امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

تغذیه در تابستان با طب سنتی

پنج شنبه 19 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
تغذیه در تابستان با طب سنتی

به توصیه متخصصین طب ایرانی چه غذاهایی را در تابستان مصرف کنیم؟

با تغییر فصل، مسلماً سبک زندگی هم تغییر می‌کند مواردی چون نوع پوشش، برنامه غذایی، میزان فعالیت و خواب و غیره و این تغییرات لازم است تا فرد بتواند خود را با شرایط فصل موجود، هماهنگ کرده و دچار بیماری نشود. طب ایرانی که این روزها با قدرت بسیار بیشتری در بین مردم آمده است، راهکارهای مناسبی را برای تغذیه در فصل تابستان ارائه می دهد که ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی این نکات مهم را بیان کنیم پس برای داشتن تغذیه مناسب در تابستان، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


این غذاها را در تابستان کنار بگذارید

همان‌طور که می‌دانید در طب سنتی، پیشگیری مقدم بر درمان است درنتیجه ما در ابتدا به سراغ پرهیزهای غذایی در فصل تابستان می رویم. غذاهایی که از دید متخصصین این رشته، مصرف آن‌ها در هوای گرم مضر است و توصیه های تغذیه ای تابستان را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

  • بهتر است در فصل تابستان و شروع روزهای گرم، غذاهایی که طبع و مزاجشان گرم است را کمتر استفاده کنید. غذاهایی چون کنجد، فسنجان و گردو و مواد غذایی که با آن‌ها تهیه می‌شود.


طب سنتی و تغذیه تابستان

  • در مصرف انواع گوشت‌ها که گرمای زیادی دارند، مانند گوشت قرمز، گوشت شتر و پرندگانی چون بلدرچین و کبک، تا جایی‌که ممکن است زیاده‌روی نکنید و اگر هم می‌خواهید آن‌ها را مصرف کنید، با گوشت‌هایی که گرمای کمتری دارند، مخلوط کنید مانند مخلوط کردن گوشت شتر با گوشت گوساله.

  • شیرینی جات مزاج و طبع گرمی دارند درنتیجه بهتر است با گرم شدن هوا از مصرف شیرینی‌جات، شکلات و حتی مواد غذایی طبیعی شیرین چون انجیر، کشمش، عسل، مویز، موز و خربزه پرهیز کنید و یا در خوردن آن‌ها زیاده‌روی نکنید.

  • غذاهای خود را در فصل تابستان به صورت آب‌پز و بخارپز تهیه کنید زیرا سرخ کردن، تفت دادن و بو دادن، خود می تواند باعث گرم و خشک شدن مزاج ماده غذایی شود.

  • در روزهای گرم نوشیدنی‌ها و همچنین خوردنی‌هایی که دمای بدن شما را بالا می‌برد، کمتر استفاده کنید. افرادی که مزاج گرم و خشکی دارند، در فصل تابستان بیشتر از سایر افراد در معرض خطر قرار می‌گیرند و بهتر است از خوردن و نوشیدن مواد غذایی که حرارت بدن آن‌ها را بالا می‌برد دوری کنند.

  • مواد غذایی تندی چون دارچین، فلفل، زنجبیل و سس خردل را کمتر استفاده کنید.

  • در فصل تابستان تا می‌توانید زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.

  • از آب داغ استفاده نکنید.


طب سنتی و تغذیه تابستان

چه غذاهایی را استفاده کنیم؟

  • غذاهای خنکی چون آب‌دوغ خیار مناسب فصل تابستانند که برای تهیه آن می‌توانید مقداری دوغ تهیه کرده در آن خیار رنده کنید و سبزیجات خنکی چون گشنیز و اسفناج به آن اضافه کنید.

  • سبزیجات خنک مانند کاهو، کدو خورشتی، خیار، اسفناج و گشنیز را به غذاهای خود اضافه کنید.

  • نوشیدنی‌های سنتی می تواند در گرمای تابستان به شما آرامش اعصاب را هدیه دهند. نوشیدنی هایی مانند سکنجبین، آب لیمو، بالنگ، آب زرشک، آب خیار، آب هندوانه و خاکشیر.

نکته:عده زیادی فکر می‌کنند توصیه به مصرف خاکشیر در تابستان به علت ایجاد خنکی است درحالی‌که این‌طور نیست و اینجا توجه به خواص مفید خاکشیر مخصوصاً برای رفع گرمازدگی است درنتیجه اگر جزو افرادی هستید که به طور مرتب گرما زده می شوید، حتماً خاکشیر را در برنامه‌های غذایی هرروزه خود قرار دهید.

  • بهتر است در فصل تابستان از میوه‌هایی استفاده کنیم که مزه‌ای مابین ترش و شیرین دارند مانند شاتوت، سیب ترش، گوجه سبز، هلو، هندوانه، آلبالو و گریپ فروت.

  • سس کمتری استفاده کنید. بهتر است در فصل تابستان همراه با سالاد و غذاهای خود به جای استفاده از سس، از طعم دهنده هایی چون آب‌لیمو و آب نارنج استفاده کنید.

  • نوشیدن آب در فصل تابستان بسیار مهم است. با توجه به گرمای هوا و تعریق زیادی که خواهید داشت، آب زیادی را از دست می‌دهید درنتیجه تعادل هیدراسیون بدن شما برهم می خورد. نوشیدن آب می‌تواند بدن را خنک کرده و آب ازدست‌رفته را جبران کند.

  • گوشت‌های سفید برخلاف گوشت های قرمز که نام بردیم، خطر کمتری دارد. گوشت‌های سفید چون ماهی و مرغ. همچنین گوشت ماهی مزاجی سرد و تر دارد و برخلاف عقیده‌ عده زیادی، برای فصل تابستان مناسب است اما بهتر است ماهی را به صورت سرخ کرده و یا تند مصرف نکنید.

  • انجام ورزش های سبک در تابستان مناسب است. بهتر است در هوای گرم تابستان، حتماً در سالن‌های ورزشی که تهویه مناسبی دارند ورزش کنید وزیر نور آفتاب از انجام ورزش‌های سنگین دوری کنید. ورزش‌هایی چون فوتبال، دویدن و والیبال آن هم در هوای آزاد و در فصل تابستان، مناسب نیستند مگر این‌که در ساعت‌های آخر روز باشد.


بیشتر بخوانید:
 اعداد سلامت
 نوشیدن آب و خطر مرگ
  داروهای چاق کننده
  ترمیم پرده بکارت

برچسب ها

تغذیه خواص_مواد_غذایی تغذیه_مناسب تابستان تغذیه_درتابستان تغذیه_طب_سنتی غذاهای_طبع_سرد مصرف_ماهی_درتابستان

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما