امروز یکشنبه 11 آبان 1399

جایگزین آب در تابستان

جمعه 24 مرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
جایگزین آب در تابستان

نوشیدنی‌های خوب و بد تابستان کدامند؟

 در تابستان با گرم شدن هوا و بالا رفتن تعریق، نسبت به فصل‌های دیگر، نیاز بدن به مایعات، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند همچنین نوشیدن آب باعث رفع خستگی شده و مواجه شدن بدن با کم آبی، مشکلات شدیدی را به‌همراه خواهد داشت. توصیه متخصصین در این روزها، هیدراته نگه داشتن بدن است یعنی تأمین آب مورد نیاز آن. اما شاید گاهی نتوانید بتور مداوم از آب استفاده کنید و دنبال جایگزین هایی مناسب باشید.

هرچه فعالیت شما بیشتر می شود تعریق بالاتر رفته و شما نیاز بیشتری به نوشیدن آب پیدا می کنید. اما تنها راه هیدراته نگه داشتن بدن استفاده از آب نیست و می‌توان مایعات دیگر را هم جایگزین آب کرد. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از نوشیدنی هایی بگوییم که شاید فواید بیشتری از آب در روزهای گرم تابستانی دارند پس برای شناختن آن‌ها ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. در ادامه به نوشیدنی‌های جایگزین اشاره خواهیم کرد که توسط متخصصین تغذیه مورد تایید قرار گرفته‌اند.


آب‌میوه‌های طبیعی

شاید نتوان به صورت مداوم از آب‌میوه ها به جای آب استفاده کرد اما بهتر است گاهی این کار را انجام دهید. بطور مثال یک لیوان آب سیب تازه تهیه کرده مقداری زنجبیل به آن اضافه کنید خواهید دید که این نوشیدنی برای شما انرژی بسیار خوبی را بدنبال خواهد داشت. برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند و نمی‌توانند قند زیادی را مصرف کنند، توصیه ما این است که آب میوه خود را با مقداری آب مخلوط کرده تا رقیق شود.

اگر آب‌میوه خود را با آب قاطی کنید، نه‌تنها قند آن را تنظیم می‌کند بلکه مدت زمان بیشتری بدن را هیدراته نگه می‌دارد. بهتر است به‌هیچ‌وجه از آب‌میوه‌های موجود در بازار استفاده نکنید زیرا آن‌ها حاوی کنسانتره، شربت ذرت، رنگ مصنوعی و فروکتوز بالا هستند که برای سلامت شما ضرر دارند.


سوپ

سوپ سبزیجات یک غذای بسیار مناسب برای روزهای گرم تابستان است که می‌تواند به‌علت داشتن آب مناسب، بدن شما را در حالت هیدراته قرار دهد و در کنار آن مواد مغذی خوبی را به بدن برساند. هرچه مواد استفاده شده در سوپ سبزیجات شما سالم‌تر و مقوی تر باشد، این اثربخشی بالاتر می رود. به‌عنوان یک میان وعده در میان ساعت‌های صبح یا بعدازظهر سوپ سبزیجاتی که دارای کاهو، گوجه فرنگی، کرفس و کدو سبز باشد، می‌تواند انرژی شما را تامین کند.


نوشیدنی تابستانه

اسموتی

اسموتی ها را می‌توان بجای آب استفاده کرد اما نه همیشه. اسموتی میوه هایی چون آناناس، تمشک، هلو، آلو، هندوانه و زغال اخته بدن شما را بخوبی هیدراته نگه می‌دارد اما بهتر است داخل اسموتی های خود از موادی چون شیربرنج، لبنیات و شیره بادام استفاده نکنید تا اسموتی سالم تری را داشته باشید.


آب نارگیل

آب نارگیل یک نوشیدنی گرمسیری است و می‌توان آن را بهترین جایگزین آب در روزهای گرم تابستان دانست. متخصصین می‌گویند بهترین نوشیدنی پس از تمرینات ورزشی که می‌تواند بدن را به حالت تعادل هیدراتاسیون برگرداند و همچنین حاوی مواد معدنی و مغذی ارزشمندی باشد، آب نارگیل است. البته توصیه ما مانند تمامی موارد دیگر به استفاده از آب نارگیل های طبیعی است نه مواردی که در بازار وجود دارد.


دمنوش ها

هنگامی که شما زمان زیادی برای تهیه آب میوه، اسموتی ها و موارد دیگر را ندارید، می توان به سراغ دمنوش‌ها رفت که با خواص آرام بخشی و همچنین تأثیرات مثبت بر گوارش می‌توانند همراه خوبی برای روزهای گرم تابستانی باشن. بهترین دمنوش‌های تابستان چای بابونه، چای نعنا و گزنه هستند.


شیرهای کم‌چربی یا فاقد چربی

شاید عده زیادی نتوانند در هوای گرم از شیر استفاده کنند اما می‌توان گفت که شیر یکی از بهترین نوشیدنی ها مخصوصاً برای افراد ورزشکار است که هم می‌تواند میزان آب بدن را تامین کند و هم پروتئین و مواد معدنی مناسبی را به بدن برساند. بهتر است آن را به صورت خنک، ولرم و یا حتی با افزودنی‌هایی مانند پودر کاکائو امتحان کنید.


آب سبزیجات

آب سبزیجات را می‌توان در همه برنامه‌های غذایی قرار داد زیرا کالری بالایی ندارند و می‌توان بدون دغدغه و نگرانی از آن‌ها استفاده کرد و یک جایگزین مناسب آب است. آب سبزیجات سدیم بالایی دارند و این تنها نکته منفی در استفاده زیاد از آب سبزیجات است. شما می توانید روزانه یک لیوان آب کرفس را به همراه چند قطره آب لیموی تازه و آب سیب یا هویج نوش جان کنید.


آبگوشت ساده

آبگوشت مرغ، گوشت و یا سبزیجات می‌تواند یک جایگزین بسیار مقوی و پر فایده به جای آب باشد و همچنین کالری کمی دارد و سرشار از مواد معدنی مناسبی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر است و همچنین مقداری از پروتئین مورد نیاز شما را تامین می‌کند. درنتیجه گاهی می‌توان در میان وعده‌ها از آبگوشت‌های کم نمک استفاده کرد.


آب‌های طعم دار

آب طعم دار را نیازی نیست که از بازار با هزینه بالای تامین کنید فقط کافی است داخل پارچ آب خود مقداری لیمو، زنجبیل، خیار، پرتقال و نعنا اضافه کرده و با این نوشیدنی بدن خود را سم‌زدایی کنید.


نوشیدنی تابستانه

آب لیمو

شربت آب‌لیمو می‌تواند آب‌رسانی بدن را بخوبی انجام دهد و در کنار آن ویتامین C مورد نیاز را برای بدن تامین کند.


آب خیار

خیار میوه ای است که مقدار زیادی از آن را آب تشکیل داده و به عنوان مرطوب کننده در زمینه پوست و مو استفاده‌های فراوانی بعنوان آب‌رسان و مرطوب کننده از آن می شود. نود درصد از خیار را آب تشکیل می دهد می‌توانید آب خیار را با مقداری نعنا و لیموترش مخلوط کرده و دو لیوان در روز نوش‌جان کنید. آب چغندر هم بسیار مناسب است و به‌عنوان یک تصفیه خون کاربرد فراوانی دارد.


خاکشیر

یکی از نوشیدنی‌هایی که از قدیم‌الایام مورد توجه بسیار زیادی قرار می‌گیرد و به عنوان دارویی برای بهبود عملکرد گوارش استفاده می شود. خاکشیر حاوی مقدار مناسبی از ویتامین C است و خوردن آن می‌تواند تشنگی شما را از بین ببرد. بهتر است شربت خاکشیر خود را بدون شکر و قند تهیه کنید تا کالری کمتری داشته باشد.


تخم شربتی

تخم شربتی در طب سنتی بسیار مورد توجه است و تحقیقات نشان داده که دانه‌های ریز آن پنج برابر شیر، کلسیم دارند همچنین چون آب را در خود نگه می‌دارند، مدت زمان بیشتری می‌توانند بدن شما را هیدراته نگه داشته و شما دیرتر احساس تشنگی کنید.


چای و قهوه

چای و قهوه می‌تواند باعث افزایش ادرار شما شده و آب بیشتری را از دست بدهید درنتیجه در خوردن آن تعادل را رعایت کنید و سعی کنید قهوه خود را کم کالری بدون استفاده از خامه و شکر نوش‌جان کنید و همچنین چای کم‌رنگ و بدون قند استفاده کنید. چای و قهوه را داغ ننوشید زیرا حرارت بدن شما را بالا می‌برد و در روزهای تابستان مورد مناسبی نیست.


نکات مهم

هرگز نوشیدنی های تابستانی خود را یخ نخورید و یا این‌که هنگام استفاده، لیوان خود را پر از یخ نکنید زیرا باعث اختلالات گوارشی شده و دردهای معده را برای شما به دنبال خواهد داشت.

بهتر است از نوشیدنی‌هایی که حاوی قند بالایی هستند، استفاده نکنید زیرا نمی‌توانند عطش شما را برطرف کنند و با وجود استفاده از آن‌ها شما دوباره احساس تشنگی خواهید داشت.

بهتر است نوشیدنی‌هایی چون قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و همچنین نوشیدنی های شیرین را جایگزین آب نکنید.


بیشتر بخوانید:

افزودنی های خطرناک  
  با این خوراکی ها خوش اخلاق شوید
  تقویت سیستم ایمنی بدن در تابستان
  طرز تهیه چای ماسالا در روزهای کرونایی

برچسب ها

خواص_مواد_غذایی تغذیه_سالم تابستان کمبودآب کم_آبی_بدن جایگزین_مناسب_آب مایعات_تابستانه دمنوش_های_تابستانه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما