امروز جمعه 2 آبان 1399

روش‌هایی برای پیشگیری از تنگی نفس

دوشنبه 16 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
روش‌هایی برای پیشگیری از تنگی نفس

با چه روش‌هایی می‌توان به مقابله با تنگی نفس رفت؟

تنگی نفس ممکن است خود هشداری برای یک بیماری باشد و یا از عوارض همراه با بیماری‌های مختلف ایجاد شود. همچنین تنگی نفس از عوارضی است که همراه با بیماری‌های روحی و روانی چون اضطراب های شدید و استرس، هم دیده می شود. منظور ما از تنگی نفس، شرایطی است که فرد احساس کند سینه او سنگین شده و یا توسط جسم سنگینی فشار داده می شود و نتواند براحتی نفس بکشد.

تنگی نفس درجات مختلفی داردد. گاهی بیمار مجبور می شود نفس‌های خود را یک درمیان بکشد و یا مقطع و کوتاه عمل دم و بازدم را انجام دهد گاهی هم چنان شدید است که نیاز به یک داروی کمکی مانند اسپری دارد. تنگی نفس حتماً برای افراد بیمار ایجاد نمی‌شود و هر فرد سالمی هم می‌تواند تنگی نفس را تجربه کند. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از راهکارهایی بگوییم که با رعایت کردن آن‌ها، کمتر در معرض تنگی نفس قرار بگیرید پس برای مقابله با این بیماری تنفسی، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


تنگی نفس

با شیوع بعضی از بیماری‌ها چون کرونا ویروس 2019، ممکن است ریه ها مورد هدف حمله ویروس ها یا باکتری ها قرار بگیرند و عملکرد دستگاه تنفس، دچار اختلال شود درنتیجه بهتر است همیشه در تقویت اندام های حیاتی خود چون ریه ها، دقت کافی را داشته باشیم و کارهایی که باعث تضعیف آن می شود را انجام ندهیم. تنگی نفس گاهی به قدری شدید شدت پیدا می‌کند که فرد نمی‌تواند فعالیت روزانه خود را انجام دهد و در مراحل شدیدتر چون حملات آسم، فرد حتی در روابط روزانه خود دچار مشکل می‌شود.

افرادی که دچار تنگی نفس هستند علائمی چون اضطراب و استرس در آن‌ها دیده می‌شود که همین دو عامل می‌تواند علائم تنگی نفس را با شدت بیشتری نشان دهد. اثر استرس بر این بیماری، باعث می شود که نتوان براحتی این بیماری را کنترل کرده و شرایط دشوارتر می شود. عوامل بسیار زیادی می‌توانند باعث تنگی نفس شوند که برای درمان آن حتماً باید ریشه و دلایل آن شناخته شود.


راهکارهایی برای مقابله با تنگی نفس

راهکارهایی برای مقابله با تنگی نفس

ما در ادامه می‌خواهیم راهکارهایی را بیان کنیم که توسط سرویس سلامت همگانی انگلیس تایید شده و در اختیار عموم قرار گرفته‌اند.

سعی کنید هنگام شستن لباس، ظرف و انجام آشپزی، بنشینید و کارهایی از این دست را نشسته انجام دهید. می توانید از صندلی‌های پایه بلند برای آشپزی استفاده کنید و هنگام پخت غذا مدت زمان زیادی در حالت ایستاده قرار نگیرید. برای شستن لباس هم اگر نمی‌توانید از ماشین لباس‌شویی استفاده کنید، حتماً از صندلی‌های پایه کوتاه استفاده کرده و روی پاهای خود و به حالت خمیده قرار نگیرید.

سعی کنید هنگام پوشیدن لباس و یا قرار گرفتن بر زیر دوش آب سرد یا گرم، نفس خود را حبس نکنید و به حالت عادی به تنفس ادامه دهید.

هنگامی که احساس تنگی نفس می‌کنید، از خم شدن خودداری کنید. عده‌ای برای این‌که می‌خواهند به شرایط عادی برسند خود را خم کرده که در این حالت فشار بیشتری را به ریه‌ها وارد می‌کنند و کار را برای ریه ‌ها دشوارتر می کنند.

هنگامی که تنگی نفس دارید، بهتر است برای نشستن یا بلند شدن از دستگیره های کمکی و یا واکر استفاده کنید اگر مرتب دچار تنگی نفس می‌شوید، می‌توانید با مشورت از یک متخصص کاردرمانی وسایل کمکی را در خانه خود نصب کنید.


راهکارهایی برای مقابله با تنگی نفس

درصورتی که به طور مداوم دچار تنگی نفس می شوید حتماً شرایط خود را با یک پزشک متخصص درمیان بگذارید و معاینات تکمیلی را در این زمینه انجام دهید.

وسایلی که هنگام تنگی نفس باید از آن‌ها استفاده کنید مانند اسپری و یا هر مورد دیگری که طبق تجربه خودتان یا تجویز پزشک شرایط را برای شما آسان‌تر می‌کند را در دسترس خود قرار دهید که هنگام حملات تنفسی سریعاً بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اگر بطور مداوم دچار تنگی نفس می شوید، بهتر است لباس‌هایی گشاد و راحت مخصوصاً در قسمت سینه و کمر استفاده کنید.

هنگامی‌که دچار تنگی نفس می شوید حتماً پنجره‌ها را باز کرده تا تهویه مناسبی در خانه جریان داشته باشد. در حالت عادی هم بهتر است هوای خانه به طور مرتب عوض شود.

اگر دچار تنگی نفس می شوید، دوش آب داغ را فراموش کنید و همچنین از ریزش مستقیم آب بر روی صورت خود جلوگیری کنید.

فعالیت‌های خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که پشت سرهم و با شدت بالا نباشند و حتماً بین فعالیت‌هایی که با شدت بالا انجام می دهید، یک زمان استراحت قرار دهید و سعی کنید انرژی خود را به یک‌باره مصرف نکرده و آن را در طول روز ذخیره کنید.

اگر جزو افرادی هستید که مرتب دچار تنگی نفس می شوید، بهتر است کمتر از پله و یا سراشیبی ها استفاده کنید و اگر مجبور به بالا رفتن از پله‌ هستید در بین راه مرتب توقف کرده و در هنگام رفتن نفس‌های عمیق بکشید.

هنگامی که فعالیت‌های شدیدی داشتید و انرژی خود را از دست داده‌اید قبل از خواب، سطح سینه و شانه‌های خود را با روغن‌هایی آرامش‌بخش چون اسطوخودوس ماساژ دهید.

صحبت‌های خود را به‌صورت مسلسل‌وار و پشت سر هم ادا نکنید و حتماً بعد از هر جمله مکث کرده و یک نفس عمیق بکشید.

بهتر است حتماً زمانی از روز را به نرمش‌های آرامش‌بخش و یا مدیتیشن و ریلکسیشن اختصاص دهید. بهترین ورزش‌ها برای تنظیم تنفس، حرکت های یوگا هستند.


بیشتر بخوانید:
دلایل عجیب سکته قلبی  
  بیماری هایی شبیه به کابوس
  واریکوسل و ناباروری
 نشانه های سرطان

برچسب ها

بیماری ها تنگی_نفس اسپری سخت_شدن_تنفس راهکارتقویت_ریه درددرقفسه_سینه تنفس_سخت

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما