منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
تصفیه کننده های پاییزی
تصفیه کننده های پاییزی

تصفیه کننده های پاییزی

تاریخ انتشار:
26 مهر 1399
زمان مورد نیاز:
12 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

کدام میوه های پاییزی برای پاکسازی بدن مناسبند؟

امسال با وجود کووید-19، ترس زیادی از شروع پاییز در بین مردم وجود داشت اما علی رغم این ترس و نگرانی، فصل رنگارنگ و زیبای پاییز از راه رسید و علی رغم آمار نگران کننده کرونا، نمی توان از میوه های پرخاصیت این فصل گذشت. با وجود دنیای صنعتی و پر از آلاینده، بدن ما در معرض آلودگی های زیادی قرار دارد. درنتیجه سم زدایی بدن اهمیت ویژه ای دارد. سم زدایی را می توان حتی با خوردن برخی مواد غذایی هم انجام داد. از طرف دیگر انتخاب مواد غذایی نامناسب، می تواند میزان سم را در بدن افزایش دهد. ما در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از پاییزه های سم زدا خواهیم گفت.

مصرف دخانیات یکی از راه هایی است که مواد سمی را وارد بدن می کند اما این تنها راه نیست هوایی که تنفس می کنیم و غذایی که می خوریم، نوشیدنی ها و داروها هم می توانند راه های ورود مواد سمی به بدن باشند. در کنار این راه ها، می توان استرس ها و فشارهای جسمی و روحی را هم اضافه کرد. وسایل زیادی اطراف ما وجود دارند که تولید سم می کنند مانند لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر اسپری های ضد عرق، لامپ های فلورسنت و قندهای تصفیه شده، مواد نگهدارنده و مواد افزودنی موجود در غذاهای کنسرو شده از جمله سمومی هستند که به طور روزمره به بدن انسان وارد می شوند.

سم زدایی چیست؟

وقتی سموم و آلاینده ها وارد بدن می شوند، ابتدا کبد و سپس کلیه ها اقدام به جذب آن ها از طریق خون می کنند و در مرحله بعد به کمک مکانیسم های مختلف این سموم را به خارج از بدن هدایت می کنند که به این روند، پاکسازی خون یا سم زدایی بدن گفته می شود. سم زدایی بدن به هضم بهتر غذا و کسب انرژی کمک می کند و سبب می شود که فرد احساس بهتری نسبت به قبل داشته باشد. پاکسازی طبیعی بدن شامل خارج‌سازی سموم و ضایعات به خارج از بدن است، که باعث می‌شود احساس تازگی و سلامتی داشته باشید. بسیاری از روش‌ها برای سم‌زدایی بدن وجود دارند اما بهتر است با استفاده از رژیم غذایی سالم و سبک زندگی سالم، این کار را انجام دهید.

سم زدایی بدن در پاییز

پاییزه های سم زدا

در ادامه 6 ماده غذایی را که به دفع سریع تر مواد زائد ایجاد شده در بدن کمک می کند، اشاره خواهیم کرد. افزایش نوشیدن آب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در هنگام سم‌زدایی طبیعی بدن باید انجام دهید . حداقل روزی ۸ لیوان یا ۲ لیتر آب بنوشید . شما می‌توانید با نوشیدن آب در صبح و با هر غذا و میان وعده مقدار مصرف آب را افزایش دهید .

سیر

سیر دارای خواص زیادی برای سلامتی است ، شاید به دلیل قابلیت افزایش عملکرد کبد (کمک به تولید آنزیم‌هایی که به کبد کمک می‌کند تا سموم را در بدن از بین ببرد) باشد. سیر دارای ۲ ماده به نام آلیسین و سلنیوم است که تحقیقات نشان داده برای پاکسازی کبد سودمند هستند. آلیسین مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی شده و در برابر بیماری‌های قلبی و بیماری‌های گوارشی از جمله سرطان دستگاه گوارش نقش حفاظتی دارد. بنابراین، بهترین روش این است که سیر خام و خرد شده میل شود زیرا زمانی که بوی سیر آزاد شود، نشان‌دهنده عملکرد آلیسین خواهد بود.

ترب سیاه

ترب سیاه که به نام ترب اسپانیایی هم شناخته می شود، حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان بوده و با تقویت سیستم ایمنی بدن به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک می کند، باعث لاغری و کاهش وزن شده و خطر ابتلا به ناراحتی معده را کاهش می دهد. ترب سیاه برای افرادی که عملکرد کبد خوبی ندارند، توصیه می‌شود. این ماده غذایی مستقیما بر کبد، پانکراس و کیسه صفرا تاثیر می‌گذارد، تولید صفرا را افزایش می‌دهد و به بدن در دفع سریع مواد زائد از طریق روده‌ها کمک می‌کند. البته ترب سیاه به‌دلیل خواص دیورتیک و تصفیه‌کننده کلیه‌ها نیز شهرت دارد.

گزنه

گزنه گیاهی با خواص دارویی است که معمولا به‌شکل مرهم یا دمنوش استفاده می‌شود. وجود انواع مواد مغذی مفید در گیاه گزنه سبب می‌شود تا این گیاه به یک سم‌زدای ایده‌آل برای بدن تبدیل شود و آن را به‌عنوان گیاهی بشناسند که به‌طور کامل بدن را از مواد سمی پاکسازی می‌کند. به گفته‌ی مجله‌ی اتنوفارماکولوژی (Ethnopharmacology)، گیاه گزنه به‌دلیل خاصیت ادرارآوری (مُدِر بودن) سبب می‌شود تا مواد سمی خنثی‌شده‌ در بدن به‌سرعت دفع شوند.

این گیاه کمک می‌کند تا مواد مغذی به‌خوبی در روده جذب شوند و روند هضم به‌آرامی انجام شود، بنابراین از انباشت مواد سمی خطرناک جلوگیری می‌کند. همچنین با تحریک دستگاه لنفاوی در بدن کمک می‌کند تا بدن از شر مواد سمی موجود در کلیه خلاص شود. البته گزنه خواص ضدالتهابی نیز دارد و تاثیر آن در مقابله با روماتیسم هم شناخته‌ شده ‌است. برگ‌ها و ریشه‌ی آن خواص دارویی متفاوتی دارند. ریشه‌ی گزنه را می‌توان به‌صورت قرص، چای، شربت، عصاره و کپسول استفاده کرد.

سم زدایی بدن در پاییز

کدوحلوایی

کدو حلوایی یک گیاه علفیست که دارای ساقه های بلند و خزنده و برگ های پهن است ، گل های این گیاه زرد و میوه آن شبیه خربزه و یا خیلی بزرگتر از آن است ، قسمت های مورد استفاده کدو حلوایی میوه ، پوست ، تخم میوه میباشد و گل کدو حلوایی را پخته و در تهیه ترشی ، مربا و … مورد استفاده قرار میدهند. کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر 100 گرم از این گیاه تنها 20 کالری وجود دارد.

کدو حلوایی یکی از نیروگاه های تولید ریزمغذی های حیات بخش در طبیعت است که با بیش از یکصد ماده مغذی و شفابخش بسته بندی شده و در عین حال برای حفظ زیبایی نیز بسیار مفید است. کدوحلوایی تاثیر خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آلفاکاروتن و بتاکاروتن است. البته منبع غنی از پتاسیم نیز محسوب می شود که این ماده در حفظ فشار خون ایده‌آل ضروری است. جالب اینکه هرچه جریان خون در حد بهتری باشد، اکسیژن‌رسانی و از طرفی دفع مواد زائد از اندام‌ها بهتر اتفاق می‌افتد.

گریپ‌فروت

این میوه منبعی غنی از فولات، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی است. انواع سرخ و صورتی گریپ فروت سرشار از بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. فیبر گیاهی گریپ فروت، فراوان است اما کالری کمی دارد. این میوه دارای بیوفلاوونوئید و شماری دیگر از مواد گیاهی است که از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. گریپ فروت ممکن است در افراد حساس به مرکبات، واکنش حساسیت‌زا ایجاد کند.

گریپ فروت قدرت بی‌نظیری در سوزاندن و از بین بردن چربی‌ها داردو میوه‌ای مفید برای متعادل کردن وزن بدن است و فیبر گیاهی فراوان آن گرسنگی را فرو می‌نشاند. این میوه عمل هضم را آسان می‌کند و ترشح شیره معدی و کیسه صفرا را سرعت می‌بخشد. اسیدفنولیک موجود در گریپ فروت، مانع تشکیل نیتروزامین (مواد سرطان‌زا)، بالیموندیدترپن و مونوترپن می‌شود. این مواد موجب تولید آنزیم‌هایی می‌شوند که در جلوگیری از پیدایش سرطان موثر هستند.

گریپ‌فروت به‌خاطر مقدار بالای ویتامین C شهرت دارد و در مقابله با خستگی و عفونت‌ها موثر است. گریپ‌فروت یکی از بهترین خوراکی‌ها برای پاکسازی بدن است زیرا فیبرهای فراوانی دارد که عملکرد سیستم گوارش را تسریع می‌کنند. همچنین پاکسازی بدن نیاز به تامین آب در اندام‌ها دارد که از این جهت نیز گریپ‌فروت میوه‌ای عالی است.

پیاز

پیاز از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است که در یک مقاله نمی‌توان گنجانید. دانشمندان معتقدند که، مصرف پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های حاصل از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید می‌باشد.  پیاز خام، برای پوست، مو‌های سر، کلیه‌ها و مثانه مفید است. پیاز پخته، ملیّن (نرم کننده) است و برای کسانی که روده‌ی ضعیفی دارند، غذای مناسبی است. البته سرخ کردن پیاز با روغن، آن را سنگین می‌نماید، مگر آنکه زیاد سرخ نشود و روغن کمی مصرف گردد.

پیاز نیز مانند سیر خاصیت ضدعفونی دارد و قادر است از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری کند و در تجزیه‌ی فیبرین (لخته‌ی خون) دخالت نماید. پیاز همانند سیر جزء خوراکی‌های مفید برای مقابله با بیماری‌ها از جمله عفونت‌های گوش و حلق و بینی است. البته پیاز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست، نقش محافظ در برابر کلسترول بدن خون دارد و به بهبود جریان خون کمک می‌کند که در نتیجه دفع مواد زائد و سمی را تسریع می‌کند.

  بیشتر بخوانید:

آلرژی پاییزه 
 پاییز و طب سنتی
 مشکلات پوستی پاییز
 شخصیت شناسی پاییز
بارداری در پاییز

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها