امروز جمعه 2 آبان 1399

عصبانیت و چاقی

دوشنبه 30 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
عصبانیت و چاقی

آیا عصبانیت می‌تواند دلیلی برای چاقی باشد؟

چاقی معضلی است که افراد زیادی را درگیر خود کرده‌است. عده‌ای از ترس چاق شدن، به طور مرتب برنامه غذایی و کالری مصرفی روزانه خود را چک می‌کنند و سعی می‌کنند کالری کمتر از نیاز را به بدن برسانند. درنتیجه صدماتی را ناخواسته به سلامت خود وارد می‌کنند، عده‌ای هم برای فرار از چاقی، به‌طور مرتب ورزش می‌کنند، عده‌ای دیگر سراغ رژیم های سالم غذایی می‌روند و عده‌ای دیگر هم عقیده دارند که حتی با خوردن آب هم چاق می‌شوند و نمی‌توانند جلوی این چاقی را به هیچ روشی بگیرند!

ما در این مقاله می‌خواهیم یکی از مواردی که می‌تواند باعث چاقی و از بین بردن تناسب اندام شود را به شما همراهان عزیز مجله پزشکی معرفی کنیم. پس برای شناختن یکی از دلایل چاقی ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. در زندگی های پر تنش امروزه عوامل زیادی می تواند باعث چاقی شوند که مهم ترین آنها عصبانیت، استرس، کم خوابی، پرخوری عصبی و بی تحرکی است. پس اگر رژیم و ورزش شما مناسب باشد اما از نظر روحی متعادل نباشید، باز هم چاق می شوید.


خشم و افزایش وزن

عصبانیت تأثیرات مخربی را می تواند بر روان انسان بگذارد و در کنار آن دانشمندان طی تحقیقات تایید شده علمی، به این نتیجه رسیده‌اند که عصبانیت می‌تواند تناسب اندام را از بین ببرد و عواقب مخربی چون پرخوری، استرس و چاقی را به دنبال داشته باشد. اگر شما هنگام عصبانیت دقیق‌تر به واکنش‌های بدنی خود فکر کنید، مواردی را مشاهده می‌کنید که در حالت عادی اتفاق نمی‌افتد. مواردی چون لرزش بدن، برافروخته شدن صورت و قرمز شدن چشم‌ها که تمامی این موارد نشان می‌دهد هنگام عصبانیت، تغییراتی در بدن شما اتفاق افتاده است که این تغییرات هورمونی و شیمیایی هستند.


بیماری عصبی و پرخوری

کورتیزول، CHR و آدرنالین هورمون‌هایی هستند که توسط مغز تولید می‌شوند و هنگامی که سطح این هورمون ها در بدن افزایش پیدا کند، افزایش گردش خون ایجاد می شود و بدن انرژی مضاعفی را آزاد می‌کند. افرادی هستند که هنگام عصبانیت، احساس می‌کنند دیگر اشتها و میلی به خوردن غذا ندارند و حتی تا پایان عصبانیت خود که ممکن است چند روز هم طول بکشد، به همین حالت می‌مانند. اما عده بیشتری از مردم هنگام عصبانیت، میل بیشتری به خوردن پیدا می‌کنند و به پرخوری عصبی دچار می‌شوند. پرخوری عصبی بگونه ای است که فرد بدون اراده شروع به خوردن غذاهای زیادی می‌کنند.

در هنگام عصبانیت افراد بیشتر به سراغ غذاهای شیرین و چرب می روند و همین مورد می‌تواند دلیل چاق شدن افرادی باشد که زیاد عصبانی می شوند. میل شدید به خوردن غذاهای ناسالم، باعث تجمع چربی در بدن می شود. استرس باعث برهم خوردن نظم خواب و کیفیت آن می شود. بی‌خوابی و خواب کم کیفیت می‌تواند خود باعث چاقی شود و یکی از پیامدهای عصبانیت در بدن افزایش استرس است. درنتیجه عصبانیت غیرمستقیم هم می‌تواند باعث ایجاد استرس و چاقی باشد.


پرخوری عصبی

ممکن است همه ما شرایطی در زندگی داشته باشیم که مارا دچار بحران کند. مواردی چون بیماری، استرس و تنش در محیط کار، نگرانی‌های اقتصادی، تنش‌های عاطفی و... که این موارد می‌توانند شما را در این زمان دچار پرخوری عصبی کنند در این بیماری جنسیت فرقی نمی‌کند و در مردان و زنان به یک شکل دیده می شود البته می‌توان گفت درصد پرخوری عصبی در زنان کمی بیشتر از مردان است.

افرادی که چاق هستند، هنگامی که توسط یک اتفاق آرامش خود را ازدست می دهند و عصبانی می شوند، حتی اگر بتازگی غذا خورده باشند و بدن آن‌ها نیازی به غذا نداشته باشد، بی اراده شروع به خوردن مواد غذایی می‌کنند و مانند کسی رفتار می‌کنند که ساعت ها است غذایی را دریافت نکرده است. این خوردن به آن‌ها یک آرامش کاذب می دهد اما جالب است بدانید که در افراد لاغر اتفاقی متفاوت می‌افتد.

افراد لاغر هنگام عصبانیت،  اشتهای معمولی خود را در هنگام عصبانیت از دست می‌دهند و حتی اگر بدن آن‌ها نیاز به مواد غذایی داشته باشد و سیگنال‌های گرسنگی را ارسال کند، بازهم آن‌ها نمی‌توانند چیزی بخورند. یکی از عواملی که می‌تواند در ترشح هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین تاثیر داشته باشد، استرس و عصبانیت است که این هورمون ها در افراد چاق، شدت پرخوری و در افراد لاغر، بی‌اشتهایی را به دنبال می‌آورد.


بیماری عصبی و پرخوری

چگونه جلوی چاقی عصبی را بگیریم؟

مهمترین موردی که می‌تواند به عنوان پیشگیری مورد توجه قرار گیرد، تغییر سبک زندگی و بردن آن به سمتی سالم است. البته کسی انتظار ندارد که این تغییرات یک شبه اتفاق بیفتد و عادت برای کنترل عصبانیت و استرس براحتی ایجاد شود. افرادی که هنگام عصبانیت و استرس به پرخوری روی می‌آورند، نیاز دارند که رفتارهای صحیح و مدیریت احساسات خود را آموزش ببینند تا بتوانند عصبانیت و استرس خود را کنترل کنند و در صورت بروز آن‌ها، به سمت غذاهای پرکالری پرچرب نروند.

  • اولین گام برای کنترل خشم، دور شدن از محیطی است که برای شما تنش و عصبانیت را ایجاد کرده است. محیط می‌تواند باعث ماندگاری این احساس شود اما هنگامی که بیرون می‌روید و چند نفس عمیق می‌کشید، یک آرامش نسبی پیدا می کنید.

  • اگر پس از دور شدن از محیط، باز میل به خوردن غذا داشتید، غذایی با حجم مشخص و کم کالری را برای خوردن انتخاب کنید.

  • افراد زیادی هنگام عصبانیت غذای خود را بسیار تند می‌خورند که این افراد می‌توانند برای حل این مشکل زمانی را برای هر وعده غذایی خود مشخص کنند و غذای خود را به اندازه ای طول بدهند که به انتهای زمان تعیین شده برسند. زمان را می‌توانند کم‌کم افزایش دهند تا به پانزده دقیقه برسانند.

  • افرادی که می‌دانند به راحتی دچار عصبانیت و یا استرس می‌شوند، بهتر است همیشه همراه خود غذاهای سخت و یا جویدنی همراه داشته باشند مانند هویج، بادام و خیار که خوردن آن‌ها صدمه‌ای به تناسب اندامشان نرساند. این مواد می‌توانند خواص خوبی را برای فرد داشته باشند و همچنین حس خوردن فرد را هم ارضا کنند.

  • در مواقع عصبانیت به سراغ بیسکویت و کیک نروید. در ابتدا یک لیوان آب خنک بنوشید و سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید پس از آن برای مدت کوتاهی چشمان خود را ببندید.


  بیشتر بخوانید:

ساعت غذا خوردن و لاغری  
طلاق عاطفی
رب خانگی یا صنعتی؟
حمله خواب
زندگی دوباره
اسهال و دلدرد در تابستان
اعداد سلامت
سوت کشیدن گوش و تومور 

برچسب ها

تغذیه تناسب_اندام تغذیه_مناسب چاقی_عصبی عصبانیت_وچاقی پرخوری_عصبی درمان_چاقی_عصبی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما