منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
تغییر رنگ منی نشانه چیست؟
تغییر رنگ منی نشانه چیست؟

تغییر رنگ منی نشانه چیست؟

تاریخ انتشار:
10 مرداد 1399
زمان مورد نیاز:
16 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
5 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چه چیزهایی باعث می‌شود که مایع منی تغییر رنگ بدهد؟

رنگ مایع منی اصولاً سفیدرنگ است یا سفید مایل به خاکستری و یک بافت ژله ای دارد. البته منی می‌تواند با توجه به ژن، سلامت عمومی و همچنین نوع رژیم غذایی شما، تغییر رنگ و ظاهر بدهد. اگر تغییر رنگ منی همراه با علائم دیگری نباشد و درد یا اختلال دیگری را مشاهده نکنید، جای نگرانی ندارد. اما در صورت مشاهده با علائم دیگر که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

رنگ منی هم می تواند مانند رنگ ادرار و مدفوع، مهم باشد و باید رنگ آن مشاهده وبررسی شود. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، درمورد رنگ‌های مختلف و علائم هشداردهنده این تغییر رنگ ها، صحبت کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مایع منی

همان‌طور که گفتیم مایع منی با رنگ سفید تا خاکستری کم‌رنگ در حالت طبیعی و سالم قرار دارد. منی هنگام انزال از مجرای ادرار خارج می‌شود و کار آن فقط تولید مثل است. هر میلی‌لیتر مایع منی به طور میانگین شامل میلیون‌ها اسپرم است اما به جز اسپرم، انواع مواد معدنی، آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و هورمون‌ها هم در مایع منی قرار دارند که با تغییر در هرکدام از آن‌ها، ممکن است رنگ و ظاهر منی تغییر کند.

رنگ سبز یا زرد منی

می‌‌توان علت‌های زیر را برای رنگ سبز یا زرد منی در نظر گرفت:

همراه شدن ادرار با منی

پس از تخلیه ادرار، ممکن است مقدار کمی از آن در مجرای ادراری باقی بماند که به آن احتباس ادرار گفته می‌شود. منی هم برای خروج از مجرای ادراری عبور می‌کند. اگر قبل از انزال، ادرار کرده باشید و مقداری از آن در این لوله مانده باشد، ممکن است منی در راه خروج با این ادرار ترکیب شده و رنگ زرد یا سبز را بوجود بیاورد. اگر انزال شما نزدیک به ادرار بود، و این تغییر رنگ پیش آمد، نگران نشوید.

یرقان

یرقان یک نوع بیماری است که توسط آن مقدار بیلی روبین بدن بالا می رود. هنگامی که عمر 120 روزه گلبول های قرمز به پایان می رسد، آنها در طهال تجزیه می شوند ویکی از مواد آزاد شده بیلی روبین ها هستند که عامل رنگ زرد ادرار و رنگ قهوه ای مدفوع می باشند. از نشانه‌های یرقان، زرد شدن پوست و زرد شدن سفیدی چشم است که البته می‌تواند ترشحات از جمله مایع منی را هم به رنگ زرد دربیاورد. از دیگر علائم یرقان می‌‌توان به تب، لرز و دردهای شکمی هم اشاره کرد.

لکوسیتواسپرمیا

این حالت وقتی بوجود می آید که لوکوسیت‌ها یا همان گلبول های سفید خون، به مقدار زیادی داخل مایع منی شوند که رنگ معنی را به رنگ زرد درمی آورند. از دلایل لکوسیتواسپرمیا  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت پروستات

  • بیماری‌های مقاربتی

  • اختلال در سیستم ایمنی

در این حالت حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا ممکن است این حالت به ناباروری بینجامد.

عفونت پروستات

عفونت پروستات

التهاب و عفونت در پروستات می‌تواند بر روی رنگ مایع منی اثر گذاشته و آن را زرد کند. هنگامی‌که باکتری‌ها وارد غده پروستات می شوند می توانند پروستات را دچار عفونت و التهاب کنند. نشانه‌های عفونت پروستات به‌صورت زیر است:

  • تکرر ادرار

  • اختلال در دفع ادرار

  • سوزش و درد هنگام دفع ادرار

  • درد در اطراف معقد

  • خستگی و لرز

  • درد در ناحیه پایین شکم

  • درد در هنگام انزال

  • تب

رژیم غذایی و زرد شدن مایع منی

بعضی از غذاها رنگدانه‌های زرد دارند که می‌توانند رنگ منی را به رنگ زرد تغییر بدهند. مانند پیاز و سیر و همچنین نوشابه‌های الکلی و ماری‌جوانا هم می‌تواند رنگ منی را به رنگ زرد تغییر دهند.

رنگ قرمز، صورتی، نارنجی و قهوه‌ای مایع منی

رنگ صورتی و قرمز می‌تواند نشان‌دهنده یک خون‌ تازه باشد و رنگ نارنجی و قهوه‌ای  نشان‌دهنده یک خون‌ کهنه تر. هنگامی‌که خون در مجاورت اکسیژن قرار بگیرد، به این طیف رنگ درمی‌آید. مشاهده خون در مایع منی شما می تواند مربوط به خون ریزی در نواحی زیر باشد:

  • پایین شکم

  • نواحی تناسلی

  • کیسه بیضه

  • پایین کمر

بهتر است اگر خون را در مایع منی خود مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تغییر رنگ مایع منی

مایع منی سیاه‌رنگ

منی که سیاه‌رنگ باشد یعنی این که خون کهنه‌ای در آن قرار گرفته است. به این حالت، هماتواسپرمیا گفته می‌شود که ممکن است یکی از موارد زیر باعث این تغییر رنگ شده باشد:

آسیب‌های وارده به نخاع

فلزات سنگین: تحقیقی در سال 2013 انجام شد که نشان داد وجود سرب، نیکل، منگنز و فلزات سنگین دیگر در خون، می‌توانند رنگ منی را تغییر داده و به رنگ سیاه دربیاورد.

تغییر حالت مایع منی

مایع منی به صورت ژله‌ای چسبناک است اگر شکل ظاهری مایع منی تغییر کند ممکن است بعلت موارد زیر باشد:

  • مصرف الکل

  • مصرف ماری‌جوانا

  • رژیم غذایی

  • سطح فعالیت بدنی

اگر همراه با تغییر رنگ و ظاهر مایع منی، شما علائم دیگری را هم داشتید می‌تواند یک هشدار و نشانه‌ای برای بیماری باشد. اما اگر بطور موقت بوده یا بدون هیچ عارضه دیگری این تغییر رنگ را مشاهده کردید، جای نگرانی ندارد و ممکن است تنها به علت یک تغییر در مواد غذایی یا فعالیت‌های شما باشد.

هنگامی‌که منی شما از حالت طبیعی خود بسیار غلیظ‌تر ‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت،؛ کم‌آبی شدید بدن و برهم خوردن هورمون‌های بدن باشند و همچنین اگر از حالت عادی بسیار رقیق‌تر شود، می‌تواند نشانه کم شدن اسپرم‌ها و درنتیجه ناباروری و همچنین کمبود ویتامین باشد.

بیشتر بخوانید:
رابطه مقعدی
 تشخیص ناباروری قبل ازدواج
  حاملگی بدون دخول
  تست نگرش جنسی

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
فواد
2021-07-27 02:26:29
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام من مدتی هست که دوچاره سوزش ادرا شدم بعد اون در مایع منی رنگ. خون بعد از ان رنگ منی سبز شده از شما تقاظا دارم راهنمای کنید
فواد
2021-07-27 02:27:26
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام من مدتی هست که دوچاره سوزش ادرا شدم بعد اون در مایع منی رنگ. خون بعد از ان رنگ منی سبز شده از شما تقاظا دارم راهنمای کنید
داغ‌ترین برچسب‌ها