به منافذ کوچک عاج دندان، عصب را آرام کرده و حساسیت و درد آن را کاهش می‌دهد. برای درمان حساسیت دندان توصیه می‌شود، حداقل دو هفته و به طور منظم از خمیردندان حاوی این ماده استفاده کنید.

خمیر دندان مناسب برای دندان های حساس به سرما و گرما

ترکیبات فلوراید سدیم از طریق مسدود کردن منافذ ریز عاج دندان، مانع رسیدن گرمی، سردی و شیرینی به عصب دندان می‌شود و حساسیت دندان را درمان می‌کند.

فلوراید استنوس نوعی ضد باکتری قوی است که علاوه بر مسدود کردن حفره‌های عاج دندان، باکتری‌های مضر پلاک دندان را از بین می‌برد. بنابراین نسبت به فلوراید سدیم تأثیر بیشتری در درمان حساسیت دندان دارد.

باندینگ؛ درمان حساسیت دندانی ناشی از پیدا شدن ریشه

تخریب مینای دندان، فضای نفوذ به کانال ریشه را باز می‌کند. از آنجاییکه این قسمت محل قرار گیری اعصاب دندان است، در نتیجه با خوردن شیرینی و خوراکی‌های گرم و سرد، فرد دردی را در دندان احساس خواهد کرد. بنابراین دندانپزشک با قرار دادن ماده رزین کامپوزیت بر روی ناحیه مورد نظر  و پوشاندن ناحیه، حساسیت دندان را درمان می‌کند.

باندینگ یا کامپوزیت دندان برای رفع حسایت دندان به سردی و گرمی

پیوند لثه؛ درمان حساسیت دندان ناشی از تخریب لثه

بافت لثه پوشش محافظی برای ریشه دندان است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موجب بروز بیماری‌های لثه‌ای و تحلیل آن می‌شود. به این ترتیب بافت سیمانی دندان که سمنتوم نام دارد، دچار فرسایش و پوسیدگی می‌شود.

از بین رفتن بافت سیمانی دندان با بروز درد و حساسیت همراه است. دندانپزشک برای رفع این عارضه قسمتی از بافت لثه را از جای دیگر برمی‌دارد و به قسمت تحلیل رفته پیوند می‌زند. بنابراین با ایجاد پوشش جدید برای ریشه حساسیت دندان را درمان می‌کند.

روت کانال یا عصب کشی؛ موفق‌ترین تکنیک برای درمان سردی و گرمی دندان

زمانی که درد و حساسیت دندان به سردی، گرمی و شیرینی، شدید و طولانی شود و سایر درمان‌ها مؤثر واقع نشود، نشان دهنده عفونت پالپ دندان است. پالپ بخش زنده، هسته و خانه عصب دندان است و در صورت عفونت باید تخلیه و پاکسازی شود. این عمل عصب کشی نام دارد و در این شرایط بهترین روش برای درمان حساسیت دندان محسوب می‌شود.

لیزر؛ درمان حساسیت دندان در کوتاهترین زمان

فناوری لیزر، روشی نوین برای رفع حساسیت دندانی به شمار می‌آید. لیزر با انعقاد پروتئین‌ها، دهانه‌ی لوله‌های عاج را می‌بندد و حساسیت دندان را برطرف می‌کند. همچنین نور کوچک و متمرکزی که در فرآیند لیزر درمانی به دندان تابانده می‌شود، باکتری‌های عامل ایجاد حساسیت را نابود می‌کند. درمان حساسیت دندان با لیزر بدون خونریزی و تراشیدن دندان و در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است.

بهترین روش برای درمان حساسیت دندان چیست؟

توصیه مجله پزشکی به شما این است، اگر در مراحل اولیه حساسیت دندانی هستید؛ ابتدا با اصلاح برخی عادت‌ها مانند طریقه مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه و کاهش خوراکی‌های اسیدی برای رفع این مشکل اقدام کنید. 

اگر بیماری دندان قروچه و یا رفلاکس معده دارید، ابتدا بیماری خود را درمان کنید. سپس یک خمیردندان ضد حساسیت برای خود تهیه کنید و به طور منظم از آن استفاده کنید. این خمیردندان‌ها حاوی موادی هستند که به مرور حساسیت دندان‌ها را درمان می‌کند.

در صورتی که با انجام روش‌های گفته شده به نتیجه نرسیدید و یا با درد شدید دندان هنگام خوردن برخی خوراکی‌ها مواجه می‌شوید، با صلاحدید دندانپزشک، برای انجام یکی از روش‌های باندینگ، پیوند لثه، عصب کشی و یا لیزر اقدام کنید.

با ارائه شرح حال، از متخصصین مجله پزشکی برای درمان حساسیت دندان‌هایتان، بهترین راهکار را دریافت کنید.

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها