امروز سه شنبه 29 مهر 1399

غذاهای دارویی برای مبتلایان به کرونا

سه شنبه 17 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
غذاهای دارویی برای مبتلایان به کرونا

در ایام کرونا از چه مواد غذایی باید استفاده کرد؟

با شیوع کرونا ویروس یکی از مواردی که بسیار اهمیت پیدا کرده است، نوع تغذیه مردم است. سوالاتی چون "چه مواد غذایی بخوریم تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود و در صورت ابتلا به کرونا ویروس، بتواند دفاع بهتری را از خود نشان دهد؟" و یا "چه غذاهایی باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود ؟" رواج زیادی پیدا کرده اند. اطلاعات تغذیه‌ای در این دوران بسیار زیاد است که طبق توصیه‌های همیشگی ما بهتر است این اطلاعات از منابع معتبری دنبال شود تا به نتایج بهتری برسید.

تا زمانی که واکسن یا دارویی قطعی برای کرونا ویروس کشف نشده باشد، بهترین راه پیشگیری، رعایت پروتکل های بهداشتی مخصوصاً شستشوی مداوم دست‌ها، زدن ماسک در مکان‌های پرجمعیت و همچنین تقویت بدن و سیستم ایمنی با استفاده از مواد غذایی مفید است. این روزها در مراکز درمانی بیشتر به دارودرمانی توجه می‌شود و ما می‌خواهیم در این مقاله برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از تغذیه درمانی در روزهای کرونا بگوییم. این اطلاعات زیر نظر افراد متخصص در این زمینه جمع آوری شده‌اند پس برای آگاهی از غذاهای مناسب در زمان کرونا ویروس، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


رژیم غذایی صحیح و روند رو به بهبود بیماران کرونایی

ما در همین مدت زمان کوتاه شیوع کرونا ویروس، افراد بیماری را مشاهده کرده‌ایم که توانسته اند با رژیم درمانی، بیماری خود را درمان کنند. بهتر است افرادی که به کرونا ویروس مبتلا می شوند، طبق نظر یک متخصص در این زمینه برنامه غذایی خود را تغییر دهند. بیماری‌های مشابه خانواده کرونا ویروس 2019 مانند سارس و مرس، در تحقیقات نشان داده‌اند که افراد مبتلا تا سال‌ها بعد از بهبودی، درگیر عوارض این بیماری می‌مانند و از ضعف سیستم ایمنی و تنفسی رنج خواهند برد.

تغذیه می‌تواند هم در روند بهبودی کمک کرده و هم علائم بیماری را پس از بهبود، کاهش دهد. هنگام ابتلا به بیماری مهم‌ترین سیستمی که خود را نشان می‌دهد، سیستم ایمنی بدن است و با وجود مواد مغذی، می‌تواند عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهد. درنتیجه رساندن مواد مغذی به بدن می تواند اولین گام برای درمان باشد. کمبود مواد مغذی باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شده، بیماری به‌راحتی گسترش پیدا کرده و عوارض زیادی را از خود برجای می گذارد.


رژیم غذایی صحیح و روند رو به بهبود بیماران کرونایی

رژیم لاغری در زمان کرونا ویروس

با توجه بیشتر مردم به تناسب اندام و لاغری، شاهد انواع رژیم های غذایی هستیم که بعضی از آن‌ها توسط متخصصین این رشته و به‌صورت علمی تهیه شده‌اند و بعضی از آن‌ها توسط افرادی سودجو که با وسوسه لاغری‌های یک‌روزه، رژیم‌های خود را با مبالغ هنگفتی در اختیار مردم ساده قرار داده و سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند. برنامه غذایی خوب، برنامه ای است که تمامی مواد مغذی در آن وجود داشته باشند.

بهتر است در دوران کرونا ویروس از گرفتن رژیم‌های لاغری سخت خودداری کنید زیرا حذف بعضی از مواد غذایی می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شود. رژیم هایی با کالری پایین می‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و شما را مستعد ابتلا به بیماری کرونا ویروس با عوارضی بالاتر کنند. بهتر است رژیم های غذایی زیر 1500 کالری را به طور کامل کنار بگذارید.


پروتئین کافی مصرف کنید

یکی از مواردی که نشان می‌دهد یک رژیم غذایی سالم است، وجود منابع پروتئین در آن است. پروتئین منبع حیوانی و گیاهی دارد که شامل موادی چون گوشت، لبنیات، تخم مرغ، غلات و حبوبات هستند. پروتئین‌های گیاهی و حیوانی در کنار هم می توانند بسیار مناسب باشند اگر می‌خواهید  فقط از پروتئین‌های گیاهی استفاده ‌کنید، بهتر است غلات و حبوبات را در کنار هم استفاده کنید مانند لوبیا پلو یا عدس پلو. همچنان مصرف بالای گوشت قرمز را توصیه نمی‌کنیم زیرا گوشت قرمز خود می‌تواند عامل ایجاد التهاب در بدن باشد اما گوشت های دیگر مانند سینه مرغ یا تخم‌مرغ می‌تواند منابع بسیار خوب دریافت پروتئین باشد.


مصرف میزان کافی آب

ازآنجایی‌که حس تشنگی ضعیف است و به‌سرعت می‌توانیم آن را فراموش کنیم، اصولاً به خوردن آب اهمیت زیادی داده نمی شود درحالی‌که وجود آب در بدن، بسیار لازم و ضروری است. هنگامی که بدن بی‌آب می‌شود، تازه احساس تشنگی می‌کنیم. خوردن آب قبل از احساس تشنگی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و بدن را از سموم پاکسازی کند. هنگامی که آب به میزان کافی در بدن وجود داشته باشد، مواد مغذی وارد سلول‌ها می‌شوند.

نکته: برای اینکه متوجه  میزان کافی آب در بدن خود شوید، به رنگ ادرار توجه نمایید. ادرار رقیق و روشن، نشان می‌دهد که بدن به میزان کافی آب دارد.


رژیم غذایی صحیح و روند رو به بهبود بیماران کرونایی

مصرف بالای امگا 6

این روزها توصیه زیادی به مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها می‌شود که ممکن است استفاده خودسرانه از آن‌ها مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. عده‌ای برای اینکه رژیم خوبی داشته باشند، از روغن‌های سالم استفاده می‌کنند و به طور مثال روغن کنجد را تنها روغن مصرفی خود قرار می دهند. درصورتی‌که تنوع استفاده از روغن‌ها اهمیت دارد زیرا روغن‌هایی که امگا 6 بالایی دارند، نمی‌توانند به صورت روزمره و همیشگی استفاده شوند. امگا 6 بالا، خود می‌تواند باعث التهاب شود. روغن کلزا و کانولا نسبت به  روغن کنجد انتخاب بهتری هستند ولی بهتر است روغن‌های خود را مرتب تغییر دهید. روغن سویا، کلزا، کنجد و زیتون را به طور متناوب استفاده کنید.


مواد مغذی تقویت‌کننده ایمنی بدن

بعضی از مواد غذایی خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند که ما به بعضی از این مواد اشاره می‌کنیم. محصولات لبنی پرو بیو تیک، زردک، پیاز، هویج، اسفناج، سیر و همچنین از مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن، می توان این مواد را نام برد: امگا 3، سلنیوم، منیزیم، آهن، فولیک اسید، روی، پروبیوتیک، ویتامین D، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین A و ویتامین B12. بهتر است تمامی این مواد در برنامه غذایی شما موجود باشد.


مصرف شیر

شایعه ای در بین مردم رواج پیدا کرد کرده است که فکر می‌کنند مصرف شیر درزمان کرونا ویروس، می‌تواند برای آن‌ها ضرر داشته باشد درحالی‌که این تصور کاملاً اشتباه است و متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که روزانه دو تا سه لیوان شیر در برنامه غذایی افراد قرار داده شود. شیر یک منبع عالی پروتئین است که خود می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. کلسیم شیر بخوبی جذب بدن می‌شود به گونه‌ای که حتی قرص‌های مکمل های کلسیم هم به این خوبی جذب نمی شوند. تاکنون تحقیقاتی مبنی بر این‌که نوشیدن شیر در کنار کرونا برای بدن ضرر دارد، منتشرنشده است.


استفاده از کلم‌ها

کلم‌ها را می‌توان یک ماده غذایی بسیار مناسب در ایام کرونا ویروس خواند که استفاده از آن‌ها در دوران قبل از بیماری و در حالت پیشگیری، در دوران بیماری و در دوران نقاهت توصیه زیادی شده است. بهترین نوع کلم، کلم بروکلی و بنفش است. می توانید کلم را بصورت کلم پلو، سالاد و سوپ مصرف کنید.


سوپی مانند دارو

استفاده از سوپ برای بیماران مبتلا به کرونا و در دوران نقاهت، بسیار مناسب است. همچنین ازآنجایی‌که افراد مبتلا به کرونا ویروس، اشتهای خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند غذاهای حجیم سنگین و جامد را براحتی بخورند، سوپ با نرم و آبکی و مقوی بودن خود می تواند کمک بزرگی را به آن‌ها بکند. شما می‌توانید سوپ خود را به دارویی جهت بهبود بیماری کرونا ویروس تبدیل کنید با اضافه کردن موادی چون مرغ، سیر، انواع کلم ها، پیاز، زردک، هویج، زنجبیل، کدو حلوایی، شوید و جعفری. حتماً این سوپ را تهیه کنید و در دوران ابتلا به کرونا ویروس و در دوران نقاهت آن را به فرد مبتلا بدهید.


بیشتر بخوانید:
اعداد سلامت 
  پیشگیری از تنگی نفس
  دانسته ها و ندانسته های کرونا
  ماسک و تابستان

برچسب ها

کرونا تغذیه_مناسب تغذیه_وکرونا کروناتغذیه درمان_کرونا_باتغذیه تغذیه_دوران_نقاهت_کرونا شیروکرونا رژیم_لاغری_وکرونا

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما