امروز جمعه 2 آبان 1399

کمبود خواب و صدمات پوستی

جمعه 3 مرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
کمبود خواب و صدمات پوستی

نداشتن خواب باکیفیت، چه مشکلاتی را می‌تواند برای پوست شما ایجاد کند؟

کمبود خواب یکی از مشکلات بسیار مهمی است که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم. با زیاد شدن ساعت‌های کاری، دغدغه بیشتر، ناملایمات اقتصادی، گرایش به سمت دنیای مجازی مانند شبکه های اجتماعی و همچنین وقت گذرانی های شبانه، باعث شده با معضلی به نام کمبود خواب و کاهش کیفیت خواب، مخصوصاً در قشر جوان، رو به رو شویم. تحقیقات زیادی بر روی اثرات جانبی کمبود خواب انجام‌شده و محققین دریافته‌اند که کمبود خواب می‌تواند صدمات روحی و جسمی ناخوشایند و گاها طولانی مدتی را به افراد وارد کند.

ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی با توجه به تحقیقات انجام‌شده، اثر کمبود خواب بر روی پوست شما را بررسی کنیم پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که به خواب شبانه خود اهمیت زیادی نمی‌دهید اما زیبایی، شادابی و جوانی پوستتان را هم خواستارید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. بهتر است در همین ابتدای مقاله بگوییم که کمبود خواب و خواب بی کیفیت، می‌تواند پوست شما را به نابودی بکشاند.

در ادامه تمام مواردی را که در رابطه با کمبود خواب و پوست شما بیان می‌کنیم، برگرفته از نتایج مطالعات علمی انجام شده است پس آن‌ها را جدی بگیرید و سعی کنید شیوه زندگی خود را به گونه‌ای تغییر دهید که خواب کافی و باکیفیتی را داشته باشید. گاهی تمامی مشکلات جسمی و روحی افراد فقط با تغییر سبک زندگی رو به بهبود می روند. سبک زندگی سالم یعنی تغذیه مناسب، خواب کافی، تحرک بدنی و آموزش تکنیک های رفتاری چون کنترل استرس.


سیاهی و گودی زیر چشم

سیاهی و گودی زیر چشم

سیاهی، پف و گودی زیر چشم از نشانه‌های اولیه بی کیفیتی و کمبود خواب است که بسیار زودتر از علایم دیگر خود را نمایش می دهد به‌طوری‌که اگر شما همیشه خواب خوبی داشته باشید و تنها سه روز نتوانید خواب شبانه مناسبی را داشته باشید، این علامت ظاهر می شود به گونه‌ای که فردای آن روز، افراد با دیدن صورتتان می‌توانند بفهمند که خواب شبانه خوبی نداشته‌اید. البته گودی و پف چشم به ژنتیک و ارث هم مربوط می‌شود اما کم‌خوابی، علائم آن را تشدید می‌کند.

اطراف چشم‌ها رگ‌های ریز خونی وجود دارند که هر تغییری در آن‌ها در ظاهر صورت شما نمایان می‌شود. هنگامی‌که پوست بخواهد رطوبت خود را حفظ کند، مجبور به حبس آب شده که باعث پف زیر چشمان می شود. همچنین کمبود خواب، انبساط عروق را شدت می‌بخشد و به دنبال آن شاهد سیاهی زیر چشم‌ها خواهید بود. برای حفظ کردن رطوبت چشم توصیه متخصصین به خواب 7 تا 9 ساعت شبانه و نوشیدن آب روزانه کافی است.


تولید کلاژن

کمبود خواب اثر منفی دیگری هم دارد و آن اختلال در کلاژن سازی است. تمام زیبایی، شادابی و جوانی پوست شما به دلیل تولید کلاژن است که هرچه سن بالاتر می‌رود، کلاژن سازی کمتر شده و چین‌وچروک‌ها ظاهر می‌شوند. درنتیجه پوست شادابی خود را ازدست می دهد. هنگام خواب زمان کلاژن سازی پوست است و با این پروسه، افتادگی پوست و چین‌وچروک به تعویق می افتد. درنتیجه افرادی که خواب خوبی ندارند، کلاژن سازی در آن‌ها کمتر شده و به پیری زودرس دچار می شوند.

افراد با خواب نامنظم، همان هایی هستند که در موردشان گفته می شود پوست بدی دارند. طبق تحقیقاتی که انجام‌شده، افرادی که شب‌ها کمتر از پنج ساعت خواب شبانه دارند، حالت تدافعی پوستشان 30 درصد کاهش پیدا می کند. یعنی درحقیقت 30 درصد التیام ‌بخشی پایین تر نسبت به پوستی که خواب بیشتری دارد. تمامی این موارد باعث می‌شود که با خواب شبانه نامناسب، نرمی، شادابی و درخشش پوست خود را از دست بدهید.

نکته: به گفته متخصصین، افراد با خواب شبانه کمتر از پنج ساعت، با پیری زودتری رو به رو خواهند شد و از جنبه روان‌شناسی، رضایت کمی از ظاهر خود دارند.


چین‌وچروک پوستی

چین‌وچروک پوستی

همان‌طور که گفتیم خواب کم و یا با کیفیت پایین، می‌تواند کلاژن سازی را کاهش دهد و شفافیت و شادابی پوست از بین برود و کم‌کم شاهد چین‌وچروک‌های پوستی خواهید بود. متخصصین در حوزه خواب، اعلام کردند با توجه به مطالعات انجام شده، افرادی که بجای 8 ساعت، 6 ساعت می‌خوابیدند، احتمال چروک شدن پوست در آن‌ها 45 درصد بیشتر می‌شود. در هنگام خواب عمیق، هورمونی ترشح می شود بنام هورمون رشد که مخصوصاً در سن بلوغ کودکان، بسیار اهمیت دارد.

هورمون رشد تنها در رشد اندام‌ها موثر نیست، بلکه یکی از مواردی که توسط هورمون رشد کنترل می شود، تولید کلاژن است. کلاژن همان معجزه جوانی که با افزایش سن، کاهش پیدا می کند. کلاژن میزان سفتی پوست را تعیین می‌کند درنتیجه می‌توان گفت ترشح هورمون رشد در زیبایی و سلامت پوست بسیار لازم است. 70 درصد از هورمون رشد مورد نیاز بدن، هنگام خواب عمیق تولید می شود.

درنتیجه می‌توان گفت افرادی که مدت زمان خواب عمیق کمتری دارند و زمان کمتری را در خواب عمیق می‌گذرانند، حدود 70 درصد از هورمون رشد را از دست خواهند داد. درحقیقت می توان گفت این افراد خود باعث می شوند تا 70 درصد از جوانی شان از دست برود. خواب با کیفیت 8 ساعته می‌تواند بر روی منافذ پوستی شما هم اثر بگذارد و آن‌ها را کوچک‌تر کند. با کوچک شدن منافذ پوستی، شما پوست صاف تری را خواهید داشت.


کاهش رطوبت پوست

کمبود خواب می‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن شود. از دست رفتن آب بدن فقط احساس تشنگی نیست و به این صورت نیست که اگر شب خوب نخوابید، در طول روز احساس تشنگی داشته باشید. بلکه شب‌هایی که شما خواب درستی را نداشته‌اید، هورمون اضطراب یا همان کورتیزول، به مقدار تقریبی 37 درصد بیشتر تولید می‌شود. این هورمون سطح آب بدن را کاهش می‌دهد و نتیجه در پوست شما نمایان می شود. پوستی خشک و کدر نتیجه این کم آبی و افزایش کورتیزول است.


آکنه های پوستی

یکی از علت های بروز آکنه‌ها و جوش‌های پوستی، کمبود خواب است. کمبود خواب اثر مستقیمی بر روی تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، سموم می‌توانند در بدن به گردش دربیایند و این سموم دلیل عمده پیدایش آکنه‌ها و جوش‌ها هستند. محققین اعلام کرده‌اند یکی از مواردی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند خواب بی کیفیت یا کمبود خواب است.

کار اصلی سلول‌های ایمنی، شناسایی مهاجم ها و عوامل بیماری ‌زا و مبارزه با آن‌ها است که هفتاد درصد این سلول‌ها در خواب عمیق تولید می شوند. اگر متوجه شدید که پوست شما جوش‌های سر سیاه یا چرکین پیدا کرده و رنگ پوست شما ملتهب تر شده است، می‌تواند اثرات کمبود خواب باشد. همان‌طور که می‌بینید کمبود خواب اثرات منفی و شدیدی بر روی پوست شما دارد بهتر است برای جوانی بیشتر و داشتن پوستی شاداب‌تر، برنامه خواب خود را به‌درستی تنظیم کنید.


 بیشتر بخوانید:
در تابستان لیزر نکنید   
رابطه مقعدی
 علایم قبل مرگ
  مواد غذایی و سقط جنین
  ماه های تولد و بیماری
به کدام خال ها دست نزنیم

برچسب ها

زیبایی زیبایی_پوست پوست_ومو خواب_وپوست چین_وچروک_پوستی خواب_ناکافی_وپیری_زودرس خواب_وکلاژن_سازی درمان_خانگی_پیری درمان_خانگی_درددندانپوست_شاداب

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما