امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

زنان در آستانه یائسگی

یکشنبه 13 بهمن 1398
5 دقیقه مطالعه
زنان در آستانه یائسگی

با شنیدن نام یائسگی به یاد گرگرفتگی های شبانه می‌افتیم. یائسگی یکی از مراحل طبیعی زندگی زنان است که اصولا بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی شروع می‌شود. در این دوران تخمدانها استروژن کمتری تولید می کنند.

 در شروع یائسگی، عادت ماهیانه نامرتب می شود تا اینکه کم کم به طور کامل قطع شود. دوران یائسگی با تغییرات بارز جسمی همراه است. بعد از شروع یائسگی احتمال ابتلا به پوکی استخوان، افسردگی و بیماریهای قلبی عروقی افزایش پیدا می کند. در این مقاله سعی داریم شما را با رژیم های غذایی مناسب با این دوران آشنا کنیم.


یائسگی

 یائسگی یعنی اتمام دوران قاعدگی. المیرا رسولی‌نژاد فوق تخصص زنان و زایمان می‌گوید یائسگی یعنی انتهای دوران باروری یک زن و تمام شدن عادت های ماهیانه. شروع دوران یائسگی ۱۲ ماه بعد از آخرین قاعدگی اتفاق می‌افتد. علائم شروع یائسگی تپش قلب، مختل شدن خواب، احساس ناراحتی و... در این دوران تستوسترون (هورمون مردانه) افزایش پیدا میکند. المیرا رسولی نژاد می گوید در این دوران چین و چروک روی صورت بیشتر میشود. شاهد نازکی موها هستیم که دلیل آن افزایش هورمون مردانه تستوسترون است و ممکن است موی ضخیم روی چانه، بالای لب و سینه هم دیده شود.




کاهش هورمون های تخمدان باعث اضافه وزن می شود؟

تحقیقاتی که انجام شده نشان داده که در هر سنی کار تخمدان ها مختل شود یا برداشته شوند، سوخت و ساز بدن به صورت قابل چشمگیری پایین می آید و توده های چربی بیشتر می شوند. اما باید توجه داشته باشیم که یائسگی در سن میانسالی رخ می دهد و چه در مردان و چه در زنان تحرک کمتر شده و سوخت و ساز پایین می آید. افرادی که بعد از برداشتن تخمدان یا بعد از یائسگی رژیم غذایی خاصی را دنبال کرده و فعالیتهای ورزش را ادامه دهند، کمتر با مشکل چاقی روبه‌رو می شوند.


مصرف مواد غذایی خود را متعادل کنید

رسول هاشمی متخصص تغذیه در این مورد می گوید ورزش های هوازی می تواند به صورت چشمگیری سوخت و ساز بدن را بالا برده و چربی ها را بسوزاند و در نتیجه از پوکی استخوان جلوگیری کند. هیچگاه قطع کامل مواد غذایی پر کالری، توصیه نمی شود زیرا رژیم های سخت نتیجه معکوس می دهند و باعث پوکی استخوان می‌شوند. یائسگی که در میانسالی اتفاق می افتد، رژیم غذایی خاص خودش را می طلبد. در این دوران بدن روزانه به ۲۰۰ تا ۴۰۰ کالری کمتر از دوران قبل نیاز دارد. در نتیجه بهتر است وعده های غذایی کمتری مصرف کنید.


شکر تصفیه شده را استفاده نکنید

هاشمی توصیه می‌کند شکر تصفیه نشده، گرگرفتگی را در زنان افزایش می دهد بنابراین بهتر است در این دوران از مصرف شربت ذرت و سایر شکر های موجود در غذاها و محصول های فرآوری شده، دوری کنید.




غذاهای فیتواستروژن دار بخوریم

هاشمی می گوید بهتر است در این دوران مصرف چای، نوشابه، ادویه و الکل را کمتر کنید و به جای آن مصرف آب را بالاتر برده و به ۸ لیوان در روز برسانید. بهتر است در این دوران غذاهای حاوی فیتواستروژن مانند سیب زمینی، هویج، سویا، لوبیا ها و ... را افزایش دهید.


حرف آخر

یائسگی یک مرحله طبیعی از مراحل زندگی زنان است و نمی توان آن را نادیده گرفت پس بهتر است با راهکاری عاقلانه با آن مواجه شویم. اگر قبل از شروع یائسگی ورزش کنید و از رژیم غذایی خوبی پیروی کنید، می توانید مطمئن باشید به خیلی از علائم یائسگی بر نخواهید خورد مانند تجمع چربی ها پوکی استخوان و افسردگی.


منبع: دکتر رسول هاشمی متخصص تغذیه، المیرا رسولی نژاد متخصص زنان و زایمان
  

برچسب ها

تغذیه زنان روانشانسی زندگی سالم یائسگی گرگرفتگی سویا تغذیه_دریائسگی هورمون_مردانه تستوسترون اضافه_وزن

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما