امروز سه شنبه 29 مهر 1399

بهترین ساعت خوردن

شنبه 28 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
بهترین ساعت خوردن

ساعت غذا  مانند کیفیت، مهم است!

تغذیه مهمترین نقش را در سلامتی انسان دارد برای هر هدفی باید ابتدا تغذیه‌ای سالم را وارد برنامه زندگی خود کنید. حتی می توان گفت تغذیه مناسب می‌تواند سلامت روحی مارا نیز در در کنار سلامتی جسمی، تضمین کند. یکی از مواردی که در تغذیه حائز اهمیت است، ساعت خوردن مواد غذایی است. ما در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با ساعت غذایی و انتخاب صحیح مواد غذایی با شما همراهان عزیز مجله پزشکی صحبت کنیم پس اگر می‌خواهید هنگام صبح هوشیار و در وقت ظهر، سرخوش و شب ها آماده خواب باشید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


ساعت هفت صبح

هنگامی‌که شما بیدار می‌شوید، اصولا اولین حس شما، گرسنگی است که نشان می دهد سوخت‌وساز در بدن شما فعال شده است. یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی صبحانه است که می‌تواند متابولیسم بدن شما را در حالت متعادل قرار دهد. اگر صبحانه سر ساعت خود، میل نشود، سوخت‌وساز به ماهیچه‌های شما کشیده می شود. توصیه متخصصین تغذیه خوردن کمی کربوهیدرات مانند یک قاشق چای خوری عسل به محض بیدار شدن است.

 بهترین ساعت خوردن صبحانه یک ساعت پس از بیداری است. صبحانه شما می تواند حاوی کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد که در طول روز اشتهای شما را کنترل کند. موادی چون کره بادام زمینی، نان تست با سبوس گندم، آش غلات و حلیم، می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. بدن بعد از ساعت ها عدم دریافت مواد غذایی، اکنون به مواد غذایی مقوی و کاملی نیاز دارد.


ساعت غذا  مانند کیفیت، مهم است!

نه صبح

اگر شما عادت به خوردن قهوه دارید، اصولاً در این ساعت بدن شما میل به نوشیدن یک فنجان قهوه پیدا می کند. مصرف قهوه تا سه فنجان در روز، می‌تواند تمرکز شما را بالا ببرد اما وجود کافئین، ضررهای خود را هم می‌تواند داشته باشد برای دریافت همین اثر اما با کافئین کمتر، می‌توانید به سراغ چای سبز بروید که آنتی‌اکسیدان‌های آن اثری مثبت بر روی حافظه و یادگیری شما دارند. همچنین می توانید آدامس های بدون قند را جایگزین کنید.


یازده صبح

صبحانه شما اگر مناسب باشد، تا این ساعت احساس گرسنگی به طوری که به مواد غذایی نیاز پیدا کنید، نخواهید داشت اما پس از سه تا چهار ساعت، احساس گرسنگی امری طبیعی است. این گرسنگی نشان می دهد شما به یک میان وعده نیاز دارید. یک فنجان ماست یونانی کم‌چرب، یکی از پیشنهادهای فوق‌العاده‌ی متخصصین تغذیه برای میان وعده صبح است. این ماست می تواند 15 تا 20 گرم پروتئین را به بدن شما برساند و حس سیری به شما بدهد.


یک بعد از ظهر

در این زمان بدن شما گرسنگی بعدی خود را اعلام می‌کند و زمان ناهار رسیده است. شما می‌توانید ناهار خود را با یک ظرف سالاد شامل کدو، اسفناج و زیتون و سبزیجات دیگر شروع کنید و پس از آن هر غذایی را که دوست دارید نوش جان کنید. اما بهتر است غذاهایی با حجم کمتر و هضم راحت‌تر را در برنامه غذایی خود قرار دهید. سبزیجات حاوی ویتامین B6 هستند و می‌توانند به عملکرد عصبی شما کمک کنند.

در طول روز کاری خود، ممکن است در حالت استرس و تنش زیادی قرار گرفته باشید و سالاد قبل از ناهار می تواند یک ریکاوری روحی برای شما باشد. همچنین غذا باید به گونه‌ای باشد که انرژی شما را برگرداند. بهتر است در وعده ناهار از واحدهای پروتئین و فیبر و کربوهیدرات همزمان استفاده کنید.


آجیل و لاغری

سه و نیم بعدازظهر

در این وعده، بدن در بیشتر مواقع هوس شیرینی، نوشابه یا شکلات می کنید اما بهتر است بجای آن آجیل‌ها را امتحان کنید. آجیل‌ها انرژی واقعی به شما می رسانند مانند بادام و گردو. البته بجای آجیل ها می‌توانید از یک سالاد میوه هم استفاده کنید. تحقیقات نشان داده که آجیل‌ها در کم کردن سایز کمر نقش مؤثری دارند. میوه و آجیل می‌توانند انرژی شما را بالا ببرند و ترس از چاقی هم نداشته باشید.


پنج عصر

این ساعت بهترین زمان برای ورزش روزانه است و چربی سوزی خوبی را برای شما دارد. اگر شما هم به ورزش علاقه دارید، بهتر است قبل از ورزش، کربوهیدرات‌هایی را استفاده کنید که به آسانی هضم می‌شوند و انرژی خوبی را برای شما فراهم می کنند درحالی‌که فعالیت زیادی را هم برای معده ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید برای این وعده، یک اسموتی تهیه کنید. اسموتی شیر، ماست و توت و همچنین آب نارگیل بسیار مناسب است زیرا میزان قند شما را در حالت متعادل نگه داشته و کم‌آبی بدن را هم جبران می کند.


هفت عصر

و زمان مناسب برای خوردن شام. عده زیادی پس از خوردن شام ،بی‌تحرک می‌شوند و حوصله انجام تحرکی چون پیاده‌روی بعد از شام را ندارند. شما می‌توانید با اضافه کردن فلفل تند به غذایتان برای خود سوخت‌وساز ایجاد کنید و متابولیسم بدنتان را بالا ببرید. گیاهان و ادویه را در این وعده فراموش نکنید بهترین غذاها برای وعده شام، غذاهای کم‌چرب و پر چاشنی هستند.


ده شب

اگر شما هم از آن افرادی هستید که براحتی به خواب نمی‌روید، باید اول دلیل آن را در تغذیه خود جستجو کنید ممکن است گرسنگی باعث بی خوابی شود. اگر حقیقتاً گرسنه هستید، می‌توانید یک لیوان شیر کم‌چرب بنوشید که هم کربوهیدرات را به شما می‌رساند و هم پروتئین. با خوردن هر لیوان شیر، تولید تریپتوفان بالا می‌رود و مغز پیامی را دریافت می‌کند که فرد آماده خوابیدن است. همچنین کلسیم موجود در شیر، می‌تواند رگ‌های خونی را آرام کرده و اثری آرامبخش بر روی شما داشته باشد.


بیشتر بخوانید:
 اعداد سلامت
 نوشیدن آب و خطر مرگ
  داروهای چاق کننده
  ترمیم پرده بکارت
تغذیه در تابستان
غذاخوردن با دست سالم تر است

برچسب ها

تغذیه تغذیه_مناسب تایم_غذا زمان_صبحانه صبحانه_سالم زمان_غذا_وتناسب_اندام زمان_شام

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما