امروز شنبه 10 آبان 1399

داروخانه خانگی

پنج شنبه 24 مهر 1399
5 دقیقه مطالعه
داروخانه خانگی

آیا با خواص معجزه آسای مواد غذایی آشنا هستید؟

ما همان چیزی هستیم که می خوریم! این جمله را بارها از قدیم شنیده ایم و باید گفت هنوز هم یکی از اظهار نظرهای مهم و کاملا علمی درباره سلامت انسان است. علم ثابت کرده است که هر چیزی به خورد بدن بدهیم، تاثیر خودش را روی جسم ما خواهد داشت. اصول اولیه طب سنتی، برپایه خواص مواد غذایی است و دانستن این اطلاعات در مواقع بیماری، می تواند بسیار کمک کننده باشد. گاهی استفاده از مواد غذایی خاص می تواند یک راه پیشگیری باشد و گاهی یک کمک درمان مفید.

ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، از خواص مواد غذایی در پیشگیری و درمان تعدادی از بیماری ها بگوییم. اگر شما هم تاکنون با داروخانه خانگی خود آشنا نشده اید و یا می خواهید در این زمینه اطلاعات خود را افزایش دهید، با ما تا انتهای مقاله همراه شوید. در مواردی که بیماری جدی نشده است و یا در مورد پیشگیری، می توان به جای داروهای شیمیایی به سراغ مواد غذایی پرخاصیت رفت.


سلامت مغز و کاهش سکته مغزی

گلابی: مطالعه ای در سال 2011 انجام شده و در نشریه Stroke ( نشریه متعلق به انجمن قلب آمریکا) به چاپ رسیده است که نشان می دهد خوردن میوه های گوشت سفید مثل گلابی، به طرز چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی موثر است. بر اساس این مطالعه، شرکت کنندگانی که بیش از 171 گرم میوه گوشت سفید مصرف می کردند، به نسب کسانی که کمتر از 75 گرم از این میوه ها استفاده می کردند، تا 52 درصد کمتر به سکته مغزی دچار شده اند. محققان دلیل این تاثیر قابل ملاحظه را میزان بالای فیبر و فلاونوئید در این میوه های می دانند.


چای سبز و سلامت مغز

چای سبز: محتوای کافئین چای سبز بسیار کمتر از قهوه است. با این وجود، چای سبز نیز دارای دو ترکیب نوتروپیک التیانین و اپی‌گالوکاتچین گالات است. مطالعات نشان داده اند که التیانین ممکن است موجب تن‌آرامی شود، و همچنین در ترکیب با کافئین ممکن است توجه را بهبود ببخشد. یک بررسی شامل ۲۱ مطالعه با حضور سوژه‌های انسانی نشان داد که چای سبز ممکن است از تمرکز، توجه و حافظه پشتیبانی کند. افزون بر این، اپی‌گالوکاتچین گالات قادر است از طریق سد خونی مغزی وارد مغز شود، به این معنی که می‌تواند آثار مفید روی مغز فرد بر جای گذاشته یا حتی با بیماری‌های انحطاط عصبی مبارزه کند. با این وجود، به انجام پژوهش‌های بیشتر در این زمینه نیاز است.

ماهی: پروتئین به عنوان یک جزء در ساخت انتقال دهنده‌های عصبی یا نوروترانسمیتر‌ها (موادی که ضربان عصبی را در طول یک سیناپس انتقال می‌دهند)، برای بهبود فعالیت ذهنی ضروری می‌باشد. گذشته از منبع عالی پروتئین، ماهی سرشار از روغن‌های ضروری، از قبیل امگا 3 می‌باشد. امگا 3 از عملکرد مغز محافظت می‌کند. ماهی‌های دریایی غنی‌ترین منبع اسید‌های چرب می‌باشند. این ماهی ها شامل ماهی آزاد، هالیبوت، ماکرل و ساردین می‌باشند.

غذاهای دارای L-Carnitine: بسیاری مواقع مشکلات حافظه‌ای مربوط به سن بر اثر افزایش پلاک و کاهش ذخیره خون مغز ایجاد می‌شود. L-Carnitine به دلیل اینکه از اکسیداسیون چربی در مغز جلوگیری می‌کند، مانع از ابتلای افراد به آلزایمر می‌شود. گوشت، ماهی، بوقلمون، گندم، آوکادو و شیر از منابع مهم L-Carnitine می‌باشند.


سلامت کلیه ها

سبزیجات برگ سیز: سبزیجاتی با برگ های سبز رنگ حاوی ویتامین C و ویتامین K هستند و به علاوه مقادیر زیادی فیبر و فولات در خود جای داده اند که فشار خون را کاهش می دهند، قند خون را تنظیم می کنند و به این ترتیب به عملکرد کلیه کمک می کنند.


زغال اخته و سلامت کلیه

زغال اخته: میوه زغال اخته یکی از بهترین خوراکی ها برای درمان عفونت های ادراری است. آب میوه زغال اخته نیز برای دفع سنگ کلیه و پاکسازی آن بسیار مفید است.

زردچوبه: التهاب در بدن می تواند باعث بروز بیماری های مختلف از جمله مشکلات کلیوی شود که با مصرف زرچوبه می توانید انواع التهابات را از بدن خود دفع کنید. زردچوبه حاوی کورمین است و خواص ضد التهابی زیادی دارد و برای مبارزه با سنگ های کلیه نیز بسیار مفیئدد است.

سیب: روزانه یک عدد سیب می تواند سلامت کلی بدن شما را تامین کند. از آنجایی که این میوه دوست داشتنی حاوی فیبر زیادی است که سموم را جذب می کند، همکار خوبی برای کلیه های شماست. سیب همچنین التهابات بدن را کاهش می دهد و برای دستگاه گوارش شما شگفتی ایجاد می کند.

سیر: کلیه های شما زمانی درست کار می کنند که با بدن خود مانند یک معبد مقدس رفتار کنید. در غیر اینصورت کلیه های شما قربانی سموم و التهابات می شوند. برای این که بدن خود رااز سموم پاک کنید، سیر بهترین گزینه است.

روغن زیتون: روغن زیتون نه تنها برای کلیه شما، بلکه برای سلامت کلی بدن شما مفید است. روغن زیتون کاهش دهنده کلسترول است و درد ناشی از سنگ کلیه را تسکین می بخشد و التهاب را نیز کاهش می دهد.

زنجبیل: پیش از اینکه طعم زنجبیل حواس شما را پرت کند، بدانید که چه به صورت خام، چه پخته، چه به عنوان ادویه و چه روغن آن در درمان مشکلات کلیوی یک معجزه است.


درمان افسردگی

جو دوسر: سطح قند خون شما با افسردگی در ارتباط است. خوشبختانه غذاهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند قند خون را متعادل کنید. علاوه بر این ، آنها می‌توانند سیستم عصبی شما را آرام کنند و به تقویت زندگی شما کمک کنند.اینجاست که جو دوسر نقش اساسی دارد. به لطف فیبر موجود در آن ، آنها به آرامش دستگاه گوارش و حفظ قند خون شما کمک می کنند.

گردو و سایر آجیل‌ها: گردو و سایر آجیل ها نیز یکی از توصیه های میان وعده سالم برای درمان افسردگی است. آجیل با داشتن اسیدهای چرب امگا 3، تضمینی برای درست کار کردن مغز شما است. مطالعات نشان می دهد که مقادیر کم امگا 3 ممکن است یکی از دلایل افسردگی باشد.

شکلات تلخ: شکلات تلخ غنی از کاکائو حاوی آنتی اکسیدان است و خوردن آن باعث ترشح سروتونین در مغز می شود. ماده ای که روحیه را بهبود می بخشد و کورتیزول را کاهش می دهد.این غذا یک میان وعده عالی است و خوردن آن به مقدار کم می تواند برای شما بسیار مناسب باشد.

سیب: سیب منبع غنی آنتی اکسیدان هایی است که به عملکرد درست مغز شما کمک می کنند.علاوه بر این، سیب در ایجاد انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین به شما کمک می کند تا مثبت فکر کنید.


بیشتر بخوانید:

غذاهای دارویی در روزهای کرونا    
خوراکی های ممنوع در افسردگی
  مواد غذایی عضله ساز
  دمنوش تقویت مو

برچسب ها

خواص_مواد_غذایی تغذیه_مناسب ارزش_تغذیه_ای تغذیه_سالم موادغذایی_ودرمان موادغذایی_وسلامت_مغز موادغذایی_وآلزایمر موادغذایی_وسلامت_کلیه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما