امروز سه شنبه 6 آبان 1399

در طول روز، چرت بزنید!

یکشنبه 5 مرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
در طول روز، چرت بزنید!

کدام نوع چرت زدن مناسب‌تر است؟

شاید جالب باشد که بدانید چرت زدن هم انواع متفاوتی دارد. زمان‌هایی پیش می‌آید که احساس می‌کنید انرژی شما رو به اتمام است و دیگر نمی‌توانید ادامه کارتان را انجام دهید. در این حالت یک استراحت چند دقیقه‌ای می‌تواند شما را از این شرایط کلافگی و خستگی، نجات دهد. پیشنهاد تخصصی برای رهایی از این شرایط، یک چرت کوتاه است. علم ثابت کرده‌است که چرت زدن کوتاه می تواند انرژی ازدست‌رفته را به شما برگرداند و می توانید به ادامه کارهای خود بپردازید.

بهترین زمان چرت زدن ساعت‌ یک تا چهار بعدازظهر است. البته زمان این استراحت های کوتاه، متفاوت است. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از انواع متفاوت چرت زدن و زمان‌های آن بگوییم پس اگر شما هم علاقه دارید گاهی انرژی ازدست‌رفته خود را بازیابی کنید و یک ریکاوری خوب در میان روز داشته باشید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


انواع چرت زدن

ما در ادامه برای شما از سه نوع چرت زدن خواهیم گفت. چرت زدن در کل یک خواب کوتاه و شیرین جهت ریکاوری و بازگشت انرژی است.


چرت زدن همراه با برنامه‌ریزی

چرت زدنی که ما در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری‌ قبلی داریم و خودمان اقدام به انجام آن می کنیم. در این نوع چرت زدن، قصد ما بازیابی انرژی است و یا چرت زدنی برای بیدار ماندن طولانی مدت خارج از برنامه در شب که می‌توان با یک چرت کوتاه روزانه به این اهداف رسید.


چرت زدن اورژانسی

مواقعی در روز پیش می‌آید که شما احساس می‌کنید چشمانتان خارج از کنترل شما شده و می‌خواهند بسته شوند. در این لحظه شما نیاز فوری به چرت زدن پیدا می‌کنید و بدن شما اعلام می‌کند که انرژی خود را بطور کامل از دست داده‌است. اگر در این شرایط قرار گرفتید، بهتر است سریعاً به پیام‌های بدن خود توجه کرده، چشمان خود را ببندید و به حالت استراحت در بیایید. مخصوصاً زمانی که درحال رانندگی یا انجام کاری با دقت بالا هستید و مدت زمان زیادی را به این کار پرداخته اید. این چرت کوتاه می‌تواند انرژی شما را برگرداند و شما به حالت عادی برگردید.


چرت زدن از روی عادت

چرت زدن از روی عادت

این نوع چرت زدن یک نوع شایع و رایج خواب کوتاه است و مخصوصاً در بین بچه‌ها دیده می‌شود که در ساعت خاصی از روز عادت دارند که چرت کوتاهی بزنند. هنگامی که هر روز این چرت زدن تکرار شود، بدن شما سر ساعت موردنظر نیاز به این خواب کوتاه پیدا می‌کند و اگر روزی نتوانید چرت بزنید، بدن شما بسیار خسته و کم‌انرژی می‌شود.


بهترین نوع چرت زدن

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم اثرات چرت زدن را با هم بررسی کنیم و ببینیم کدام نوع از چرت زدن می تواند فواید بیشتری را برای شما داشته باشد.


چرت های ده تا بیست دقیقه ای

این چرت ها به چرت های بازیابی انرژی معروفند. برای این‌که انرژی ازدست‌رفته خود را دوباره بدست بیاورید، شما نیاز به ده تا بیست دقیقه چرت زدن دارید. این نوع چرت ها برای افزایش هوشیاری بسیار موثرند و بسرعت شما را دوباره سرحال می‌کند و همچنین زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد. پس هیچ‌گاه در مقابل آن از خود مقاومت نشان ندهید و آن را امتحان کنید.


چرت‌های نیم ساعته

یک چرت نیم ساعته می تواند مانند چرت بازیابی انرژی ده تا بیست دقیقه ای باشداما با تفاوتی آشکار. هنگامی که چرت زدن شما از زمان بیست دقیقه تجاوز می کند، ممکن است احساس کسل بودن به شما دست بدهد. هنگامی‌که خواب کوتاه شما از بیست دقیقه بگذرد بدن آماده می‌شود تا خواب بیشتری را دریافت کند و دیگر به‌راحتی نمی‌تواند به حالت هوشیاری برگردد. پس از تمام شدن چرت نیم ساعته، خواهید دید که احساس خستگی در شما بیشتر می‌شود و حتی نیاز به چرت های اورژانسی پیدا می‌کنید. بهتر است هرگز چرت های کوتاه خود را از بیست دقیقه افزایش ندهید.


چرت زدن و فواید آن

چرت‌های یک ساعته

چرت های یک ساعته ای که چشمان شما بسته باشد، اما مغز شما همچنان در حال فعالیت باشد. تحقیقات نشان داده که این چرت ها می تواند اثرات جالبی بر روی بدن شما بگذارد. در این زمینه مطالعات زیادی انجام شده که نتیجه آن‌ها تقویت حافظه کوتاه‌مدت را نشان می دهد. هشتاد درصد از افرادی که حافظه خوبی در به خاطر سپردن امور دارند، اصولاً قبل از این اتفاق یک چرت یک ساعته داشته اند.

هنگامی‌که شما به خواب عمیق در طول این یک ساعت می‌روید، موقع بیدار شدن دیگر حس کلافگی ندارید البته باید بدانید که حالت فیزیکی و جسمی افراد با هم متفاوت است. شما باید با توجه به بدن خود بهترین زمان چرت زدن را پیدا کنید. نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهد اگر می‌خواهید مواردی چون اسم‌ها، مکان‌ها صورت‌ها را به یاد بیاورید، بهتر است از چرت‌های یک‌ساعته استفاده کنید.


چرت نود دقیقه‌ای

چرت‌های نود دقیقه‌ای می‌تواند مانند یک خواب هشت ساعت در شب باشند. زیرا چرخه کامل خواب در نود دقیقه می‌تواند تکمیل شود. خستگی را از بین می‌برد و حافظه شما را تقویت می‌کند. تحقیقات نشان داده که بعد از چرت‌های نود دقیقه‌ای، خلاقیت افراد بالاتر می رود. پس اگر می‌خواهید کار جدیدی را شروع کنید یا زبان جدیدی را آموزش ببینید، حتماً قبل از آن یک چرت نود دقیقه‌ای داشته باشید.

بهترین تکنیک این است که قبل از چرت نود دقیقه‌ای با خودتان تکرار کنید که پس از آن می‌خواهید چه کاری را انجام دهید. هیچ کدام از چرت‌های روزانه جایگزین خواب شبانه نیستند. بهترین زمان برای چرت زدن قبل از چهار بعدازظهر است که تداخلی در خواب شبانه ایجاد نمی کند. اگر پس از ساعت 4، احساس خستگی کردید، بهتر است با بیرون رفتن، حال‌وهوای خود را عوض کنید تا سرحال شوید و چرت زدن بعد از چهار را امتحان نکنید. زیرا می‌تواند کیفیت خواب شبانه شما را پایین بیاورد.


فواید چرت زدن

  • خطرات مشکلات قلبی عروقی را کاهش می دهد
  • استرس و اضطراب را کنترل می کند.
  • در کاهش فشار خون نقش مثبت دارد.
  • خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد.
  • در کاهش وزن موثر است.
  • در تقویت حافظه و ذهن نقشی مثبت دارد.
  • از زوال عقل جلوگیری می کند.


 بیشتر بخوانید:

کمبود خواب و صدمات پوستی
در تابستان لیزر نکنید   
رابطه مقعدی
 علایم قبل مرگ
  مواد غذایی و سقط جنین
  ماه های تولد و بیماری
به کدام خال ها دست نزنیم

 

برچسب ها

سلامت زندگی_سالم سلامت_خواب چرت_زدن انواع_چرت_زدن چرت_بیست_دقیقه_ای بهترین_نوع_چرت_زدن فوایدچرت_زدن

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما