امروز جمعه 9 آبان 1399

پاییز و طب سنتی

سه شنبه 1 مهر 1399
5 دقیقه مطالعه
پاییز و طب سنتی

در پاییز چگونه سلامت بمانیم؟

امسال پاییز ویژه ای در پیش رو داریم. پاییزی همراه با کرونا با تمام حساسیت ها و سرماخوردگی های مختص پاییز که شرایط را پیچیده تر می کند و از طرفی هم همزمانی شیوع آنفولانزا همراه با کرونا ویروس. داشتن اطلاعات مناسب تغذیه ای جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، می تواند یک گام موثر و مفید در راه سلامت بدن در طول پاییز سخت امسال باشد. در زمینه اطلاعات تغذیه ای، اولین گزینه ای که به ذهن خطور می کند، طب ایرانی یا همان طب سنتی است.

این روزها بازار افراد پزشک نمای طب سنتی داغ است و گاها با توصیه های نابجا و دروغین، تنها سلامت افراد جامعه را به بازی می گیرند درنتیجه بسیار مهم است که توصیه های مربوط به این حیطه را از متخصصین این رشته دریافت کنید و گول سودجویان را نخورید. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان مجله پزشکی از موارد تغذیه ای توصیه شده در طب سنتی بگوییم که با آن ها، پاییز ایمن تری را داشته باشید. پس برای دریافت این اطلاعات علمی، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


طب سنتی و تغذیه در پاییز

طب سنتی همیشه پیشرو در درمان و پیشگیری از بیماری ها در کنار طب پزشکی است. با شروع فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، در کنار توجه به نوع لباس پوشیدن و تغییر آن، بهتر است تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی تان هم ایجاد کنید و به سمت یک زندگی سالم تر بروید تا احتمال ابتلا به بیماری را در این فصل کاهش دهید. طب سنتی در فصل پاییز توصیه ها و تدابیر خاصی را برای حفظ تندرستی و پیشگیری از بروز بیماری ها اندیشیده است که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.


طب سنتی و پاییز

طبع فصل پاییز

متخصصین رشته طب سنتی، مزاج و طبع فصل پاییز را سرد و خشک می دانند. البته لازم است این موضوع را بدانید که طبع فصل پاییز در همه مناطق با شرایط آب و هوایی متفاوت، یکسان نیست و در هر منطقه، مزاج فصل پاییز متغیّر است. بطور مثال در مناطق کوهستانی، طبع پاییز خشک بوده اما در شهرهای شمالی کشور، خشک نیست. ماه اول پاییز «ایلول» نام دارد، غلبه سودا زیاد می شود زیرا سودا سرد و خشک است و طبع پاییز نیز سرد و خشک است.


در پاییز احتمال ابتلا به بیماری در چه افرادی بیشتر است؟

  • فصل پاییز برای افرادی که طبع گرم و تر دارند، یک فصل مناسب با احتمال کمتر بروز بیماری است اما افرادی که طبع سرد و خشک دارند، پاییز برای آنها یک زنگ خطر شروع بیماری های سرد و خشک است.

  • گروه سالمندان در پاییز جزو افراد پر خطر هستند.

  • افرادی با بیماری های زمینه ای با طبیعت سرد و خشک جزو گروه های پر خطرند.

علت افزایش احتمال ابتلا به بیماری در فصل پاییز موارد زیر است:

  • متغیّر بودن هوا در طول روز

  • ضعف قوت

  • کاهش تحلیل و دفع مواد زاید به علت سردی هوا

  • وجود مواد زاید باقی مانده در بدن از فصل تابستان به دلیل خوردن میوه های زیاد


طب سنتی و پاییز

نکات طلایی طب سنتی در پاییز

مسهل ها: برای جلوگیری از غلبه سودا و بیماری های ناشی از آن در پاییز، می توانید از مسهل ها استفاده کنید تا مواد اضافی دفع شوند. موادی چون استوقودوس، خاکشیر، گل محمدی و سنا.

شیرینی های طبیعی : متخصصان طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از سردی مزاج در پاییز، مصرف شیرینی های طبیعی را توصیه می کنند. مصرف این شیرینی ها سبب تامین گرمای لازم برای بدن می شود.

گوشت های مناسب : متخصصان طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از سردی مزاج در پاییز، توصیه می کنند تا جایی که ممکن است از مصرف گوشت گاو که سودازاست، پرهیز کنید و به جای آن از گوشت های معتدل مانند گوشت بره استفاده نمایید.

خوراکی های خشک: در فصل پاییز شاهد عوارض خشکی بدن هستیم که برای کاهش آن، بهتر است از مصرف خوراکی های خشک مانند غذاهای سرخ شده و کبابی بپرهیزید. خوراکی های خشک عبارتند از:کنسروها و کمپوت ها، فست فود، ادویه های تند و تیز، سرخ کردنی ها، غذاهای مانده و ....

حمام رفتن زیاد : متخصصان طب سنتی توصیه می کنند افراد در فصل پاییز، بهتر است از حمام رفتن زیاد اجتناب کنند.

میوه های فصل پاییز :در پاییز از مصرف میوه های تابستانی و مصرف میوه های سردخانه ای اجتناب کنید و میوه هایی که در منطقه زندگی تان رویش پیدا می کند، را استفاده کنید.

مواد غذایی با طبیعت گرم و تر :مواد غذایی چون گوشت گوسفند، مویز، هویج، زیتون، خرما، عسل، حلوای طبیعی، مغز خشکبار برای فصل پاییز بسیار مناسب هستند.

تحرک بدنی :برای کاهش سردی مزاج و افزایش انرژی در پاییز، ورزش کنید. ورزش با دفع رطوبت اضافه بدن و کاهش این رطوبت، احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

نوشیدنی های طبع گرم :در فصل پاییز هرگز ناشتا آب سرد ننوشید و از نوشیدنی هایی مانند عسل و دم نوش هایی مانند بابونه و آویشن، استفاده کنید.


توصیه های مهم

  • از مصرف خودسرانه داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و کورتون ها پرهیز کنید.

  • بدنتان را گرم نگه دارید و خواب کافی و مناسب داشته باشید.

  • از مصرف خوردنی هایی که موجب افزایش سردی و تری بدن می شوند، بپرهیزید.

  • از سوپ ها و آش های ساده و گرم استفاده نمایید.

  • مصرف یک لیوان آب گرم به همراه آب لیمو و عسل را فراموش نکنید.


بیشتر بخوانید:

طب سنتی و لاغری  
 دمنوش خواب آور
 بوی بد پا
 افزایش میل جنسی

برچسب ها

حساسیت_تنفسی پاییز حساسیت_پاییزه سرماخوردگی پاییزوطب_سنتی پاییزوبیماری طب_سنتی_ودرمان_بیماری

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما