امروز شنبه 10 آبان 1399

باورهای رایج اما اشتباه در مورد لاغری

دوشنبه 17 شهریور 1399
5 دقیقه مطالعه
باورهای رایج اما اشتباه در مورد لاغری

کدام روش ها در مورد لاغری اشتباه است؟

افراد امروزه توجه بیشتری به سمت تناسب اندام و برنامه غذایی خود و همچنین تحرکات بدنی نشان می‌دهند. در این بین تعداد زیادی هستند که با وجود پیروی از رژیم‌های لاغری و همچنین داشتن تحرکات بدنی، بازهم جواب مناسبی را دریافت نمی‌کنند و نمی‌توانند به وزن ایده آل خود برسند. چاقی معضلی بسیار بزرگ در جامعه امروزی است که نه‌تنها در کشور ما بلکه در کشورهای پیشرفته نیز دیده می شود و بخش عظیمی از سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می دهد.

آمار نشان می دهد که حدود ششصد میلیون فرد بزرگسال و صد ملیون کودک مبتلا به چاقی هستند و این آمار می‌تواند نشان‌دهنده شیوه زندگی ناسالم در بین افراد باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که همراه با رژیم غذایی ورزشی که انجام می دهید، باز هم به تناسب اندام دلخواه خود نمی‌رسید، بهتر است رژیم خود را سخت‌تر و حرکات ورزشی خود را بیشتر نکنید بلکه اول ریشه و علت این شکست را پیدا کنید.

با شناسایی علت توقف کاهش وزن، می توانید با اقدامی مؤثر، دوباره مسیر پیشرفت به سمت تناسب اندام و لاغری را طی کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی در رابطه با راهکارهایی بگوییم که به اشتباه وارد توصیه‌های مفید لاغری شده‌اند و می‌توانند جلوی تناسب اندام را گرفته و تلاش‌های شما را با شکست مواجه کنند. پس اگر شما هم به دنبال رسیدن به تناسب اندام هستید و این راه برای شما دشوار شده است، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید تا شاید دلیل حقیقی این توقف را بیابید.


اشتباهات کاهش وزن

تمام کالری‌ها را به یک چشم می‌بینید

درست است که در رابطه با تناسب اندام و کاهش وزن، تاکید زیادی بر روی کالری‌ها می‌شود اما همه کالری ها مانند هم نیستند به طور مثال خوردن صد کالری بستنی مانند خوردن صد کالری سبزیجات نیست و تاثیر یکسانی بر روی بدن شما در زمینه انباشته شدن توده‌های چربی و یا ساخت عضله ندارد. چیزی که در رابطه با کاهش وزن و تناسب اندام و کالری‌های مصرفی برای متخصصین تغذیه مهم است، دقت در میزان انسولین ترشحی در بدن است. میزان انسولین ترشح شده وابسته به نوع کالری مصرفی شما است.

هنگامی که شما با کالری مصرفی خود باعث ترشح انسولین زیادی می‌شوید، درحقیقت هیچ چربی را از بین نبرده و برعکس باعث انباشته شدن چربی‌ها می‌شوید. کربوهیدرات‌های ساده از مهمترین کالری‌هایی هستند که باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می‌شوند. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید کالری‌های مصرفی پروتئینی مخصوصاً لبنیات، باعث افزایش سطح انسولین در بدن می شوند. افراد زیادی استفاده از شیر و لبنیات زیادی را برای رسیدن به تناسب اندام مفید می دانند اما بهتر است سعی کنید لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی خود قرار دهید.


فراموش کردن توده بدنی

اگر شما یک برنامه غذایی سالم دارید که کالری روزانه شما را نسبت به حالت طبیعی اندکی کاهش می دهد و در کنار آن ورزش‌های هوازی هم انجام می‌دهید اما روند کاهش وزن شما متوقف شده است، دلیل آن تنها یک چیز است شما توجهی به توده بدنی خود ندارید. هرچه توده بدنی افزایش پیدا کند، متابولیسم کاهش پیدا کرده و اثری مستقیم بر روی هورمون‌های بدن دارد. هورمون هایی چون انسولین و لپتین. این هورمون‌ها در رابطه با ذخیره یا آزادسازی چربی به سلول‌های بدن کمک می کنند.


تنها به ورزش‌های هوازی اهمیت می‌دهید

یکی از راحت‌ترین گروه ورزش‌ها، ورزش‌های هوازی است که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی انجام داد و اصولاً اولین انتخاب در کاهش وزن و رسیدن به یک تناسب اندام هستند اما ازآنجایی‌که انجام ورزش‌های هوازی آن هم به صورت مستمر، کار سخت و خسته‌کننده‌ای است، خیلی از افراد در نیمه راه نظم مربوط به انجام این ورزش‌ها را مختل می‌کنند و نمی‌توانند در این ورزش‌ها پایدار باشند. درحالی‌که ورزش‌های قدرتی مانند وزنه برداری یا استفاده از دمبل ها، می‌تواند در زمانی کوتاه‌تر، اثری بیشتر از ورزشی چون دویدن برروی تردمیل داشته باشد.


به تبلیغات اعتماد می‌کنید

قرص‌های چربی سوزی که در بازار وجود دارند، نمی‌توانند در طولانی مدت استفاده شوند این قرص‌ها اثرات ناخوشایندی بر روی سلامت افراد دارند. این چربی سوز ها می‌توانند باعث افزایش ناسالم ضربان قلب شوند و اصولاً هیچ متخصص تغذیه و پزشکی مصرف این قرص‌ها را توصیه نمی‌کند. بهتر است بجای استفاده از آن‌ها شیوه زندگی خود را سالم سازی کنید.


استرس‌های کنترل‌نشده دارید

هرچه استرس شما افزایش پیدا کند، هورمون کورتیزول هم به همان نسبت در بدن بیشتر ترشح می‌شود. هورمون کورتیزول اثری مستقیم بر روی اشتهای شما دارد و افزایش آن باعث افزایش پرخوری شده و شما را به سمت مواد قندی متمایل می‌سازد. اگر این افزایش هورمون به مدت زمان زیادی در بدن شما در سطح بالایی قرار بگیرد، می‌تواند باعث افزایش چربی های شکمی شود.


اشتباهات کاهش وزن

انجام تلاش‌های بیش از حد

بدن شما همیشه نیاز به یک ریکاوری و استراحت در بین حرکت‌های ورزشی و یا رژیم‌های غذایی دارد. اگر شما بیش از حد ورزش کنید، توده چربی در بدن شما تغییری نمی‌کند. شما نیاز دارید که بین تمرین‌های ورزشی خود از زمان‌های استراحت برای آماده‌سازی مجدد بدن استفاده کنید. همچنین در رژیم های غذایی روزهای آزاد برای شما در نظر گرفته شود. جالب است بدانید که ورزش‌های سخت و بدون استراحت می‌تواند باعث افزایش چربی در بدن شود!


خواب کافی ندارید

یکی از مواردی که بسیار مورد اهمیت قرار دارد، خواب مناسب باکیفیت بالا است. کمبود خواب می‌تواند عملکرد هورمون‌ها را با اختلال روبرو سازد. مخصوصاً هورمون‌هایی که مربوط به اشتها هستند. هورمون گرلین که باعث ایجاد گرسنگی در شما می‌شود و هورمون لپتین که احساس سیری را به شما می‌دهد. خواب ناکافی باعث بالا رفتن سطح گرلین و پایین آمدن سطح لپتین می‌شود و شما را به یک پرخوری کاذب مبتلا می‌سازد. خواب کافی یک خواب هفت تا هشت ساعت در روز است.


هرچه بیشتر غذا بخورم، بیشتر چربی می سوزانم!

یک رژیم نام آشنا به نام رژیم روزه‌داری در بین رژیم‌های لاغری وجود دارد که روشی شگفت‌انگیز در زمینه چربی سوزی است. این رژیم باعث می‌شود که ترشح انسولین در بدن پایین بیاید و این پایین آمدن سطح انسولین، باعث آزاد کردن گلوکاگون می شود. درنتیجه این فرایند نمی‌گذرد چربی در بدن شما تشکیل شود. در این رژیم افراد به جای وعده‌های غذایی چهارصد کالری در روز، در انتهای روز یک وعده غذایی هزار و ششصد کالری مصرف می کنند. البته این رژیم در کوتاه‌مدت می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد مانند یک ماه روزه‌داری اما افرادی که فکر می‌کنند در طول روز می‌توانند وعده‌های غذایی خود را بمراتب بیشتر کرده و همان کالری یک وعده را مصرف کنند، با شکست در رژیم غذایی خود مواجه خواهند شد.


روزانه خود را وزن می کنید

وزن کردن روزانه، باعث توقف لاغری نمی‌شود اما می‌تواند به‌راحتی اعتمادبه‌نفس و انگیزه شما را از بین ببرد. کاهش وزن به تدریج اتفاق می‌افتد و شما نمی‌توانید هر روز شاهد تغییراتی در لاغری باشید. عوامل خاصی در این لاغری مؤثرند مانند دوران قاعدگی حجم عضله سازی که در تمرینات قدرتی اتفاق می‌افتد و شما با تغییر سایز بیشتر مواجه می شوید تا تغییر وزن. درنتیجه بهتر است تنها یک بار در هفته وزن کشی را انجام دهید.


 بیشتر بخوانید:

رژیم های عجیب لاغری
آب کردن غبغب
ورزش های ضد گرسنگی 
  آب کردن پهلو
  رنگ ها و اشتها
  افزودنی های خطرناک 

برچسب ها

رژیم_لاغری تناسب_اندام لاغری خواب_ولاغری عضله_سازی چاقی چاقی_هورمونی اشتباهات_لاغری

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما