امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

هیچ چیز خوشحالم نمی‌کند!

یکشنبه 15 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
هیچ چیز خوشحالم نمی‌کند!

چرا و چه شرایطی پیش می‌آید که دیگر احساس خوشحالی نمی‌کنید؟

دشوار شدن زندگی، شرایطی ناخوشایند است که در کشور ما، برای بیشتر افراد پیش آمده است و سختی‌های اقتصادی، توانسته درصد شادی زندگی را پایین بیاورد. این یک اتفاق بد و وحشتناک است که افراد زیادی از جامعه، احساس شادی عمیق نمی‌کنند. البته نمی‌توان گفت تمامی افراد دچار این مشکل شده‌اند بلکه حرف ما در مورد اکثریت افراد جامعه است. پایین آمدن کیفیت زندگی ها و از بین رفتن شادی ها، می تواند از همه ما افرادی خموده و غمگین بسازد.

ما در این مقاله می‌خواهیم راهکارهایی را پیشنهاد دهیم که با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط سختی که پیش رو داریم، بازهم بتوانیم فرد غمگینی نباشیم و شادی را در بین عزیزان خود انتشار دهیم. پس اگر دوست دارید احساسات منفی را از خود دور کنید، تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید. این باور باید وجود داشته باشد که علی رغم مشکلات، ما می توانیم تا حدودی شادی را وارد زندگی خود کنیم.


چرا خوشحالی برای ما سخت شده است؟

بهتر است گام به گام با علت‌هایی که خوشحالی را از شما گرفته است پیش برویم و در هر مورد، راهکاری برای آن ارائه دهیم تا با توجه به آن‌ها بتوانید شرایط را کنترل کرده و احساس غم را از خودتان دور کنید.

ارتباط با افراد منفی

افرادی که منفی نگرند و به هر چیزی به شکل یک مشکل نگاه می‌کنند، به‌راحتی مشکلات را بزرگ کرده و در آن‌ها غوطه‌ور می‌شوند. آن‌ها همیشه به جای موفقیت به شکست فکر می‌کنند و ترجیح می دهند افراد دیگر هم مانند آن‌ها فکر کنند تا احساس تنهایی نداشته باشند. این‌گونه افراد در ارتباط با دیگران، اصولاً نظرات منفی را عنوان می‌کنند. فرد مقابل را در فشار روحی قرار می دهند و تمامی فکرهای منفی خود را به او منتقل می کنند.


راهکارهای شاد زیستن

بهتر است اگر احساس اندوه می‌کنید، با افرادی که دید مثبت‌تری دارند ارتباط برقرار کنید. اینکه همیشه از مشکلات بگویید قرار نیست مشکلی حل شود بلکه بهتر است از اتفاقات کوچک اما خوب هم در کنار مشکلات بگویید و تنها زمانی از مشکلات حرف بزنید، که قرار است راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کرده و یا از فردی آگاه مشورت بگیرید.

رسانه‌های اجتماعی

طبق تحقیقات دانشمندان با گسترش دنیای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، افسردگی روبه افزایش گذاشته است زیرا طبق تحقیقات آماری که منتشر شده است، 55 درصد از افرادی که به‌طور مداوم وقت خود را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند، دارای استرس بالاتری هستند. در این‌گونه شبکه های اجتماعی، اصولاً زیبایی‌ها و زرق‌وبرق یک زندگی به نمایش گذاشته می‌شود و ما اطلاعی از پشت پرده آن نداریم.

دیدن خوشی‌ها و زرق‌وبرق زندگی دیگران و مقایسه آن با حقیقت زندگی خود، می تواند خوشی‌های کوچک را از شما بگیرد و شما را دچار اضطراب و استرس کند. درنتیجه بهتر است یا با این واقعیت کنار بیایید که حقیقت در شبکه‌های مجازی وجود ندارد و یا استفاده خود از شبکه‌های مجازی را محدود کرده و این زمان را به افراد حقیقی زندگی خود اختصاص دهید و یا در بهتر شدن شرایط زندگی خود تلاش کنید.

منزوی بودن

افرادی که احساس اندوه می کنند، ترجیح می‌دهند که از دیگران کناره گرفته و منزوی شوند. درصورتی‌که محققین روان‌شناسان در این رابطه می گویند که درهنگام غم، بدترین کار این است که فرد از اجتماع فاصله بگیرد. در این حالت فرد بیشتر در شرایط اندوه فرومی‌رود و برگرداندن آن به اجتماع کاری سخت‌تر می‌شود. شاید در بعضی از ساعت‌ها و روزها، تنها بودن خوب باشد و بتواند روحیه شما را بازسازی کند اما اگر این حالت طولانی شود، شما به سمت افسردگی پیش خواهید رفت. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و برای تقویت روحیه خود به اجتماع نیاز دارند.


راهکارهای شاد زیستن

کنترل زندگی

جالب است بدانید اینکه بخواهید زندگی کسی را در کنترل خود دربیاورید و رفتارهای خود را به او دیکته کنید، خود می‌تواند باعث از بین رفتن احساس شادی در شما شود و ناراحتی‌های مداومی را برای شما پیش بیاورد. شما تنها کسی را که می‌توانید در زندگی کنترل کنید، خود شمایید و نمی‌توانید دیگران را با زور، ترس یا فشار به کنترل خود دربیاورید. اصرار در این امر می‌تواند احساس های خوب شما را از بین برده و شما را به فردی غمگین تبدیل کند.

جلب توجه

احساس اینکه بخواهید دیگران همیشه شما را مورد ستایش قرار دهند شاید امری طبیعی باشد اما زیاده‌روی در آن، می تواند شما را به فردی غمگین تبدیل کند. تمجید دیگران از لباس، ماشین و شغل شما دلیلی بر دوست داشتن شما نیست و این تلاش شما برای جلب توجه دیگران، همیشه نمی‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد و به این‌گونه شما مجبورید تمامی زندگی خود را برای جلب نظر دیگران از بین ببرید و همچنین در انتها متوجه می‌شوید افرادی که دور شما قرار گرفته‌اند، امکانات شما را دوست دارند نه خود شما را.

شکایت کردن

شکایت کردن‌های مداوم و ناله کردن، بسیار آزاردهنده است. این رفتار را می‌توان جزو رفتارهای به شدت منفی تقسیم‌بندی کرد. اینکه مرتب بیان کنید همه چیز بد است، درحقیقت بار منفی زیادی را مرتب به خود منتقل می‌کنید. به جای این می‌توانید با فردی آگاه در رابطه با چیزی که شما را ناراحت کرده است صحبت کنید و از آنها راهنمایی و مشاوره بخواهید. صحبت کردن در باره چیزی که شما را رنج می‌دهد، می‌تواند شرایط را بهتر کند اما ناله کردن و شکایت کردن، تنها شرایط را سخت‌تر می‌کند. همچنین تکرار در این رفتار می‌تواند دیگران را از اطراف شما پراکنده کند.

تسلیم شدن

بارها این موضوع را شنیده‌اید که آینده هنوز نیامده و گذشته، تمام شده است و این "حال" است که باید در آن زندگی کنید. مواردی مانند گذشته و آینده تنها حاصل ذهن ما هستند. هیچ افسوسی نمی‌تواند اتفاقاتی که در گذشته افتاده است را تغییر دهد و همچنین هیچ ترس و نگرانی نمی‌تواند آینده شما را به گونه‌ای دیگر بسازد. افرادی که خوشحالند می‌دانند که چگونه در حال زندگی کنند. گذشته را با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش  می پذیرند و برای آینده تلاش می کنند. اگر شما نتوانید گذشته خود را قبول کنید، در آینده هم دچار مشکل خواهید شد. بهتر است با خوش‌بینی بیشتری به آینده نگاه کنید و برای پیشرفت در آن، حال را از دست نداده و تلاش کنید.

داشتن هدف

هدف می تواند باعث ایجاد امید و شکوفا شدن توانایی‌های شما شود. تلاش برای رسیدن به هدف، همیشه احساس خوبی را در فرد به وجود می‌آورد درنتیجه داشتن هدف را می‌توان یک چالش برای خود در نظر بگیرید. بهتر است هدف‌ها را متناسب با توانایی‌های خود تنظیم کرده و آن‌ها را به صورت پله‌ای تعریف کنید. به محض رسیدن به هدف اول، خواهید دید که توان شما چند برابر شده و به سمت هدف دوم حرکت خواهید کرد. با تنظیم هدف زندگی خود، می‌توانید شخصیت خود را ارتقا داده و همچنین حس خوشحالی را به زندگی خود برگردانید.


بیشتر بخوانید:
اعتیاد و رابطه جنسی 
  رابطه مقعدی
  رفتار با نوجوان
  دیدن فیلم ترسناک

برچسب ها

سلامت_روان روانشناسی احساس_غم شادزیستن احساس_شادی درمان_غم انزواطلبی شبکه_های_اجتماعی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما