امروز جمعه 9 آبان 1399

کنکور و کرونا

دوشنبه 27 مرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
کنکور و کرونا

توصیه های مناسب جهت کنکور همراه با کرونا

این روزها همه موارد زندگی مردم دنیا تحت تاثیر کرونا ویروس قرار گرفته‌است. در رابطه با کنکور هم این موضوع صدق می کند و اتفاقاتی در این زمینه افتاده است که هیچ سال شاهد آن نبوده‌ایم. تعویق کنکور که به همراه کرونا ویروس توانسته استرس زیادی را به کنکوری‌ها و خانواده‌های آن‌ها وارد کند. شاید بتوان گفت در این فرصت کوتاه تنها راه ممکن برای در امان ماندن از این ویروس و همچنین گذشتن از سد کنکور، اصلاح سبک زندگی است.

می توان اصلاح سبک زندگی را در چهار مورد خلاصه کرد خواب مناسب، داشتن تحرک، توجه به وضع گوارش و سیستم ایمنی بدن. ما در این مقاله سعی بر این داریم که در این فرصت باقی‌مانده تجربیات متخصصین را در مورد مهار استرس کنکور و پیشگیری از کرونا ویروس را در اختیار شما همراهان عزیز مجله پزشکی قرار دهیم شاید که با این توصیه‌ها کمکی کوچک به دوستان کنکوری داشته باشیم که امسال سال عجیبی را داشتند.

خوابیدن مناسب باکیفیت بالا می‌تواند استرس را تا حد زیادی کنترل کند و همان‌طور که قبلاً هم گفته ایم سیستم ایمنی بدن ارتباط معکوس با میزان استرس دارد. هرچه میزان استرس کاهش پیدا کند، سیستم ایمنی قوی‌تر خود را نشان می دهد و همچنین با استرس پایین، تمرکز بیشتر می‌شود. می توان دانش آموزانی را در این رقابت برنده دانست که توانسته‌اند خواب خود را تنظیم کنند و در کنار آن تحرکی هرچند کوتاه مانند پیاده‌روی پانزده دقیقه‌ای در روز دارند. خواب به همراه تحرک باعث تقویت حافظه، تمرکز و افزایش جریان خون مغزی می‌شود.


توصیه های مناسب جهت کنکور همراه با کرونا

توصیه‌های مهم به داوطلبانی که اختلالات گوارشی دارند

در بین داوطلبین کنکور حتماً گروهی وجود دارند که از مشکلات گوارشی رنج می‌برد مانند داشتن یبوست. چیزی که حائز اهمیت است برطرف کردن این مشکل تا روز کنکور با استفاده از توصیه های تغذیه ای است که در روزهای مانده بهتر است از داروهای شیمیایی استفاده نشود. بهترین راه برای درمان سریع یبوست، استفاده از انجیر تازه است. می توانید قبل ازهر وعده غذایی خود دو تا سه عدد انجیر میل کنید.

البته طبق گفته متخصصین تغذیه افرادی که لاغرند، موهای خشک و شکننده دارند و پوستشان تیره است برای رفع یبوست خود بهتر است بجای انجیر از خاکشیر استفاده کنند. برای تهیه خاکشیر ابتدا آن را بخوبی شسته و سپس دو قاشق غذاخوری از آن را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و برای شیرین کردن آن از عسل استفاده کنید. البته این معجون باید ناشتا خورده شود.


تمرینات تنفسی

متخصصین در روزهای باقی مانده تا کنکور توصیه‌های فراوانی برای داوطلبین داشته‌اند که مهم‌ترین آن تمرین‌های تنفسی است. داوطلبین با توجه به شرایط موجود و انتقال سریع کرونا ویروس، مجبورند چهار ساعت آزمون را با ماسک طی کنند و مطمئناً این موضوع می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند. درنتیجه تمرینات تنفسی در این مورد کمک بزرگی را به شما می کند. برای اینکار به طور میانگین روزی پنج نفس عمیق بکشید و با هر نفس، اکسیژن را کامل به انتهای ریه‌های خود برسانید. تنفس عمیق اکسیژن رسانی را بهبود بخشیده و به دنبال آن استرس را هم کاهش می دهد.


توصیه های مناسب جهت کنکور همراه با کرونا

تغذیه کنکوری‌ها

با وجود کرونا بهتر است روزهای مانده تا کنکور تغذیه داوطلبین سالم، مقوی، مغذی و کم حجم باشد به‌طور مثال غذاهای آماده، حجیم، گوشت‌های فرآوری شده، انواع سس ها و نوشابه‌ها از برنامه غذایی آن‌ها کنار گذاشته شود و درعوض از غذاهایی استفاده شود که باعث تقویت قلب و مغز شود و همچنین به سلامت ریه کمک کند. برای صبحانه بهترین غذایی که توسط تمامی متخصصین توصیه می شود، تخم مرغ است.

زرده تخم‌مرغ، خون‌رسانی را افزایش می دهد و سفیده آن پروتئین خوبی به بدن شما می رساند. کنار آن می توانید از مربای سیب استفاده کنید که به وضعیت گوارش شما کمک شایانی می‌کند. شاید بهتر باشد برای روز کنکور حریره بادام را برای صبحانه امتحان کنید. حریره بادام طبق تحقیقاتی که انجام‌شده می‌تواند حافظه را تقویت کرده، خون‌رسانی را بهبود بخشد و همچنین انرژی خوبی را به شما برساند. برای تهیه آن می‌توانید از آرد برنج، گلاب، پودر بادام، کمی نبات و آب استفاده کنید.

میان وعده مقوی شیره بادام می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و در بین درس خواندن‌های مداوم به شما کمک کند. برای تهیه آن مغز بادام‌ را در کمی آب خیس کنید تا بتوانید پوست قهوه ای آن را جدا کنید و سپس مغز بادام را له کرده با مخلوط گلاب، عسل و زعفران نوش‌جان کنید. این معجون نشاط ‌آور و تقویت کننده حافظه است. فالوده سیب هم یک میان وعده بسیار مناسب است که شرایط گوارشی شما را هم بهبود می‌بخشد.

در وعده‌های غذایی این چند روز مانده به کنکور بهتر است از غذاهایی استفاده شود که دیرهضم نباشند و خواب را دچار اختلال نکنند. در وعده های غذایی از برنج کمتری استفاده شود و به جای آن گوشت کم چرب، بلدرچین، کبک آب‌پز یا کبابی و مرغ کبابی اضافه شود که هضم راحت‌تری داشته، پروتئین خوبی را به بدن می‌رسانند و باعث تقویت حافظه می‌شوند.


این مواد غذایی را کنار بگذارید

  • طبق گفته متخصصین تغذیه بهتر است در روزهای نزدیک به کنکور، از ترشی استفاده نشود زیرا باعث ضعف سیستم عصبی شده و فرد مصرف‌کننده دچار فراموشی‌های کوتاه‌مدت می شود.

  • شیرینیجات و غذاهای شور حذف شود.

  • بجای سالاد با سس پرچرب و دسر های شیرین، می‌توانید از زیتون و سبزی خوردن در کنار غذای خود استفاده کنید.


کاهش استرس

ما در ادامه چند راه ساده را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌تواند در این روزهای پر تنش، استرس شمارا کاهش دهد:

  • بوییدن سیب، گل مریم، به، بهارنارنج، گلاب و بیدمشک

  • شب‌ها کنار خود یک سیب معطر قرار دهید و یا روی بالش خود روغن گل سرخ بریزید.

  • دمنوش‌هایی که می‌توانند استرس را کنترل کنند، استفاده کنید. دمنوش سیب، به و بادرنجبویه مناسب است البته افرادی که لاغرند، بهتر است در مصرف دمنوش هایی که دارای زعفران است احتیاط کنند که دچار تپش قلب نشوند.

  • زنجبیل توصیه متخصصین تغذیه و طب سنتی است اما نباید آن را بسیار زیاد استفاده کنید زیرا خود می تواند اضطراب را بیشتر کند.

  

برچسب ها

کرونا تغذیه_سالم کروناوتغذیه تقویت_سیستم_ایمنی کروناوکنکور کنکور استرس_وکنکور تمرین_تنفسی کنترل_استرس_کنکور

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما