منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
عوارض خطرناک پوسیدگی دندان
عوارض خطرناک پوسیدگی دندان

عوارض خطرناک پوسیدگی دندان

تاریخ انتشار:
18 تیر 1399
زمان مورد نیاز:
14 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
18 تیر 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

دندان پوسیده چه عوارضی را می‌تواند در بدن داشته باشد؟

با توجه به هزینه‌های بالای دندان و درد زیاد ناشی از خرابی های دندان و لثه، توجه به بهداشت دهان و دندان یکی از ضروریات سلامت است. گاهی دردهای زیاد دندان، می‌تواند فرد را از فعالیت‌های روزانه خود باز دارد. بهداشت دهان و دندان شامل سلامت دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود. دهان اولین ورودی بدن است و اگر به بهداشت آن توجه نشود، پایه‌ریز بیماری‌ها و مشکلات بعدی بدن خواهد بود. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از خرابی دندان‌ها و تاثیر آن بر روی سلامتی بدن بگوییم پس برای آشنا شدن با اثرات مخرب خرابی دندان دهان و دندان با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

لثه هایی که به‌راحتی خون‌ریزی می‌کنند، دندان‌هایی که درد دارند و بوی بد دهانی می تواند نشانه بهداشت دهان و دندان ضعیفی باشد و وجود باکتری‌ها را در دهان نشان دهند. این باکتری‌ها می‌توانند وارد خون شده و بدن شما را دچار التهاب و عفونت کنند یکی از بهترین راه‌های پیشگیری، معاینات دوره‌ای دندان توسط دندان‌پزشک است. در این معاینات، دندانپزشک می تواند پوسیدگی‌های کوچک را هم تشخیص داده و آن‌ها را درمان کند.

قلب و پوسیدگی دندان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بهداشت دهان و دندان می‌تواند ارتباط مستقیم با بیماری‌های قلبی و عروقی داشته باشند اگر به بهداشت دهان دندان خود توجه نکنید، ریسک احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در شما افزایش پیدا می کند. باکتری‌هایی که باعث التهاب لثه ها می شوند، به راحتی وارد جریان خون شده و پلاک‌هایی را در رگ‌ها ایجاد می‌کنند. وجود این پلاک‌ها در شریان‌ها  یک اختلال جدی در رگ‌های خونی است که می‌تواند به دنبال خود اختلال در جریان خون و حملات قلبی را به دنبال داشته باشد. از دیگر عوارض این باکتری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انسداد قلبی

  • احتمال بروز حملات قلبی

  • تخریب عروق و رگ‌های خونی

  • بیماری پرفشاری خون

  • احتمال ایجاد سکته مغزی

بیماری قلبی و پوسیدگی دندان

احتمال ابتلا به آندوکاردیت که یک بیماری خطرناک است و با آلوده شدن پوشش قلب ایجاد می شود

زوال عقلی و پوسیدگی دندان

اگر به بهداشت دهان و دندان توجه کافی نشود، می‌تواند اثرات مخربی بر روی مغز شما هم بگذارد. لثه‌ هایی که دچار التهاب شده‌اند، می‌توانند موادی را آزاد کنند که ناشی از عفونت‌های لثه است. وجود یک باکتری ها در دهان که با توجه به عفونت لثه، ممکن است تکثیر شوند، وارد کانال‌های عصبی شده، سلول‌های مغزی را از بین برده و باعث از دست دادن حافظه فرد بیمار ‌شوند. همچنین بیماری‌های زوال عقل و آلزایمر را می‌توان به آن نسبت داد.

عفونت‌های تنفسی و پوسیدگی دندان

دستگاه تنفسی هم می تواند از طریق دهان و دندان ناسالم، مورد آسیب واقع شود و باکتری‌هایی که در لثه‌های متورم و دندان‌های آلوده قرار دارند، می توانند از طریق جریان خون به داخل ریه‌ها رفته و منجر به عفونت های تنفسی، برونشیت حاد و COPD شوند.

دیابت و پوسیدگی دندان

بیماران مبتلا به دیابت، بیشتر از افراد عادی در خطر ابتلا به عفونت دندان هستند. همچنین  عفونت‌های لثه‌ای می‌تواند افزایش علائم دیابت را به دنبال داشته باشد و کنترل بیماری دیابت را در افراد مبتلا، سخت‌تر ‌کند. به این دلیل که پوسیدگی دندان و همچنین التهاب‌های لثه و بیماری‌های لثه، سطح قند خون را بالا می‌برند. درنتیجه هم می‌توان گفت افرادی که بهداشت دهانی و دندانی خوبی ندارند، در معرض دیابت قرار می‌گیرند و هم می‌توان گفت که افراد دیابتی که بیماری‌های دهان و دندان دارند، در کنترل میزان قند خون خود با مشکل مواجه می شوند.

دیابت و پوسیدگی دندان

بارداری و پوسیدگی دندان

در دوران بارداری، مادران باید بیشتر از همیشه به سلامت و بهداشت خود توجه کنند یکی از مواردی که توجه به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری است. تغییرات هورمونی زیادی در دوران بارداری، رخ می‌دهد که می‌تواند باعث افزایش التهاب‌های دهانی شود. همچنین وجود هرگونه التهاب در بدن مادر باردار، می‌تواند خطرناک بوده و عوارض حاملگی را افزایش داده و مشکلات زیادی چون زایمان زودرس را به وجود بیاورد. وجود عفونت در بدن مادر، برای مادر و جنین بسیار خطرناک است.

ناباروری و پوسیدگی دندان

تحقیقات ثابت کرده که پوسیدگی دندان و عفونت های لثه، می‌توانند تأثیرات منفی بر روی باروری زنان داشته باشند. وجود عفونت در دهان، سلامت بدن را در معرض خطر قرار می دهد و افراد که دارای عفونت های دهانی هستند، سخت‌تر و دیرتر از افراد عادی باردار می شوند.

اختلال در نعوظ و پوسیدگی دندان

آمارهای ناشی از تحقیقات نشان داده‌است مردانی که به بهداشت دهان و دندان خود توجه نشان نمی‌دهند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به اختلال نعوظ هستند. همان‌طور که گفتیم، باکتری‌ها از عفونت‌های لثه و دندان می‌توانند وارد خون شده و باعث التهاب رگ‌های خونی شوند این التهاب، خونرسانی به اندام‌ها را کاهش کاهش می‌دهد و حتی در مراحلی متوقف می کند درنتیجه برروی عملکرد نعوظ هم تاثیر مستقیم گذاشته و آن را با اختلال مواجه می کند.

سرطان و پوسیدگی دندان

همان‌طور که متوجه شدید دندان‌های پوسیده، یعنی وجود التهاب و باکتری در بدن که می تواند سلامت کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد همان طور که تحقیقات ثابت کرده، مصرف سیگار و یا تنباکو می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان گلو و دهان را افزایش دهد بیماری‌های لثه‌ای هم می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان پانکراس، کلیه و خون را بالاتر ببرد.

راه‌های پیشگیری

با خطرات ناشی از پوسیدگی دندان و بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان آشنا شدید در ادامه می‌خواهیم  راهکارهایی را برای رعایت بهداشت دهان دندان و پیشگیری از عفونت دهان و دندان بیان کنیم:

  • معاینات دوره‌ای توسط متخصصین دهان و دندان

  • شستشوی دهان و دندان حداقل دوبار در روز

  • ترک سیگار و دخانیات

  • استفاده از خمیردندان و دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید

  • پرهیز از مصرف غذاهای شیرین

  • لثه های سالم صورتی رنگند و هرگز با تماس مسواک خون‌ریزی نمی‌کنند اگر شاهد علائم دیگری بودید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:
جرمگیری طبیعی دندان 
  لمینت دندان
  سنگ لوزه و درمان آن
  بوتاکس یا فیلر لب

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها