امروز پنج شنبه 8 آبان 1399

جلوی تنبلی مغز را بگیرید

سه شنبه 8 مهر 1399
5 دقیقه مطالعه
جلوی تنبلی مغز را بگیرید

با چه تکنیک هایی می توان مغز را فعال نگه داشت؟

مغز از فعال ترین اعضای بدن است که می توان رشد آن را همانند ماهیچه ها دانست. همانطور که تقویت عضلات نیاز به تمرین های ورزشی و تغذیه مناسب دارد، مغز هم مانند قسمت‌های دیگر بدن، بدون توجه و مراقبت، از بین می رود. ما در این مقاله شما همراهان عزیز مجله پزشکی را با مواردی آشنا خواهیم کرد که با انجام مداوم آن ها می توانید به تقویت مغز خود بپردازید پس برای داشتن مغزی سالم، فعال و پویا ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


تکنیک های تقویت مغز

مغز ما ماشینی بسیارقوی‌تر از رایانه است. این ماشین پر قدرت هم بدون رسیدگی، می تواند به خطا برود و یا با گذشت زمان، فرسوده شود. مهم نیست که مغز شما تا چه حد قدرتمند است، مورد مهم تر این است که بدانید چگونه می توانید باعث احیای این عضو با ارزش شوید و راه های تقویت آن را بدانید. در ادامه راهکارهایی را برای شما عزیزان ارائه می‌دهیم که می‌تواند باعث تقویت مغز شده و از زوال مغزی جلوگیری کند.


رقصیدن

اگر شما هم مانند عده زیادی فکر می کنید رقصیدن یک حرکت فیزیکی است تا یک تمرین ذهنی باید بدانید ایجاد هماهنگی و تناسب در انجام حرکات رقص، یک تمرین مفید و بسیار تاثیرگذار برای تقویت مغز است. تحقیات زیادی نشان می دهد که انجام حرکات موزون رقص باعث افزایش مهارت های شناختی چندگانه می شود. رقص اثر مثبتی بر مهارت هایی چون برنامه ریزی، به خاطر سپردن، سازماندهی و خلاقیت دارد.


تقویت حافظه

کسب مهارت در یک سرگرمی

شما برای آموزش و پیشرفت در یک سرگرمی به زمانی مناسب نیاز دارید. اما نکته مثبت اینجا است که این وقت گذاشتن، می تواند باعث بهبود عملکرد مغزتان شود. بهتر است یک سرگرمی را انتخاب کنید اگر می ‌خواهید مغز خود را تقویت کرده و یک مهارت شناختی خاص را بهبود بخشید، که با کسب مهارت های مغزی مورد نظرتان همسو باشد. در ادامه چند تمرین برای مهارت های گوناگون مغری را برای شما می آوریم.

تقویت حافظه: فعالیتی با توجه به جزئیات مفید است مانند جمع ‌آوری تمبر و سکه که به دسته ‌بندی اصولی و زیادی نیاز دارند.

حل مسئله: بیشتر سرگرمی ها می توانند باعث تقویت این مهارت شوند.

توجه به جزئیات: توجه به خصوصیات کوچک و ظریف می تواند این مهارت را تقویت کند چون نجاری، ساخت ماکت، طراحی و نقاشی.

عملکرد حرکتی: برای تقویت این عملکرد مغز، ورزش هایی چون فوتبال، تنیس روی میز و بسکتبال بسیار مفیدند.


مسواک زدن با دست غیرمعمول

مطالعات در این زمینه نشان داده است که مسواک‌زدن با دست غیرمعمول، می تواند باعث گسترش قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز شود که اطلاعات لمسی را از دست دریافت می‌کنند استفاده از دست غیرمعمول برای انجام کارهای روزانه، باعث تقویت قسمت مخالف مغز می‌شود.

انجام پروژه‌ی هنری به‌صورت گروهی

هنر، می تواند باعث تقویت قسمت‌های عاطفی و غیرزبانی غشای مغزی شود. وقتی شروع به کارهای هنری می کنید، بخش هایی از مغزتان که به فرم‌، رنگ‌ و بافت‌ علاقه‌مند است را درگیر کرده‌اید. فعالیت مغز در انجام کار هنری، متفاوت با تفکر خطی منطقی روزمره است.


ورزش مغزی

ورزش کنید

کسانی که ورزش نمی ‎کنند قطعا با تمرکز ذهنی ای که ورزش می ‎تواند برای آن ها ایجاد کند آشنا نیستند و برای داشتن تمرکز نیازمند تلاش بیشتری هستند. ورزش کردن در حقیقت، نقش به خصوصی را برای ذهن شخص ایفا می‎ کند. برای تقویت مغز می توانید ورزش های زیر را بطور منظم انجام دهید:

بیسبال: تجسم جایی که توپ را به آن ارسال می‎ کنید به همان اندازه مهم است که بتوانید خودتان را برای گرفتن دوباره توپ به آن محل برسانید که موفقیت در انجام تکنیک ها نیازمند تمرکز بالایی است.

گلف: تمام راز تسلط بر بازی گلف، چه برای مبتدیان و چه حرفه ای ها رسیدن به تمرکز ذهنی لازم برای این بازی است و همچنین صبور بودن در طول بازی که بسیار مهم است .

تنیس: تمرکز، بخش مهمی از بازی تنیس است و اگر بتوانید مثل یک ورزشکار حرفه ای تمرکز خود را در طول بازی از دست ندهید، قطعا موفق خواهید شد.

ژیمناستیکژیمناستیک ورزشی است که به هماهنگی بالایی بین حافظه، قدرت بدنی و تمرکز نیاز دارد. حرکت های آکروباتیک که در این ورزش انجام می ‎شوند، بیش از آنچه که سایرین تصور می ‎کنند نیازمند قدرتند.

شنا: شناگران معمولا در تمرین 90% روی قدرت بدنی و 10% روی قدرت ذهنیشان اتکا می ‎کنند اما در مسابقات اتکا به قدرت تمرکز به 90% می ‎رسد.


مدیتیشن

همه فعالیت هایی که منجر به تقویت مغز می شوند، نیاز به فعالیت زیادی ندارند، در حقیقت بیشتر و موثرترین تمرین های ذهنی، فعالیت هایی آرام و انفرادی هستند. مدیتیشن باعث افزایش تمرکز شما می شود. اگر در رابطه با تمرکز و توجه، دچار مشکل می شوید، مدیتیشن برای شما بسیار موثر است.


آشپزی

شاید اینطور به نظر بیاید که آشپزی، نیازی به مهارت های ذهنی ندارد و یک کار روتین و ساده است، اما حقیقت به شکل دیگری است. آشپزی به مهارت های شناختی چشمگیر نیاز دارد. اطمینان از این که طعم ‌ها به مقدار کافی هستند، توجه را به جزئیات جلب می ‌کند. زمانی که چیزی در آشپزخانه اشتباه می ‌شود، مهارت ‌های حل مساله ایفای نقش می کنند. برای کارهایی مانند هم زدن مواد و کارهای از این دست مهارت های حرکت دهنده موردنیاز هستند.


بیشتر بخوانید:

درد سینه خطرناک  
  خودتان را ماساژ دهید
  بادکش درمانی
  عادت های سرطانزا

برچسب ها

مغز سلامت_مغز فعالیت_مغز ورزش_مغز زوال_مغز تکنیک_تقویت_مغز تمرین_حافظه بازی_فکری

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما