امروز سه شنبه 6 آبان 1399

ورزش تی آر ایکس (TRX)

سه شنبه 10 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
ورزش تی آر ایکس (TRX)

آیا ورزش تی آر ایکس (TRX) برای تناسب اندام، مناسب است؟

ورزش TRX را می توان تازه واردی در دنیای ورزش نامید که اثرات بسیار خوبی را از خود نشان داده است. در زندگی امروزی که توجه زیادی به سمت تناسب اندام می شود، ورزش جایگاه بهتری را در بین مردم پیدا کرده است. در دهه های اخیر، بیشتر قشر جوان به انواع ورزش ها روی آورده اند. آمار نشان می دهد، مردان بیشتر به دنبال ساخت عضله و بدنی حجیم و قدرتمند هستند. ورزش هایی چون بدنسازی یا ورزش های رزمی، مورد علاقه مردان است اما خانم‌ها بیشتر به سمت تناسب اندام و انعطاف‌پذیری، متمایل هستند.

همانطور که بارها گفته‌ایم، برای داشتن اندامی زیبا اولین نکته ای که باید رعایت شود، تغذیه مناسب و به‌دنبال آن ورزش و خواب کافی است. انجام ورزش‌هایی سخت که نیاز به استفاده از دستگاه‌های تخصصی دارند، برای همه مقدور نیست. در این مورد ورزش‌هایی را که بتوان در خانه و به‌راحتی انجام داد، مورد توجه بیشتری واقع می‌شوند. تی آر ایکس (TRX) یکی از ورزش‌هایی است که به‌راحتی می‌توان آن را با کمترین امکانات و حتی در خانه انجام داد.

تی آر ایکس (TRX)، کالری سوزی خوبی دارد، تعادل شما را افزایش می‌دهد، قدرت بدنی را بالا می‌برد و همچنین عضله سازی خوبی را برای شما فراهم می کند. درنتیجه اگر می‌خواهید بدنی زیبا، انعطاف‌پذیر و مقاوم داشته باشید و در کنار آن کاهش وزن را تجربه کنید، تی آر ایکس (TRX) می‌تواند یک انتخاب مطمئن و مناسب باشد. ما در این مقاله می‌خواهیم شما همراهان عزیز مجله پزشکی را با ورزش تی آر ایکس (TRX) و فواید آن آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله مارو همراهی کنید.


ورزش تی آر ایکس (TRX)

ورزش تی آر ایکس (TRX)

جدیداً می توان در باشگاه‌های ورزشی، تسمه های زرد و مشکی را دید که از دیوار و سقف آویزان هستند. شاید شما ندانید که این تسمه‌ها، وسایل اصلی و تجهیزات ورزش تی آر ایکس (TRX) هستند. تی آر ایکس ورزشی است بر اساس مقاومت بدن و کاهش وزن. در این ورزش، توجه اصلی بر روی مرکز ثقل بدن است و در هر حرکت، بخشی از بدن به چالش کشیده می شود. در انجام حرکت های تی آر ایکس، بخشی از بدن معلق می‌ماند. درنتیجه حفظ تعادل در این شرایط، باعث بالا رفتن قدرت بدنی و انعطاف‌پذیری می‌شود.


مزایای تی آر ایکس (TRX)

  • تمرینات تی آر ایکس (TRX) مربوط به تمام بدن است در نتیجه چربی سوزی که اتفاق می‌افتد در سرتاسر بدن است و می تواند شما را به اندامی ایده‌آل برساند.

  • این ورزش تنها به توده‌های چربی بدن حمله نمی‌کند بلکه قدرت و استقامت بدنی را هم بالا می‌برد.

  • تهیه امکانات تی آر ایکس، نسبت به ورزش‌های دیگر مقرون به صرفه است. شما نیازی به دستگاه های تخصصی ندارید و تنها از باند و کش های مربوط به تی آر ایکس (TRX) استفاده می کنید.

  • تی آر ایکس باعث مقاومت بدنی و قدرت زیادی می‌شود و یک ورزش بسیار مناسب برای تغییر موقعیت بدن است.

  • شما می‌توانید با هر سطح آمادگی جسمانی که دارید، ورزش تی آر ایکس (TRX) را شروع کنید.

  • برای انجام حرکت‌های تی ار ایکس نیازی به تجهیزات ورزشی چون کفش و دستکش و حتی حضور در سالن‌های ورزشی نیست. یکی از ورزش‌هایی که می‌تواند بین اعصاب و عضله شما ایجاد هماهنگی کند این ورزش است و این هماهنگی، تعادل ذهنی و بدنی شما را بیشتر می‌کند.

  • این ورزش باعث انعطاف پذیری زیادی می شود.


ورزش تی آر ایکس (TRX)

چه اندام هایی در ورزش تی آر ایکس (TRX) درگیر می شوند؟

مرکز ثقل بدن: در انجام حرکات تی آر ایکس (TRX)، مرکز بدن یا همان مرکز ثقل، تقریباً در تمام حرکت‌ها به چالش ‌کشیده می شود.

دست‌ها: در بیشتر حرکت‌ها نیم‌تنه بالا، دست و بازوها درگیر هستند.

پاها: می توان گفت در تمامی حرکت ها، پاها به چالش کشیده می شوند.

عضلات سرینی: در حرکت‌های تی آر ایکس، برای عضلات باسن تمرین های خاصی وجود دارد اما در کنار آن در بیشتر حرکت‌ها هم درگیرند.

کمر: کمر هم از اندام‌هایی است که در تمامی حرکت‌های تی آر ایکس، مورد توجه و هدف قرار می گیرد.

کالری سوزی تی آر ایکس (TRX) را می توان ۱۶۰۰ کالری در ۱ ساعت دانست.


نکات مهمی که باید رعایت شود

  • برای شروع انجام حرکت‌های تی آر ایکس (TRX) مانند انجام ورزش‌های دیگر، باید بدن بخوبی گرم شود تا احتمال آسیب‌دیدگی کاهش پیدا کند.

  • باید کش بخوبی به در یا سقف بسته شده باشد و از محکم بودن آن اطمینان داشته باشید.

  • لباسی آزاد و مناسب بپوشید تا حرکت ها را بتوانید بخوبی انجام دهید.

  • با دور شدن از نقطه لنگر، می توانید شدت تمرینات خود را افزایش دهید.

  • تراز بودن بدن در انجام این حرکت‌ها بسیار مهم است.

  • حرکت‌ها را بیش از توانایی بدن خود سخت نکنید و هنگام خستگی، استراحت کنید.

  • بهتر است از تماس مستقیم کش با بدن خود جلوگیری کنید.


خطرات ورزش تی آر ایکس (TRX)

تی آر ایکس (TRX) را می‌توان  ورزشی با شدت بالا دانست و درنتیجه نمی‌توان آن را برای همه افراد مناسب دانست. برای اینکه مطمئن باشید این ورزش برای شما مناسب است و سلامت شما را به خطر نمی‌اندازد، بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. اگر تازه به این ورزش روی آورده اید، سعی کنید حرکات را اول در حضور یک مربی به خوبی آموزش ببینید زیرا اشتباه در انجام حرکت های تی آر ایکس، می‌تواند سلامت بدن شما را به خطر بیندازد. می‌توانید قبل از شروع تمرینات تی آر ایکس با انجام ورزش‌های ساده تر بدن خود را به یک سطح از آمادگی اولیه برسانید.

اگر مشکل یا منع پزشکی دارید، قبل از شروع این ورزش حتماً با پزشک خود مشورت کنید و افراد افرادی که مبتلا به بیماری‌دیابت هستند، حتماً باید قند خون خود را قبل از ورزش، هنگام ورزش و بعد از آن، چک کنند. اگر زانو و کمر شما دچار آسیب‌دیدگی شده است یا مبتلا به آرتروز هستید، بهتر است ورزش‌های تی آر ایکس (TRX) را انجام ندهید. انجام ورزش‌های تی آر ایکس (TRX) در سه‌ماهه سوم بارداری توصیه نمی‌شود و در سه‌ماهه اول هم باید زیر نظر پزشک انجام شود.

 

برچسب ها

تناسب_اندام ورزش کاهش_وزن ورزش_لاغری انعطاف_پذیری ورزش_تی_آرایکس TRX

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما