امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

راهکار مصرف خوراکی های ناسالم!

چهارشنبه 15 مرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
راهکار مصرف خوراکی های ناسالم!

 مصرف کدام خوراکی‌ها را محدود کنیم؟

امروزه توجه بیشتری به برنامه غذایی و رژیم های لاغری و چاقی می شود بطوری که عده زیادی از افراد مخصوصاً در قشر جوان، کالری مصرفی خود را چک کرده و در مورد سلامت مواد غذایی، آگاهی‌های بیشتری را کسب می‌کنند. رژیم‌های غذایی سالم هرگز شما را از مواد غذایی محروم نمی کند و کالری روزانه تان را پایین تر از حد مجاز، قرار نمی‌دهد. این که بگوییم مواد غذایی خوشمزه باید بطور کامل از برنامه غذایی شما حذف شوند، حرف بیهوده‌ای است زیرا نمی‌توان از لذت استفاده از این خوراکی‌ها گذشت.

البته می توان راه‌های سالم‌تری را برای مصرف این مواد غذایی پیدا کرد یا مواد جایگزین را انتخاب کرد. ما در ادامه قصد داریم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از نحوه صحیح مصرف مواد غذایی بگوییم که متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند به صورت محدودتری استفاده شوند. پس برای شناخت این مواد غذایی ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. ما از شما نمی‌خواهیم که این موارد را بطور کامل از برنامه غذایی خود کنار بگذارید بلکه بهتر است تغییرات سالمی را در سبک غذا خوردن خود ایجاد کنید و با این تغییرات، به جسم سالم‌تر و روحیه شادتری برسید.


پیتزا

ممکن است شما هم از افرادی باشید که خوردن پیتزا برای شما تفریح بزرگی است و هنگامی‌که می‌خواهید به خود هدیه بدهید، به مغازه پیتزافروشی می روید ما هم نمی‌خواهیم شما را از اینکار منع کنیم خوردن گاهی وقت‌ها پیتزا نه‌تنها سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد بلکه می‌تواند روحیه شما را شادتر کند اما این بدان معنا نیست که هر پیتزایی را برای خوردن انتخاب کنید.

شما می‌توانید به جای سفارش یک پیتزا با پنیر اضافی و پر از گوشت های فرآوری شده که می‌تواند چربی‌های اشباع‌شده و مقدار زیادی کالری را وارد بدن شما سازد، یک پیتزای نازک با پنیر کم به همراه یک ظرف سالاد سفارش دهید. خوردن ظرف سالاد قبل از پیتزا شما را زودتر به حس سیری می رساند و همچنین لذت خوردن پیتزا را هم در کنار آن خواهید داشت. پس خوردن پیتزا را لازم نیست از برنامه غذایی خود کنار بگذارید بلکه پیتزاهای سالم‌تری را انتخاب کنید.


چیپس سیب‌زمینی

چیپس سیب‌زمینی

چیپس سیب‌زمینی از مواد غذایی است که هنگام شروع به خوردن، نمی‌توانید به سادگی از آن دست بکشید. درنتیجه نمی‌توان گفت فقط چند دانه چیپس بردارید اما می‌توانید یک ظرف کوچک را انتخاب کرده و داخل آن را چیپس بگذارید و آن را بدون سس میل کنید و یا ظرف بزرگ‌تری را برداشته آن را با مخلوطی از چیپس و ذرت بو داده که کالری کمتر و فیبر بیشتری دارد، پر کنید. بهترین نوع چیپس، چیپسی است که شما در خانه با روغنی سالم تهیه می کنید.


پاستا

در رژیم‌های غذایی اصولا میزان کربوهیدرات پایین می‌آید و پاستا یک غذای خوش‌مزه و پر کربوهیدرات است. نگران نباشید شما می توانید پاستای خود را در برنامه غذایی تان نگه دارید اما به جای پاستای معمولی، از پاستایی استفاده کنید که از مواد سالم‌تری تهیه شده‌است مانند اسپاگتی که از کدو تهیه شده است و سس های کالری دار هم به آن اضافه نکنید. اگر کمی قطعات کباب ترکی بدون چربی را در کنار پاستای خود قرار دهید، زودتر سیر شده و همچنین طعم بهتری را به غذای شما می‌دهد.


غلات صبحانه

این روزها غلات صبحانه با برندهای متفاوتی در بازار یافت می‌شوند که می‌توان آن را یک غذای مملو از شکر و کربوهیدرات دانست درنتیجه مسلماً در گروه مواد غذایی سالم قرار نمی‌گیرند. اما غلات صبحانه‌ای که از جو تهیه شده‌اند، بعلت داشتن فیبر بالا، جذب کالری را کاهش داده و در کنار آن می توانند انرژی روزانه شما را تامین کنند درنتیجه بهتر است به مواد اولیه غلات صبحانه توجه بیشتری داشته باشید.


شکلات

شکلات‌ها همیشه جذب کننده اند و انواع متفاوتی دارند. آب‌نبات هایی با مواد نگهدارنده خطرناک، چربی های ناسالم و مملو از شکر که استفاده از آنها می تواند برای شما مضر باشد اما در کنار آن‌ها، شکلات هایی هستند که برای سلامت شما نه‌تنها ضرری ندارند بلکه مفید شناخته شده‌اند مانند شکلات تلخ که فشار خون را کاهش می‌دهند و همچنین برای پوست شما هم بسیار مناسبند.

درنتیجه لازم نیز شکلات خود را حذف کنید بلکه از شکلات‌های سالم‌تری استفاده کنید. مخصوصاً شکلات‌های تلخی که با آجیل‌ها یا میوه‌ها ترکیب شده‌اند که می‌توانند به سلامت بدن شما کمک شایانی کنند. منظور از شکلات تلخ، شکلاتی است که بالای 75 درصد آن را کاکائو تشکیل داده باشد.


سیب‌زمینی سرخ‌شده

سیب‌زمینی سرخ‌شده

سیب‌زمینی سرخ‌شده مانند چیپس سیب زمینی، می‌تواند جزء غذاهای مضر طبقه‌بندی شود. غذایی ناسالم اما به شدت تحریک کننده. اما در کنار آن سیب‌زمینی‌های کبابی کالری پایینی داشته و انرژی خوبی را برای شما تامین می کنند. یک پرس سیب‌زمینی سرخ شده 230 کالری دارد درحالی‌که  همان سیب‌زمینی به صورت کبابی یا آب‌پز، تنها 130 کالری دارد. همچنین بهتر است اگر از روی هوس سیب‌زمینی سرخ‌کرده استفاده می‌کنید، برای طعمدار کردن آن از سس گوجه استفاده کنید نه از سس‌های پرکالری و چرب.


دونات

دونات‌ها را می‌توان بمب شکری نامید که پس از مصرف باعث گرسنه‌تر شدن شما می‌شوند درنتیجه نمی‌توان گفت که  آن را به گونه‌ای متفاوت استفاده کنید زیرا دونات‌ها به‌طورکلی در دسته مواد مضر قرار دارند ما می‌توانیم توصیه کنیم به جای دونات در صبحانه خود از تخم‌مرغ استفاده کنید.


نان سفید

نان های سفید نسبت به نان‌های دیگر، فیبر پایین‌تری دارند درنتیجه شما بسرعت گرسنه می‌شوید و احساس سیری طولانی‌مدتی را نخواهید داشت و همچنین مواد مغذی داخل آن ناچیز است درنتیجه بهتر است بجای نان‌های سفید نان‌های سبوس‌دار را جایگزین کنید.


اسموتی ها

خوردن اسموتی ها بسیار خوب است مخصوصاً اگر به صورت سالمی تهیه شوند که می‌توان آن‌ها را بمب‌های انرژی نامید. اسموتی هایی که با گروه سبزیجات و میوه تهیه می شوند مغذی بوده و به‌عنوان یک میان وعده خوش‌مزه در نظر گرفته می شوند اما این کار اشتباهی است اگر هر روز بخواهید وعده های میوه ای خود را به صورت اسموتی مصرف کنید. خوردن میوه به صورت کامل فواید بسیار بیشتری دارد.


کچاپ

کچاپ سسی است که ماده اولیه آن‌ گوجه فرنگی است اما برای تهیه آن مقدار زیادی قند هم به آن اضافه می‌شود بنابراین بهتر است سس کچاپ خانگی را درست کنید و برای اینکار آب گوجه را بگیرید و بجوشانید تا غلیظ شود و مقداری فلفل به آن اضافه کنید. خواهید دید که یک سس بسیار خوش‌مزه را خواهید داشت.


کوکی‌ها

در مورد کوکی‌ها ما هیچ پیشنهادی نداریم و تنها توصیه ما این است که کوکی‌ها را به‌طور کامل کنار بگذارید. کوکی حاوی شکر، کربوهیدرات، چربی اشباع و مواد افزودنی هستند که تمامی آن‌ها برای سلامتی شما ضرر دارند پس می‌توان گفت مصرف کوکی‌ها اگر متوقف شوند، فواید بسیار زیادی برای شما خواهند داشت.


  بیشتر بخوانید:

جفت های خطرناک دارویی
  افزودنی خطرناک خوراکی
 لاغری شکم

ورزش ضد پیری
شناسایی ماهی کهنه از نو

برچسب ها

تغذیه تغذیه_مناسب تغذیه_سالم هوس_چیپس پیتزاسالم نحوه_خوردن_موادمضر اسموتی_ها دونات اطلاعات_تغذیه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما