امروز پنج شنبه 8 آبان 1399

بارداری و تابستان

چهارشنبه 11 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
بارداری و تابستان

مادران باردار در تابستان چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

آب‌وهوای گرمی که در فصل تابستان تجربه می‌کنیم، شرایط زندگی را کمی سخت می کند و افرادی که خود شرایط خاصی دارند، این سختی برای آن‌ها بیشتر می‌شود مانند زنان باردار. برای زنان باردار، گذراندن روزهای گرم تابستان  طاقت‌فرسا است مخصوصاً اگر در سه ماهه سوم بارداری خود باشند. ما در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را برای بهبود شرایط مادران باردار در تابستان، بیان کنیم پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید و به اطلاعات خود در این زمینه اضافه کنید. قطعاً نمی‌توان تابستان را فصلی مناسب برای زنان باردار دانست. راهکارهایی نیاز است که بتوان توسط آن‌ها با نگرانی کمتر و امنیت بیشتری این روزها را گذراند.


بارداری و فصل تابستان

روزهای بارداری به خودی خود سخت می‌گذرند مخصوصاً در ماه‌های آخر که مادر سنگین شده و دچار عوارضی چون تنگی نفس، ورم مفاصل و تعریق زیاد و غیره می‌شود. فصل تابستان با افزایش دمایی که طبیعت روزهایش است، شرایط را سخت‌تر می‌کند درنتیجه نیاز است که مادران باردار در روزهای گرم تابستان، به نکات مهمی توجه کنند. یکی از مهم‌ترین این نکات پیروی از یک رژیم غذایی سالم است تا از کم آبی یا کمبود مواد مغذی جلوگیری کند.

تعریق شدید در روزهای گرم تابستان می تواند بدن مادر باردار را دچار کم آبی کند. خطری که زنان باردار را بیشتر از افراد دیگر تهدید می کند. یکی از علائم بارداری مخصوصاً در ماه‌های آخر، تورم در ناحیه دست و قوزک پا است که روزهای گرم تابستان می‌تواند این علائم ورم ها را شدیدتر کند.

تحمل گرما یکی دیگر از سختی‌هایی است که مادر باردار با آن مواجه می‌شود و نمی‌گذارد به راحتی به بیرون از منزل رفته و کارهای روزانه خود را انجام دهد درنتیجه کلافگی بارداری را بیشتر کرده و حتی زنان باردار را به سمت افسردگی پیش می‌برد. در ادامه راهکارهایی را بیان می‌کنیم که توسط آن‌ها می‌توانید این شرایط را کمی آسان‌تر کرده و این روزها را ساده‌تر بگذرانید:


مراقبت های بارداری در تابستان

مرتب دوش بگیرید: بهتر است در فصل تابستان مرتب دوش بگیرید به این صورت که دمای آب را هم دمای خانه و حدود ۲۵ درجه تنظیم کنید. در زیر دوش می توانید پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید و همچنین اگر دسترسی به وان دارید، لحظاتی را در آن سپری کنید.

ماساژ: از ماساژ غافل نشوید. ماساژ نه‌تنها می‌تواند شما را آرام کند بلکه منافذ و حفره های پوستی را پاکسازی می‌کند همچنین زایمان را می‌تواند برای شما ساده‌تر کند.

لباس مناسب بپوشید: لباس مناسب برای زن باردار در تابستان یعنی لباسی که تنگ و چسبان نباشد، لباسی که از الیاف مصنوعی درست نشده باشد، لباسی که چند لایی یا پرچین نباشد و تا جایی‌که امکان دارد از پارچه‌های نازک استفاده شده باشد.

رژیم غذایی مناسب: در دوران بارداری و مخصوصاً در تابستان، باید مراقب مواد غذایی که به صورت خام می‌خورید باشید چون این مواد می‌توانند اثری منفی بر روی جنین شما داشته باشند تمامی موادی را که می توانید ضد عفونی و بطور کامل شستشو دهید و شیر و ماست محلی را در این دوران نخورید مخصوصاً در فصل تابستان که مواد غذایی براحتی فاسد می‌شوند.

مواظب عرق سوزی و گرمازدگی باشید: اگر در فصل تابستان مجبورید ساعت های زیادی را بیرون از خانه باشید، بهتر است از کرم‌های مرطوب کننده و کرم ضدآفتاب استفاده کنید، لباس‌های پوشیده‌ای را بپوشید که بدن شما در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. بین سینه‌ها و زیر بغل مادر باردار در فصل تابستان ممکن است عرق سوز شود که همیشه باید با کرم‌های مناسب این نواحی مرطوب شوند.

کارهای خود را به صبح زود بیندازید: مادر باردار اصولاً صبح زود را تنها برای برای خوابیدن دوست دارد و به سختی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شود اما بهتر است در تابستان، بیشتر کارهایی که فعالیت بیشتری می خواهند، به صبح زود موکول شود. فعالیت هایی چون ورزش کردن یا کارهایی چون کشیدن جاروبرقی و موارد دیگر بهتر است در ساعت‌های اولیه روز انجام شوند.


مراقبت های بارداری در تابستان

مواظب ورم پاها باشید: بارداری اصولاً همراه با ورم است مخصوصاً در ماه‌های آخر. روزهای گرم تابستان می‌تواند این ورم ها را تشدید کند. هنگامی که می‌نشینید پاهای خود را بر روی یک بالش قرار دهید و همیشه سعی کنید یک پارچه خنک را روی پاهای خود قرار دهید. پاهای خود را به صورت آویزان نگه ندارید و به مدت طولانی، به یک شکل ننشینید. شب پاهای خود را قبل از خواب ماساژ دهید.

شنا کنید: شنا کردن هم یک ورزش مناسب است و هم راهی برای مقابله با روزهای گرم تابستان. مادران باردار به‌خاطر شکل ظاهری که پیدا می کنند، علاقه زیادی به رفتن به استخر ها ندارند اما بهتر است خجالت را کنار بگذارید و حتماً ورزش شنا را در دوران بارداری امتحان کنید. اما اگر مکان‌های مناسب و تمیزی نزدیک به شما نیست، می‌توانید از استخرهای بادی استفاده کنید البته اگر در محیط روبازی هستید حتماً از کرم ضد آفتاب غافل نشوید.

بدن را هیدراته نگه دارید: یکی از مواد بسیار ضروری در دوران بارداری، آب است که بدن را پاکسازی می‌کند و دمای آن را متعادل نگه می‌دارد روزهای گرم تابستان می‌تواند آب بدن شما را کمتر کند درنتیجه در این دوران باید توجه بیشتری به آب مصرفی خود نشان دهید.

حشره کش ها: عموماً در تابستان هجوم حشرات بیشتر می‌شود و در کنار آن استفاده از حشره کش ها افزایش پیدا می‌کند. حشره کش های شیمیایی حاوی مواد سمی هستند که برای سلامت مادر باردار و جنین می‌توانند بسیار مضر باشند. درنتیجه در دوران بارداری و در تابستان ،از حشره‌کش‌ها استفاده نکنید و اگر وجود حشرات شما را آزار می دهند، از روش‌های طبیعی دفع حشرات یا پشه بند استفاده کنید.

اسموتی ها را وارد برنامه غذایی خود کنید: شما در دوران بارداری به مواد مغذی زیادی نیاز دارید و بیشتر از حالت عادی باید مراقب رژیم غذایی خود باشید. زیرا کودک شما تمام مواد مورد نیاز خود را از بدن شما شما دریافت می کند. اسموتی ها خوشمزه و مغذی هستند و برای تابستان می توانند یک میان وعده خنک و مناسب باشند. اسموتی بادام زمینی، هویج و موز و هر میوه دیگری را که دوست دارید براحتی تهیه کرده و در یخچال بگذارید و به‌عنوان میان وعده درطول روز استفاده کنید.

ضدآفتاب: زدن کرم ضد آفتاب در دوران بارداری بسیار ضروری است. زیرا پوست مادر باردار حساس‌تر شده و براحتی در معرض لک و سوختگی قرار می گیرد. در فصل تابستان که نور خورشید زیان آور تر از فصل‌های دیگر است، بیشتر از همیشه باید مراقب پوست خود بوده و آن را با کرم‌های ضدآفتاب مناسب بپوشانید.


بیشتر بخوانید:
مواد غذایی و سقط جنین 
 تشخیص ناباروری قبل از ازدواج
  حاملگی بدون دخول
  ماه تولد و ابتلا به بیماری

برچسب ها

زنان بارداری سلامت_جنین سلامت_مادرباردار کرم_ضدآفتاب بارداری_وتابستان کم_آبی_وبارداری ورم_دربارداری گرمای_تابستان

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما