امروز جمعه 2 آبان 1399

با شیوع آنفولانزا، چه بخوریم؟

دوشنبه 10 شهریور 1399
5 دقیقه مطالعه
با شیوع آنفولانزا، چه بخوریم؟

هنگام ابتلا به آنفولانزا برنامه غذایی چگونه باید تنظیم شود؟

همانطور که می دانید پزشکان و جامعه بهداشت منتظر ورود ویروس آنفولانزا و همزمانی این ویروس با کرونا ویروس هستند و درمورد این اتفاق بسیار نگرانند. شاید بهتر باشد با بالا بردن آگاهی‌های خود در رابطه با بیماری آنفلوانزا و باید و نبایدهای آن، خطرات احتمالی این همزمانی را کاهش دهیم. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از نکات تغذیه‌ای در صورت ابتلا به آنفلوانزا و پیشگیری از آن صحبت کنیم پس اگر شما هم خواهان این هستید که اطلاعات خود را از منبعی معتبر به روز رسانی کرده و به پیشگیری بپردازید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

ویروس آنفولانزا مدت زمان زیادی است که همراه با ما بوده و واکسن آن هم تولید شده است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که با زدن واکسن آنفولانزا، به این بیماری دچار نشوید. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رابطه با آنفولانزا و کرونا به یک صورت است و می‌توان رعایت قانون فشم (فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها و ماسک) را برای هر دو بیماری توصیه کرد. در رابطه با آنفلوانزا مورد مثبتی که وجود دارد، شناخت اثرات داروهایی است که پزشکان در صورت ابتلای فرد، تجویز می کنند.


در زمان آنفولانزا چه بخوریم؟

یک مورد خیلی مهم در رابطه با بیماری آنفلوانزا، رعایت برنامه غذایی سالم است. راه اصلی پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا همان رعایت قوانین فشم و تقویت سیستم ایمنی بدن است. درنتیجه نیاز است تا در این دوران تمام مواد مغذی که می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود، در در برنامه غذایی گنجانده شوند. بعضی از مواد غذایی که در ادامه از آن‌ها نام خواهیم برد، در صورت ابتلا به آنفولانزا، عوارض را کاهش بخشیده و در روند درمان کمک‌کننده هستند.

مرکبات

بهترین دارو برای تسکین علائم آنفولانزا و یا پیشگیری از آن ویتامین C شناخته شده که تحقیقات نشان داده در صورت ابتلا به سرماخوردگی، ویتامین C می‌تواند علائم را کاهش داده و باعث بهبودی شود. البته توصیه می‌شود که برای دریافت ویتامین C از آب میوه استفاده نکرده و میوه ها را به‌صورت کامل میل نمایید. از آنجایی‌که آب میوه قند بالایی دارد و همچنین از فیبر کمتری نسبت به خود میوه برخوردارند، درنتیجه هرگز نمی‌تواند جایگزین خود میوه شود.


در زمان آنفولانزا چه بخوریم

فلفل دلمه‌ای

جالب است بدانید که فلفل دلمه‌ای بیشتر از مرکبات می تواند ویتامین C را به بدن شما برساند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. در بین فلفل دلمه ای ها فلفل دلمه قرمز مواد مغذی بیشتری را دارد. فلفل دلمه‌ای را می‌توان به‌صورت خام یا همراه با پخت مواد غذایی استفاده کرد.

کلم بروکلی

عده زیادی از مزه کلم بروکلی خوش‌شان نمی‌آید اما باید بدانید تحقیقات اثبات کرده‌اند که کلم بروکلی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. کلم بروکلی حاوی سولفورافن است که برای مقابله با بیماری‌های آنفولانزا و سرماخوردگی نقش کمک کننده‌ای دارد این ماده می‌تواند آنزیم‌های موجود در سلول های ایمنی را فعال سازد. توصیه می‌شود کلم بروکلی به صورت خام مصرف شود و اگر خام آن را دوست ندارید، می‌توانید به صورت بخارپز مصرف کنید.

سیر

تحقیقات وسیعی در زمینه خواص سیر صورت گرفته است و نشان داده می‌تواند در دوره بهبود سرماخوردگی کمک کننده باشد و علائم را کنترل کند. همچنین سیر اثری مثبت بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. استفاده از سیر در بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی، مغزی و آلزایمر هم توصیه می شود.

اسفناج

اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است که هر دوی این موارد برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد نیازند. بهتر است اسفناج به صورت خام در انواع سالاد یا اسموتی استفاده شود. همچنین سبزیجات برگ سبز هم خاصیت اسفناج را دارند.

بادام

بادام را می‌توان یک غذای کامل دانست زیرا سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و بهترین دوست برای سیستم ایمنی بدن. بهتر است پوست قهوه ای بادام را از آن جدا نکنید زیرا بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها در پوست بادام قرار دارد.

چای

چای سیاه، سفید و سبز هر کدام  خواص مربوط به خودشان را دارند اما چیزی که اهمیت دارد وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در چای است که برای بیماری‌هایی چون سرماخوردگی، آنفولانزا، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان می‌تواند استفاده شود. البته در حد تعادل زیرا استفاده بیش از حد آن هم ضرر دارد.

سوپ

بهترین غذا برای دوران بیماری است که می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کند و یک غذای مقوی، زود هضم و با حجم کم است.


در زمان آنفولانزا چه بخوریم

این غذاها را نخورید

همان‌طور که اشاره کردیم بسیار مهم است که در مواجه شدن با بیماری‌ها، رژیم غذایی سالم را رعایت کنید تا گلبول های سفید بدن بتوانند زودتر با عوارض بیماری مقابله کند و دوران بهبودی را سریع‌تر بگذرانید. در کنار غذاهایی که خوردن آن‌ها توصیه می شوند، مواد غذایی هم وجود دارند که در بیماری‌ها بهتر است استفاده نشوند که ما در ادامه به این مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که بهتر است در صورت ابتلا به آنفلوانزا، مصرف آن‌ها را تا بهبودی کامل، متوقف نمایید.

لبنیات

ماست های پروبیوتک می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بسیار کمک‌کننده باشند اما اگر احساس کردید که لبنیات خلط گلوی شما را بیشتر و غیر قابل تحمل می‌کنند،  بهتر است آن را به صورت کوتاه‌مدت متوقف نمایید وگرنه وجود لبنیات با پروتئین و ویتامین D که دارد می‌تواند برای مقابله با عفونت‌ها بسیار کارساز باشد.

قهوه

با بروز سرماخوردگی و آنفلوانزا، بدن مقدار زیادی از آب خود را از دست می دهد و در این دوران ممکن است بدن دچار کمبود املاح شود درنتیجه بهتر است نوشیدنی هایی با کافئین بالا مانند قهوه که آب بیشتری را دفع می‌کنند، در این دوران استفاده نشوند.

ادویه‌ها

با ایجاد سرماخوردگی و آنفولانزا، مخاط‌های دهان، حلق و بینی دچار التهاب می‌شوند که این التهاب همان واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس بیگانه است. بهتر است در این دوران غذاهای چرب، بودار، پرادویه و سرخ کرده را کنار بگذارید که باعث التهاب بیشتر مخاط حلق، دهان و بینی می‌شوند. هرچه این التهاب بیشتر شود، مخاط‌ها در معرض صدمات بیشتری قرار می‌گیرند و شرایط برای بیمار بدتر می شود.

شکر

شکر و شیرینی‌ها می‌توانند خود باعث التهاب شوند. التهاب گلبول‌های سفید خون او را ضعیف کرده و فرد دارای یک سیستم ایمنی بدنی ضعیف می‌شود و ازآنجایی‌که وجود این گلبول‌ها در هنگام بیماری بسیار لازم و ضروری است، بهتر است در این دوران از مصرف شیرینی و شکر پرهیز شود.

کربوهیدرات‌های ساده

کربوهیدرات‌ها ساده مانند پاستا، آرد سفید و برنج، قند خون را به سرعت بالا می‌برند و اثر التهابی مانند شکر دارند. بنابراین بهتر است آن‌ها را حذف کرده و کربوهیدرات پیچیده ماننده دانه های گندم کامل و برنج قهوه‌ای را جایگزین آن نمایید.

غذاهای چرب

تحقیقات نشان داده غذاهای چرب می‌توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند و همچنین باعث التهاب شوند. این دسته از غذاها هضم پروتئین و کربوهیدرات را کند کرده و اختلالات گوارشی را ایجاد می‌کنند.



بیشتر بخوانید:

آنفولانزای معده 
  آنفولانزا در بارداری
  تقویت ریه
  بیماری های واگیر مانند کرونا

برچسب ها

کرونا خواص_مواد_غذایی درمان_کرونا کروناآنفولانزا قانون_فشم پیشگیری_ازآنفولانزا درمان_آنفولانزا موادغذایی_درکرونا همزمانی_کروناوآنفولانزا درمان_آنفولانزا_باتغذیه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما